Hur urskiljer man B230 FT, FK ET från varandra?

spetsen
23 augusti 2009 · 168 Inlägg

Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven, blir bara mer och mer förvirrad då så många säger olika saker,

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor? Om det är mekaniskt insprut eller elektroniskt?

Är det verkligen nödvändigt att ha en FT/FK med oljekylning? En B230ET som alla säger är så värdelös lär väl palla med minst lika mkt om man byter stakar, kolvar, kamaxel och vevaxel, lager, och fixar 360 graders axialager?
Blocken i sig själva borde väl vara ganska jämnlika med varandra förutom oljekylningen, starkare stakar, kolvar och vevaxel?

Var på dragracing i helgen och diskuterade kring motoreran med en äldre herre som körden en 240 med B23A block med 16 ventils topp, bänkad till lite över 700 hästar med orginal vevaxel, inga oljekylda kolvar osv, han hade då inte haft nå större bekymmer,

Vill vara säker innan jag ger mig in på att börja bygga så man inte tabbar sig rejält och lägger ut massa arbete på en motor som inte håller!



Mvh Andreas

Senast redigerat av spetsen (23 augusti 2009)

BMW E30 (1989)
husmus www.avgassystemet.se
23 augusti 2009 · 936 Inlägg

spetsen skrev:
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven.

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor?

Mor min har en 944, B230FK, 95-89 som jag kollat över lite för att försöka urskilja motorerna åt, enda jag kunnat se skillnad på är att det sitter fulltrycksturbo i min bil

borde väl gå att ta reda på nå sätt vad det är för motor och vilken årsmodell?

Mvh Andreas

hur ser du skillnaden om det är FTT/LTT. är väl bara wastegate klockan som skiljer?

b230et = motroninc "182hk"
b230ft = fulltryck, 156hk, 165hk och 190hk beroende på vilken bil den sitter i
b230fk = lätttryck 136hk?

rätta mig om jag har fel

-den satt som en fläskläpp-
Pan
23 augusti 2009 ·

Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

husmus www.avgassystemet.se
23 augusti 2009 · 936 Inlägg

Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

tror bara det står B230 där. har för mig det iaf när jag renoverade min gamla volvo

-den satt som en fläskläpp-
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

Ditt styrsystem är ju B230ET men blocket vet jag inte.

Jonas
spetsen
23 augusti 2009 · 168 Inlägg

husmus skrev:

spetsen skrev:
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven.

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor?

Mor min har en 944, B230FK, 95-89 som jag kollat över lite för att försöka urskilja motorerna åt, enda jag kunnat se skillnad på är att det sitter fulltrycksturbo i min bil

borde väl gå att ta reda på nå sätt vad det är för motor och vilken årsmodell?

Mvh Andreas

hur ser du skillnaden om det är FTT/LTT. är väl bara wastegate klockan som skiljer?

b230et = motroninc "182hk"
b230ft = fulltryck, 156hk, 165hk och 190hk beroende på vilken bil den sitter i
b230fk = lätttryck 136hk?

rätta mig om jag har fel

se/märker skillnaden när man kör fordonet, man känner ju om det är LTT eller FTT

BMW E30 (1989)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 augusti 2009 · 3 180 Inlägg

Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
spetsen
24 augusti 2009 · 168 Inlägg

NITROUS skrev:

Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

BMW E30 (1989)
Volvo_Performance
24 augusti 2009 · 78 Inlägg

Det ska vara instansat under insuget på alla rödblock vilken det är, annars har nån varit där och slipat tongue
Ang. om du behöver oljesprut under kolvarna eller inte. Köper du värre kolvar som klarar värmen utan att smälta så spelar ju inte det nån roll. Men en original B230ET är ju inte mycket att hänga i gran wink

Volvo 740 "Saffran" (1987)
husmus www.avgassystemet.se
24 augusti 2009 · 936 Inlägg

spetsen skrev:

NITROUS skrev:

Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

då hade jag rätt angående att det bara står b230 då alltså smile  men hur som helst så satt inte 530 toppen på b230et så du har iaf b230fk/ft från nyare då det är oljesprut på kolvarna

-den satt som en fläskläpp-
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 augusti 2009 · 3 180 Inlägg

spetsen skrev:

NITROUS skrev:

Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

läste du på den platta ytan på blocket som är typ under ettans insugsrör? kan behöva skrapa rent för att se vad det står, men det ska stå vad det är för motor där.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Xuri One Man Clan
24 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

husmus skrev:

spetsen skrev:

NITROUS skrev:
står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

då hade jag rätt angående att det bara står b230 då alltså smile  men hur som helst så satt inte 530 toppen på b230et så du har iaf b230fk/ft från nyare då det är oljesprut på kolvarna

B230et fanns visst med 530 topp.

kolla vilken årsmodell du har på blocket istället...

innan 93 så är de Ft å efter 94-95 så är de fk

å de står tex b230FK som motormärkning om de är en sån..
annars har någon varit i farten å slipat

Senast redigerat av Xuri (24 augusti 2009)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
XeptiQ Whatever :)
24 augusti 2009 · 1 652 Inlägg

Jo de står instansat i blocket.. På min står de B234F....

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

Om det inte är ombyggt så har ju B230 1993 och frammåt runda kugg på kamremmen.

Jonas
andreasgustavsson
2 september 2009 · 819 Inlägg

Undrar också vad som skiljer b230et och ft ? Jag har nog inte riktigt förstått det. Det enda jag har hört är att stakarna i et är klenare.. Vad är det mera?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 september 2009 · 3 180 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Undrar också vad som skiljer b230et och ft ? Jag har nog inte riktigt förstått det. Det enda jag har hört är att stakarna i et är klenare.. Vad är det mera?

nyare FT och FK har bla kolvkylning

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
MoffeGreven
3 september 2009 ·

Har du original motorn? Om du har det så gå in här https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
och kolla effekten (kw) och skriv upp här wink

jimvieraankiv
8 januari 2011 · 25 Inlägg

82

Bensinskallen P o r s c h e
8 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Ok nu dräller jag ur min information om det kan komma till nytta:

b230ET: 85-88. Klenaste vevaxeln/ lagerdimensioner. Klena stakar. Motronic styrsystem.

b230FT 85-88. Samma som ovan, vill minnas det gäller stakarna också. Jetronic lh2.2 styrsystem

b230FT 88-9?. Grövre vevaxel, lager. De första årsmodellerna har samma stakar som ovan, sedan övergick de till grövre stakar. Jetronic lh2.4 styrsystem. Ev oljekylning på en del årsmodeller?

b230FK ?-98. Grova vevaxeln, alla FK har grova stakar samt oljekylning. Jetroninc lh2.4 ( Är egentligen en FT med lägre ladd bara )

De är de fysiska skillnaderna. Med andra ord, b230 blocket är i princip likadana, efter 88 har de starkare vev dock. Sedan har man oljekylning på de senare. Ska man "originaltrimma" vill man ha tag på sen FT/FK med grova stakar, annars spelar det ingen roll om man sätter i starkare stakar.

Fyll på/ ändra sånt som är fel!!

Xuri skrev:
innan 93 så är de FT å efter 94-95 så är de fk

Säker på de? Är ju riktigt skönt om det är så enkelt.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang