har en fråga (batteri)

Jockecalibra
31 maj 2006 · 356 Inlägg

Tack alla big_smile

jag ska testa först utan om det inte går får jag väll köpa ett till battri.
jag skulle testa hur mycket min generator laddade och när jag upptäkte att den var dödsad.
så det första blir att reparea eller köpa ny generator.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Streckkoden
31 maj 2006 · 2 655 Inlägg

På c-tek laddaren ska du köra på "Supply"-läget..
Har du ett helt urdraget Optima så ska du använda C-Tek 7600, eller större..

Den lilla (3600) ger bara 3,6A, vilket gör att det kommer ta någon dag innan batteriet är uppe i full spänning igen..

Har du otur så kan du har "knäckt" batteriet, AMG batterierna är beroende av bra laddning, får de gå på halvdålig spänning under längre perioder så råkar man ut för en typ av "cellras".

Drönirettab
31 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Streckkoden skrev:
På c-tek laddaren ska du köra på "Supply"-läget.

Håller inte riktigt med där. Det bästa läget är "14,7V"(XS-7000) eller "snöflinga" läget på 3600.
Det står i manualen för XS-7000 att "supply" läget inte är lämpligt för urladdade batterier därför att de blir inte fulladdade då genom att spänningen bara är 13,6V.

Läge "14,7V" rekommenderas till AGM batterier allmänt.

"Supply" läget ger 13,6V konstant och gör att man kan använda laddaren som spänningsaggregat.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
31 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Drönirettab skrev:

Streckkoden skrev:
På c-tek laddaren ska du köra på "Supply"-läget.

Håller inte riktigt med där. Det bästa läget är "14,7V"(XS-7000) eller "snöflinga" läget på 3600.
Det står i manualen för XS-7000 att "supply" läget inte är lämpligt för urladdade batterier därför att de blir inte fulladdade då genom att spänningen bara är 13,6V.

Läge "14,7V" rekommenderas till AGM batterier allmänt.

"Supply" läget ger 13,6V konstant och gör att man kan använda laddaren som spänningsaggregat.

Exakt. Supply är endast till för de lägen då man vill kunna använda laddaren som ett nätagg.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Ronnie.L
31 maj 2006 · 914 Inlägg

enligt min laddmanual ska du först ladda det vanligt med antingen 14.4 eller 14.7 volt sedan väljer du boost när 14.4 läget har börjat puls ladda. Det är en c-tek 7000 jag har. Boost läget ligger på 16 volt som den matar i 4 timmar sen går den ner på vanlig puls laddning

Senast redigerat av Ronnie.L (31 maj 2006)

Drönirettab
1 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Japp, "boost" rekommenderas om batteriet har varit urdraget ganska mycket och även om det har blivit lätt sulfaterat. Dock är det ju som du säger, man ska ha laddat upp batteriet först med den vanliga laddningen. Om man nu ska vara riktigt petig så ger laddaren en konstant ström på ca 1,5A och spänningen är maximerad till 16V i "boost".
Jag vet egentligen inte helt säkert vad Optima själva tycker om att ladda med 16V i 4 timmar men jag har för mig att en ansvarig hos C-TEK har sagt att det går bra att göra så på ett Optimabatteri, det är så kort tid som den laddningen är igång.

Fin laddare du har, Ronnie.L. Har köpt en sådan själv, verkar bra.

Ronnie.L
1 juni 2006 · 914 Inlägg

jodå den verkar kunna skjutsa igång batteriet rätt bra lyckades ju hålla igång ett par svep vid elmia smile

Drönirettab
3 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag vet egentligen inte helt säkert vad Optima själva tycker om att ladda med 16V i 4 timmar men jag har för mig att en ansvarig hos C-TEK har sagt att det går bra att göra så på ett Optimabatteri, det är så kort tid som den laddningen är igång.

Skrev att jag trodde att "boost" går bra till Optima men jag tror att man ska försöka att undvika det. Jag hade sett en tråd på ett annat forum där det diskuterades om "boost" och nu har jag hittat den tråden igen, det visade sig att jag minns fel. Man bör nog inte använda "boost" till AGM batterier om man vill vara helt säker på att inte skada, det kan finnas risk för uttorkning om man använder den laddningen ofta.

Fast det borde ju finnas en del folk på detta forum som har demat mycket och några har väl antagligen använt C-TEK, frågan är om någon har testat med "boost" på sina Optima eller Maxxima.

Senast redigerat av Drönirettab (3 juni 2006)

GrebyAxel
19 augusti 2006 · 524 Inlägg

Sharky skrev:
Nu är det dags att ta elläran från grunden pojkar...:-)

Ampere och Amperetimmar: Ampere är ström, Amperetimmar (som man mäter batteriers kapacitet i) är energiinnehåll. Tyvärr slarvar man ofta och säger " ett batteri på 60A" när det egentligen heter "ett batteri på 60Ah - Amperetimmar".

Man kan alltså "utan problem" plocka ut långt över 100A ur ett batteri på 60 Ah.


Seriekoppling och parallellkoppling: Seriekoppling är att lägga batterierna efter varandra - i serie - och då dubblar man spänningen (titta på ett bilbatteri - det har sex celler - i serie). Paralellkoppling är att lägga batterierna bredvid varandra - plus mot plus, minus mot minus - och då ökar man förmågan att leverera ström.


/Göran

Ok, när man paralellkopplar. Plus till plus, minus till minus. Måste det vara två identiska batterier av samma märke? Med samma "prestanda"?

Drönirettab
19 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Helst bör det vara det för att undvika att det "sämre" batteriet drar ur det "bättre". Ja, samma märke behöver det ju inte vara men samma typ av batteri(AGM, GEL, vanligt osv). Om det ena batteriet är betydligt mindre än det andra så kommer det ju att bli procentuellt mer urdraget och då får det mycket stryk vilket i längden innebär att det knäcks.

Då kan även det bättre batteriet också knäckas eftersom det får jobba mycket hårdare. Det finns säkert någon som har parallellkopplat två olika stora batterier som har suttit långt ifrån varandra och inte har haft problem men risken är ändå ganska stor att det på lite längre sikt blir en dyr affär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang