Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

jocke_gronberg
25 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Det finns inget värre än att åka i en bil som hoppar fram.

AlvereZ
25 oktober 2009 · 787 Inlägg

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

Har aldrig jag fått iaf lol

AlvereZ
25 oktober 2009 · 787 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Det finns inget värre än att åka i en bil som hoppar fram.

Gör inte det då lol

evilaudio
25 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

AlvereZ skrev:

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

Har aldrig jag fått iaf lol

då lär du aldrig ha besiktat den heller...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
AlvereZ
25 oktober 2009 · 787 Inlägg

Men för att svara på tråden, så jo det är väl ganska livsfarligt, den som påstår annat är inte såå smart roll

AlvereZ
25 oktober 2009 · 787 Inlägg

evilaudio skrev:

AlvereZ skrev:

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

Har aldrig jag fått iaf lol

då lär du aldrig ha besiktat den heller...

Nej det var ju därför jag skrev så, bilen gick självklart inte igenom men inte flagga iaf, dom skrattade mest och undra hur fan jag kunde åka i den där . tongue

jocke_gronberg
25 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Ni som testat på detta borde fått rätt roliga hjulvinklar

laggey
25 oktober 2009 · 335 Inlägg

inga fel på hjulvinklarna hahaha så mycket idi**** här på forumet som bara chansar sig fram och är så principfasta så man nästan blir förbannad, väghållning, ja visst de är ingen höjdare för konbanekörning, men personligen tycker jag att de ser riktigt bra ut, och jag har aldrig haft några hinder att ta mig fram nånstans, har aldrig kört av pga sänkningen, mycket härligare returer, bilen diffar inte lika mkt när man ska sladda utan svetsat och visst går det lite lite lättare rakt men man känner bilen mycket bättre när man kör stumt, aldrig åkt gocart? man vet precis vart man har den och styrningen känns så exakt och vet precis när de börjar gå rakt så släpper man gasen lite så löser de sig, har kört på bana med stumma bilar och de har inte påverkat säkerheten ett skit, vem fan vill åka svampdeluxe? som att åka båt flyger fram och tillbaka i stolen och blir sjösjuk.... kan folk med lite erfarenhet svara nu så man får se vad dom tycker?

laggey
25 oktober 2009 · 335 Inlägg

hahaha vilken jävla text, sorry att ja glömde dela upp den

xorox_88 Smack that ass!!
25 oktober 2009 · 2 953 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ni som testat på detta borde fått rätt roliga hjulvinklar

minna hjulvinklar är som innan

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
laggey
25 oktober 2009 · 335 Inlägg

bara dom som har 4link bakvagn som får annan hjulinställning, tex en del 760 och 960 och endel framvagnar... väldigt ovanligt, iaf på bilar som man brukar bottsänka

H3dlund Med lem
25 oktober 2009 · 1 127 Inlägg

laggey skrev:
bara dom som har 4link bakvagn som får annan hjulinställning, tex en del 760 och 960 och endel framvagnar... väldigt ovanligt, iaf på bilar som man brukar bottsänka

Ingen hjulvinkel som ändras med 4-link när du sänker, delad bakvagn du tänker på..

Men köra utan fjädrar är ju bra jävla värdelöst. Det är ju köra bil när det svänger som är roligast, med den "väghållning" man får utan fjädrar kan man ju lika gärna sladda permobil. Testat köra lite slalom med en bil utan fjädrar rakt fram på en landsväg, det var minst sagt spännande. direktsytrt som fan, men ändå nästan krängde och gungade det på bra.

Man har ju inte fjädring för inte på en bil..

Dansken-
25 oktober 2009 · 950 Inlägg

Den seriösa lösningen heter hydraulik. Då kan du lätt justera höjden efter behov och samtidigt ha en bil som är säker att köra i. Här är ett exempel jag har fotat i USA:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94714/788805_mm9b47.jpg

Senast redigerat av Dansken- (25 oktober 2009)

jocke_gronberg
25 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Ifall olyckan är framme då skulle inte jag vilja vara ägare till den bil som kör utan fjädrar

Sedan så kan det säkert vara snyggt.mm men man får tänka lite mer än bara på sig själv

schnauz
25 oktober 2009 · 1 758 Inlägg

Lyckligtvis är A-traktoråldern något som de flesta växer ur på några år och de som fastnar och kör lantisraggarstuk på sina riktiga bilar senare i livet brukar Herr Darwins eminenta teori sortera ut allt eftersom tiden har sin gång. Då är det bara att hoppas att det inte är småbarn i vägen när gammelvolvon kommer flygande över gångbanan...

laggey skrev:
inga fel på hjulvinklarna hahaha så mycket idi**** här på forumet som bara chansar sig fram och är så principfasta så man nästan blir förbannad

Sänker man en 7/900 ens fem centimeter så börjar man få rätt markant bump-steer... Bara för att nämna en sak! Helt utan fjädrar har man en minst sagt "intressant" framvagnsgeometri, men så länge hjulen sitter fast så är hjulvinklarna bra eller?

Tom Darth Vader
25 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

Det är int farligare än de som åker med på tok för hårt inställda coilovers smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Silversand SKÅNE
25 oktober 2009 · 22 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Det är int farligare än de som åker med på tok för hårt inställda coilovers smile

Nepp, för det är fanimej stenhårt också! haha, släng på fjädrarna när du ska besiktia bara om det är problemet? tro fan man inte kör in på besiktning utan fjädrar, bara slänga på dom innan? av igen när man kommer hem? :S det är kalas på en vinterbil iaf! av med skiten, o svetsa diffen! smile

Thiger_84
25 oktober 2009 · 509 Inlägg

Kompisen hade en jetta som han plockat bort frjädrarna på, körde på genomslagsgummit. Visst blev den stötig som fan men väghållningen va de inget fel på.

Om jag inte missminner mig så har inte den gamla minicoopern några fjädrar den heller, bara gummibussningar.

Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
25 oktober 2009 · 370 Inlägg

stå på dig, skit i va fölk säger.. e asballt att köra utan fjädrar, och behöver inte heller vara speciellt obekvämt eller livsfarligt om man kan köra bil..

H3dlund Med lem
25 oktober 2009 · 1 127 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Kompisen hade en jetta som han plockat bort frjädrarna på, körde på genomslagsgummit. Visst blev den stötig som fan men väghållningen va de inget fel på.

Om jag inte missminner mig så har inte den gamla minicoopern några fjädrar den heller, bara gummibussningar.

Ja man ser direkt hur mycket du kan om bilar när du påstår att det inte var något fel på väghållningen när han körde på genomslagsgummit.

Är detta lunarstorm eller? mad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang