Takmonterade extraljus - Lagligt eller ej?

båge montör och hobby mekaniker
4 januari 2010 · 2 672 Inlägg

åkte omkring med 5 i fronten och 4 på taket på min gammle 245, blev stoppad flera gånger och besiktade två gånger utan att någon sa något om det! dom satt monterade mellan takstege och tak!

så tror nog att det är helt lugnt å köra så, du får ju fasen så mycket mer ljus ner i svackor på vägen så!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
joakim89
4 januari 2010 · 1 265 Inlägg

bra ljusbild blir de iaf. behöver inte va dom bästa extraljusen om man ska ha på taket.
blir mer luftmotstånd så de låter ganska illa och man får staga dom ganska mkt

Robbin_V90 Elektriker/Montör
12 januari 2010 · 534 Inlägg

Kom att tänka på en sak till du måste tänka på när du monerar dina extraljus...
Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell får inte vara placerad i sidled så att den yttre kanten av strålkastarens lysande yta är närmare fordonets yttre sidobegränsningsplan än yttre kanten av lysande ytan hos den halvljusstrålkastare som är placerad på samma sida av fordonets mittlinje.


Haha.. Lagtexter är lätta(??) att förstå. Gäller att vara klar i huvudet när man läser...smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
_DamnIt R1 driver!
12 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Med andra ord så kan jag ha dom precis hur jag vill då? För den bilen jag ska ha det på är en 81a!

ironhead volvoraggare
12 januari 2010 · 4 776 Inlägg

vi har ju x-ljuskungen här på garaget ni vet vem jag tänker på.....han har ju minst 13 x-lkjus på sin golf

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
_DamnIt R1 driver!
12 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Har redan kollat på han, men jag diskuterade med en annan om det va lagligt eller ej!

ironhead volvoraggare
12 januari 2010 · 4 776 Inlägg

borde ju vara lagligt snutarna har ju också extraljus på sina bilar det har dom här i norrtälje....på taket asså

Senast redigerat av ironhead (12 januari 2010)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Robbin_V90 Elektriker/Montör
12 januari 2010 · 534 Inlägg

Att ha extraljus på taket ÄR lagligt.. Och jag tror också att "manny" (misstänker att de va han du mena) har bra koll på det..
'Eftersom det är en -81:a ser jag ingenstans att du inte får ha dom hur "brett" du vill.. Höjd och längd finns inga regler på. Posta gärna en bild sen om dom kommer upp..smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
_DamnIt R1 driver!
13 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Ska jag göra! Ska ut i "garaget" (kall loge) och leta upp alla extraljus jag kan hitta och mecka dit! smile Kommer eventuellt projekttråd på det sen! smile

blv
21 oktober 2014 · 1 Inlägg

För att strula till detta lite så. _Hade jag en Cheva pickup från -81 Monterade positionsljus på taket 4 st ( Droppmodell )  typ klassiskt o då vart det ett rackarns hallå på besiktningen om det ni skriver här om höjd o längd från framljus mm så man bör nog grotta i om Extraljus eller positionsljus är det man läser om i lagtexter mm. Extraljuset kan ej vara nått bekymmer då det ej är lagligt att ha vid mötande trafik dock olika dimljus och positions ljus är ju det o då bör det ju vara samma regler som halvljus så dom inte bländar. 

Dock så fick jag efter mycket om o men köra med detta då det redan var monterat ( Antagligen i sitt sura tillstånd vart gubbarna snäll )  Men har jag kollat innan så har det blitt lite pyssel med mått o tillstånd mm ..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang