Volvo 960, startar inte varm

matt_black_90
28 juni 2009 ·

Hej

Har lite problem med min volvo 960 -95:a, de gäller då en b6254 manuell motor som gått 26.000 mil.

Problemet är att den inte vill starta när den är varm och har stått några minuter. tex när ja går in å handlar eller hämtar pizza.
Motorn går bara runt å tänder inte en enda gång. om man väntar lite å försöker några gånger så startar den till slut (hittills har den gjort de iaf), den startar också om man bogserar igång den.
När den väl är igång så går den precis som vanligt.

Tänkte att ja kanske hade för tunn olja i, hade helsyntet 5w 40.
så jag har kört med Crc Enging Flush (invändig motor tvätt)
bytt olja till helsyntet 5w 50
hällt i omega 909 (motorolje förstärkare)
och bytt tändstift

men det hjälpte inte ett dugg.
innan har den alltid startat och gått utan problem (lite svårstartad när den hade stått ett tag i vintras men de va en annan saga)

problemet började nu när värmen kom vet inte om de bara är en tillfällighet eller om de har nått med problemet att göra?

hoppas att någon kan hjälpa till

Tack på förhand mvh Mathias!

TritoN Motorburen Ungdom
28 juni 2009 · 499 Inlägg

Jobbar på Rejmes, vi hade en 960 inne nu i förra veckan och den var snarlik, men det var vevhusventelationen som satt igen sig.. Annars kollar du så spridarna är okej, prov tryck gärna med och se så den inte tar tjuvluft någonstans ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
matt_black_90
28 juni 2009 ·

TritoN skrev:
Jobbar på Rejmes, vi hade en 960 inne nu i förra veckan och den var snarlik, men det var vevhusventelationen som satt igen sig.. Annars kollar du så spridarna är okej, prov tryck gärna med och se så den inte tar tjuvluft någonstans ..

tackar för svaret!

ska se om ja kan kolla detta imorn!
men om de är nått knas med spridarna så borde den la inte gå normal när den väl är igång?
Tack igen!

mer svar är väldigt välkomna!

mvh Mathias

matt_black_90
29 juni 2009 ·

de saknades en slangklämma där flamfällan sitterihop med insugsröret (har satt dit en ny slangklämma och gjort rent flamfällan nu) kan de ha nått med saken att göra?
har kört bilen varm nu å ska se om den startar om 15minuter, återkommer då.

*edit* den startade nu. ska försöka starta den några gånger idag å se om den krånglar.
tror ni om de kan va den slangklämman som saknades som var problemet?
tack på förhand

mvh Mathias

Senast redigerat av matt_black_90 (29 juni 2009)

volvodrifter
29 juni 2009 · 342 Inlägg

kolla felkoder skulle jag börja med.  jag hade en 960 som motortempgivaren och lambdan va kass på. den va oxå svårstartad när den va varm.  men jag hade felkoder på dom oxå

Mercedesturbodiesel Sothora <3
29 juni 2009 · 1 201 Inlägg

bränslerelät!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
matt_black_90
4 juli 2009 ·

de va inte slangklämman som va felet=(

volvodrifter skrev:
kolla felkoder skulle jag börja med.  jag hade en 960 som motortempgivaren och lambdan va kass på. den va oxå svårstartad när den va varm.  men jag hade felkoder på dom oxå

den ända felkoden ja får är 1-2-2 på uttag 2 i box B och om ja inte missminner så har de med farthållaren att göra, den felkoden har ja haft sen ja köpte bilen men farthållaren fungerar ju ändå =P
tackar för svaret=)

Mercedesturbodiesel skrev:
bränslerelät!

ahh de kan nog va det, pappa pratade om att han hade haft liknande problem me en 240 å då va de bränslerelät.
och ja testade nyss att dra ut relät å försöka starta, då uppförde sig bilen exakt som den gör när den krånglar när den är varm.
men de är konstigt att den bara krånglar när den e varm och stått mellan 5 och 30 minuter typ

ska testa att byta bränslerelät till att börja med

tack för svaret

Mvh Mathias

matt_black_90
1 augusti 2009 ·

Lite uppdatering!
Bilen startar inte när de är varmt ute och man har kört den en stund.
Den startar inte heller när man är ute och kör å har gasat på lite extra å sen ställer ifrån sig den en stund.

Man får vänta ett tag tills den startar igen=/ men när den väl är igång så går den precis som den ska göra och den dör inte när man är ute och  kör.

De värkar inte vara relät till bränsle systemet, för ja öppnade de en gång när de krångla å man såg att slog till och från som de ska.
å de kan la inte vara bränslapumprelät heller eftersom de sitter inne i bilen, brevid ratten. borde då inte påverkas av motorns temperatur.

Och som sagt tidigare så får ja inga felkoder alls.

hoppas nån kan lösa detta för de börjar verkligen bli jobbigt nu=(

Mvh Mathias

bilfreak_89
1 augusti 2009 · 169 Inlägg

Jag skulle gissa på givaren som sitter på svänghjulet. Den som sitter intill torped väggen nere vid lådan ungefär (gissar att den sitter samma som 740) smile mvh

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
matt_black_90
1 augusti 2009 ·

bilfreak_89 skrev:
Jag skulle gissa på givaren som sitter på svänghjulet. Den som sitter intill torped väggen nere vid lådan ungefär (gissar att den sitter samma som 740) smile mvh

Jo känns ju som att de ska vara nån givare e dålig å tappar kontakt vid värme=/
men borde de inte komma felkod på den?
har du nån annan fundering?
tackar så mkt för svaret=)
Mvh Mathias

Pepe Ölbryggare
1 augusti 2009 · 339 Inlägg

Felkod på vevaxelgivaren är inte alltid att vänta sig när den pajjar. Men jag har fått tips om att kolla backventilerna på soppapumpen vid samma fel på en 9000 jag hade för många år sen. Den startade dock efter lite snurrande på motorn, men det hjälpte att byta backventilerna på soppaledningen vid pumpen iaf!

Man kan ju testa dom själv om man vill. Vet inte hur det är på volvo, men så olikt kan det väl knappast vara..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Brådhis * Voff voff *
2 augusti 2009 · 10 277 Inlägg

Några tankar om detta från mig...

Bränslerelät borde det inte vara eftersom du kan bogsera igång den...

Dock skrev du att bränslerelät ej påverkas av värmen, men du får ha i åtanke att relät även utvecklar värme själv, speciellt om kontakten på ett eller flera stift är dålig!

Min första tanke är dock att din kamaxelgivare är dålig eftersom problemet uppstår efter motorn blivit rejält varm men den kan ändå bogseras igång! Har du inte fått nå´n felkod på denna?

Är det inte denna så är min nästa gissning vevaxelgivaren som ovanstående föreslår... Dock tror jag i första hand på kamaxelgivaren av den enkla anledningen att det är avsevärt vanligare!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pepe Ölbryggare
2 augusti 2009 · 339 Inlägg

När min vevaxelgivare gav upp på förra 9-5:an efter 24000 mil startade den inte när den var varm. Men den tände till lite utan att den ville gå igång riktigt så man fick vänta tills den kallnat lite. Den gick att mäta sig till att den var dålig. Men då krävs lite mer info om givaren på din bil. Ingen felkod då inte...
Men det ryckte lite ibland när man körde också..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
matt_black_90
2 augusti 2009 ·

Pepe skrev:
Felkod på vevaxelgivaren är inte alltid att vänta sig när den pajjar. Men jag har fått tips om att kolla backventilerna på soppapumpen vid samma fel på en 9000 jag hade för många år sen. Den startade dock efter lite snurrande på motorn, men det hjälpte att byta backventilerna på soppaledningen vid pumpen iaf!

Man kan ju testa dom själv om man vill. Vet inte hur det är på volvo, men så olikt kan det väl knappast vara..

okay men startade den med en gång när den har kyllt ner sig?
nä min går inte igång hur mkt ja än snurrar på starten, den måste bli kallare=/

Pepe skrev:
När min vevaxelgivare gav upp på förra 9-5:an efter 24000 mil startade den inte när den var varm. Men den tände till lite utan att den ville gå igång riktigt så man fick vänta tills den kallnat lite. Den gick att mäta sig till att den var dålig. Men då krävs lite mer info om givaren på din bil. Ingen felkod då inte...
Men det ryckte lite ibland när man körde också..

Okey, min tänder typ inte alls, kanske tänder 1 gång per 30 sekunders snurrande på starten(kör ju inte så länge på starten på en gång men bara för att lättare att förklara)
Den kan faktiskt rycka lite lite grann när ja kör i 30-40km/h på trean tex, men de är inte mkt den rycker.
tackar så jätte mycker för svaren!
mvh Mathias


Brådhis skrev:
Några tankar om detta från mig...

Bränslerelät borde det inte vara eftersom du kan bogsera igång den...

Dock skrev du att bränslerelät ej påverkas av värmen, men du får ha i åtanke att relät även utvecklar värme själv, speciellt om kontakten på ett eller flera stift är dålig!

Min första tanke är dock att din kamaxelgivare är dålig eftersom problemet uppstår efter motorn blivit rejält varm men den kan ändå bogseras igång! Har du inte fått nå´n felkod på denna?

Är det inte denna så är min nästa gissning vevaxelgivaren som ovanstående föreslår... Dock tror jag i första hand på kamaxelgivaren av den enkla anledningen att det är avsevärt vanligare!

//Brådhis

jo men de utvecklar ju inte mer värme när motorn är extra varm som den gör när den e halvvarm.

Vet inte om de bara va en tillfällighet att den startade vid bogsering
Men ja fick precis en fundering!
Att kam eller vevaxelgivaren e dålig(nått i givaren kanske utvidgar sig av värmen å får dålig kontakt)
så att den inte reagerar när motorn snurrar såpass långsamt som den gör när startmotorn drar runt, men den kanske lättare får signal när de snurrar snabbare? Kanske därför den starta vid bogsering och kanske därför motorn inte dör när den väl är igång?

Tackar också dig så jätte mycket för svaren!
Mvh Mathias

Pepe Ölbryggare
2 augusti 2009 · 339 Inlägg

Jag bytte givaren efter två dagar så jag fick inte mycket erfarenhet. Men den var i stort sett stört omöjlig att få igång då den va varm. Fick vänta en kvart eller längre vad jag minns.

Sök info om vevaxel och eller kammaxelgivare så hittar du nog en del tror jag. Undrar om den verkligen har båda...Så har det aldrig varit på saabarna vad jag vet..

Kan ju kolla lite på bränsletillförseln också kanske..Men nån måste ju veta..Volvo är ju ändå Volvo, finns ju hur många som hellst!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
matt_black_90
2 augusti 2009 ·

Pepe skrev:
Jag bytte givaren efter två dagar så jag fick inte mycket erfarenhet. Men den var i stort sett stört omöjlig att få igång då den va varm. Fick vänta en kvart eller längre vad jag minns.

Sök info om vevaxel och eller kammaxelgivare så hittar du nog en del tror jag. Undrar om den verkligen har båda...Så har det aldrig varit på saabarna vad jag vet..

Kan ju kolla lite på bränsletillförseln också kanske..Men nån måste ju veta..Volvo är ju ändå Volvo, finns ju hur många som hellst!

Ahh de e precis så den beter sig!

Jag ska kolla lite om ja hittar nått om givarna i Vadis.

Tycker också de^^ kan ju inte vara ensam om detta x)
tackar igen!
mer tips är varmt välkomna!
mvh Mathias

bilfreak_89
2 augusti 2009 · 169 Inlägg

Köp lite kylarspray på burk å spreja på vevaxelgivaren då när den e varm å inte startar, så kyler du ju ner givaren å startar den då så vet du med säkerhet, så kyl ner en givare i taget så kanske du hittar rätt. mvh

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
matt_black_90
4 augusti 2009 ·

bilfreak_89 skrev:
Köp lite kylarspray på burk å spreja på vevaxelgivaren då när den e varm å inte startar, så kyler du ju ner givaren å startar den då så vet du med säkerhet, så kyl ner en givare i taget så kanske du hittar rätt. mvh

Bra idé! big_smile
Återkommer när jag har testat!
tackar för svaret
Mvh Mathias

PatrikKarlssson
23 september 2016 · 4 Inlägg

Fick du ordning på bilen? jag sitter i samma sits nu och det vore snudd på fantastiskt om du hade svaret...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 september 2016 · 4 917 Inlägg

Han slutade svara efter kylsprayen. .
Kanske skulle du också investera i en sån burk..roll

Senast redigerat av tommen1 (23 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang