Vad är Helicoiler gänga?

NissanMotorsport
8 september 2009 ·

Lämnade in bilen för byte an grenrörspackning, då var det tre bultar som var av, så dom borra ut och gjorde helicoiler gängor?.. vad menas me det?..  smile

Senast redigerat av MIG1408 (8 september 2009)

Omega2008
8 september 2009 · 60 Inlägg

Helicoil gänga är en sorts insatts. man borrar upp det gammla(trasiga) skruvhålet, gängar i helicoren sedan kan du gänga i orginalskruven i den.

Senast redigerat av Omega2008 (8 september 2009)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
8 september 2009 · 764 Inlägg
NissanMotorsport
8 september 2009 ·

Omega2008 skrev:
Helicor gänga är en sorts insatts. man borrar upp det gammla(trasiga) skruvhålet, gängar i helicoren sedan kan du gänga i orginalskruven i den.

Okej, tackar, tack också för ett vettigt svar.

ZonaX Svetsare
8 september 2009 · 3 150 Inlägg

Ett klipp på hur det hela går till.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
chrizz Administratör
8 september 2009 · 11 783 Inlägg

anton_j skrev:
Och du ska vara svetsare?

Googla för fan.. Helicoil stavas det

Anton

Du har redan en varning. Vill du bli avstängd eller? Om du inte har något vettigt att tillföra diskussionen så skriver du inte alls. Allright?

Tråd rensad på irrelevanta inlägg.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

helicoil gänger håller bättre än vanliga gänger smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Rille0
8 september 2009 · 2 021 Inlägg

turboforssen skrev:
helicoil gänger håller bättre än vanliga gänger smile

jo speciellt i en topp då standard gängorna är i alu medans helicoilen är i stål, du kan även göra en egen "utbytesgänga" genom att du borrar upp hålet till tex m16 och skruvar i en avkapad m16 bult som du borrat o gängat ett mindre hål i.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Sokrates Eliminator
8 september 2009 · 1 441 Inlägg

Helicoil är till och med bättre och starkare än en vanlig gänga i stål.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
NissanMotorsport
8 september 2009 ·

jaså, okej.. de är så att mina skruvar har en tendens att vilja skruva ur sig själva.. kan helicoil gänga va bra för det eller? att dom itne skruvar ur sig lika lätt?

Sokrates Eliminator
8 september 2009 · 1 441 Inlägg

MIG1408 skrev:
jaså, okej.. de är så att mina skruvar har en tendens att vilja skruva ur sig själva.. kan helicoil gänga va bra för det eller? att dom itne skruvar ur sig lika lätt?

Precis, till det ändamålet är de också perfekta.
Iom att de "flexar" lite så ligger gängan på alla gängor mot en vanlig std gänga i tex stål där kanske 2/3 av gängorna tar hela belastningen. Därav klarar den större last och är mer tight.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
NissanMotorsport
8 september 2009 ·

Sokrates skrev:

MIG1408 skrev:
jaså, okej.. de är så att mina skruvar har en tendens att vilja skruva ur sig själva.. kan helicoil gänga va bra för det eller? att dom itne skruvar ur sig lika lätt?

Precis, till det ändamålet är de också perfekta.
Iom att de "flexar" lite så ligger gängan på alla gängor mot en vanlig std gänga i tex stål där kanske 2/3 av gängorna tar hela belastningen. Därav klarar den större last och är mer tight.

/Tommy.

ok, tackar smile då kanske de håller sig ett tag nu då, men dom satte bara helicoil på tre ställen.. om det inte håller nu så, så blir det på allihopa smile hehe, har slutat räknat alla gånger ja bytt packning nu tongue

Hybriden
9 september 2009 · 677 Inlägg

Menar inte att sno tråden nu men finns det ngn stans i sthlm där man kan köpa helicoil?

viccoA
9 september 2009 · 3 109 Inlägg

MIG1408 skrev:
jaså, okej.. de är så att mina skruvar har en tendens att vilja skruva ur sig själva.. kan helicoil gänga va bra för det eller? att dom itne skruvar ur sig lika lätt?

Tycker det verkar vara att gå över ån efter vatten att borra ur friska gängor för att sätta i insatsgängor om problemet är att skruvarna vibrerar loss. Varför inte använda rikligt med locktite:s gänglåsning i de gängor du har?

ScottaN Medlem 5280
9 september 2009 · 552 Inlägg

Bergkuist skrev:
Menar inte att sno tråden nu men finns det ngn stans i sthlm där man kan köpa helicoil?

Du kan beställa hela sett från Verktygsboden. Funkar perfekt.

sik
9 september 2009 · 1 072 Inlägg

viccoA skrev:

MIG1408 skrev:
jaså, okej.. de är så att mina skruvar har en tendens att vilja skruva ur sig själva.. kan helicoil gänga va bra för det eller? att dom itne skruvar ur sig lika lätt?

Tycker det verkar vara att gå över ån efter vatten att borra ur friska gängor för att sätta i insatsgängor om problemet är att skruvarna vibrerar loss. Varför inte använda rikligt med locktite:s gänglåsning i de gängor du har?

Helicoil har en sort låsning. Dessa används flitigt inom bergborrning samt att man kan byta ut dessa vilket du inte gör med en vanlig gänga.

The_Rebel Gréve
9 september 2009 · 497 Inlägg

biltema har ju en liknande sats dom med, och då ingår ju även nån "sikt hylsa" eller vad man ska kalla de som man lägger över där man ska borra så det blir exakt rakt tongue

Mercedesturbodiesel Sothora <3
9 september 2009 · 1 201 Inlägg

om skruvarna ramlar ur, har någon dragit dom över sin sträckgräns, så det har blivit fel stigning på gängorna så dom glappar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang