Vevaxelgivare Saab 9-5

Knobi
10 juli 2009 · 89 Inlägg

Ska byta min vevaxelgivare på min Saab 9-5 och jag stog i motorutrymmet idag och kliade mig i huvudet.

Den bild som jag hade på min beskrivning var inte riktigt det jag hade.
Det såg inte alls lika ut.

Är det någon som vet vart denna givare sitter?

Det är en Saab 9-5 -99 2,0T

Ännu bättre om någon har en bild på vart jag hittar den. Länk elr. dylikt.

Pure Mångsysslare
10 juli 2009 · 162 Inlägg

Den sitter i fram på höger sid av turbon.   Bakom en värme plåt. ( troligen därför du inte ser den)
Är fast skruvar med en torx.

Mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
Knobi
10 juli 2009 · 89 Inlägg

Den silvriga värmeplåten i framkant till vänster om dumpen ?
Måste jag skruva bort den plåten ?

DumDumz
31 juli 2009 · 109 Inlägg

Knobi skrev:
Den silvriga värmeplåten i framkant till vänster om dumpen ?
Måste jag skruva bort den plåten ?

Sent svar och du har säkert löst det hela. Men för att hjälpa andra, så ja.
Det sitter en liten värmeplåt över denna givare, och jag själv tycker det är ett rent helvette att få loss skruven som håller fast den.
Trångt och jävligt..

Makke_
11 februari 2011 · 7 Inlägg

Finns en liten guide/hänvisning här: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps/intro.asp? som kan vara bra att kolla på.
Jag är själv på väg att troligtvis byta min p.g.a strul med att få startat bilen. I söndags bytade jag tändstiften och bilen strulade dagen efter men efter att ha kört ett tag den dagen så gick den fint till idag (fredag) då ville den inte starta igen. Problemet har varit mer frekven innan stiften bytades. Ny(gammalt) batteri från en -04 sattes i och även det hjälpte ett tag innan den återigen började strula med startproblem.
Den brukar fungera bra under hela dagen med start och stopp etc. Det är främst morgonen den inte vill ev. sena kvällar när bilen stått ett tag.
Vad tror ni, kan det vara givaren eller är det något annat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang