Problem med fönsterhissar på min volvo v70.

teneroth
5 december 2009 · 61 Inlägg

Hej jag har ett fel på fönsterhissen. På vänster sida kan jag bara hissa ner men inte upp, på höger sida kan jag varken hissa upp eller ner. Detta från förarsidan alltså. När man sitter bak kan man hissa upp och ner båda fönstren.

Vad kan det vara för fel där framme? Behöver jag byta hela kontrollpanelen? eller går det att reparera?

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
danne9108 Yrkeschaufför
5 december 2009 · 165 Inlägg

Jag hade detta problem nyss i min s40, fick betala 400kr på verkstad bara för att få upp rutan, dem sa att motorn troligtvis var slut så det skulle ju kunna vara samma på din.

teneroth
5 december 2009 · 61 Inlägg

aj då, då får det nog bli att köpa en ny för 1000 spänn sad

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
isak90
5 december 2009 · 1 997 Inlägg

Då är det garanterat hela dosan från förarsidan. eftersom det funkar från var sin plats kan det ju inte va motorerna. Kolla först alla anslutningar och sitter de fast så byt hela dosan!

danne9108 Yrkeschaufför
5 december 2009 · 165 Inlägg

Men det sitter väl en motor i varje dörr, då borde det kunna vara så att förarmotorn är så pass dålig att den inte orkar lyfta rutan? Men den går ner du det inte behövs lika mycket kraft till det? För på min va det så att dosan som sitter i förardörren klickar men motorn orkade inte få upp rutan

Kavli Motborgare
5 december 2009 · 1 099 Inlägg

teneroth skrev:
Hej jag har ett fel på fönsterhissen. På vänster sida kan jag bara hissa ner men inte upp, på höger sida kan jag varken hissa upp eller ner. Detta från förarsidan alltså. När man sitter bak kan man hissa upp och ner båda fönstren.

Vad kan det vara för fel där framme? Behöver jag byta hela kontrollpanelen? eller går det att reparera?

Knappsatsen på förarsidan, är min gissning nu när jag läser _hela_ inlägget.
Hitta en på skroten.

-- K

Senast redigerat av Kavli (5 december 2009)

isak90
5 december 2009 · 1 997 Inlägg

danne9108 skrev:
Men det sitter väl en motor i varje dörr, då borde det kunna vara så att förarmotorn är så pass dålig att den inte orkar lyfta rutan? Men den går ner du det inte behövs lika mycket kraft till det? För på min va det så att dosan som sitter i förardörren klickar men motorn orkade inte få upp rutan

Så som jag fattar det är det de bakre rutorna som inte funkar att styra ifrån förardörren men att de funkar från sin egen plats. Isf är det garanterat något fel med dosan eller någon kabel. Hade det felet på min S70.

Är det däremot så att rutan på varken går upp eller ner från sin plats så är det troligtvis motorn eller någon kabel som e lös..

teneroth
5 december 2009 · 61 Inlägg

rutorna går ner från varsin plats. men inte från förardörren. jag får helt enkelt plocka bort den och kolla.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
danne9108 Yrkeschaufför
6 december 2009 · 165 Inlägg

Jaha jag förstod det som att rutan fastnat, ber om ursäkt!

teneroth
7 december 2009 · 61 Inlägg

ingen fara. Har kollat dosan fram nu men det verkar som att alla kablar sitter i. Men jag får ingen ordning på det ändå. Synd det.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
foborg
7 december 2009 · 332 Inlägg

Kan vara tjockt me damm oxå i dosan.. blås rent från damm o prova igen smile

Schultz
7 december 2009 · 119 Inlägg

Det är nästan helt säkert att det är damm i dosan, för det samlas förvånansvärt mycket damm inuti den.
Så dela på dem och rensa på damm, du kan även skrapa med en liten skruvmejsel eller liknande under de små bleckens kontaktytor, sen tycker jag det ska funka.
Jag hade samma problem i min V70, fast på den högra framrutan, efter jag delade på dosan och skrapade blecken funkade den utmärkt.
Hoppas det fixar sig

Senast redigerat av Schultz (7 december 2009)

Bird is the word!
Friberg_v70
15 december 2009 · 55 Inlägg

Funkar de inte att rensa så har nog de kortslutits av allt damm. Hade samma fel på min v70 när en av dioderna kortslutits så jag löda om lite sen funkade de fint sen

entrapment
12 juni 2013 · 2 Inlägg

Sjukt jäkla trådlyft jag vet men hittade hit via Google. Hur får jag bort och upp dosan för att rengöra från damm? Gissar på att jag har det problemet så alla rutor går upp och ner förutom på förarsidan den går ner nån cm när jag trycker uppåt annars nada

Tack för svar på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang