V5 starta inte.

Devede Design Engineer
4 september 2009 · 29 Inlägg

Min Passat V5 4-motion -01 har ett "svåridentifierat" fel.

Ett exempel: Jag ska till jobbet och går ut och startar bilen, som har stått hela natten, den startar utan problem. Stannar på macken 3 mil bort (dvs motorn är varm), stänger av bilen under de 2 minuter jag är där inne. När jag kommer ut startar inte bilen. Den står bara och "tuggar" och har jag tur kommer jag därifrån inom en halvtimme.
Bilen beter sig likadant om jag låter motorn svalna i ca 30 min, dock är detta ingen regel utan undantag, dvs ibland startar den utan problem, kall som varm.

På Volkswagen-verkstaden får de fram att problemet har att göra med axellägesgivaren, de TROR att kamkedjan kan vara uttänjd, men de kan inte ge något konkret svar på vad problemet är.  Först trodde de att problemet var tempgivaren så den bytte jag - felet kvarstod. Kan även tillägga att motorlampan lyser IBLAND.
Bilen har gått 22900 mil, är inte trimmad.

Vad tror ni felet kan vara? smile
Har någon haft liknande fel?

Tacksam för hjälp.

//Johan
Goffen Administratör
4 september 2009 · 2 974 Inlägg

Att kamkedjan kan vara sträckt är inte alls omöjligt för jag har haft inne ett par ras på just V5an där kedjan gett sig. Dock kan jag inte svara på om det är det som gör att bilen är svårtstartad... Tempgivaren är ett vanlig fel och kan orsaka en del konstiga fel men inte att bilen vägrar starta i regel. Om du ger den fullgas när du försöker starta då?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
4 september 2009 · 5 042 Inlägg

Varm/kall startsventil om V5an nu har såna ! .

C H E V R O L E T <3
MeloveGolf Vw trimmare
4 september 2009 · 2 995 Inlägg

Devede skrev:
På Volkswagen-verkstaden får de fram att problemet har att göra med axellägesgivaren, de TROR att kamkedjan kan vara uttänjd,

Kedjan kan bara påverka prestandan till viss del men den gör inte din motor svårstartad jag skulle börja med att byta tempgivare på termostathuset (tror den är blå på V5 med) den är en grundsten i motronic
och den bli kinkig som fan om den spökar.

att vr eller cas skulle va dålig känns mindre troligt då dessa givare brukar vara on eller off dvs trasig eller inte trasig hade din vr givare varit trasig hade bilen inte startat alls och man får alltid den felkoden om motorn inte är igång men det hoppas jag att vw-verkstan hade koll på...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Goffen Administratör
4 september 2009 · 2 974 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Devede skrev:
På Volkswagen-verkstaden får de fram att problemet har att göra med axellägesgivaren, de TROR att kamkedjan kan vara uttänjd,

Kedjan kan bara påverka prestandan till viss del men den gör inte din motor svårstartad jag skulle börja med att byta tempgivare på termostathuset (tror den är blå på V5 med) den är en grundsten i motronic
och den bli kinkig som fan om den spökar.

att vr eller cas skulle va dålig känns mindre troligt då dessa givare brukar vara on eller off dvs trasig eller inte trasig hade din vr givare varit trasig hade bilen inte startat alls och man får alltid den felkoden om motorn inte är igång men det hoppas jag att vw-verkstan hade koll på...

Om du läser hans första inlägg så står det att den är bytt.... ett jädra piss att byta på v5an är det med...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Devede Design Engineer
7 september 2009 · 29 Inlägg

Goffen skrev:
Att kamkedjan kan vara sträckt är inte alls omöjligt för jag har haft inne ett par ras på just V5an där kedjan gett sig. Dock kan jag inte svara på om det är det som gör att bilen är svårtstartad... Tempgivaren är ett vanlig fel och kan orsaka en del konstiga fel men inte att bilen vägrar starta i regel. Om du ger den fullgas när du försöker starta då?

Kan den vara så pass sliten trots att den "bara" har gått ca 23000 mil? Är det ett vanligt fel på V5?
Tempgivaren trodde jag ju mer på, men som sagt så hjälpte det inte =/
När jag ger fullgas händer ingenting, är den på humöret att den inte vill starta hjälper ingenting..

Ibland har jag inbillat mig att det hjälper att stänga av stereon och AC:n =P

//Johan
Devede Design Engineer
7 september 2009 · 29 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Devede skrev:
På Volkswagen-verkstaden får de fram att problemet har att göra med axellägesgivaren, de TROR att kamkedjan kan vara uttänjd,

Kedjan kan bara påverka prestandan till viss del men den gör inte din motor svårstartad jag skulle börja med att byta tempgivare på termostathuset (tror den är blå på V5 med) den är en grundsten i motronic
och den bli kinkig som fan om den spökar.

att vr eller cas skulle va dålig känns mindre troligt då dessa givare brukar vara on eller off dvs trasig eller inte trasig hade din vr givare varit trasig hade bilen inte startat alls och man får alltid den felkoden om motorn inte är igång men det hoppas jag att vw-verkstan hade koll på...

Okej, så bilen kännas slöare om kedjan är sliten?
Tempgivaren är grön och är nybytt wink
Bra tips om givarna, men kan de ha blivit klappa?

//Johan
MeloveGolf Vw trimmare
7 september 2009 · 2 995 Inlägg

Devede skrev:
Okej, så bilen kännas slöare om kedjan är sliten?
Tempgivaren är grön och är nybytt wink
Bra tips om givarna, men kan de ha blivit klappa?

Kan göra om den är riktigt sliten men det borde rassal rätt saftigt om den är så sliten att kammarna börjar ändra sig..

Men om nu verkstaden får fram att det är vr-givaren kanske du ska prova byta den? kan ju vara stycket som glappar eller något men den är svindyr lol

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Devede Design Engineer
10 september 2009 · 29 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Devede skrev:
Okej, så bilen kännas slöare om kedjan är sliten?
Tempgivaren är grön och är nybytt wink
Bra tips om givarna, men kan de ha blivit klappa?

Kan göra om den är riktigt sliten men det borde rassal rätt saftigt om den är så sliten att kammarna börjar ändra sig..

Men om nu verkstaden får fram att det är vr-givaren kanske du ska prova byta den? kan ju vara stycket som glappar eller något men den är svindyr lol

Något märkvärdigt rassel hör jag inte och flera jag har pratat med tycker att det låter konstigt att kedjan ska vara slut redan..

Jag litar inte helt på VW-verkstaden jag har varit in till, det enda de har gjort är att kolla felkoderna - ingen provkörning eller undersökning. Sen klämt ur sig att kamkedjan måste bytas..

//Johan
Memme I'am AWESOME..
10 september 2009 · 2 783 Inlägg

dina bara 23000 mil är inte bara å baara. Mkt behövs bytas mellan 17-23k på bilar så jag skulle gissa på kamkedjan smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
MeloveGolf Vw trimmare
11 september 2009 · 2 995 Inlägg

Memme skrev:
dina bara 23000 mil är inte bara å baara. Mkt behövs bytas mellan 17-23k på bilar så jag skulle gissa på kamkedjan smile

knappast det är spännare/skenor som går först = ett jävla liv i motorutrymmet....

går soppa pumpen när motorn vägrar starta? kollat tänddetaljer om dom blir varma?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Devede Design Engineer
11 september 2009 · 29 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Memme skrev:
dina bara 23000 mil är inte bara å baara. Mkt behövs bytas mellan 17-23k på bilar så jag skulle gissa på kamkedjan smile

knappast det är spännare/skenor som går först = ett jävla liv i motorutrymmet....

går soppa pumpen när motorn vägrar starta? kollat tänddetaljer om dom blir varma?

Ja, soppapumpen går som den ska. Har inte kollat tänddetaljer.

//Johan
Goffen Administratör
11 september 2009 · 2 974 Inlägg

Jodå kedjan kan gå innan 20k mil med...  Jag hade ju som tur va inga problem med min egna V5a. Dom V5orna jag har haft inne har inte rasslat nått märkbart heller och tyvärr vet jag inte exakt vad det är som gett sig då dom kunderna föredragit en begagnad motor istället för att jag skulle renoverat den som rasat... Dock har jag haft bort ventilkåpan och så och sett att kammarna varit kajko... Skulle vara kul att få veta exakt vad felminnet säger och ev läsa lite samtliga mätvärden och sånt...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
MeloveGolf Vw trimmare
11 september 2009 · 2 995 Inlägg

Goffen skrev:
Jodå kedjan kan gå innan 20k mil med...  Jag hade ju som tur va inga problem med min egna V5a. Dom V5orna jag har haft inne har inte rasslat nått märkbart heller och tyvärr vet jag inte exakt vad det är som gett sig då dom kunderna föredragit en begagnad motor istället för att jag skulle renoverat den som rasat...

en kedja kan gå efter 1000mil också handlar om tur/otur

Har du konstanterat kamkedje ras eller inte? hängde inte riktigt med?  eller startade motorerna bara inte?

Kedjan är nog inte tänjd om det nu ens skulle vara ett mekaniskt problem utan spännaren som är kass
som kan bero på slitage eller kass olja/oljetryck..

Men vi kan ju få svar på detta ganska sanbbt om TS går ut och demonterar ventil kåpan och trycker på kedjan mellan kammarna för att se om den är slak..

Kolla om du har gnista nästa gång den inte vill starta...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Peran Bilmekaniker
11 september 2009 · 235 Inlägg

Har man en bil med kedja så är de mkt noga med servicarna/oljebytena, ett missat oljebyta o de kan va döden för kedja! Finna mtk klumpig olja på Olje locket med va? Bränd olja,   har kanske inte mkt med frågan o göra. Men värt o tänka på! 5-30 helsyntet oljor ska du köra med, 10-40 oljorna från "biltema" kan du hälla i gräsklipparen!

Senast redigerat av Peran (11 september 2009)

Devede Design Engineer
11 september 2009 · 29 Inlägg

En polare läste av felkoderna nu ikväll, fick upp dessa:

16706 = Engine speed sensor (G28).
17978 = Engine start blocked by Immobilizer.
17755 = Camshaft position sensor (G163).
16795 = Secondary air injection system: incorrect flow detected.

Kanske dessa kan hjälpa er att hjälpa mig? smile

Läste av dessa just när bilen inte ville starta..

//Johan
dbjanoz
11 september 2009 · 1 785 Inlägg

Devede skrev:
Min Passat V5 4-motion -01 har ett "svåridentifierat" fel.

Ett exempel: Jag ska till jobbet och går ut och startar bilen, som har stått hela natten, den startar utan problem. Stannar på macken 3 mil bort (dvs motorn är varm), stänger av bilen under de 2 minuter jag är där inne. När jag kommer ut startar inte bilen. Den står bara och "tuggar" och har jag tur kommer jag därifrån inom en halvtimme.
Bilen beter sig likadant om jag låter motorn svalna i ca 30 min, dock är detta ingen regel utan undantag, dvs ibland startar den utan problem, kall som varm.

På Volkswagen-verkstaden får de fram att problemet har att göra med axellägesgivaren, de TROR att kamkedjan kan vara uttänjd, men de kan inte ge något konkret svar på vad problemet är.  Först trodde de att problemet var tempgivaren så den bytte jag - felet kvarstod. Kan även tillägga att motorlampan lyser IBLAND.
Bilen har gått 22900 mil, är inte trimmad.

Vad tror ni felet kan vara? smile
Har någon haft liknande fel?

Tacksam för hjälp.

Jag skulle börjat med att se över det allra mest grunläggande i bilen. Nämligen att batteriet har ordenlig kontakt både på jord och + sidan. Glappande jord kan ställa till med udda o identifierbara fel.

Vevaxelgivaren kan i vissa system på OBD visa fel om kontrollen görs med motorn av. I vissa fall ska testen göras med motorn igång och i vissa fall avstängd. Beroende på vad man kontrollerar.

Felen är tyvärr inte så enkla att det går att lösa via OBD i alla fall. Har man t ex ett jordfel kan man få massor med felkoder utan att det är några igentliga fel på någon enhet.

Det jag tycker du ska göra är att när problemet uppstår och du inte kan starta bilen varm prova startgas på bilen. Hostar den igång på gasen och stannar igen vet du att tändningen fungerar som den ska och att felet ligger i bränsle delen. Vaknar den inte på stargas då har du en felreglering av tändingen eller avsaknad av tänding.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
MeloveGolf Vw trimmare
12 september 2009 · 2 995 Inlägg

Devede skrev:
16706 = Engine speed sensor (G28).
17755 = Camshaft position sensor (G163).

bara ignorera om din motor var avstängd..

Devede skrev:
16795 = Secondary air injection system: incorrect flow detected

Ingen större fara i vanliga fall det är ju återcirkuleringen av vevhuset kan dock orsaka en del problem om det finns läckage..

Devede skrev:
17978 = Engine start blocked by Immobilizer.

var ju lite intressant detta kan tyda på glapp eller att ditt kombi instrument vill lägga av men jag är überkass på immobilizer jag brukar rycka ur det direkt då det för eller senare kommer krångla...

Dessutom startar många bilar ändå trots denna felkod men känns som den är rätt ansvarig för att din motor inte startar och "secondary air injection" kan ju varna för läckage bakom lmm (du hade ju problem med fullgas) så kolla slangar efter läckage...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lainish
28 november 2011 · 4 Inlägg

Jag har oxå en passat vr5 och med samma problem och för mig visade sig att det var nån slag plus matning till tändspolen som satt löst som är värt o kolla den sitter ihop med själva tändsolen o ser ut som en jordkabel ...http://www.skruvat.se/Tandspole-P81135.aspx    notera muttern som sticker ut ner till vänster .. hoppas det löser sig för dig big_smile

MeloveGolf Vw trimmare
28 november 2011 · 2 995 Inlägg

lainish skrev:
hoppas det löser sig för dig big_smile

Du inser att tråden är lastgammal och att ts inte ens har kvar bilen va? roll

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang