Klubb för japanska Retrobilar (minst 25 år gamla), något intressant?

Knugcab
1 september 2009 · 5 111 Inlägg

Att tillåta intressanta bilar som ligger på gränsen till att vara "retro" gör ju att de bevaras till framtiden också...

Det är klart, ska introduktionsåret vara före 1985 och det är det enda kravet så skulle ju alla med Nissan Micra K10 kunna vara med och det är ju kanske inte så intressant, men å andra sidan, jag tror det är rätt självsanerande, de flesta med K10 är inte direkt bilentusiaster...

Såvitt jag minns det så var tidiga 80-talsjapsare rätt ovanliga redan för 10 år sen, så jag undrar om man förlorar så mycket på att tillåta halvgamla bilar också...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
lillrackarn
1 september 2009 · 130 Inlägg

TeedasT skrev:
Nu tycker jag att ni hoppar på båda sidor av ribban. en ae86 och en s12 har väldigt lik design. Dessutom finns det bara kanske 50-60 s12or kvar i sverige. det gör det till en väldig ovanlig bil på den svenska marknaden.

finns det någon vet exakt hur många s12:or som finns i sverige?

Holiace
1 september 2009 · 1 754 Inlägg

TeedasT (från sida 5): "Dessutom finns det bara kanske 50-60 s12or kvar i sverige. det gör det till en väldig ovanlig bil på den svenska marknaden."

Jag kan inget om allt.
Kasi
2 september 2009 · 140 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Att tillåta intressanta bilar som ligger på gränsen till att vara "retro" gör ju att de bevaras till framtiden också...

Det är klart, ska introduktionsåret vara före 1985 och det är det enda kravet så skulle ju alla med Nissan Micra K10 kunna vara med och det är ju kanske inte så intressant, men å andra sidan, jag tror det är rätt självsanerande, de flesta med K10 är inte direkt bilentusiaster...

Såvitt jag minns det så var tidiga 80-talsjapsare rätt ovanliga redan för 10 år sen, så jag undrar om man förlorar så mycket på att tillåta halvgamla bilar också...

Håller till viss del med om att "riktiga" Retrobilar bör vara från 70-talet, då de har en väldigt speciell och charmig design som förändrades drastiskt under 80-talet, men personligen tycker jag att tidiga 80-talsbilar också är intressanta, på sitt sätt. Det finns ju faktiskt inte så värst många kvar heller. Håller helt med Volvo544special65 där, att de har större chans att överleva om vi får upp intresset för dem.

Förslag till krav för medlemskap: Bilen måste vara minst 25 år gammal (2009 = 1984), av relativt ovanlig modell (japanska bilar innan 1980 = ovanliga) och gärna i hyfsat skick (projekt/renoveringsobjekt godkänns givetvis) så att bilen eller projektet kan intressera andra klubbmedlemmar och åskådare på eventuella träffar. Undantag på krav kan i viss mån göras, men då endast i mycket speciella fall.

(Rätta mig om något inte känns rätt, vill ha demokrati)

Kanske lite hårt mot vissa med nyare bilar som vill vara med, men krav måste sättas, annars händer det inget, tyvärr.

TeedasT 100% ninja
2 september 2009 · 342 Inlägg

ok, jag får ge mig. tänkte bara att det skulle vara kul att ta med lite enligt er"vanligare bilar". tycker bara att det är lite konstigt att ni accepterar ae86an är ni inte accepterar s12an. det enda som var med ae86an var att den var billig och den hade en bra diff. den har ingen säregen historia, bara för att man har en ae86a så betyder inte det att man automatiskt blir en bra "drifter". ae86an var japans 240. den fanns överallt och var lätt att hänga, mer var det inte.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag håller med TeedasT... men när gamlingarna ska bestämma så missas en massa bilar smile för dem är det igår 80-talet slutade.

Så är det inte riktigt... Jag skulle vilja påpeka att 20års gräns hade varit något... med "reservation" på att det inte är en allt för vanlig och tråkig bil. Men faktum är att det inte kommer att bli något större problem men trista bilar heller då de som faktsiskt är intresserade antingen har ett så pass bra skick på sin bil att den blir speciell bara pga. det, eller att dem faktiskt har en bilmodell som är lite utöver det vanliga..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
bmx
2 september 2009 · 7 100 Inlägg

eller så tar man ovanliga japsbilar oavsett ålder,bara dom är ovanliga

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Knugcab
2 september 2009 · 5 111 Inlägg

Kasi skrev:

Volvo544special65 skrev:
Att tillåta intressanta bilar som ligger på gränsen till att vara "retro" gör ju att de bevaras till framtiden också...

Det är klart, ska introduktionsåret vara före 1985 och det är det enda kravet så skulle ju alla med Nissan Micra K10 kunna vara med och det är ju kanske inte så intressant, men å andra sidan, jag tror det är rätt självsanerande, de flesta med K10 är inte direkt bilentusiaster...

Såvitt jag minns det så var tidiga 80-talsjapsare rätt ovanliga redan för 10 år sen, så jag undrar om man förlorar så mycket på att tillåta halvgamla bilar också...

Håller till viss del med om att "riktiga" Retrobilar bör vara från 70-talet, då de har en väldigt speciell och charmig design som förändrades drastiskt under 80-talet, men personligen tycker jag att tidiga 80-talsbilar också är intressanta, på sitt sätt. Det finns ju faktiskt inte så värst många kvar heller. Håller helt med Volvo544special65 där, att de har större chans att överleva om vi får upp intresset för dem.

Förslag till krav för medlemskap: Bilen måste vara minst 25 år gammal (2009 = 1984), av relativt ovanlig modell (japanska bilar innan 1980 = ovanliga) och gärna i hyfsat skick (projekt/renoveringsobjekt godkänns givetvis) så att bilen eller projektet kan intressera andra klubbmedlemmar och åskådare på eventuella träffar. Undantag på krav kan i viss mån göras, men då endast i mycket speciella fall.

(Rätta mig om något inte känns rätt, vill ha demokrati)

Kanske lite hårt mot vissa med nyare bilar som vill vara med, men krav måste sättas, annars händer det inget, tyvärr.

Förvisso har jag aldrig ens ägt en japsbil, och klubben är ju därför inget för mig och kanske inget jag ska bry mig om. Men det låter väl som en vettig kompromiss. Kanske med rullande 25-årsgräns då också? För de gamla japsarna kommer bara bli mer sällsynta ju mer åren går.

Som sagt, eran klubb och ni gör som ni vill, jag kommer bara med tips och åsikter. Och blir det nåt, så går jag nog med om och när jag köper gammeljaps. cool

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sqeeze
2 september 2009 · 3 Inlägg

Detta låter ruskigt intressant.. jag är på smile

Kasi
2 september 2009 · 140 Inlägg

Det här kommer bli svårt! Vill verkligen inte göra någon förnärmad genom att säga att ens bil inte är intressant, vilket den mycket väl kan vara, men grundidén med klubben var mer veteranbilsklubb snarare än jap-version av Garaget.

Jag själv är 19 år men tycker ändå att en bil från -89 är relativt ny. Dock skulle jag kunna överväga att tillåta t ex en s12:a med i klubben, även om årsmodellen är betydligt nyare, då den, som sagt, är mycket ovanlig och har en del intressanta finesser som pop-uplysen, turbo osv. Kul modell som kan bli riktigt tuff, enligt mig. Men! Där tycker jag att gränsen bör dras. Ju nyare modell, ju högre krav på raritet, skick och utrustning (turbo, sportmodell mm.)!

Alltså har du t ex en Honda Civic från -85 (standardmodell), så blir det högre krav på gott skick, då den trots allt inte är den absolut mest intressanta bil i världen och inte allt för ovanlig heller (kanske inte så bra exempel, men ni fattar konceptet). T ex en Nissan Micra från -90 kommer inte med, även om skicket är perfekt, då den inte har något som helst Retrostuk och är oerhört vanlig.

För en med nyare och vanligare bilar så finns även Club JDM och möjligtvis klubbar för ert specifika bilmärke eller er modell, där ni troligtvis hittar fler likasinnade. Men har du en -85:a så kan du vara med om fyra månader, då åldergränsen är rullande wink Det tycker jag låter logiskt i alla fall.

Tycker ni att det låter rimligt? I så fall gör jag ett nytt kravförslag.

Blue_celicA
2 september 2009 · 243 Inlägg

jag är på!big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/21474/754227_1v6lk2.jpg

Senast redigerat av Blue_celicA (2 september 2009)

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
Kasi
2 september 2009 · 140 Inlägg
LazyStance SR20 Spirit
2 september 2009 · 335 Inlägg

Jag letar igert efter en Daihatsu Charmant, Toyota Carina 83-84, Corolla KE70 Celica 77-79, datsun 140Y sedan, bluebird 910 och såklart drömmen 240z men de kan man ju glömma smile

men hittar nån någon av dessa som är till salu i n¨gorlunda skick så säg gärna till!

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
LazyStance SR20 Spirit
2 september 2009 · 335 Inlägg

Ojdå!
på söndag hämtar jag en Datsun Bluebird - 82a för 4000:- diesel dock men skall bytas mot CA18DET+låda+bakaxel lite längre fram

http://bildr.no/thumb/480340.jpeg
http://bildr.no/thumb/480343.jpeg

SÅ JAG ÄR MED I RETROKLUBBEN! big_smile

Senast redigerat av NismoGTR (2 september 2009)

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
peegee Forummoderator
2 september 2009 · 2 924 Inlägg

TeedasT skrev:
ok, jag får ge mig. tänkte bara att det skulle vara kul att ta med lite enligt er"vanligare bilar". tycker bara att det är lite konstigt att ni accepterar ae86an är ni inte accepterar s12an. det enda som var med ae86an var att den var billig och den hade en bra diff. den har ingen säregen historia, bara för att man har en ae86a så betyder inte det att man automatiskt blir en bra "drifter". ae86an var japans 240. den fanns överallt och var lätt att hänga, mer var det inte.

AE86 är en oerhört STOR kultbil idag som väldigt många suktar efter...
VAD har en S12 att komma med som gör den värd att jämföras med AE86? Argument? roll

Helt ärligt så kan jag inte se något speciellt med en Nissan 180ZX S12 alls som skulle rättfärdiga en plats hmm
...men om den ändå kommer med så finns ju många fler japanska sportcupéer i den klassen som bör vara med, t ex
Toyota Celica 4e generation 1985-1989
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/1985-1989_Toyota_Celica_%28ST162%29_SX_liftback_01.jpg/250px-1985-1989_Toyota_Celica_%28ST162%29_SX_liftback_01.jpg
...som var en väldigt mycket populärare bil i samma klass... men då är väl klubben ute och cyklar långt från sin grundtanke...? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
LazyStance SR20 Spirit
2 september 2009 · 335 Inlägg

peegee skrev:

TeedasT skrev:
ok, jag får ge mig. tänkte bara att det skulle vara kul att ta med lite enligt er"vanligare bilar". tycker bara att det är lite konstigt att ni accepterar ae86an är ni inte accepterar s12an. det enda som var med ae86an var att den var billig och den hade en bra diff. den har ingen säregen historia, bara för att man har en ae86a så betyder inte det att man automatiskt blir en bra "drifter". ae86an var japans 240. den fanns överallt och var lätt att hänga, mer var det inte.

AE86 är en oerhört STOR kultbil idag som väldigt många suktar efter... vad har en S12 att komma med som gör den värd att jämföras med AE86? Argument? roll

Helt ärligt så kan jag inte se något speciellt med en Nissan 180ZX S12 alls som skulle rättfärdiga en plats hmm
...men om den ändå kommer med så finns ju många fler japanska sportcupéer i den klassen som bör vara med, t ex
Toyota Celica 4e generation 1985-1989
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … ack_01.jpg
...som var en väldigt mycket populärare bil i samma klass... men då är väl klubben ute och cyklar långt från sin grundtanke...? roll

Borde kallas retro bara för denna legendariska knightrider wannabe reklamen!
http://www.youtube.com/watch?v=JimnyNa3 … p;index=82

big_smilebig_smile

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 september 2009 · 1 948 Inlägg

NismoGTR skrev:

peegee skrev:

TeedasT skrev:
ok, jag får ge mig. tänkte bara att det skulle vara kul att ta med lite enligt er"vanligare bilar". tycker bara att det är lite konstigt att ni accepterar ae86an är ni inte accepterar s12an. det enda som var med ae86an var att den var billig och den hade en bra diff. den har ingen säregen historia, bara för att man har en ae86a så betyder inte det att man automatiskt blir en bra "drifter". ae86an var japans 240. den fanns överallt och var lätt att hänga, mer var det inte.

AE86 är en oerhört STOR kultbil idag som väldigt många suktar efter... vad har en S12 att komma med som gör den värd att jämföras med AE86? Argument? roll

Helt ärligt så kan jag inte se något speciellt med en Nissan 180ZX S12 alls som skulle rättfärdiga en plats hmm
...men om den ändå kommer med så finns ju många fler japanska sportcupéer i den klassen som bör vara med, t ex
Toyota Celica 4e generation 1985-1989
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … ack_01.jpg
...som var en väldigt mycket populärare bil i samma klass... men då är väl klubben ute och cyklar långt från sin grundtanke...? roll

Borde kallas retro bara för denna legendariska knightrider wannabe reklamen!
http://www.youtube.com/watch?v=JimnyNa3 … p;index=82

big_smilebig_smile

hahahah

"Give me a turbo and i come alive!" Come alive "turbo" come and drive "turbo"

"Maaajor motion! from niiisan! At your Datsun dealer" 

hahahah så jävla bra reklam big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Kasi
3 september 2009 · 140 Inlägg

NismoGTR skrev:
Ojdå!
på söndag hämtar jag en Datsun Bluebird - 82a för 4000:- diesel dock men skall bytas mot CA18DET+låda+bakaxel lite längre fram

http://bildr.no/thumb/480340.jpeg
http://bildr.no/thumb/480343.jpeg

SÅ JAG ÄR MED I RETROKLUBBEN! big_smile

Underbart! big_smile

NismoGTR skrev:
Borde kallas retro bara för denna legendariska knightrider wannabe reklamen!
http://www.youtube.com/watch?v=JimnyNa3 … p;index=82

big_smilebig_smile

Hahaha! Varför gör man inte såna reklamfilmer nu för tiden? tongue

peegee skrev:
AE86 är en oerhört STOR kultbil idag som väldigt många suktar efter...
VAD har en S12 att komma med som gör den värd att jämföras med AE86? Argument? roll

Helt ärligt så kan jag inte se något speciellt med en Nissan 180ZX S12 alls som skulle rättfärdiga en plats hmm
...men om den ändå kommer med så finns ju många fler japanska sportcupéer i den klassen som bör vara med, t ex
Toyota Celica 4e generation 1985-1989
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … ack_01.jpg
...som var en väldigt mycket populärare bil i samma klass... men då är väl klubben ute och cyklar långt från sin grundtanke...? roll

Förstår hur du tänker, och håller med på en del punkter. Ja, tar vi med bilar från sent 80-tal så kommer det inte bli den känslan av veteranklubb som jag tror många vill ha. Det kanske blir lite för splittrat för att få någon riktig samhörighetskänsla, och det är förvisso synd.

Men så måste jag säga att jag fortfarande skulle rösta för när det gäller medlemskap för s12:or (i gott skick!). Jag ser lite den där reklamfilmen som ett seriöst argument för. Det är bara så extremt 80-tal, så annorlunda på ett härligt sätt, även om bilen i sig kanske inte är lika extrem som reklamen. Lite svårt att förklara, men den känns helt enkelt som en relativt spännande bil.

I jämförelse med s12:an, så kryllar det med 4:e generationens Celicor i Sverige, vilket gör att den inte skulle komma med. Celica GT-four är visserligen ovanlig och sportig, men den har i princip samma design som standardbilen, vilket är alldeles för mycket 90-tal.

Det är inte mycket som kan jämföras med den berömda AE86:an och s12:an ligger långt under i intressefaktorn, men det jag säger är bara att jag anser att s12:an håller måttet, men med minimal marginal. Det är ett gränsfall helt enkelt.

För att göra det här betydligt enklare skulle man kunna göra ett djärvt beslut och rent av göra det till en veteranklubb. Nästa år är bilar från 1980 ändå veteranbilar. Många av de som verkar intresserade har redan veteranbilar och övriga har inte många år kvar. Låter det rimligt?

Senast redigerat av Kasi (3 september 2009)

peegee Forummoderator
3 september 2009 · 2 924 Inlägg

Ok ja ska inte vara gnällspik men jag har haft 2st S12 och en jäkla massa andra bilar... så jag vet hur lite spännade en S12 är... jag köpte mina för de var billiga vinterlekbilar med rwd och roligare än 740...
Värdet ligger ju under 10k för en i hyffsat skick... HUR kan det då bli en speciell bil som specialbehandlas?

Anledningen till att det inte finns så många vet jag varför också eftersom min far var Nissan-försäljare när de var nya och det var att det fanns inget intresse för bilarna nästintill, de såldes bara som en enda(!) årsmodell (1988) i Sverige och blev ett stort misslyckande i försäljningssiffror...alltså fiasko.; bilen fick storspö av ex Toyota Celica gen 4, Honda CRX mm... ja fattar inte vad den bilen S12 har att göra i en entusiastklubb??

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
rattmuff-79
3 september 2009 ·

låter som en kannon ide´

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang