Info om D24 och D24T Volvo 740

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

timpa_ skrev:

Volvo740-88 skrev:

timpa_ skrev:
d24 är bara jävla sopper! inget jag skulle rekomendera.

Vadå. Kan en diesel vara dålig. Men är dom bättre än B280 eller?

Men VARFÖR sägs det att dom är så dåliga? Hur är dom dåliga?

det som är sämst är väl igentligen topparna dem spriker väldig lätt dem tål nästan inget varv alls.

Dessa toppar spack ju så gått som vid första uppstart så det är tillåtet på 0,5mm sprickor mellan ventilerna,
Jag har sett 2 sprick fria toppar, och jag har rivit isär många såna motorer, håller på att renovera en tic nu som blivit hårdkörd utan vatten, så en borrning är på G och dubbelturbo.
En turbo pump pallar med 400hk.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Seth
27 augusti 2009 · 3 354 Inlägg

twin_cam skrev:
D24 är Audimotorer, och dom håller bra om man sköter dem smile Gillar inte trim dock...

Bara en liten rättelse VW motorer wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

snurbo_diesel skrev:

Volvo_Mannen skrev:

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Det där med att pumparna ska gå hela tiden kan vara farligt. Tänk om man krockar med bilen, sen lossar någon slang i motorrummet sen fortsätter pumparna ösa på

Det har ju inte så stor betydelse, för det blir ju samma effekten om man krockar med en vanlig bensinare.
De pumpar ju på bensin istället.
Men jag förstår hur du menar, håller med dig också.
Faderns 945tic började brinna en gång när den var igång, den pumpande bensin ända till batteriet smälte av värmen, motorn stannade ju nästan på en gång när det började brinna.
Ska man vara på den säkraste sidan vad gäller detta, så ska man byta tankarmatur och ta bort pumpen under bilen, men det är ju onödigt jobb om man ska sätta i F-motorn när man besiktigar.

Men om man styr pumparna via databoxen så stannar pumparna när motorn stannar. Vilket den ju oftast gör i en krock.

Jonas
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 677 Inlägg

timpa_ skrev:

Volvo740-88 skrev:

timpa_ skrev:
d24 är bara jävla sopper! inget jag skulle rekomendera.

Vadå. Kan en diesel vara dålig. Men är dom bättre än B280 eller?

Men VARFÖR sägs det att dom är så dåliga? Hur är dom dåliga?

det som är sämst är väl igentligen topparna dem spriker väldig lätt dem tål nästan inget varv alls.

Joo. Men sköter man om dom och kör lungt och snålt så tror jag att dom håller lika bra som en B230F smile

Stefan Varberg Supraman
27 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Vilka e stegen för att trimma en d24tic?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 677 Inlägg

snurbo_diesel skrev:

timpa_ skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vadå. Kan en diesel vara dålig. Men är dom bättre än B280 eller?

Men VARFÖR sägs det att dom är så dåliga? Hur är dom dåliga?

det som är sämst är väl igentligen topparna dem spriker väldig lätt dem tål nästan inget varv alls.

Dessa toppar spack ju så gått som vid första uppstart så det är tillåtet på 0,5mm sprickor mellan ventilerna,
Jag har sett 2 sprick fria toppar, och jag har rivit isär många såna motorer, håller på att renovera en tic nu som blivit hårdkörd utan vatten, så en borrning är på G och dubbelturbo.
En turbo pump pallar med 400hk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_D24_engine

In service, the unit proved to be a somewhat mixed bag; some owners reported excellent reliability and long engine lives, others complained of overheating, routine blowing of head gaskets, cylinder head cracks, premature wear of the bottom and top end, low oil pressure etc.[citation needed]

A poorly maintained cooling system could also lead to overheating and, especially with the higher stressed turbo engines, head gasket problems.

The camshaft drive belt also required changing at the recommended intervals, which was a pretty involved job, not least because of poor access in the under-floor engined LT vans, and the necessity of special (and expensive) locking tools to carry out the replacement.

The top end also featured adjustable tappets using the bucket and shim arrangement, and required checking every 25,000 miles (40,000 km), although later (1990–) models had hydraulic tappets.

In many cases however, engines that have been looked after properly and treated with respect (this engine is particularly sensitive to being thrashed from cold, it is important to go gently until warmed up and to avoid short journeys which will exacerbate rapid engine wear) have been known to clock up 2–300,000 miles without incident.

Hur ska man undvika så inget dåligt händer med bilen? Ska man ha större kylare så det kyler bättre?

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

Ksj
27 augusti 2009 · 1 217 Inlägg

Tänk på att om du blir stoppad och åker på en flygande besiktning så har du förlorat din tilltänkta "vinst" för x antal år framöver.

(Tänker på de få kronorna du räknar med att spara på bränsle samt att du tänker åka med dieselmotor och reggad som bensinare)

Inte precis billiga böter vi snackar om.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Aruzo Ace Ventura
27 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Smedhult skrev:
köp dej en skattebefriad W123 eller en compakt.

hade 240D i min 123e o den drog typ 0.7-0.8. O för typ 10-12 så får du en helt okej 123e

De här är nog det bästa rådet du kan få! smile Jag har haft 1 gäng 123er och utan att ljuga så har jag en förkärlek för dom! Betydligt bättre motorer vad gäller både förbrukning och hållbarhet om du inte ska ha en 300D vill säjja! Men en w123 240Diesel från 85 med 76an papper är nog de ultimata för dig!

Och komfortmässigt lär du inte få sämre komfort iaf... Sålde min S70 för några veckor sen å köpte en 7 år äldre dieselmerca som ligger bättre på vägen och är tystare invändigt än s70in.. smile

Så ska du ha diesel är nog Mercedes de bästa för dig! wink

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Mercedes_diesel Avstängd
27 augusti 2009 · 1 Inlägg

För det första så drar inte en gammal mercedes diesel från 70 talet mellan 1-1,3 liter per mil. Har själv en gammal w123 med en 240d i som är påställd! och den drar inte mer än 0,7-0,8 vid vanlig körning


Sen så är D24a motorerna inte skräp om det är en motor som är nyare än 94a för då är det en så kallad svartblockare. Svartblockarna är D24ans bästa version för i den motorn så är alla fel åtgärdade från de tidigare årsmodellerna av motorerna.

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Ksj skrev:
Tänk på att om du blir stoppad och åker på en flygande besiktning så har du förlorat din tilltänkta "vinst" för x antal år framöver.

(Tänker på de få kronorna du räknar med att spara på bränsle samt att du tänker åka med dieselmotor och reggad som bensinare)

Inte precis billiga böter vi snackar om.

Då säger man så här.
Jag har just byggd om bilen, och man har 3 veckor på sig efter en ombyggnation ex bensin till diesel att regga om bilen, polisen eller på flygande bes har ingen aning om hur länge man kört så.
En kompis till mig hade tur en gång om detta, han blev stoppad på väg till Elmia för ett tag sen, de ville se bes papper och han gav dom papprena, de kollade de grejer som var 2or, enkla grejer som lapor, sen stod det att den läckte olja bak på motorn, de ville se under huven, han öppnade och de såg att det var torrt och fint, allt bra sa de, enda var att i papprena stod det att det var bensin och i bilen satt det diesel och inte ett ord om det.
Kört själv med detta koncept han tänkt sig, och aldrig blivit stoppad.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 677 Inlägg

Visst drar en D24 mindre än en 240D?

Alltså, vi får se om jag köper en D24 eller en Mercedec 240 D med 70-talare papper W123.

Jag tar det som är bäst. Merca har ju bättra kvalité på motorn men mercedes rostar som fan.

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Visst drar en D24 mindre än en 240D?

Skulle tro att det inte är någon större skillnad på dessa 2, mycke enklare att montera in D24 iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Kuriosa:

D24T/D24Tic -motorerna var alternativ till 740 GLE-bilarna och ingen "fristående" Turbodiesel-modell.
(+760)

Nice 2 know.

-Mackan- Fire And Silk
27 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Diesel_77 skrev:

H3dlund skrev:
Skrattade gott åt ditt sista inlägg, vet du vad ett forum är frrån början? Man argumenterar och debatterar, om du nu inte vill höra det så gör ingen tråd och bestäm själv då..

Garaget ett debattforum där man argumenterar..my as.
Jag kommer från Flashback.info och jag vet definitionen av ett ÄKTA debattforum.
Flashback = debattforum
Garaget = Inte änns nära.

"Jag kommer från Flashback.info"



Haha, dagens inlägg! Bor du på internet?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
27 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Men det känns som att du ska köpa en W123'a med diesel motor orginal eller så dieslar du någon bensin w123'a. Där har du driftsäkerhet.

Jag var på Cypern förra året, och där var 70% av alla taxibilar W123 Lang dieslar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 677 Inlägg

-Mackan- skrev:
Men det känns som att du ska köpa en W123'a med diesel motor orginal eller så dieslar du någon bensin w123'a. Där har du driftsäkerhet.

Jag var på Cypern förra året, och där var 70% av alla taxibilar W123 Lang dieslar.

Som sagt. Vi får se. Mitt mål är att köra diesel utan att betala dieselskatt tongue

Jaa. Du var inte dum. Att köpa en Bensinare W123 och sen W123 240D tänkte jag inte på yikes big_smile
Blir ju billigare och enklare. Fan vad smart big_smile Tack!!!


PM:a mej vad du tycker om mercedes och deras komfort och kvalité och o.s.v. Jag har hört att dom rostar mycket.

Eller tror du att jag kan hitta en Skattebefriad merca Diesel för 10k? W123 ska jag ha.

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

-Mackan- Fire And Silk
27 augusti 2009 · 2 254 Inlägg
Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Agr3n
27 augusti 2009 · 108 Inlägg

Vi har en 740 med D24t. Den vart rätt snart vattensjuk och vi har precis bytt topp på den.. Kan lika gärna vara hårt körd sen innan men sköter man om motorn ska den allt gå så klagar inte på själva motorn ! Sista motorn jag skulle trimma iaf.! Vi köpte ett block med topp som hade vart påställt & där hade 3 bultar från vevaxellagren gått genom oljetråget.. och den toppen var sprickor i med så det var bara o skrota. Sluta med att vi tog toppen från en annan motor. och ja det är VWs motor.

BMW E30 320/325 "M-tech 2" (1988)
Aruzo Ace Ventura
27 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede … 12&w=3

Donatorbil

http://www.blocket.se/jamtland/Mercedes … 12&w=3

Lämpligt offer

Pris = 8000.. billigt å bra smile


Nu vet jag ju att dom inte kanske fanns alldeles i hans hemområde men ville bara visa på 1 ungefär!

Senast redigerat av Aruzo (27 augusti 2009)

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Batta
27 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

H3dlund skrev:
Kan ju säga att de finns betydligt bättre dieselmotorer än VAGs äckliga gamla D24.. Inte för inte jag hatar dem.

En golf mk3 diesel är betydligt mer trimvänlig occh går billigare samtidigt! borde ju även kunna passa på en d24as sprängkåpa? Vågar inte säga 100%, men båda är ju vag motorer som tillverkats på 80-talet.  Merca är ju även nått att kolla över om du vill ha diesel.

Skippa d24, finns betydligt roligare grejer för pengarna.. roll

Vadå? Är inte D24 bra? Jag är inte efter rolig. Jag är ute efter att få en bra diesel.

Men Merca är ju jättefina bilar men ska det vara diesel så måste det vara skattebafriad och då är det 1979. Dom har inte så bra komfort och dom rostar mycket.

Tänk en 740. Som har billiga delar, rostar lite, enkel att skruva och billig försäkring och sist....drar lite. Perfekt.

Jag tycker att 740 har bättre kvalité och komnfort dom dom gammla sur diesel mercorna från 70-talet.

Enligt 118800 så drar mercedes diesel 70-talare mellan 1-1,3 liter milen. Mycket.

Det kan då inte stämma


Jag gled runt i farsans dieselmercedes tidigare i sommar.
en 74-75 med 3.0 5 cyl diesel i, den låg på stadiga 0.9 oavsett hur mycket / lite man gasade med den.
visserligen med den lite ovanliga 5 vxlade lådan då, dom flesta har 4 vxlat om jag förstått det rätt.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang