Belysning blinkar i takt med med musik och blinkers S40 -02

Cupra_
2 december 2009 ·

Min bil har ett par egenheter för sig. S40 2,0T -02. 11800mil, servad enligt bok.

1. När man vrider på skapligt på stereon (12"  bas och steg) blinkade ALL belysning i takt förut. Försökte lösa detta genom att jag kopplade in en 1,2 Farads kondensator. Det blev betydligt bättre men strålkastarna kan flimra lite svagt fortfarande.

2. När man blinkar med blinkersen så blinkar instrumentbrädan. Alltså inte helt svart/helt tänd utan den dämpas vid blinktillfällena. Aldrig varit med om det förut.

Bilen fungerar kanon i övrigt, aldrig svårstartad eller så. Har inte tillgång till någon ordentlig voltmeter men enligt kondensatorns display står det 13,8 Volt. Det känns inte som att batteriet borde gjort sitt men kan det vara så i vilket fall? Hur ska jag bäst gå tillväga? Inga stora bekymmer men lite irriterande vid mörkerkörning.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 december 2009 · 2 307 Inlägg

Det du beskriver e nog inget problem snarare en egenskap. Möjligen kan du lösa eller minska problemet med ett nytt kanske litte kraftigare batteri men det kommer nog alltid att finnas kvar tyvärr

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Cupra_
2 december 2009 ·

JaggaChafen skrev:
Det du beskriver e nog inget problem snarare en egenskap. Möjligen kan du lösa eller minska problemet med ett nytt kanske litte kraftigare batteri men det kommer nog alltid att finnas kvar tyvärr

Jo tanken har slagit mig, ganska nytt det som sitter i tyvärr...

Black-Angel
2 december 2009 · 260 Inlägg

häng på större jordkablar från batteri till chassi även så från generatorn försök att även ta en större kabel på +en till batteriet från generatorn..
annars kanske generator börjar bli sliten el förliten att hålla igång både bil o stereo länge.
Tar du ett kraftigare batteri så kommer du att döda det i sinomtid om generatorn inte orkar ladda fullt ut ..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Cupra_
4 december 2009 ·

Black-Angel skrev:
häng på större jordkablar från batteri till chassi även så från generatorn försök att även ta en större kabel på +en till batteriet från generatorn..
annars kanske generator börjar bli sliten el förliten att hålla igång både bil o stereo länge.
Tar du ett kraftigare batteri så kommer du att döda det i sinomtid om generatorn inte orkar ladda fullt ut ..

Hänger med på hur du menar. Har kollat generatorn nu och den lämnar 14,4v ut som mest. ca 13,8 på kondingen, max 14,0 på konden. Tror inte generatorn är felet, men kan det som den första skrev hjälpa med ett batter med mer Ah?

Thullen
4 december 2009 · 1 653 Inlägg

är nog ditt batteri + kablar som inte hänger med.
Generatorn är frisk om den ger 14,4V!

Kolla kabeln som går från minus på batteriet till jord, är den original så är den troligast ganska klen, vet att den ofta bara är 16 kvmm, vilket är på tok för klent om man har baslåda.
så är den klen, byt den, gärna till 35 kvmm eller större då den kabeln jordar all el i bilen, inte bara stereon.
sen skadar det inte att dra en grov jordkabel mellan samma jordpunkt som för batteriet till motorn i närheten av generatorn, detta då motorn ofta bara är jordad med en jordfläta som är ganska klen.

sen kan du köpa ett nytt batteri som håller för lite tyngre stereo, Optima eller Maxxina, finns lite olika skolor om det där vilket som är bäst, alla säger olika, jag själv har bara provat optima gultopp och det funkar bra iaf, dock dyra.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Cupra_
4 december 2009 ·

Ok, ska se över det. Ja jordflätan och kabeln är orginalgrejer. För stereons del så kan säkert nya jordkablar/punkter hjälpa till. Men jag undrar om det hjälper mot att instrumentbrädan blinkar i takt med blinkersen? Antar att det var därför jag skulle byta både och. Men som sagt, batteriet är ganska nytt så lite surt att byta igen. Ska låna en polares att pröva med för att se hur mkt ett batteribyte enbart gör.

Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
3 juli 2013 · 159 Inlägg

Hejsan. Tänkte höra om du blev av med problemet med instrumenteringen. Då jag har en med samma problem. Har allt original ingen extra utrustning på stereo elr något. Är sjuk störande att de blinkar.  Med vänlig hälsning, bill

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang