Seat Toledo 01, komma åt dörrglasruta höger fram?

stukastini
2 november 2009 · 265 Inlägg

Ja någon som behövt göra det? Farsan lutade sig in på rutan, den var ca 1 cm från botten. Brakade till och sen gick den ej att få upp mer. Tog bort dörrsidan, elhissen mår kanon och rör sig. Men bakom dörrsidan finns det en till plåt in till rutan. Den sitter på något vis fast med rutan så får inte ut den mer än 2 cm vilket är för litet, felet syns det är vajjern som hoppat ut platsgrunkan, hjulet den skall snurras in i. Men helt omöjligt att åtgärda om jag inte får bort den stora inre metallsidan.

Någon som sitter på fina sprängskisser eller så?

Mvh Robert

-
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 november 2009 · 1 594 Inlägg

stukastini skrev:
Ja någon som behövt göra det? Farsan lutade sig in på rutan, den var ca 1 cm från botten. Brakade till och sen gick den ej att få upp mer. Tog bort dörrsidan, elhissen mår kanon och rör sig. Men bakom dörrsidan finns det en till plåt in till rutan. Den sitter på något vis fast med rutan så får inte ut den mer än 2 cm vilket är för litet, felet syns det är vajjern som hoppat ut platsgrunkan, hjulet den skall snurras in i. Men helt omöjligt att åtgärda om jag inte får bort den stora inre metallsidan.

Någon som sitter på fina sprängskisser eller så?

Mvh Robert

Svärfar körde sönder den wiren i fredags på sin Toledo när rutan hade frusit fast. Jag har beställt hela rasket nytt på VW då det bara är skit kvar av wiren och plastgrunkorna som löper i hissskenorna. Hela hissmekaninken med skenor, wire, hjul mm. kostar inte mer än runt 600 spänn. Men har inte studerat än hur metallsidan som du menar sitter fast. Ser ut som hela hissmekaniken sitter med 3 eller 4 nitar och den tror jag man får ut uppåt genom springan där rutan sitter efter man bänt bort inre och yttre list. Rutan kom iaf. ut den vägen och uppifrån genom springan är det lätt att se hur prylarna sitter. Grejorna kommer mest troligt i morrn och då ska jag fixa det så då kan jag uppdatera om du vill.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
stukastini
3 november 2009 · 265 Inlägg

Tusen tack, jag har inte hunnit titta så mycket själv eller men studerade ett par nitar med som du talar om. Kanske är uppåt som gäller. Återkom gärna med resultat. Priset lät ju inte alls så farligt, hade räknat med mer tongue

-
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 november 2009 · 1 594 Inlägg

stukastini skrev:
Tusen tack, jag har inte hunnit titta så mycket själv eller men studerade ett par nitar med som du talar om. Kanske är uppåt som gäller. Återkom gärna med resultat. Priset lät ju inte alls så farligt, hade räknat med mer tongue

Fixat nu ikväll och det var mer bök än jag trodde. Plåtfan måste loss men börja med att koppla ur och ta loss varenda kabel och högtalaren. Hela kabelmattan måste bort från plåten annars går det inte att vicka ut plåten tillräckligt för att den ska gå att få loss från dörren. Elanslutningen till centrallåset sitter mer än härligt till inne i dörren, man når den genom att sänka plåten i framkant och sticka in handen uppifrån. Men innan du över huvud taget kan börja lossa plåten så är det en plastgrunka som sitter fast med en plastunga instucken i centrallåsmotorn och en popnitsjävel i låsmekaniken som måste loss från plåten. Den sitter med två sketna plastnitar/pluggar i nämda plåt. Har ingen jävla aning om hur man egentligen ska demontera eller sätta ihop denna pryl, förstår inte heller vad den håller fast eller är bra för. Men jag tryckte ut dessa plastpluggar med en radiomejsel rakt in i dörren. Pluggarna sitter i plåten med ett par centimeters mellanrum i närheten av kabelgenomföringen till c-låset. Sedan kan du trycka lös plastgrunkan från plåten och mixtra ut den så du kommer åt sista elanslutningen vid c-låset.
Lyft sedan ut plåten först framme vid högtalarhålet och sänk den så gejdrarna som rutan löper i går fria längst upp. Du måste få ut dessa på utsidan innan man "enkelt" vrider *nåja* hela plåten ut och upp baklänges och därigenom hakar man på så sätt ur låsknappens stag. Pillra in gummibälgarna till låsknapp och öppningsvire in i dörren så går det lättare. När man ser hur lankig konstruktionen är så lurar man nog bara sej själv om man försöker laga. Jag pröjsade 598 spänn inklusive moms för hela hissmekaniken på Berners (VAG) här i Östersund.

Senast redigerat av hotrodder (3 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Berry Audi/Wv mek
9 november 2009 · 148 Inlägg

Det du egentligen ska göra är att få upp rutan tillräckligt för att komma åt att lossa skruvarna som håller fast rutan genom dom 2 hålen högt upp på plåten, efter det lossar du plåten och tar ut den tillsammans med kabelstam OCH dörrlås, detta genom att tejpa fast rutan i "stängt" läge eller så högt du kan få den, lyfta plåten uppåt och ut i nederkant sedan in emot bilen, kan gå bättre om man lossar gummigenomföringen där kabeln vänder och går in i dörren igen.

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 november 2009 · 1 594 Inlägg

Berry skrev:
Det du egentligen ska göra är att få upp rutan tillräckligt för att komma åt att lossa skruvarna som håller fast rutan genom dom 2 hålen högt upp på plåten, efter det lossar du plåten och tar ut den tillsammans med kabelstam OCH dörrlås, detta genom att tejpa fast rutan i "stängt" läge eller så högt du kan få den, lyfta plåten uppåt och ut i nederkant sedan in emot bilen, kan gå bättre om man lossar gummigenomföringen där kabeln vänder och går in i dörren igen.

Antog det var på detta sätt, rutan tog jag simpelt helt ut ur dörren när den var loss från själva hiss-skenan. Det var absolut inga som helst probs att vinkla ut och dra ut rutan på diagonalen ur dörren och sedan samma väg tillbaka efter man först kört upp nya hissen med bultarna/ rutans hakar mitt för hålen du nämner.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
rmblfish
6 juni 2015 · 1 Inlägg

ujujuj deee va inte lätt för en som knappt mekat med bilar förr wink
men kul att komma längre å längre efter man läst på bilforumens tips!

har loss höger fram dörrplåt med hiss-kitet (har en seat leon 2001 iofs)

det var den ena vita bärande saken som en metalldel sitter inskjuten i och i metalldelen vilar fönsterrutan  i...plast!! klart de t går sönder ;( uträknat.
vore det inte perfekt att göra en sådan detalj i 3D-skrivare? ngn som kan å vill får gärna sälja till mig smile
nu vill seat ha 1372 för hela plattan ny sådan allt utom hissmotorn
å bildelsbasen hade fler beg. men ingen höger fram wink
superlimma? med risk att det spricker om 1 månad så jag får göra om hela böket...njae ...

eftersom VW och SEAT ofta har helt lika delar kanske jag skall ringa VW och fråga oxå kom jag på...

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213684/213684-96f7cc71214edcc074b135af27f689ff.jpg

D4AWD
13 juni 2015 · 177 Inlägg

rmblfish skrev:
ujujuj deee va inte lätt för en som knappt mekat med bilar förr wink
men kul att komma längre å längre efter man läst på bilforumens tips!

har loss höger fram dörrplåt med hiss-kitet (har en seat leon 2001 iofs)

det var den ena vita bärande saken som en metalldel sitter inskjuten i och i metalldelen vilar fönsterrutan  i...plast!! klart de t går sönder ;( uträknat.
vore det inte perfekt att göra en sådan detalj i 3D-skrivare? ngn som kan å vill får gärna sälja till mig smile
nu vill seat ha 1372 för hela plattan ny sådan allt utom hissmotorn
å bildelsbasen hade fler beg. men ingen höger fram wink
superlimma? med risk att det spricker om 1 månad så jag får göra om hela böket...njae ...

eftersom VW och SEAT ofta har helt lika delar kanske jag skall ringa VW och fråga oxå kom jag på...

http://www1.garaget.org/gallery/images/214/213684/213684-96f7cc71214edcc074b135af27f689ff.jpg

Den där ser ut att vara liknande som Golf 4. Jag köpte ett renoveringskit på eBay men bytte bara plasthållarna till rutan till den nya modellen av aluminium.

http://www.ebay.com/itm/SEAT-LEON-FENST … mp;vxp=mtr

Det verkar inte som de bytt till aluminium på Seat men nya av plast håller väl lika länge som original smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang