Projekt: Volvo s60 2,5T -05

Köptes för att byggas på men blev bruksbil istället, små modifieringar och förfining.
  • 15 Följare
  • 150 766 Visningar
  • Projektet avslutat 2 maj 2013
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 november 2009 · 5 650 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

isak90 skrev:
Härligt med mer ljus smile Du får gärna berätta sen hur du ska lösa monteringen, jag har lagt de lite på is så länge..

Japp, måste själv komma på en bra lösning först, men jag tror att det jag tänkt ut kommer fungera wink

Kommer ta några bra bilder för att visa dig smile

bara köra reg skyllt hållare sen 1 par stag så lyktorna inte vibrerar
så vida du inte tänkt volvo original hållare

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
-Akerfeldt-
6 november 2009 · 2 638 Inlägg

MrEricsson skrev:

-Akerfeldt- skrev:

isak90 skrev:
Härligt med mer ljus smile Du får gärna berätta sen hur du ska lösa monteringen, jag har lagt de lite på is så länge..

Japp, måste själv komma på en bra lösning först, men jag tror att det jag tänkt ut kommer fungera wink

Kommer ta några bra bilder för att visa dig smile

bara köra reg skyllt hållare sen 1 par stag så lyktorna inte vibrerar
så vida du inte tänkt volvo original hållare

Jodå, blir en hållare bakom regskylten. Men sen vill man ju ha stag, men inte skruva i stötfångaren eller grillen och göra fula hål. Men har nog en bra lösning så detta går att lösa förhoppningsvis wink

bbosse Mur&Kakel
7 november 2009 · 332 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

MrEricsson skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Japp, måste själv komma på en bra lösning först, men jag tror att det jag tänkt ut kommer fungera wink

Kommer ta några bra bilder för att visa dig smile

bara köra reg skyllt hållare sen 1 par stag så lyktorna inte vibrerar
så vida du inte tänkt volvo original hållare

Jodå, blir en hållare bakom regskylten. Men sen vill man ju ha stag, men inte skruva i stötfångaren eller grillen och göra fula hål. Men har nog en bra lösning så detta går att lösa förhoppningsvis wink

Jag hade en sån där hållare till min bmw med 3 extraljus. och inga stag, funka hur bra som helst ändåsmile vibrerade inget som du brukar kunna göra...

Mvh

-Akerfeldt-
7 november 2009 · 2 638 Inlägg

bbosse skrev:

-Akerfeldt- skrev:

MrEricsson skrev:

bara köra reg skyllt hållare sen 1 par stag så lyktorna inte vibrerar
så vida du inte tänkt volvo original hållare

Jodå, blir en hållare bakom regskylten. Men sen vill man ju ha stag, men inte skruva i stötfångaren eller grillen och göra fula hål. Men har nog en bra lösning så detta går att lösa förhoppningsvis wink

Jag hade en sån där hållare till min bmw med 3 extraljus. och inga stag, funka hur bra som helst ändåsmile vibrerade inget som du brukar kunna göra...

Mvh

Okej, får se hur de beter sig när man fått dit dem wink

patrick_90
7 november 2009 · 347 Inlägg

väldigt välvårdat, men riktigt fult med stänkskydden bak sad tycker du även skall lacka ner den. samt stänkskydden fram i samma kulör som övriga bilen,.

Patrick^^
Audi A7 3,0Tdi Quattro "Fete Audin" (2012)
-Akerfeldt-
7 november 2009 · 2 638 Inlägg

patrick_90 skrev:
väldigt välvårdat, men riktigt fult med stänkskydden bak sad tycker du även skall lacka ner den. samt stänkskydden fram i samma kulör som övriga bilen,.

Tack du, försöker sköta den så gott det går smile

Angående resten så tycker vi nog olika, jag tycker att stänkskydd runt om är ett måste på vintern om man bryr sig om bilen. Därför monterade jag dem, men så går de att ta bort inför sommaren om man vill det.

-Akerfeldt-
9 november 2009 · 2 638 Inlägg

Nu ska ni få se värsta updaten tongue

Har skaffat en hållare till extraljusen och ett lackstift, så nu är man en liten bit på väg. Väntar bara på extraljusen som skulle komma nu i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/798372_gmlsbg.jpg

-Akerfeldt-
12 november 2009 · 2 638 Inlägg

Dags för en lite större update, har börjat med extraljusmonteringen och nedan följer lite bilder smile

Hämtade detta i morse. Allt som är på bilden kommer dock inte att användas vid monteringen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800094_uufpox.jpg

Hålen borrade och hållaren är ditsatt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800095_jtn4ti.jpg

Börjat göra "klossarna" som ska sitta i grillen för att stadga upp extraljusen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800096_vbgsys.jpg

Så blev det framifrån, hålet är för att fästa aluminiumplattan som extraljusen sitter fast i.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800101_mbmdt2.jpg

Målat och klart med hammarlack.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800106_tg3zh4.jpg

I bakkant på extraljusen har jag fäst en aluminiumplatta för att dels stadga upp dem men också för att fästa dem med grillen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800097_tmrcos.jpg

Här syns det lite bättre, skruven sitter alltså i den lilla "klossen" som visats på tidigare bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800098_01894g.jpg

Och en helheltsbild, hoppas ni förstår hur denna konstruktion fungerar. Allt detta för att inte göra någon åverkan på bilen men samtidigt stadga upp allt så det inte vibrerar förhoppningsvis.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800100_uj4u1d.jpg

Avslutade med att polera upp aluminiumplattan lite, blir ingen färg på denna då det ändå lär försvinna av allt salt osv.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/800103_pjwvmi.jpg

Det var allt som hunnits med idag, i morgon ska det kopplas lite el wink smile

Kommentera gärna smile

Senast redigerat av -Akerfeldt- (12 november 2009)

Rallyhalle
12 november 2009 · 4 299 Inlägg

Jävligt smart tänkt måste jag säga smile
Men undrar en sak bara, metallbitarna som sitter i grillen. Sitter det nått däremellan?? För det känns som lite risk för skavmärken i grillen om metallbiten sitter rakt på.

//Jacob

isak90
12 november 2009 · 1 997 Inlägg

Riktigt smart måste jag säga! Så kommer det bli för mig med om det e okej? wink

En fråga bara, hur är den fäst i kofångaren? I enbart regplåtsskruvarna? Alltså de två som e färdiga.. För min kofångare känns riktigt mjuk.. hmm

big_smile
// Fredrik

-Akerfeldt-
12 november 2009 · 2 638 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Jävligt smart tänkt måste jag säga smile
Men undrar en sak bara, metallbitarna som sitter i grillen. Sitter det nått däremellan?? För det känns som lite risk för skavmärken i grillen om metallbiten sitter rakt på.

//Jacob

Tackar smile

Klossen är lite special, det är uretanplast som är påvulcad på plåtbiten. Och på svenska menas det att det är en plåtbit med en gummiplast blandning som är ditsatt på plåtbiten.

Alltså har den en mjuk och en hård sida och förhoppningsvis gör den inga märken på grillen. Kolla bild 3 i updaten så ser du bättre hur det ser ut smile

-Akerfeldt-
12 november 2009 · 2 638 Inlägg

isak90 skrev:
Riktigt smart måste jag säga! Så kommer det bli för mig med om det e okej? wink

En fråga bara, hur är den fäst i kofångaren? I enbart regplåtsskruvarna? Alltså de två som e färdiga.. För min kofångare känns riktigt mjuk.. hmm

big_smile
// Fredrik

Tackar smile Det är lungt, bara ut i garaget och börja skruva wink

De sitter fast med 4 skruv, de 2 som sitter original samt 2 till lite längre ut. Blir mycket bättre när man fäster ihop allt med grillen, mycket stadigare smile

isak90
12 november 2009 · 1 997 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

isak90 skrev:
Riktigt smart måste jag säga! Så kommer det bli för mig med om det e okej? wink

En fråga bara, hur är den fäst i kofångaren? I enbart regplåtsskruvarna? Alltså de två som e färdiga.. För min kofångare känns riktigt mjuk.. hmm

big_smile
// Fredrik

Tackar smile Det är lungt, bara ut i garaget och börja skruva wink

De sitter fast med 4 skruv, de 2 som sitter original samt 2 till lite längre ut. Blir mycket bättre när man fäster ihop allt med grillen, mycket stadigare smile

Okej! Satte du nån mutter på insidan för de yttre skruvarna då eller? Den tanken har jag också haft att sätta skruv längre ut.. smile

// Fredrik

-Akerfeldt-
12 november 2009 · 2 638 Inlägg

isak90 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

isak90 skrev:
Riktigt smart måste jag säga! Så kommer det bli för mig med om det e okej? wink

En fråga bara, hur är den fäst i kofångaren? I enbart regplåtsskruvarna? Alltså de två som e färdiga.. För min kofångare känns riktigt mjuk.. hmm

big_smile
// Fredrik

Tackar smile Det är lungt, bara ut i garaget och börja skruva wink

De sitter fast med 4 skruv, de 2 som sitter original samt 2 till lite längre ut. Blir mycket bättre när man fäster ihop allt med grillen, mycket stadigare smile

Okej! Satte du nån mutter på insidan för de yttre skruvarna då eller? Den tanken har jag också haft att sätta skruv längre ut.. smile

// Fredrik

Nej, satte dit vad jag hade, så detta var nog någon träskruv tongue Det håller ändå, och från början satte jag dit de 2 extra för att få skylthållaren helt emot stötfångaren smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

riktigt nice big_smile vet inte om de är jag som är blind lr så men jag tyckte jag såg inga 3W lampor till glimissarna :S

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
-Akerfeldt-
13 november 2009 · 2 638 Inlägg

MrEricsson skrev:
riktigt nice big_smile vet inte om de är jag som är blind lr så men jag tyckte jag såg inga 3W lampor till glimissarna :S

Jag hoppas det blir det smile Jodå, ligger 3w:are till positionsljusen där överst i högen med grejer, till höger om stagen wink

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

MrEricsson skrev:
riktigt nice big_smile vet inte om de är jag som är blind lr så men jag tyckte jag såg inga 3W lampor till glimissarna :S

Jag hoppas det blir det smile Jodå, ligger 3w:are till positionsljusen där överst i högen med grejer, till höger om stagen wink

ah därbig_smile sweet blir ju inge snyggt utan dom annars ju=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
-Akerfeldt-
13 november 2009 · 2 638 Inlägg

MrEricsson skrev:

-Akerfeldt- skrev:

MrEricsson skrev:
riktigt nice big_smile vet inte om de är jag som är blind lr så men jag tyckte jag såg inga 3W lampor till glimissarna :S

Jag hoppas det blir det smile Jodå, ligger 3w:are till positionsljusen där överst i högen med grejer, till höger om stagen wink

ah därbig_smile sweet blir ju inge snyggt utan dom annars ju=D

Nej, ser ju lite tomt ut i den hållaren annars.

patrikke
13 november 2009 · 1 749 Inlägg

Hur ställer du in ljusen i sidled då?
De blir väl bara att lysa rakt frm med den hållaren som sitten bakom?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

patrikke skrev:
Hur ställer du in ljusen i sidled då?
De blir väl bara att lysa rakt frm med den hållaren som sitten bakom?

nope de blir inte rakt fram allt hänger på hur man vinklar ljusen när man drar åt dom i den där hållaren
då extraljusen fästen fästs i hållaren. fästerna går och vrida hur man vill om man inte drar åt dom
så de är inga problem.
"då jag har samma uppsättning sj på bilen så big_smile "

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang