Skadligt när en diesel kölar?

Linusandler
17 februari 2010 · 105 Inlägg

Haha seriöst vet du inte va de är? xD

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Seth
18 februari 2010 · 3 354 Inlägg

VW_67 skrev:

norpan skrev:
Ok.. Vi pratar tydligen inte samma språk så då kan jag inte hjälpa att det blir feltolkat, överfyllnad i cylinder = för mycket bränsleluft blandning i förhållande till kompression o temperatur helt enkelt. Jag skrev inte någonstans att det blev fullt med diesel i cylindern eller hur? Vi har massor av exempel i vårat avlånga land där stakar krökts i bottendelen p.g.a trimboxar, så jag vet vad jag pratar om. Det har till och med hänt att motorer knäckt sig själva utan trimbox p.g.a överkompensering i bränsledoseringen för att få motorn att gå jänmt på alla cylindrar.

ge oss då ett par exempel på just detta smile

om man vet hur en t.ex. KCR-box eller dylikt fungerar så förstår man att du pratar i nattmössan..

mitsubishi l200 cirka -03? modellen, den var tydligen känslig i 4D56? motorn för chippning.

Senast redigerat av Seth (18 februari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
jonTe
18 februari 2010 · 5 710 Inlägg

Linusandler skrev:
Haha seriöst vet du inte va de är? xD

Tänk på att hela sverige inte pratar som vi bönner här på slätta.....och det skall vi nog vara glada för wink

Vidare bör man tänka sig för att "ställa på" för mycket då diesel är ett utmärkt tvättmedel.
Tvättar man bort oljan på cylinderväggarna för att man öser in bränsle kan man få kolvskärningar.
Övriga motorn kan ta skada över tid när oljan spädes ut med bränsle.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
VW_67
18 februari 2010 · 446 Inlägg

Seth skrev:

VW_67 skrev:

norpan skrev:
Ok.. Vi pratar tydligen inte samma språk så då kan jag inte hjälpa att det blir feltolkat, överfyllnad i cylinder = för mycket bränsleluft blandning i förhållande till kompression o temperatur helt enkelt. Jag skrev inte någonstans att det blev fullt med diesel i cylindern eller hur? Vi har massor av exempel i vårat avlånga land där stakar krökts i bottendelen p.g.a trimboxar, så jag vet vad jag pratar om. Det har till och med hänt att motorer knäckt sig själva utan trimbox p.g.a överkompensering i bränsledoseringen för att få motorn att gå jänmt på alla cylindrar.

ge oss då ett par exempel på just detta smile

om man vet hur en t.ex. KCR-box eller dylikt fungerar så förstår man att du pratar i nattmössan..

mitsubishi l200 cirka -03? modellen, den var tydligen känslig i 4D56? motorn för chippning.

japp, men de hade då inget med överfyllnad att göra utan helt enkelt konstruktionsfel.

PuttesPOV
26 augusti 2015 · 504 Inlägg

Någon som har en bra idé på hur man pluggar egr på en D5252T utan att bilen får felkod? Och motorlampan tänds.

Senast redigerat av PuppPutte (26 augusti 2015)

HÅRDROCK
Allx
30 augusti 2015 · 321 Inlägg

Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

EViLution!
PuttesPOV
21 september 2015 · 504 Inlägg

Allx skrev:
Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

Tack men det vet jag. Var mer nyfiken på om det gick att lura datorn så det inte blir någon felkod.

HÅRDROCK
Mack Forum- och sitemoderator
21 september 2015 · 26 143 Inlägg

PuppPutte skrev:

Allx skrev:
Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

Tack men det vet jag. Var mer nyfiken på om det gick att lura datorn så det inte blir någon felkod.

Mappar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Power-krille
21 september 2015 · 672 Inlägg

om du tycker det är fränt det kan jag inte göra nåt åt! men skadligt? ja.. varken mina eller mina ungars lungor pallar det i längden roll

"Väx inte upp! det är en fälla"
Allx
21 september 2015 · 321 Inlägg

PuppPutte skrev:

Allx skrev:
Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

Tack men det vet jag. Var mer nyfiken på om det gick att lura datorn så det inte blir någon felkod.

Blir ingen felkod om du täpper för återcirkuleringen. Däremot blir det felkod om du drar ur kontakten till styrningen av EGRen

EViLution!
PuttesPOV
24 september 2015 · 504 Inlägg

Allx skrev:

PuppPutte skrev:

Allx skrev:
Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

Tack men det vet jag. Var mer nyfiken på om det gick att lura datorn så det inte blir någon felkod.

Blir ingen felkod om du täpper för återcirkuleringen. Däremot blir det felkod om du drar ur kontakten till styrningen av EGRen

Jojomensan. Jag får felkod hur fan jag än bär mig åt. Har nog testat det mesta nu och inget verkar smita förbi obemärkt.
Inte ens när jag gjorde ett 13mm stort hål i täckbrickan, som jag använt för att plugga egr.en med så klarade jag mig ifrån en felkod.

Jag har dock hört talas om att det ska gå att sätta in ett motstånd till magnetventilen som styr egr.en och på så vis lura bilen till att allt är som det ska. Någon som har koll på det?

HÅRDROCK
PuttesPOV
24 september 2015 · 504 Inlägg

Mack skrev:

PuppPutte skrev:

Allx skrev:
Täckbricka istället för packning eller svetsa banjon. Vet ej hur det ser ut på dem.

Tack men det vet jag. Var mer nyfiken på om det gick att lura datorn så det inte blir någon felkod.

Mappar om?

Ja, det låter enkelt. Men vem kan göra det? Volvo kan inte, det vet jag. Men det kanske finns någon annan räv som är mer hemma på detta. Åker man med påställd pump så vill man ju helst inte återcirkulera svarta tjocka avgaser.

HÅRDROCK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang