Bmw e46 hoppar fram samt temp dålig??

sandzoo
9 januari 2010 · 2 071 Inlägg

tja.. märkte igår att min bmw börjat hoppa fram när jag släpper kopplingen.. är precis vid dragläget den börjar rycka eller hoppa sig fram.. ibland händer de i 2an åxå men ej så ofta..
började efter 20mils körning.. nu körde jag den var helt normalt..
händer bara om jag kör lång sträcka och kommer in i stan.. där jag använder 1an..

alla andra växlar fint.. samt att det är drag i bilen..

körde 20mil igår.. då sjönk tempen till "blåa" markören.. brukar vara på mitten.. värmen blev sämre..
körde då i ca 70km/h kör jag upp till 110/120 stiger tempen till strax under normala arbetstemp..
termostaten som spökar??
(utetemp var då -16,5)

tacksam för hjälp..

Senast redigerat av sandzoo (9 januari 2010)

Sandzoo i da house
vofloo
10 januari 2010 · 739 Inlägg

lite svårt och gå rakt på sak men gör en dator test på den då borde du få upp felet lättast så än att alla ska behöva gissa

mvh andreas

sandzoo
10 januari 2010 · 2 071 Inlägg

vofloo skrev:
lite svårt och gå rakt på sak men gör en dator test på den då borde du få upp felet lättast så än att alla ska behöva gissa

mvh andreas

redan kollat inga felkoder har kommit fram...

Sandzoo i da house
Grabber Dagdrömmare
12 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Kollat vatten nivå?
Kan vara viscokopplingen - då går dom ofta varmt i låga hastigheter,
termostat, pump - kan ställa till en del
Börja med det enkla.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
sandzoo
12 januari 2010 · 2 071 Inlägg

Grabber skrev:
Kollat vatten nivå?
Kan vara viscokopplingen - då går dom ofta varmt i låga hastigheter,
termostat, pump - kan ställa till en del
Börja med det enkla.

har kollat nivån.. ska byta termostaten.. så har jag de nytt iaf.. sen går jag vidare if de ej blir bättre...

Sandzoo i da house
Grabber Dagdrömmare
12 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Orsaken till bilens oroliga motor gång kan vara LMM(luftmängdsmätare).
Ha bilen på tomgång o koppla loss sladden från luftburken o om det går sämre så är inte felet där iaf.
Kan vara pumpen eller insprutningen? Testa med en sådan diesel cleaner, kanske kan det hjälpa....

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
husmus www.avgassystemet.se
12 januari 2010 · 936 Inlägg

kan ju va tempgivaren också. den styr ju inte bara tempen utan även andra saker..
vanligt på audi modeller är iaf att bilen går ryckigt osv å då kan tempgivaren va trasig.

mvh

-den satt som en fläskläpp-
sandzoo
12 januari 2010 · 2 071 Inlägg

Grabber skrev:
Orsaken till bilens oroliga motor gång kan vara LMM(luftmängdsmätare).
Ha bilen på tomgång o koppla loss sladden från luftburken o om det går sämre så är inte felet där iaf.
Kan vara pumpen eller insprutningen? Testa med en sådan diesel cleaner, kanske kan det hjälpa....

har kollat de.. ingen fel på lmm:n
ibland vid lung körning ex 50km/h och med 4/5an o lite gas.. då rycker den till lite.. då gasar jag o allt e som normalt igen..
testat med alla cleaners.. samma sak..(inga billiga sk*t)

Sandzoo i da house
sandzoo
12 januari 2010 · 2 071 Inlägg

husmus skrev:
kan ju va tempgivaren också. den styr ju inte bara tempen utan även andra saker..
vanligt på audi modeller är iaf att bilen går ryckigt osv å då kan tempgivaren va trasig.

mvh

det ska jag kolla upp smile

Sandzoo i da house
chevy-2
17 april 2010 · 1 Inlägg

Är det fortfarande problem med motortempen på 320:n?
Jag hade samma problem med min för ca 2 år sedan.

Först vill jag passa på att tala om att jag är mycket missnöjd med bemötandet och kunnandet på den BMW verkstad jag har anlitat. Dom har inte hjälp mig alls i detta fall. Jag fick söka själv för att få till bilen.

BMW orginalverkstan bytte elförvärmare, termostat, luftmängdmätare utan att det hjälpte.
När verkstan ville börja byte elförvärmaren för andra gången så sa jag stopp.
Efter diverse felsökning så hittade jag en liten termostat som sitter framtill på motorn ovanpå en värmeväxlare som ska kyla avgasåterledningen till insuget. Denna termostat hade gått sönder och stod delvis öppen vilket gjorde att motorn inte gick upp i temp vid låg belastning och tempen var dessutom orolig. Det är enkelt att felsöka detta genom att bara nypa av slangen till denna värmeväxlare med en låsbar tång och köra en liten bit så ska tempen stabiliseras om det är fel på denna termostat.

Om dina problem kvarstår så skulle jag göra enligt följade.
- Kolla den lilla termostaten till avgasåterledningen.
- Kolla funktionen på elförvärmaren med en tångamperemeter.
- Kolla den "vanliga" termostaten

När du har hittat felet så bör du demontera intercoolern och tvätta ut oljeslam ur den samt demontera insugsröret och EGR:en och tvätta ur detta med avfettning samt torka ur insugskanalerna i toppen så gott det går. Vidare bör man rengöra kanalerna till vevhusventilationen och byta vevhusventilationsfiltret(oljefällan på ventilkåpan).

Allt detta eftersom det brukar bli mycket slam och sot när man har haft problem med att få upp motortempen under längre tid. Om man får problem med vevhusventilationen så stiger trycker i vevhuset vilket är en av de vanligaste orsakerna till turboras på dessa motorer.

Detta går bra att skruva i själv om man när lite händig utan några specialverktyg så slipper man störa de arroganta BMW verkstäderna (Bra bil men utkassa på att ta hand om kunder både på verkstads och agentnivå).
Hör gärna av er om det är några funderingar.

sandzoo
17 april 2010 · 2 071 Inlägg

chevy-2 skrev:
Är det fortfarande problem med motortempen på 320:n?
Jag hade samma problem med min för ca 2 år sedan.

Först vill jag passa på att tala om att jag är mycket missnöjd med bemötandet och kunnandet på den BMW verkstad jag har anlitat. Dom har inte hjälp mig alls i detta fall. Jag fick söka själv för att få till bilen.

BMW orginalverkstan bytte elförvärmare, termostat, luftmängdmätare utan att det hjälpte.
När verkstan ville börja byte elförvärmaren för andra gången så sa jag stopp.
Efter diverse felsökning så hittade jag en liten termostat som sitter framtill på motorn ovanpå en värmeväxlare som ska kyla avgasåterledningen till insuget. Denna termostat hade gått sönder och stod delvis öppen vilket gjorde att motorn inte gick upp i temp vid låg belastning och tempen var dessutom orolig. Det är enkelt att felsöka detta genom att bara nypa av slangen till denna värmeväxlare med en låsbar tång och köra en liten bit så ska tempen stabiliseras om det är fel på denna termostat.

Om dina problem kvarstår så skulle jag göra enligt följade.
- Kolla den lilla termostaten till avgasåterledningen.
- Kolla funktionen på elförvärmaren med en tångamperemeter.
- Kolla den "vanliga" termostaten

När du har hittat felet så bör du demontera intercoolern och tvätta ut oljeslam ur den samt demontera insugsröret och EGR:en och tvätta ur detta med avfettning samt torka ur insugskanalerna i toppen så gott det går. Vidare bör man rengöra kanalerna till vevhusventilationen och byta vevhusventilationsfiltret(oljefällan på ventilkåpan).

Allt detta eftersom det brukar bli mycket slam och sot när man har haft problem med att få upp motortempen under längre tid. Om man får problem med vevhusventilationen så stiger trycker i vevhuset vilket är en av de vanligaste orsakerna till turboras på dessa motorer.

Detta går bra att skruva i själv om man när lite händig utan några specialverktyg så slipper man störa de arroganta BMW verkstäderna (Bra bil men utkassa på att ta hand om kunder både på verkstads och agentnivå).
Hör gärna av er om det är några funderingar.

okej tack för tippset ska ut o kolla om jag hittar den lilla termostaten smile
de va diesel i din me?

Senast redigerat av sandzoo (17 april 2010)

Sandzoo i da house
Flickstahh
25 januari 2015 · 64 Inlägg

Lånar tråden lite.

Hallå!
Har en e36 320i -92 som inte heller går upp i 90 grader.
För någon dag sen när det inte var så kallt ute så funka den klockrent med tempen och värmen i kupén var *vaaarmt*.
Men sen kom det 2 dagar med lite minusgrader (runt 6 till 12- grader) och bilen blev inte startad på 2 dagar) sen när jag skulle starta den så fast det inge batteri kvar så tog in det och laddade över natten. Nästa dag när jag körde så lägger tempen sig precis ovanför det blåa på mätaren, mer rubbas den inte. Kan det vara något som har fryst, för lite glykol? Eller är det termostaten man ska kolla upp? Hur går jag till väga då isåfall? Är rätt så ny gällande bmw.
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang