Jag håller inte med alla som klagar på d24 här, får man bara tag på en som är bra skött med service och dettta så går dom länge, har själv en som gått 50000+ utan problem, bara man byter filter och olaj m,m så går dom.
Det du ska tänka på om du ska köpa en, se till att få provstarta motorn och kolla om oljelocket vickar mycke, mycke vick= mycke vevhuskomp som slutar i att du får byta kolvringar.
Försök få en som suttit i en 940 -93 och framåt då de förstärkte toppen och blocket så de tål lite mer varmkörning om det skulle hända nått, de äldre är toppen skrot efter en kokning, typ.
Det lättaste att kolla om det är den bättre motorn är att blocket är svart.
Skulle du förmodan köpa en vanlig sugdiesel så sätt då nyare än 82-83, de äldre hade m11 bolt i toppen så att skulle det hända nått så är det lättare att få en topp till de nyare, de har m12. De som sitter på svartblocket har även hydrauliska tryckare.
De tål endel stryk och så bara det inte varvas hela tiden, de ska ju varvas ibland så de inte sotskär som kan hända om de står mycke på tomgång och man kör lugnt, alla dieslar är så.
Till om byggnaden till din bil så behöver du iaf få motorn från antingen 940 eller 740 för att det ska vara lite enklare, framvagnsbalken ska bytas då ena motorfästet är svetsat på dieslarna. Är motor från en 240 måste du byta oljetråg.
Sen så får man se till att ha rätt motorfäste på motorn också, är olika på 240-740 och 940.
Sprängkåpan måste du ha som är till d24a, bensinarens sprängkåpa passar inte, men lådan går att ha från bensinare.
Sen är det ju detta med elen som ska byggas om, till glödning och sånt, instrumenthuset måste bytas om du vill ha fungerande varvräknare. Så det är lite mixter när det är 740 och även 940 när det ska byggas om till diesel, 240in är lättare.
Men allt går om du vill och får tag på alla grejer.
Jag skulle råda att få tag på motor med turbo på åtminstone, sugdiesel är inte så jätte pigg. sug=82hk turbo=ca 110hk och tic=120hk
hoppas detta var något matnyttigt, har själv haft några 740dieslar och byggt om ett antal bilar och har en 740 och en 940 diesel nu också + en uppsjö av delar.