Motorolja 5w-40 vs 0w-40

Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

Vad är skillnaden på dessa?

Vad är skillnaden mellan 0an och 5an?

Saab 9-3SS (2008)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 december 2009 · 3 404 Inlägg

0 "tål" lägre tempraturer än 5an dvs 0w-40 sträcker sig över bredare temperaturregister än 5w-40 enkelt förklarat utan att va doktorand i ämnet

Senast redigerat av TenZer (16 december 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
16 december 2009 · 5 398 Inlägg

5:an är mer lätt flytande kall ( om jag inte lärt mig fel)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
dawwe ...has left the building...
16 december 2009 · 4 474 Inlägg

0W40 betyder att oljan är en "0" olja med additiv som gör att den beter sig som en "40" olja när den är varm...Ju lägre första siffra dessto mer lättflytande olja kall, ju högre tal efter W dessto "tjockare" olja när den är varm (har för mig att det var vid 100 garders oljetemp man gjorde denna jämförelse). Det är viktigare att titta på oljans klassning än att stirra sig blind på viskositeten, lägst API SL är min rekommendation...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

dawwe skrev:
0W40 betyder att oljan är en "0" olja med additiv som gör att den beter sig som en "40" olja när den är varm...Ju lägre första siffra dessto mer lättflytande olja kall, ju högre tal efter W dessto "tjockare" olja när den är varm (har för mig att det var vid 100 garders oljetemp man gjorde denna jämförelse). Det är viktigare att titta på oljans klassning än att stirra sig blind på viskositeten, lägst API SL är min rekommendation...

Jo. Okej. Klassningen är desamma på båda. Om man ska ha en olja både sommar och vinter. Ska man satsa på en 0a eller 5a?

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

Tänkte på dessa

Castrol Edge RS och Castrol Edge Sport. Både finns med 0w-40. Dom har samma klassning SM/CF. Vad skiljer dom sig åt?

Saab 9-3SS (2008)
dawwe ...has left the building...
16 december 2009 · 4 474 Inlägg

Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.

Saab 9-3SS (2008)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 december 2009 · 3 404 Inlägg

Jimpiz skrev:

dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.

Passaten på din sida? Det står garranterat vilken olja du skall ha i boken, både rek fabrikat och beteckning bör med 99,9% säkerhet stå med

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

TenZer skrev:

Jimpiz skrev:

dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.

Passaten på din sida? Det står garranterat vilken olja du skall ha i boken, både rek fabrikat och beteckning bör med 99,9% säkerhet stå med

En Polo. Men det är ju samma klassning på oljan dom säger och 0-40 oljan. Så då kan det ju inte spela någon större roll?

Saab 9-3SS (2008)
bearz
16 december 2009 · 146 Inlägg

Om dom är nya så är det här med long-life. Vad jag vet så finns det bara 5w-30 till LL vw 50700.

Vcds
Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

bearz skrev:
Om dom är nya så är det här med long-life. Vad jag vet så finns det bara 5w-30 till LL vw 50700.

Jo. Ja vet, Men jag vill inte ha nån long-life olja i den. Byter så pass ofta att det lönar sig inte.

Sen är väll 50700 för Diesel och 50400 för Bensin smile

Senast redigerat av Jimpiz (16 december 2009)

Saab 9-3SS (2008)
mats757
16 december 2009 · 913 Inlägg

0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

Jimpiz
16 december 2009 · 845 Inlägg

mats757 skrev:
0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

Så att köra 0 i en motor som vill ha 5, är det skadligt på något sett?

Saab 9-3SS (2008)
twin_cam Smålänning
16 december 2009 · 7 877 Inlägg

Jimpiz skrev:

mats757 skrev:
0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

Så att köra 0 i en motor som vill ha 5, är det skadligt på något sett?

Nej inte direkt.

Men onödigt att köra onödigt tunn olja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Remiss
16 december 2009 · 1 339 Inlägg

Tunnare olja = lägre oljetryck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang