Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.
  • 80 Följare
  • 462 027 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2016
lartz Mekaniker
23 augusti 2009 · 240 Inlägg

jag skulle nog börja med pumpen och sen kolla filter och om jag inte hittar något skulle jag felsöka elen. smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
23 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

lartz skrev:
jag skulle nog börja med pumpen och sen kolla filter och om jag inte hittar något skulle jag felsöka elen. smile

Har bytt filter och håller nu på att bygga ett verktyg så att jag kan byta pumpen smile

Så förhoppningsvis hoppar den igång ikväll igen big_smile

//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (23 augusti 2009)

Owla
23 augusti 2009 · 751 Inlägg

Rallyhalle skrev:

lartz skrev:
jag skulle nog börja med pumpen och sen kolla filter och om jag inte hittar något skulle jag felsöka elen. smile

Har bytt filter och håller nu på att bygga ett verktyg så att jag kan byta pumpen smile

Så förhoppningsvis hoppar den igång ikväll igen big_smile

//Jacob

Haha du har verkligen inte tur med dina bilar, men bra blir det! Och intressant att läsa, hopas bara den hoppar igång ikväll igen smile

lartz Mekaniker
23 augusti 2009 · 240 Inlägg

Rallyhalle skrev:

lartz skrev:
jag skulle nog börja med pumpen och sen kolla filter och om jag inte hittar något skulle jag felsöka elen. smile

Har bytt filter och håller nu på att bygga ett verktyg så att jag kan byta pumpen smile

Så förhoppningsvis hoppar den igång ikväll igen big_smile

//Jacob

okej okej hoppas att de löser sig då smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
23 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Owla skrev:

Rallyhalle skrev:

lartz skrev:
jag skulle nog börja med pumpen och sen kolla filter och om jag inte hittar något skulle jag felsöka elen. smile

Har bytt filter och håller nu på att bygga ett verktyg så att jag kan byta pumpen smile

Så förhoppningsvis hoppar den igång ikväll igen big_smile

//Jacob

Haha du har verkligen inte tur med dina bilar, men bra blir det! Och intressant att läsa, hopas bara den hoppar igång ikväll igen smile

Nää, inte särskilt. Vart vääldigt sugen på att byta bil igen, men de vet du ju redan lol
Kommer inte hoppa igång ikväll, orkar inte mecka mer idag. Blir imorrnkväll ist.

lartz: De ska det nog göra smile Håller tummarna för att de går bra imorrn, för nu orkar jag inte mer ikväll tongue

//Jacob

Rallyhalle
24 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Pumpen e bytt o monterad, råkade bara sätta slanganslutningarna i fel ordning.

Vad händer då tro när jag ska skifta placering på dom?? EN GÅR AV!!!!
Så jag får åka till Saab imorrn o köpa ny. Så jag hoppas den hoppar igång imorrnkväll, annars blir jag ledsen sad

//Jacob

lartz Mekaniker
24 augusti 2009 · 240 Inlägg

snacka om otur tongue nåja de va ju inge mer allvarligt iaf. men saab? varför? dom flesta bil verkstäder har slangar.

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
24 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

lartz skrev:
snacka om otur tongue nåja de va ju inge mer allvarligt iaf. men saab? varför? dom flesta bil verkstäder har slangar.

Dont even talk about it roll
Är så trött på det där då det är sånt där HELA tiden me min andra bil tongue

Det är inte slangen som e paj. Det är snabbkopplingar ner i armaturen, o dom är i plast o går tyvärr lätt sönder sad

Hade jag bara behövt ny slang hade jag kunnat norpa de på jobbet wink

//Jacob

Rallyhalle
25 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Nu går bilen igen smile Åkte förbi saab imorse och dom hade som tur va kopplingen jag behövde smile

Den gamla såg ju ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/748408_7xcicx.jpg
Gamla soppakopplingen, plastskit som går sönder aplätt hmm

Så nu är livet bra och enkelt igen smile
Ska försöka beställa lite filterolja snart så att jag kan få på mitt open airfilter smile

//Jacob

Supra_robin
25 augusti 2009 · 4 663 Inlägg

kul att saab hade  de du behövde big_smile  bara att beställa oljan och sedan på filtret big_smile

AxlSam
27 augusti 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Update:
Ska försöka beställa lite filterolja snart så att jag kan få på mitt open airfilter smile

//Jacob

Filterolja är ju PEST för bilar med LMM neutral

lartz Mekaniker
27 augusti 2009 · 240 Inlägg

Rallyhalle skrev:

lartz skrev:
snacka om otur tongue nåja de va ju inge mer allvarligt iaf. men saab? varför? dom flesta bil verkstäder har slangar.

Dont even talk about it roll
Är så trött på det där då det är sånt där HELA tiden me min andra bil tongue

Det är inte slangen som e paj. Det är snabbkopplingar ner i armaturen, o dom är i plast o går tyvärr lätt sönder sad

Hade jag bara behövt ny slang hade jag kunnat norpa de på jobbet wink

//Jacob

de va en jobbig sak.. nåja såg att de löste sig iaf. smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
27 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Saab_Robin skrev:
kul att saab hade  de du behövde big_smile  bara att beställa oljan och sedan på filtret big_smile

Mm, de va fett skönt. Bara o bara, allt prioriteras och just nu står det lågt på listan. Hyra av biltrailer o soppa för o ta 9000 till Enköping står högre wink

AxlSam: Utan filterolja har man ingen reningseffekt. Felet många gör e o spruta på alldeles för mycket olja, o då är det klart att de går åt helvete roll

lartz:Ja de gjorde det smile Så nu kan jag fokusera på annat istället.

//Jacob

AxlSam
28 augusti 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
AxlSam: Utan filterolja har man ingen reningseffekt. Felet många gör e o spruta på alldeles för mycket olja, o då är det klart att de går åt helvete roll

//Jacob

Klart du har reningseffekt utan filterolja!
Men den är SÅ mycket sämre än vad ett insattsfilter ger.

Minsta lilla olja på ditt "öppna" luftfilter gör att motorn suger in det
och klibbar igen trådarna i din LMM.
Du får fel resistansvärden och bilen kan börja gå mysko.

Rallyhalle
28 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
AxlSam: Utan filterolja har man ingen reningseffekt. Felet många gör e o spruta på alldeles för mycket olja, o då är det klart att de går åt helvete roll

//Jacob

Klart du har reningseffekt utan filterolja!
Men den är SÅ mycket sämre än vad ett insattsfilter ger.

Minsta lilla olja på ditt "öppna" luftfilter gör att motorn suger in det
och klibbar igen trådarna i din LMM.
Du får fel resistansvärden och bilen kan börja gå mysko.

Känns som att vi har helt olika tolkningar av det där, så jag tycker vi låter det stanna där wink

Vi kommer nog inte komma nånvart me de ändå tongue
//Jacob

AxlSam
29 augusti 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
AxlSam: Utan filterolja har man ingen reningseffekt. Felet många gör e o spruta på alldeles för mycket olja, o då är det klart att de går åt helvete roll

//Jacob

Klart du har reningseffekt utan filterolja!
Men den är SÅ mycket sämre än vad ett insattsfilter ger.

Minsta lilla olja på ditt "öppna" luftfilter gör att motorn suger in det
och klibbar igen trådarna i din LMM.
Du får fel resistansvärden och bilen kan börja gå mysko.

Känns som att vi har helt olika tolkningar av det där, så jag tycker vi låter det stanna där wink

Vi kommer nog inte komma nånvart me de ändå tongue
//Jacob

Så du satsar på kass LMM ändå wink

Rallyhalle
29 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:

AxlSam skrev:

Klart du har reningseffekt utan filterolja!
Men den är SÅ mycket sämre än vad ett insattsfilter ger.

Minsta lilla olja på ditt "öppna" luftfilter gör att motorn suger in det
och klibbar igen trådarna i din LMM.
Du får fel resistansvärden och bilen kan börja gå mysko.

Känns som att vi har helt olika tolkningar av det där, så jag tycker vi låter det stanna där wink

Vi kommer nog inte komma nånvart me de ändå tongue
//Jacob

Så du satsar på kass LMM ändå wink

Hehe, nää får se om jag överhuvudtaget slänger på de. Har ju Dieselsnorkeln så tänkte efter lite o de kommer nog hamna ett insatsfilter i bilen istället smile

Kommer nog tröttna på dumpljudet till slut iaf tongue Vi får se, jag kommer vela mycke fram o tillbaka wink

//Jacob

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Rallyhalle skrev:

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:

Känns som att vi har helt olika tolkningar av det där, så jag tycker vi låter det stanna där wink

Vi kommer nog inte komma nånvart me de ändå tongue
//Jacob

Så du satsar på kass LMM ändå wink

Hehe, nää får se om jag överhuvudtaget slänger på de. Har ju Dieselsnorkeln så tänkte efter lite o de kommer nog hamna ett insatsfilter i bilen istället smile

Kommer nog tröttna på dumpljudet till slut iaf tongue Vi får se, jag kommer vela mycke fram o tillbaka wink

//Jacob

Dieselsnorklar är fina grejor det wink

Det ger inte fler hästar under huven men dom som finns där blir mer arbetsvilliga.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AxlSam
30 augusti 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Hehe, nää får se om jag överhuvudtaget slänger på de. Har ju Dieselsnorkeln så tänkte efter lite o de kommer nog hamna ett insatsfilter i bilen istället smile

Kommer nog tröttna på dumpljudet till slut iaf tongue Vi får se, jag kommer vela mycke fram o tillbaka wink

//Jacob

Dieselsnorkeln och AERO kobran.
Så har du luft nog till 300hp smile

Jag körde helt orginal luftintag (filter, kobra och snorkel)
i min gamla. Körde T5 kammar och 1,3 bar i ladd ~290hp/460nm.

Rallyhalle
30 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Rallyhalle skrev:

AxlSam skrev:

Så du satsar på kass LMM ändå wink

Hehe, nää får se om jag överhuvudtaget slänger på de. Har ju Dieselsnorkeln så tänkte efter lite o de kommer nog hamna ett insatsfilter i bilen istället smile

Kommer nog tröttna på dumpljudet till slut iaf tongue Vi får se, jag kommer vela mycke fram o tillbaka wink

//Jacob

Dieselsnorklar är fina grejor det wink

Det ger inte fler hästar under huven men dom som finns där blir mer arbetsvilliga.

Precis smile


AxlSam: Okej, får nog bli nån sån setup sen när de e dags för att uppgradera motorstyrkan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang