Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

dawwe ...has left the building...
27 maj 2012 · 4 474 Inlägg

hede_racing skrev:
alla jordbrukstraktorer kör ju ofjädrat, och de blåser förbi en i 50-55 blås (snackar de nyaste nu, och ja, med vissa undantag finns det traktorer med viss fjädring fram) vissa tungt lastade lastbilar går ju nästan på knäna, men nu är det fordon i en avsevärt tyngre klass vi pratar om, men fortfarande stum fjädring smile

Lysande jämförelse, jordbrukstraktorer är synonymt med Voflo 240/740/940. Vi kan avsluta diskussionen nu, där fick vi förklaringen till varför Voflo går bra utan fjädrar, de är ju TRAKTORER*haha*

Senast redigerat av dawwe (27 maj 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Engelfeldt_Diesel Häggån
27 maj 2012 · 329 Inlägg

H3dlund skrev:

hede_racing skrev:
alla jordbrukstraktorer kör ju ofjädrat, och de blåser förbi en i 50-55 blås (snackar de nyaste nu, och ja, med vissa undantag finns det traktorer med viss fjädring fram) vissa tungt lastade lastbilar går ju nästan på knäna, men nu är det fordon i en avsevärt tyngre klass vi pratar om, men fortfarande stum fjädring smile

Men hahaha har du kört en traktor själv eller? Över 30km/h så studsar man ju nästan ur stolen.

klart jag har wink och påstår inte på något sätt att du får bibehållen väghållning, utan att det finns fler än oss med bortplockade fjädrar som kör stumt på vägen smile dock rätt kul å se endel traktorer vagga fram på vägen då dess höga egenvikt fått gung big_smile säger bara att det funkar och köra stumt, men man gör rätt i att tänka efter i vad man kör och hur vägen e, och hastigheten wink

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 maj 2012 · 1 163 Inlägg

H3dlund skrev:

hede_racing skrev:
alla jordbrukstraktorer kör ju ofjädrat, och de blåser förbi en i 50-55 blås (snackar de nyaste nu, och ja, med vissa undantag finns det traktorer med viss fjädring fram) vissa tungt lastade lastbilar går ju nästan på knäna, men nu är det fordon i en avsevärt tyngre klass vi pratar om, men fortfarande stum fjädring smile

Men hahaha har du kört en traktor själv eller? Över 30km/h så studsar man ju nästan ur stolen.

Man har inte 3 bars tryck i hjulen heller dock... :p och nää man studsar inte ur stolen även om den går 50+ wink

~Andy~
Engelfeldt_Diesel Häggån
27 maj 2012 · 329 Inlägg

dawwe skrev:

hede_racing skrev:
alla jordbrukstraktorer kör ju ofjädrat, och de blåser förbi en i 50-55 blås (snackar de nyaste nu, och ja, med vissa undantag finns det traktorer med viss fjädring fram) vissa tungt lastade lastbilar går ju nästan på knäna, men nu är det fordon i en avsevärt tyngre klass vi pratar om, men fortfarande stum fjädring smile

Lysande jämförelse, jordbrukstraktorer är synonymt med Voflo 2407740/940. Vi kan avsluta diskussionen nu, där fick vi förklaringen till varför Voflo går bra utan fjädrar, de är ju TRAKTORER*haha*

haha jag dör, klockrent svar, du satte mig på plats wink var la inte tänkt som ngn jämförels, bara påpeka att de kör stumt tongue skulle tänkt igenom vad jag skrev innan jag posta, men som man ropar får man svar big_smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Diss Adrenaline Junkie
28 maj 2012 · 264 Inlägg

vilket jävla bullshit en del kommer med, att köra utan fjädrar går hur bra som helst ( om man har nått innanför pannbenet, och en slö bil som är tänkt att åka lungt med ) alla ni bittra gamla gubbar som skriker LIVSFARLIGT!! rakt ut, utan att ens har testat själva, varför skriver ni ens?

bilen studsar? klart den gör det, det är ju inga fjädrar på den? möter hellre en bil utan fjädrar med en chaufför som kan köra med sunt förnuft än en pensionär som inte kan vrida på nacken och inte ens fattar i vilken världsdel dom är och kör i.

kommer själv satsa på väghållning nu eftersom att man vill ha nånting ut av 400rwhp... annars hade jag åkt utan som jag har gjort i flera år utan problem..

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Daniieel
28 maj 2012 · 160 Inlägg

fan här bört igenom kör la alla utan fjär?  jag har tagit bört allt jag hitta i fjädringsväga, gummi och alla brickor , sen gick de nå månad och då sprack gummit på fjäderbenskåla. så nu har jag 3cm markfrigång smile

de ä gött me stumt men har la kass rygg när jag är 40.  de får man ta om man vill ha lååååågt , går även bra att köra i 160 på Sveriges vägar , om en håller bra i ratten och gillar slå huvvet i taket!

glöm inte ta fram svetsen och svetsa upp stuprört te avgasrör varranan dag heller, de brukar ta i hela tin!   hare gött!

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Stoner_fuzz Bitter optimist.
28 maj 2012 · 1 561 Inlägg

Daniieel skrev:
fan här bört igenom kör la alla utan fjär?  jag har tagit bört allt jag hitta i fjädringsväga, gummi och alla brickor , sen gick de nå månad och då sprack gummit på fjäderbenskåla. så nu har jag 3cm markfrigång smile

de ä gött me stumt men har la kass rygg när jag är 40.  de får man ta om man vill ha lååååågt , går även bra att köra i 160 på Sveriges vägar , om en håller bra i ratten och gillar slå huvvet i taket!

glöm inte ta fram svetsen och svetsa upp stuprört te avgasrör varranan dag heller, de brukar ta i hela tin!   hare gött!

Haha skön skriftlig dialekt!

Volkswagen Golf GLI "1.8 8v GTi" (1986)
Citroën 2CV "deux chevaux" (1972)
Cyklop
28 maj 2012 · 1 277 Inlägg

Nåväl, jag kan säga att ända sen ja kapade ner fjädrarna avservärt på volvon, knappt nån fjädringsväg, så har jag börjat köra lugnare som tusan, sällan över 120. visst det må va farligt men det har en lugnande effekt på mej som bilförare då jag inte vill skumpa av vägen.

Daniieel
28 maj 2012 · 160 Inlägg

Stoner_fuzz skrev:

Daniieel skrev:
fan här bört igenom kör la alla utan fjär?  jag har tagit bört allt jag hitta i fjädringsväga, gummi och alla brickor , sen gick de nå månad och då sprack gummit på fjäderbenskåla. så nu har jag 3cm markfrigång smile

de ä gött me stumt men har la kass rygg när jag är 40.  de får man ta om man vill ha lååååågt , går även bra att köra i 160 på Sveriges vägar , om en håller bra i ratten och gillar slå huvvet i taket!

glöm inte ta fram svetsen och svetsa upp stuprört te avgasrör varranan dag heller, de brukar ta i hela tin!   hare gött!

Haha skön skriftlig dialekt!

de ä så de ska va du !

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
BasJocke
28 september 2014 · 110 Inlägg

Jag kör utan fjädrar och genomslagsgummi, fungerar fint!

jaka54
29 september 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Hur gammal är du? Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sån't här dravel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang