Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

Chrille79
24 oktober 2009 · 70 Inlägg

Ja vad säger ni? Är det livs farligt?

Kommer köra lowrider stuket. Kommer bara köra lugnt och fint, ingen motorväg å så smile. Förutom att det kommer bli stenhårt och att väghållningen kommer bli obefintlig, vad mer ska man tänka på ?

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Ja det går att köra utan fjädrar. Hade det på min rost 740, eller ja bak hade jag liiite fjäder kvar. Men visst komforten är ju ingen höjdare. Men har man lite teknik bakom körningen så behöver det inte bli jätte obekvämt. Upplevde heller aldrig att det var livsfarligt.

Jonas
Hilmer
24 oktober 2009 · 1 777 Inlägg

Ja, det är livsfarligt!
Dom finns där inte enbart för komfortens skull utan även av säkerhetsynpunkt.
Personligen skulle inte vilja möta dig när du kommer studsande fram över hela vägen...

TFkarlsson Varningar. 36
24 oktober 2009 · 1 200 Inlägg

Hilmer, hade det gått hade jag gett dig en digital bitch-slap. Att åka utan fjädrar är ingen fara - SÅ LÄNGE DU KAN HANTERA EN BIL. smile

För övrigt äger jag 2 bilar utan fjädring. Och den ena kör jag varje dag fram och tillbaka till jobbet. Det är riskfritt enligt mig. Jag har ägt fler bilar utan fjädring och det har aldrig vart några problem. Har varken krockat eller kört i diket på grund av det. Så varför hilmer grinar är ett mysterium.

Senast redigerat av TFkarlsson (24 oktober 2009)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Germax
24 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Visst är de en säkerhetsrisk, men då finns det mkt mkt annat på en bil som gör bilen farligare på våra vägar.

Stefan Varberg Supraman
24 oktober 2009 · 2 300 Inlägg

det korta svaret på din fråga: JA!

och nu de långa: JAAA!

Fattar inte att ni som kör eller vill köra utan fjädrar tänker med.
ni gör bilen till en dödsfälla både för dom som e i den och övriga trafikanter som tvingas dela väg med en sån bil.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
gamlingen
24 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Är ju bara ställa sej frågan varför finns fjädrar på en bil... då har ni ju svaret på frågan.

Kinnastreet
24 oktober 2009 · 362 Inlägg

jag åkte utan fjädrar ett tag. upplevde inte det som farligt. gick fint å utan att det "vandrade" på vägen.
men det klart komforten går ju diskutera:)

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Ni som påstår att det är livsfarligt. Har ni ens kört en bil utan fjädrar?

Jonas
schnauz
24 oktober 2009 · 1 758 Inlägg

Ett litet tips till er som tycker att det funkar lika bra som med fjädring och att det inte är det minsta trafikfarligt på något sätt:
Leta upp en stor parkering eller liknande och gör en snabb undanmanöver i landsvägshastighet.

jocke_gronberg
24 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ni som påstår att det är livsfarligt. Har ni ens kört en bil utan fjädrar?

Nej

skulle inte vara så korkad och göra det heller

Att ens komma på tanken att ta bort dom då har man inte alla hästar hemma.

Senast redigerat av jocke_gronberg (24 oktober 2009)

schnauz
24 oktober 2009 · 1 758 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ni som påstår att det är livsfarligt. Har ni ens kört en bil utan fjädrar?

Ja, det har jag gjort. Var jättehäftigt att glida runt i en toklåg bil. Iaf fram tills att ett "gupp" på motorvägen skickade upp båda framhjulen i luften. Då var man inte lika tuff längre.
Men om man tar det lugnt över ojämnheter, kör som tant Asta i kurvorna, och är en så fenomenal bilförare att man påverkar alla som färdas runtomkring till att bli lika fenomenala bilförare så man aldrig hamnar i en nödsituation, då är det fullkomligt säkert.

Chrille79
24 oktober 2009 · 70 Inlägg

Så nu har man varit ute å kört en runda med bilen. haha ja jo stötigt blev det. Men farligt ? Nja ne inte direkt. Man får hålla låg hastighet och köra med huvudet så är det ingen fara. Men blir nog ändå att jag fixa nån sort fjäder iaf. Blev lite för stötigt. Man ack så ballt det ser ut.

Sen får man ju faktiskt lida pin om man ska vara fin.

Senast redigerat av Chrille79 (24 oktober 2009)

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
Hilmer
25 oktober 2009 · 1 777 Inlägg

TFkarlsson skrev:
. Att åka utan fjädrar är ingen fara - SÅ LÄNGE DU KAN HANTERA EN BIL. smile

För övrigt äger jag 2 bilar utan fjädring. Och den ena kör jag varje dag fram och tillbaka till jobbet. Det är riskfritt enligt mig. Jag har ägt fler bilar utan fjädring och det har aldrig vart några problem. Har varken krockat eller kört i diket på grund av det. Så varför hilmer grinar är ett mysterium.

Att hantera en bil i låg hastighet är väl en sak, men i högre farter och en situation som kräver undanmanöver så är du riktigt i klistret!
Jag har också kört med riktigt låga bilar men aldrig förstått vitsen med att plocka bort eller kapa så pass mycket av fjädern att dom mer eller mindre är obefintliga!?? Anser bara det är otroligt korkat, främst då man faktiskt sätter sitt egen OCH andras liv på spel.

Hilmer, hade det gått hade jag gett dig en digital bitch-slap

Ingen blir imponerad över grabbar som gör sig tuffa bakom sina tangentbord och själv anser jag det bara vara patetiskt och otroligt barnsligt...

Beeenny
25 oktober 2009 · 982 Inlägg

äsch bara ta bort dom..folk är så känsliga..

container_johan
25 oktober 2009 · 99 Inlägg

går ju hur bra som helst att åka utan fjädrar. stötigt javisst smile

Volvo 940 Turbo "Busan" (1991)
evilaudio
25 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
xorox_88 Smack that ass!!
25 oktober 2009 · 2 953 Inlägg

kör med kapade fjädrar runt om å lite för mkt kapat fram så fjädern inte fyller nån funktion å det e inga problem förut att den studsar som fan i guppena big_smile inget jag anser är livsfarligt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
evilaudio
25 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

xorox_88 skrev:
kör med kapade fjädrar runt om å lite för mkt kapat fram så fjädern inte fyller nån funktion å det e inga problem förut att den studsar som fan i guppena big_smile inget jag anser är livsfarligt

finns dom som anser att de inte e farligt att åka me rosthögar utan bromsar heller så.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Beeenny
25 oktober 2009 · 982 Inlägg

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

fan ska bilar besiktas oxå..folk är känsliga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang