Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.
  • 80 Följare
  • 462 327 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2016
Rallyhalle
16 september 2009 · 4 299 Inlägg

Nu är den dåliga lukten i bilen borta smile Jobbar nu på en ny anläggning o där va den en gubbe som lånat en ozonmaskin. Så han stoppa in den i bilen o efter nåra timmar va all lukt i bilen borta big_smile

Hann också med att åka förbi däcknissen på vägen hem, har ju vibrationer i bilen så vi tog o balansera alla hjulen. Dock utan lycka sad Så det är nått annat skit som gör att bilen vibrerar i vissa hastigheter.

Så nu ska de börja bytas bussningar i bakvagnen o se om jag blir av me skiten nån gång.

De va allt för nu smile

Senast redigerat av Rallyhalle (16 september 2009)

AxlSam
16 september 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Nu är den dåliga lukten i bilen borta smile Jobbar nu på en ny anläggning o där va den en gubbe som lånat en ozonmaskin. Så han stoppa in den i bilen o efter nåra timmar va all lukt i bilen borta big_smile

Hann också med att åka förbi däcknissen på vägen hem, har ju vibrationer i bilen så vi tog o balansera alla hjulen. Dock utan lycka sad Så det är nått annat skit som gör att bilen vibrerar i vissa hastigheter.

Så nu ska de börja bytas bussningar i bakvagnen o se om jag blir av me skiten nån gång.

De va allt för nu smile

Hur ser dina bromsar ut?
Dåliga/skeva skivor kan ju generera vibrationer.

Angående programering av 9-5.
Så ordnar jag BioPower funktion i din bil nu utan att behöva byta spjällhus.
Smidigare blir det inte smile

Rallyhalle
16 september 2009 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
Nu är den dåliga lukten i bilen borta smile Jobbar nu på en ny anläggning o där va den en gubbe som lånat en ozonmaskin. Så han stoppa in den i bilen o efter nåra timmar va all lukt i bilen borta big_smile

Hann också med att åka förbi däcknissen på vägen hem, har ju vibrationer i bilen så vi tog o balansera alla hjulen. Dock utan lycka sad Så det är nått annat skit som gör att bilen vibrerar i vissa hastigheter.

Så nu ska de börja bytas bussningar i bakvagnen o se om jag blir av me skiten nån gång.

De va allt för nu smile

Hur ser dina bromsar ut?
Dåliga/skeva skivor kan ju generera vibrationer.

Angående programering av 9-5.
Så ordnar jag BioPower funktion i din bil nu utan att behöva byta spjällhus.
Smidigare blir det inte smile

Bromsar nyligen genomgångna me nya skivor runt om o nya belägg o backar så där finns de tyvärr inget som kan va fel hmm

Hehe, nee de e väldigt smidigt. Men först ska vinterdäck fixas, skatt betalas och 9000 ska betalas den me inom en snar framtid så sånna projekt ligger på is. Antar att jag måste ta mig ner till dig för att genomföra de? smile

AxlSam
16 september 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Bromsar nyligen genomgångna me nya skivor runt om o nya belägg o backar så där finns de tyvärr inget som kan va fel hmm

Hehe, nee de e väldigt smidigt. Men först ska vinterdäck fixas, skatt betalas och 9000 ska betalas den me inom en snar framtid så sånna projekt ligger på is. Antar att jag måste ta mig ner till dig för att genomföra de? smile

Du körde in skivorna ordentligt?

Senast redigerat av AxlSam (17 september 2009)

Rallyhalle
17 september 2009 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Rallyhalle skrev:
Bromsar nyligen genomgångna me nya skivor runt om o nya belägg o backar så där finns de tyvärr inget som kan va fel hmm

Hehe, nee de e väldigt smidigt. Men först ska vinterdäck fixas, skatt betalas och 9000 ska betalas den me inom en snar framtid så sånna projekt ligger på is. Antar att jag måste ta mig ner till dig för att genomföra de? smile

Du körde in skivorna ordentligt?

Inkörda e dom, men nu har de visat sig att de kan va så att de ligger skit mellan navet och skivan. Så de ska jag ta en titt på nästa helg.
Är ju givetvis inte hemma denna helgen när jag egentligen skulle behöva mecka lite...

Senast redigerat av Rallyhalle (18 september 2009)

lartz Mekaniker
17 september 2009 · 240 Inlägg

kul grej de där med displayen men själv hade jag nog blivit lite smått lagen på all rappakalja som står i den för de är nog inte mer än 2 saker man själv skulle fatta tror jag hehe

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
17 september 2009 · 4 299 Inlägg

lartz skrev:
kul grej de där med displayen men själv hade jag nog blivit lite smått lagen på all rappakalja som står i den för de är nog inte mer än 2 saker man själv skulle fatta tror jag hehe

Nää du, kommer nog dröja ett tag innan jag kommer fram till vad dom olika sakerna e också tongue

lartz Mekaniker
17 september 2009 · 240 Inlägg

hehe okej... smile

Ps galen skulle de vart... sorry. nåja time for bed.

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
isak90
17 september 2009 · 1 997 Inlägg

Segt med vibrationer, jag hade ju också de.. Tröttsamt som fan!

Men du har Saab-original fälgar på va? annars hade ju centrumringar bra effekt för vissa andra roll

// Fredrik

Rallyhalle
17 september 2009 · 4 299 Inlägg

isak90 skrev:
Segt med vibrationer, jag hade ju också de.. Tröttsamt som fan!

Men du har Saab-original fälgar på va? annars hade ju centrumringar bra effekt för vissa andra roll

// Fredrik

Ja de e sjukt tröttsamt sad

Japp, saaboriginal, så här behövs inga centrumringar wink Så de va de som fela på din alltså tongue Försvann vibrationerna helt då??

Funkiee Saab älskare!
17 september 2009 · 4 597 Inlägg

ska du bio konvertera motorn? verkade som Axlsam sa att det räcker med att programmera, vet inte om han nämt tidigare något mer tongue bara nyfiken om du gör det vad som ska göras.

Förresten, hur gick det med luftfiltret, låter de bra eller?

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rallyhalle
18 september 2009 · 4 299 Inlägg

Funkiee skrev:
ska du bio konvertera motorn? verkade som Axlsam sa att det räcker med att programmera, vet inte om han nämt tidigare något mer tongue bara nyfiken om du gör det vad som ska göras.

Förresten, hur gick det med luftfiltret, låter de bra eller?

Mvh Patrik

De vet man aldrig, den som lever får se.

Jupp, bara programering. Vi har redan pratat om de tidigare (typ ända sen jag köpte bilen roll)

Jo filtret sitter på, och kan säga att jag är glad att jag köpte de beg o inte ett nytt. Kommer slänga dit luftburken igen o lägga i ett J/R-insatsfilter ist.

Men först ska de bli 25 innan nånting mer görs.

Funkiee Saab älskare!
18 september 2009 · 4 597 Inlägg

måste man inte byta spridare med?? det måste man om man konverterar till e85 via maptun :S

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
AxlSam
18 september 2009 · 1 497 Inlägg

Funkiee skrev:
måste man inte byta spridare med?? det måste man om man konverterar till e85 via maptun :S

Orginal 9-5 98-00 har gröna spridare som flödar 261cc @ 3,0bar.
Men -00 kom även andra spridare (röda) och om jag minns rätt så har Rallyhalle dem?
De flödar ~352cc @ 3,0bar bränsletryck.

Lämpar sig mer på etanol alltså.

MVH smile

Senast redigerat av AxlSam (18 september 2009)

Tagg3N Konsult
18 september 2009 · 1 247 Inlägg

Kul tråd smile Du är inte sugen på ett par speedparts dimljus? Har liggande jag inte orkar slänga på.. Släng iväg ett pm isf smile

/Kim

Rallyhalle
18 september 2009 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:

Funkiee skrev:
måste man inte byta spridare med?? det måste man om man konverterar till e85 via maptun :S

Orginal 9-5 98-00 har gröna spridare som flödar 261cc @ 3,0bar.
Men -00 kom även andra spridare (röda) och om jag minns rätt så har Rallyhalle dem?
De flödar ~352cc @ 3,0bar bränsletryck.

Lämpar sig mer på etanol alltså.

MVH smile

Hade för mig att de va tegelbruna du sa att de skulle va roll Men men, kommer inte ihåg om de va tegelbruna eller röda jag hade. Har för mig att vi kom fram till att de va rätt iaf tongue

Tagg3n: Du har PM wink

AxlSam
19 september 2009 · 1 497 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Hade för mig att de va tegelbruna du sa att de skulle va roll Men men, kommer inte ihåg om de va tegelbruna eller röda jag hade. Har för mig att vi kom fram till att de va rätt iaf tongue

Same shit wink

lartz Mekaniker
20 september 2009 · 240 Inlägg

tänkte på spridare där... är det de samma på 2.0T och 2.3T då eller är de olika där med?

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Rallyhalle
27 september 2009 · 4 299 Inlägg

lartz: Ja du, ingen aning faktiskt :P




Update: Nu har det hänt liite saker iaf :P Går o väntar på att 9000 ska bli klar så vill inte göra för dyra grejer me 9-5an än.

Men nu när man ska slopa skattemärket for jag iväg o köpte en regplåthållare och slängde på det som många väntat på, min nya regplåt :D Så nu ser de ganska okej ut med nytt saab-emblem o kromade emblemen borta.

Såg ju ut såhär när jag köpte den:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/719609_hpz3br.jpg

Och idag ser den ut såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/772153_13yjq0.jpg
Ny regplåthållare, rensad på emblem och ett nytt och fint Saab-emblem :) blev ganska bra faktiskt.

Ska bara dit en vinge så är grunden klar :)

Men nu börjar det bli mörkare tider så nu har jag gjort nått som många säkert kommer tycka ser förjävligt ut :P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/772161_tvkb5t.jpg

2st Bosch Big Knick 225 monterade, långt ifrån snyggt men nu ser man vägen ordentligt iaf :P
Ska dit med ett tredje senare så ser de ju lite bättre ut, tycker jag iaf :rolleyes: Sen så kommer jag nog få en bättre ljusbild också me 3st :) Men men va fan, de e ju en bruksbil så då går ju faktiskt funktion före!

Gjorde en grej som aldrig är gjort på denna bil tidigare. Tvättade bakom listerna! :P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/772169_ezljji.jpg
Jäkla skitig bil, och framförallt skitigt under listerna!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/772171_og967o.jpg
Rent blev de :)

Det är så mycket jag gjort på bilen idag.

Supra_robin
27 september 2009 · 4 663 Inlägg

fan va snygg bilen e big_smile ska sj beställa nya plåtar då märket försvinner big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang