Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

Thiger_84
25 oktober 2009 · 509 Inlägg

H3dlund skrev:

Thiger_84 skrev:
Kompisen hade en jetta som han plockat bort frjädrarna på, körde på genomslagsgummit. Visst blev den stötig som fan men väghållningen va de inget fel på.

Om jag inte missminner mig så har inte den gamla minicoopern några fjädrar den heller, bara gummibussningar.

Ja man ser direkt hur mycket du kan om bilar när du påstår att det inte var något fel på väghållningen när han körde på genomslagsgummit.

Är detta lunarstorm eller? mad

Vad jag kan och inte kan om bilar hör väl inte riktigt hit? Har ju själv åkt i bilen och den va inte farlig på något vis. Funkade lika bra på motorväg som på småvägar.

Ekis!
25 oktober 2009 · 1 210 Inlägg

Ja denna diskussion är som om den vore saxad ur Lunarstorm..   haha bara denna kommentar som nån "dåre " längre upp skrev.. ; skit i vad dom säger de är skit ballt att åka utan fjädrar..

hahaha vilken smart kille  socialstyrelsen brukar göra utredning på snorungar som inte är lämpad att ha körkort.. många av er som skrivit  här, hör väldigt bra till den kategorin

ojoj tongue

worlax
25 oktober 2009 · 280 Inlägg

Är väl bara att köra utan, herregud va folk ska gorma.

volvocrille
25 oktober 2009 · 287 Inlägg

ta bort fjädrarna bara wink men man ska allt ha i bakhuvudet att du försämrat väghållningen brutalt när du är ute och glider tongue

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Chrille79
26 oktober 2009 · 70 Inlägg

Många som hade en massa att säga om ämnet iaf smile

Kommer nog försöka peta in iaf 2 varv fjäder så att bilen blir körbar iaf. Så får vi se hur hög bilen blir ut av det. Ingen ide att ha en låg bil om den inte går att köra heller. Sj klart ska bilen vara körbar samt säker.

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
laggey
26 oktober 2009 · 335 Inlägg

har du lite erfarenhet bakom ratten och inte åker över 200 så ska du se att de fungerar bra utan oxå smile skulle rekomendera 1.5-2 varv iaf fram för det gör stor skillnad på slitage så som bussningar osv

Thorsella
26 oktober 2009 ·

Visst är de hårt att åka hård bil haha  skulle aldrig byta bort mina fjädrar mot orginal


http://www.geting.se/image.php/200554-008.JPG

Chrille79
12 november 2009 · 70 Inlägg

Nu har jag då laborerat en massa med dämparna/fjädrarna. Färdig bak iaf. Fick till knappt ett varv fjäder.

Men tyvärr tycker jag att den blev för hög. Å då försvinner ju hela grejen med bilen. Men jag vill ju ha en körbar bil. Själva hårdheten skiter jag i. Är mest trafikfaran jag tänker på.

Vidare funderingar i ämnet ?

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
Mr_steff
12 november 2009 · 130 Inlägg

man kan visst få spanska flaggan av konstapeln

Volvo 944 (1992)
ironhead volvoraggare
12 november 2009 · 4 776 Inlägg

och stötigt som fan blir det med ju se  till att använda njurbälte med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Kinnastreet
12 november 2009 · 362 Inlägg

kommer många fina kommentarer såsom -Ifall olyckan är framme då skulle inte jag vilja vara ägare till den bil som kör utan fjädrar? vaddå skulle jag krocka mindre om ja hade fjädrar?
å angående besikning.. du kan väl inte besiktiga en bil med heltonade rutor, eller med strålkastare ombygda till xenon heller..
mycket gnäll tycker jag.
å inte F*n är det bara "volvo 2-7-940 raggare" som åker utan fjädrar.. kolla alla "tyskstukade bilar" hur många där är seriöst byggda med fjädringsväg osv? nä.
plocka bort era fjädrar, det ser bra ut å kan man leva med att det är stötigt så ser inte jag några bekymmer. visst sämre väg egenskaper kan tänkas men känner man alla hålor så anpassar man farten därefter också, å ja hade inga bekymmer att göra skarpa svängar heller, kändes faktiskt bättre utan fjädrar än med, slapp ju alla sladdriga kräng..

OFJÄDRAT ÄR LÅÅÅGT Å GÖTT!

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
FarmoR
12 november 2009 · 149 Inlägg

Har plockat bort fjädrarna på min vaz. Var inte meningen att det skulle bli så mycket, men råkade kapa fel osvosv. Hur som helst. Kört så 300 mil eller något. Överallt.

Väghållningen blev förövrigt mycket bättre. som en gokart. Kan bero på att den är en rysk bil med en halvmeter i fjädringsväg original samt att fjädrarna är hur mjuka som helst.

Stötig är den dock. Men inget som känns farligt på något sätt. Visst, skulle verkligen inte vilja ligga i 110km/h på en landsväg. Inget jag skulle göra med bilen original heller.

Kapade fjädrar sänker hastigheten. Ivarjefall för mig. Kör man för fort så slår man sig ju sönder och samman om det kommer ett gupp. Därav kör man lugnt och planerar så man slipper obehagliga överarasknigar.

Tom Darth Vader
12 november 2009 · 1 644 Inlägg

Passaten åker på gummina bak nu, gjorde det fram innan med, men nu sitter det coilisar där, och det blev ju mycket bättre i konfortsyfte, plus att den blev ännu lägre big_smile. Skall montera bak i helgen, och jag tror att det kommer bli fan så mycket bättre än att åka utan fjädrar, och den kan nog sänkas ytterligare efter det smile

I höga farter, och det stöter till, så känner man ibland att bilen inte beter sig som den skall, så jag rekommenderar ingen att åka utan fjädrar/fjädringsväg, även om jag gjort/gör det själv tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Peran Bilmekaniker
13 november 2009 · 235 Inlägg

hehe, ta även o kolla upp dina bustningar mm så du inte förstört ngt! shitt.

varberg
18 november 2009 ·

Är ju en smaksak som allt annat. Jag kör på genomslagsgummit, å de funkar alldeles utmärkt för mig.

E ju sällan man plockar bort fjädrar för å öka väghållning, oftast e de väl ett visst stuk man vill ha på bilen... smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2009 · 6 017 Inlägg

varberg skrev:
Är ju en smaksak som allt annat. Jag kör på genomslagsgummit, å de funkar alldeles utmärkt för mig.

E ju sällan man plockar bort fjädrar för å öka väghållning, oftast e de väl ett visst stuk man vill ha på bilen... smile

Tipset är ju att ta bort gummina och ha lite fjäder istället. Om du inte ska köra i bött dvs.

Jonas
varberg
18 november 2009 ·

Volvo_Mannen skrev:

varberg skrev:
Är ju en smaksak som allt annat. Jag kör på genomslagsgummit, å de funkar alldeles utmärkt för mig.

E ju sällan man plockar bort fjädrar för å öka väghållning, oftast e de väl ett visst stuk man vill ha på bilen... smile

Tipset är ju att ta bort gummina och ha lite fjäder istället. Om du inte ska köra i bött dvs.

De e ett sätt. Fördelen nu e att jag har 4 hela fjädrar å bara slänga dit vid bes. slippa kapa å skaffa nya

H3dlund Med lem
19 november 2009 · 1 127 Inlägg

varberg skrev:
Är ju en smaksak som allt annat. Jag kör på genomslagsgummit, å de funkar alldeles utmärkt för mig.

E ju sällan man plockar bort fjädrar för å öka väghållning, oftast e de väl ett visst stuk man vill ha på bilen... smile

Men vem fan vill försämra väghållningen YTTERLIGARE än vad det är standard på skiten?

Vet inte vad ni gör men själv kör jag bil för att det är kul. wink

varberg
19 november 2009 ·

H3dlund skrev:

varberg skrev:
Är ju en smaksak som allt annat. Jag kör på genomslagsgummit, å de funkar alldeles utmärkt för mig.

E ju sällan man plockar bort fjädrar för å öka väghållning, oftast e de väl ett visst stuk man vill ha på bilen... smile

Men vem fan vill försämra väghållningen YTTERLIGARE än vad det är standard på skiten?

Vet inte vad ni gör men själv kör jag bil för att det är kul. wink

Jag påstår inte att väghållningen blir bra med borttagna fjädrar, men den blir nog inte sämre än original på en 20 år gammal 740 med fjädrar som har sett sina bästa dar flera gånger om...

Ja, inte fan kör man bil för att de e tråkigt iaf wink

V-I-P
20 november 2009 · 3 Inlägg

amazon_jonsson skrev:
kommer många fina kommentarer såsom -Ifall olyckan är framme då skulle inte jag vilja vara ägare till den bil som kör utan fjädrar? vaddå skulle jag krocka mindre om ja hade fjädrar?
å angående besikning.. du kan väl inte besiktiga en bil med heltonade rutor, eller med strålkastare ombygda till xenon heller..
mycket gnäll tycker jag.
å inte F*n är det bara "volvo 2-7-940 raggare" som åker utan fjädrar.. kolla alla "tyskstukade bilar" hur många där är seriöst byggda med fjädringsväg osv? nä.
plocka bort era fjädrar, det ser bra ut å kan man leva med att det är stötigt så ser inte jag några bekymmer. visst sämre väg egenskaper kan tänkas men känner man alla hålor så anpassar man farten därefter också, å ja hade inga bekymmer att göra skarpa svängar heller, kändes faktiskt bättre utan fjädrar än med, slapp ju alla sladdriga kräng..

OFJÄDRAT ÄR LÅÅÅGT Å GÖTT!

Hmm...... En olycka kan ju hända när som helst med lr utan fjädrar tycker de här mest lutar åt

att folk inte vill att köpa ordentliga grejor att sänka med istället klåpar dom!!! Lägg pengarna på riktiga

grejor direkt istället för böter de lönar sej i längden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang