För "stort" batteri i liten bil(ampere-mässigt), vad händer?

vdb
2 februari 2010 · 69 Inlägg

I min bil sitter det ett halvbra 45AH-batteri, är det nån fara att stoppa i ett 95AH eller riskerar man att bränna nån krets då eller liknande?
Ursäkta en korkad fråga, men man lär så länge man lever...

krakis
2 februari 2010 · 167 Inlägg

Nej de är ingen fara bara de är ett 12v som sitter där och ett 12v du byter mot. AH mäter bara hur mycket du kan använda batteriet innan de är slut.

för att göra de lätt så säg en lampa drar 1A (ampere) (12W) så kan du ha igång den i 95 timmar med ett 95AH batteri men bara 45 med ett 45AH

Senast redigerat av krakis (2 februari 2010)

BMW 330d (2010)
BMW 325 "Turbo" (1988)
vdb
2 februari 2010 · 69 Inlägg

Tack för ett väldigt begripligt svar!

Tuffhaggman
2 februari 2010 · 864 Inlägg

Tänk på att kolla så att det nya batteriet passar på din batterihylla innan du köper det. Surt att komma hem med ett nytt batteri bara för att upptäcka att det inte får plats....

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 februari 2010 · 3 180 Inlägg

kolla också att polerna sitter på rätt sida

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
peegee Forummoderator
2 februari 2010 · 2 924 Inlägg

Det finns nackdelar med detta, din generator måste klara av att underhållsladda batteriet fullt även vid kortkörningar, speciellt vintertid... annars slits batteriet ut i förtid.

Det där är ju en fördubbling av Ah och det är ju väldigt mycket... = större risk för ovan nämnda fel...

Vad har du för bil och generator?

Det finns fler nackdelar med för stort batteri men jag känner att jag har för dåligt på fötterna för att förklara det nu, men någon annan insatt person får gärna förklara då det är värdefull information i ditt fall.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Kavli Motborgare
2 februari 2010 · 1 099 Inlägg

peegee skrev:
Det finns nackdelar med detta, din generator måste klara av att underhållsladda batteriet fullt även vid kortkörningar, speciellt vintertid... annars slits batteriet ut i förtid.

Det där håller jag inte med om för fem öre.
Varför skulle ett stort batteri tömmas mer än ett litet, i en given tidsrymd och med samma förbrukning?

Et batteri, eller en ackumulator, som det egentlig heter, är en energibuffer. Om du inte klarar att hålla den bufferten full, så beror det bara på att energiförbrukningen är större än tillförseln, alltså att generatorn är för liten.

Den enda nackdelen med ett stort batteri (ackumulator) är att det väger mer och kostar mer.

-- K

Senast redigerat av Kavli (2 februari 2010)

Karlzzon The One Evolution
2 februari 2010 · 1 627 Inlägg

Kavli skrev:

peegee skrev:
Det finns nackdelar med detta, din generator måste klara av att underhållsladda batteriet fullt även vid kortkörningar, speciellt vintertid... annars slits batteriet ut i förtid.

Det där håller jag inte med om för fem öre.
Varför skulle ett stort batteri tömmas mer än ett litet, i en given tidsrymd och med samma förbrukning?

Et batteri, eller en ackumulator, som det egentlig heter, är en energibuffer. Om du inte klarar att hålla den bufferten full, så beror det bara på att energiförbrukningen är större än tillförseln, alltså att generatorn är för liten.

Den enda nackdelen med ett stort batteri (ackumulator) är att det väger mer och kostar mer.

-- K

kan bara hålla med om ett större batterie gör inget att ha om allt e som vanligt. det drar ju inte mer ström ur batteriet för att det är större. verkar ganska dumt om det vore så

Fäll ner pungen och landa
RPM2006
3 februari 2010 · 537 Inlägg

En polare gjorde hjälpstart till sin moppe från en bil för några år sedan (12v).. POFF. Det mesta i elväg försvann på moppen.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 februari 2010 · 3 404 Inlägg

RPM2006 skrev:
En polare gjorde hjälpstart till sin moppe från en bil för några år sedan (12v).. POFF. Det mesta i elväg försvann på moppen.

Jaha och med det vill du säga? roll

NITROUS skrev:
kolla också att polerna sitter på rätt sida

Vad jag vet går det att vända batteriet och har aldrig någonsin varit med om att man inte får på polskorna för att polerna sitter på "fel" sida utan snarare för att nån dåre monterat fel skor på kablarna

peegee skrev:
Det finns nackdelar med detta, din generator måste klara av att underhållsladda batteriet fullt även vid kortkörningar, speciellt vintertid... annars slits batteriet ut i förtid.

Det där är ju en fördubbling av Ah och det är ju väldigt mycket... = större risk för ovan nämnda fel...

Vad har du för bil och generator?

Det finns fler nackdelar med för stort batteri men jag känner att jag har för dåligt på fötterna för att förklara det nu, men någon annan insatt person får gärna förklara då det är värdefull information i ditt fall.

Kör man korta sträckor så spelar det ingen roll då generatorn ändå inte hinner ladda upp tillräckligt så oavsett om man har 45 eller 95Ah så kommer batteriet ta grymmt mycket stryk då starten vill ha en hel del pulver. Kör man enbart korta sträckor rekommenderar jag då istället en laddare och det är väll först där du har en nackdel med ett större batteri då det tar längre tid att ladda

Senast redigerat av TenZer (3 februari 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
inuzen
8 februari 2010 · 168 Inlägg

Vad jag vet går det att vända batteriet och har aldrig någonsin varit med om att man inte får på polskorna för att polerna sitter på "fel" sida utan snarare för att nån dåre monterat fel skor på kablarna

Testa då gärna att montera ett "felvänt" batteri på en Renault R5 en gång. Det är stört omöjligt utan att byta originalkablarna. Så jo, ett batteri går att vända fel.

Sorry för OT. Ett "större" batteri är ingen fara att montera sålänge det är fysiskt möjligt, kör hårt! smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 februari 2010 · 3 180 Inlägg

TenZer skrev:

NITROUS skrev:
kolla också att polerna sitter på rätt sida

Vad jag vet går det att vända batteriet och har aldrig någonsin varit med om att man inte får på polskorna för att polerna sitter på "fel" sida utan snarare för att nån dåre monterat fel skor på kablarna

då har du inte skruvat gammelaudi med 10 cm lång jordfläta hör jag.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
båge montör och hobby mekaniker
8 februari 2010 · 2 672 Inlägg

NITROUS skrev:

TenZer skrev:

NITROUS skrev:
kolla också att polerna sitter på rätt sida

Vad jag vet går det att vända batteriet och har aldrig någonsin varit med om att man inte får på polskorna för att polerna sitter på "fel" sida utan snarare för att nån dåre monterat fel skor på kablarna

då har du inte skruvat gammelaudi med 10 cm lång jordfläta hör jag.

eller mercedes 190 med kort jord, VW caddy har samma grejj!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
M_icke_
8 februari 2010 · 3 466 Inlägg

båge skrev:

NITROUS skrev:

TenZer skrev:
Vad jag vet går det att vända batteriet och har aldrig någonsin varit med om att man inte får på polskorna för att polerna sitter på "fel" sida utan snarare för att nån dåre monterat fel skor på kablarna

då har du inte skruvat gammelaudi med 10 cm lång jordfläta hör jag.

eller mercedes 190 med kort jord, VW caddy har samma grejj!

Samma sak med Saab 9000...

TenZer skrev:

RPM2006 skrev:

En polare gjorde hjälpstart till sin moppe från en bil för några år sedan (12v).. POFF. Det mesta i elväg försvann på moppen.

Jaha och med det vill du säga? roll

Att moppen hade 6v elsystem?
Mopeder rullar/kickar man igång om där inte är ström..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
fimpen_ns91
12 februari 2013 · 76 Inlägg

Hallå där! Har en fråga, tänkte sätta i ett 105amp batteri under huven samt ett bak i skuffen på min golf 2a, nu till frågan, hur blir det med generatorn i detta till fälle, kommer den orka att ladda något eller kommer generatorn att ge upp ?

Batteriet är avsett till mesta dels till bygget av ljudet!

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Drönirettab
12 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Om du spelar en hel del med motorn avslagen så kommer batterierna till slut att dras ur ordentligt, i detta fall får generatorn jobba väldigt hårt under lång tid för att försöka ladda batterierna och kan bli överbelastad. Spelar man oftast med motorn påslagen så är chansen betydligt större att generatorn hinner fylla upp batterierna.

Det man bör göra när man stoppar in flera batterier är att hålla koll på batteriernas vilospänning och ibland göra undrhållsladdning med batteriladdare, då minskar belastningen på generatorn och den kan istället ägna sig åt en lättare uppladdning/underhållsladdning vid körning. smile

fimpen_ns91
12 februari 2013 · 76 Inlägg

Tack för svaret:) Men det är väl bra om man har möjlighet att att stoppa i en större generator ?

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Drönirettab
12 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Absolut, jag ser ingen nackdel i det. Kom i så fall ihåg att uppgradera strömkablaget från generatorn. smile

fimpen_ns91
12 februari 2013 · 76 Inlägg

Japp. kan man köra 33-35mm2 kablar ?

Volvo S60 "RallyÅke" (2001)
Volvo S80 "Gröna-Faran" (2001)
Drönirettab
12 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, det blir bra. En del slänger dit 50 mm2 direkt, då klarar man av rejäla generatorer. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang