Opel corsa swing -91 kylvätska försvinner, bubblande ljud, oregelbunden tomgång

akessonj
30 juni 2009 · 10 Inlägg

Några fel på min opel corsa som kanske hänger ihop:

Kylarvätskan försvinner (väldigt snabbt), behållaren var nästan helt tom efter ca 8mil.

När bilen är igång hörs ett bubblande ljud, det hörs tydligast inne i bilen men verkar komma från motorn. När man gasar bubblar det mer, men jag fick för mig att det inte var där när jag körde snabbare på motorvägen.

Bilens tomgång är väldigt svajjig, går ner till väldigt lågt varvtal och väntar man lite längre så dör den.


Har läst runt lite på forumet och hittat tänkbara fel: Topplocket (fast avgaserna är inte vita), värmepaket, termostat?

gamlingen
30 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Låter som topppackningen. (behöver ej ryka vitt) Bubblar i expansions kärlet så kommer det avgaser den vägen och trycker ur sej vatten

akessonj
30 juni 2009 · 10 Inlägg

Ok, verkar det som att det säkert är den eller kan man ta reda på det? Hänger det ihop med den oregelbundna tomgången? Hur allvarligt är det om det är den, vågar man köra med bilen och blir det dyrt att fixa?

te_wik Forummoderator
30 juni 2009 · 12 813 Inlägg

Det hänger mest troligt ihop med den ojämna tomgången. Du kan ju ta reda på det genom att göra ett komp-test eller ett avgasprov i expantionskärlet. Du bör titta upp det så snart och möjligt och inte köra med bilen då den tar bara mer skada.

Dyrt? Det beror på vad du kan göra själv eller om du måste lämna in allt osv osv.. Vad är dyrt för dig?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
akessonj
30 juni 2009 · 10 Inlägg

Jag måste nog lämna in allt, kan inte mycket om bilar. Vad är det som ska göras, byte av topplockspackning? Med dyrt menar jag, kostar det några hundra eller några tusen att fixa?

te_wik Forummoderator
30 juni 2009 · 12 813 Inlägg

akessonj skrev:
Jag måste nog lämna in allt, kan inte mycket om bilar. Vad är det som ska göras, byte av topplockspackning? Med dyrt menar jag, kostar det några hundra eller några tusen att fixa?

Okay. Ja för det första måste verkstaden ta reda på om det är fel på topplockspackningen eller inte.
Ifall de konstaterar att felet ligger där så måste det demonteras och kontrolleras så du inte har sprickor i topplock eller motorblock. Sen kanske toppen är skev vilket gör att den måste planas.

Nya packningar + planing + arbete och nya vätskor.. jaa.. det blir dyrt. Några 5000-6000 kanske?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
akessonj
30 juni 2009 · 10 Inlägg

Oj, och det finns ingen större chans att det är något enklare (billigare) fel?

akessonj
30 juni 2009 · 10 Inlägg

Grejen är att jag precis köpt den begagnad hos en handlare. Nu åkte jag dit och sa att det verkar vara fel på topplockspackningen. När jag var där så hördes inte det bubblande ljudet och han sa att det inte kunde vara topplockspackningen eftersom varmluften i fläkten fungerar. Kan det stämma? Kan det vara ngt annat?
Känns jobbigt om jag köpt en bil med ett såpass dyrt fel från början...

te_wik Forummoderator
30 juni 2009 · 12 813 Inlägg

akessonj skrev:
Grejen är att jag precis köpt den begagnad hos en handlare. Nu åkte jag dit och sa att det verkar vara fel på topplockspackningen. När jag var där så hördes inte det bubblande ljudet och han sa att det inte kunde vara topplockspackningen eftersom varmluften i fläkten fungerar. Kan det stämma? Kan det vara ngt annat?
Känns jobbigt om jag köpt en bil med ett såpass dyrt fel från början...

Det är bara försäljarsnack. Visst kan värmen fungera fastän topplockpackningen är trasig.
Jag har svårt att tänka mig ett bubblande ljud som kommer någon annanstans än expantionskärlet.
Kan du inte kolla om det bubblar i den när du startar bilen, testa både kall som varm. Kolla i expantionskärlet när du gasar på under huven och ser du inte något i kärlet så försök lyssna efter det ljudet.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
gamlingen
30 juni 2009 · 5 198 Inlägg

akessonj skrev:
Grejen är att jag precis köpt den begagnad hos en handlare. Nu åkte jag dit och sa att det verkar vara fel på topplockspackningen. När jag var där så hördes inte det bubblande ljudet och han sa att det inte kunde vara topplockspackningen eftersom varmluften i fläkten fungerar. Kan det stämma? Kan det vara ngt annat?
Känns jobbigt om jag köpt en bil med ett såpass dyrt fel från början...

BS,, du kan ha hur mycket värme som helst... det hade jag iaf.. med samma symptom som du.fast jag hade en saab 9000.. stå på dej

Xuri One Man Clan
30 juni 2009 · 4 287 Inlägg

Om den drar så himla mycke vatten å de är toppapackningen så ser du de nog lättast på att nått/ några tändstift är vita... om inte kör till nån oberoende bilverkstad å be att dom gör ett avgasprov i expansionskärlet,,, om avgasmätaren reagerar å ger utslag på HC-värdet så är de bara å skriva ut pappret å åka bort till bilförsäljaren å visa honom de...säger han att de är normalt då så vänd han uppåner å kör foten i arslet på han å säg att det  är normalt att känna så här  om man står å pratar skit :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
kiiient
24 oktober 2014 · 106 Inlägg

Kom du på vad problemet var när det bubblade? Har likadan bil och bubblande hörs väldigt bra när man sitter i bilen..

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang