838 besökare just nu
Sida: 5 / 7 | Föregående | Nästa

Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Axor skrev:

Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Senast redigerat av Volvo740-88 (2009-08-28 22:24)

Offline

 
Aruzo
Ace Ventura
Från: Dals-Ed
Registrerad: 2005-03-09
Inlägg: 1240
Mercedes 240D "w123"
Volvo S70 "2.5D"
Webbsida

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

Senast redigerat av Aruzo (2009-08-28 22:28)

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren?

Senast redigerat av Volvo740-88 (2009-08-28 22:51)

Offline

 
Aruzo
Ace Ventura
Från: Dals-Ed
Registrerad: 2005-03-09
Inlägg: 1240
Mercedes 240D "w123"
Volvo S70 "2.5D"
Webbsida

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:


Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:


Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

Offline

 
Aruzo
Ace Ventura
Från: Dals-Ed
Registrerad: 2005-03-09
Inlägg: 1240
Mercedes 240D "w123"
Volvo S70 "2.5D"
Webbsida

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:


W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:


4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Offline

 
Aruzo
Ace Ventura
Från: Dals-Ed
Registrerad: 2005-03-09
Inlägg: 1240
Mercedes 240D "w123"
Volvo S70 "2.5D"
Webbsida

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:


Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:


w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Okej big_smile
Är du också en Merca-älskare? Du har ju volvo och du talar bra om Mercedes. Det är ovanligt. Ofta burkar det vara ett "krig" mellan dom och saab.

Men Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren.
Exempel: 1979 så fick 240D en anna  topp som gjorde så den gick bättre och drog mindre.
Exempel 2: 1985 var det sista året med 240D och då fick dom andra ventiler som håller inte mera än 40 mil lol

Offline

 
Aruzo
Ace Ventura
Från: Dals-Ed
Registrerad: 2005-03-09
Inlägg: 1240
Mercedes 240D "w123"
Volvo S70 "2.5D"
Webbsida

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:


Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Okej big_smile
Är du också en Merca-älskare? Du har ju volvo och du talar bra om Mercedes. Det är ovanligt. Ofta burkar det vara ett "krig" mellan dom och saab.

Men Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren.
Exempel: 1979 så fick 240D en anna  topp som gjorde så den gick bättre och drog mindre.
Exempel 2: 1985 var det sista året med 240D och då fick dom andra ventiler som håller inte mera än 40 mil lol

Merca å volvo ska de ju va tongue Har haft 6 mercer å 4 av dom e 123er hehe nej de spelar nog inte så stor roll vilken 240d du tar! Ska själv ha en vit 123a sedan med 240 diesel nån dag! Så ut på blocket å leta nu!  wink

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

190D motorer är ju jättebilliga nu för tiden. Kom har ju mera hk och drar mindre änm en 240D.
Skulle det inte vara bättre om jag köper en rost mercedes 190D från 80-talet. Sen tar jag bara ut motorn och lådan m.m och installera det i 740.

Då har jag en bil som rostar lite, drar lite, billiga delar, stark, bra kvalité, billig försäkring och i drift big_smile
Smart. Men då måste jag modda om som fan. Hastighetsmätare och varvmätare måste jag köpa i universial delar. Motorfästen också måste jag byta.

Offline

 
Amazon_123GT
Driifter;)
Från: Falköping
Registrerad: 2005-12-25
Inlägg: 1245

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

snålställd d24 går o köra på 0.6 0.7 så


Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Amazon_123GT skrev:

snålställd d24 går o köra på 0.6 0.7 så

Du menar bara 0,6.
Men jag har hört så mycket nackdelar om D24 så jag vågar inte köpa en sådan.
Mercedes dieselmotor är ju känd för att ha typ samma kvalité som en B230F.

Men vad är det som är det största felet på D24? är det toppen eller något annat?

Offline

 
Rquired
Allmänt envis
Från: Halmstad
Registrerad: 2008-07-09
Inlägg: 12387

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Offline

 
camaro67
Meister
Från: Örebro
Registrerad: 2006-02-15
Inlägg: 6763

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

190D motorer är ju jättebilliga nu för tiden. Kom har ju mera hk och drar mindre änm en 240D.
Skulle det inte vara bättre om jag köper en rost mercedes 190D från 80-talet. Sen tar jag bara ut motorn och lådan m.m och installera det i 740.

Då har jag en bil som rostar lite, drar lite, billiga delar, stark, bra kvalité, billig försäkring och i drift big_smile
Smart. Men då måste jag modda om som fan. Hastighetsmätare och varvmätare måste jag köpa i universial delar. Motorfästen också måste jag byta.

HAr du kunskapen och verktyg för att kunna göra en sån operation?

Offline

 
Kriillee
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2009-03-22
Inlägg: 110

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Min första d24T ställde jag på pumpen fullt, sen satt det en lite större turbo än orginal, drog bort wg slangen å sen körde jag med den så mkt den orkade i över två månader på 50%diesel 50% spillolja.
två månader höll motorn, sen knackade det till när jag var påväg hem en natt, tre snabba höga knack, sen var han stendöd.. En månad senare satt en ny d24sugis som vart turbokonverterad .. Samma visa på den, ställa på pumpen, rycka slangen, sen köra med den och ha roligt, den höll iaf 2,5-3månader.

visst, är väll inte meningen att man ska åka och leka med d24or, men jag tycker bara det är skit..
Men d24 sugis kan du köra skapligt hårt med utan att dom lägger av i första taget!  Men diesel ska det vara!

det är toppen som är klen, slår sig och spricker.

Offline

 
-Mackan-
Fire And Silk
Från: Nyköping
Registrerad: 2007-04-20
Inlägg: 2251
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk"

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

http://farm4.static.flickr.com/3427/3364515337_9ec79d0f0b.jpg



Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har  fel.  ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Rquired skrev:

S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Senast redigerat av Volvo740-88 (2009-08-31 21:13)

Offline

 
Rquired
Allmänt envis
Från: Halmstad
Registrerad: 2008-07-09
Inlägg: 12387

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile


Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Offline

 
Volvo740-88
Volvo850-92
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-05-16
Inlägg: 1603

Re: Info om D24 och D24T Volvo 740

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile

Okej. Så mercedes är dyr att köpa men billig att äga.
Har 70-talare W123 servo och abs som 80-talarna hade?
Är det någon skillnad mellan dom?

Sådan skulle jag vilja ha http://www.thhe.dk/biler/Mercedes_190E_Evolution_II.jpg
Men rostar inte W190e mycket? Eller är det W201?

Senast redigerat av Volvo740-88 (2009-08-31 21:54)

Offline

 

Index » Allmänt » Info om D24 och D24T Volvo 740

    1   2   3   4   5   6   7    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Opel Insignia OPC Line
Skapades för 8 minuter sedan
Essex Terraplane six "Hotrod"
Skapades för 19 minuter sedan
Saab 9-3 "Blue N Black"
Skapades för 40 minuter sedan
Volvo S80
Skapades för 4 timmar sedan
Saab 900 Något defekt
Skapades för 5 timmar sedan
BMW m3 e46
Skapades för 5 timmar sedan
Mercedes 280 SE "Direktionsvagnen"
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo 244 DL "KD"
Skapades för 8 timmar sedan
Volvo 945 Classic "Classicen"
Skapades för 8 timmar sedan
Volvo 940ltt "Das Driftmissile"
Skapades för 8 timmar sedan
Statistik
838 besökare just nu
(152 medlemmar och 686 gäster)

190 195 medlemmar

Bilar online: 190 178
Videoklipp: 80 951
Bilder: 3 332 948
Blogginlägg: 80 646

Kommentarer: 8 772 715
Gästboksinlägg: 7 368 961
Betyg: 5 560 747

Prylannonser: 631

Forumtrådar: 284 859
Foruminlägg: 3 874 825

Evenemang: 155

0.018094