Bes befriade bilar?

a-rosdahl
22 februari 2010 · 207 Inlägg

Tjenare!
Hur är det med besbefriade bilar? Kan man göra exakt vad man vill med dessa. Alltså byta motor till nån helt annan än orginal o trimma hur mycket man vill?

//Mvh A

honset
22 februari 2010 · 11 Inlägg

finns väll inte besbefriade bilar?

välter ovanligt lätt vid omkörning
volvoentusiasten
22 februari 2010 · 4 005 Inlägg

honset skrev:
finns väll inte besbefriade bilar?

Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

JonR
22 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Nej det får man inte, dom reggas/är reggade med en viss motor/låda/kaross/chassie tex och sen får man hållas sig till det den är reggad med! Gör man inte det blir det ombesiktning om man blir stoppad, men du har ingen årlig/vartannat år besiktning att åka till som en vanlig bil!

Är från 1950 och tidigare som besiktningsbefrielse gäller om jag inte minns helt galet!

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
a-rosdahl
22 februari 2010 · 207 Inlägg

Läst de i många annonser på riktigt gamla bilar men vet inte om de stämmer hmm

o_lindh
22 februari 2010 · 347 Inlägg

linuslinje skrev:

honset skrev:
finns väll inte besbefriade bilar?

Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

Bilar från 1950 och äldre är besiktningsbefriade.

a-rosdahl
22 februari 2010 · 207 Inlägg

linuslinje skrev:

honset skrev:
finns väll inte besbefriade bilar?

Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

Nä att dom blir skattebedriade när dom är 30 år eller mer viste jag om, men har som sagt läst i en hel del annonser "Besbefriad o skattebefriad" så tänkte höra här om de verkligen stämmer att det fanns nåt som gjorde att man inte behövde bes bilen smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
22 februari 2010 · 6 017 Inlägg

a-rosdahl skrev:
Läst de i många annonser på riktigt gamla bilar men vet inte om de stämmer hmm

Bilar av 1950 års modell eller äldre behöver inte kontroll besiktas. Men som sagt innan så innebär ju inte det att du får bygga om, byta motor, trimma osv.

Sen är det fordonsägarens ansvar att se till att bilen inte är trafikfarlig.

Jonas
dan-kristian
22 februari 2010 · 518 Inlägg

a-rosdahl skrev:

linuslinje skrev:

honset skrev:
finns väll inte besbefriade bilar?

Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

Nä att dom blir skattebedriade när dom är 30 år eller mer viste jag om, men har som sagt läst i en hel del annonser "Besbefriad o skattebefriad" så tänkte höra här om de verkligen stämmer att det fanns nåt som gjorde att man inte behövde bes bilen smile

Varannat år ska man besikta om bilen är över 30år

N_W V8 de bästa som finns!
22 februari 2010 · 1 092 Inlägg

Precis från 1950 och äldre så är de besiktningsbefriade, det pratas om att de ska sträcka fram den gränsen till 1959 eftersom de sällan används som dagligt transportmedel och ägs och körs av "riktiga" entusiaster. Gör dom det kommer 50tals bilarna öka kraftigt i värde, vem vill inte vara besiktningsfri. big_smile

Samtidigt så kanske skattefriheten försvinner bara för att fordonet är 30år och äldre och de sätts en fast gräns till 1975.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
jorgen72
22 februari 2010 ·

linuslinje skrev:

honset skrev:
finns väll inte besbefriade bilar?

Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

Nej bilar som är 1950 eller äldre är bes befriade men man får inte byta motor o annat hur som hällst ändå.

Senast redigerat av jorgen72 (22 februari 2010)

Takashi Got VTEC?
22 februari 2010 · 1 593 Inlägg

Han kanske har blandat ihop det med helbilsgodkända bilar?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
JonR
22 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Takashi skrev:
Han kanske har blandat ihop det med helbilsgodkända bilar?

Sluta nu!!lollollol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Pellefax
22 februari 2010 · 644 Inlägg

Niklasw skrev:
Precis från 1950 och äldre så är de besiktningsbefriade, det pratas om att de ska sträcka fram den gränsen till 1959 eftersom de sällan används som dagligt transportmedel och ägs och körs av "riktiga" entusiaster. Gör dom det kommer 50tals bilarna öka kraftigt i värde, vem vill inte vara besiktningsfri. big_smile

Samtidigt så kanske skattefriheten försvinner bara för att fordonet är 30år och äldre och de sätts en fast gräns till 1975.

I förslaget sägs även att det ska införas en "obligatorisk trafiksäkerhetskontroll" var fjärde år för bilar 1959 års modell och äldre,vilket i princip innebär att besikningsbefrielsen kommer att försvinna.

twin_cam Smålänning
22 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Som sagt, bilar 1950 och äldre är besiktningsbefriade så tillvida att du inte behöver besikta med jämn intervall, dock måste du besikta om du blir aviserad besiktning i flygande eller så. Annars är det din uppgift som bilägare att se till att bilen är i trafiksäkert skick, och du får itne göra nånting du itne hade fått i en bil efter 1950, alltså inte byta motor och sånt hur du vill.

Och om du violl köra en 40-talare i dagligt  bruk, så är det ditt val wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jorgen72
22 februari 2010 ·

JonR skrev:

Takashi skrev:
Han kanske har blandat ihop det med helbilsgodkända bilar?

Sluta nu!!lollollol

Jag håller med JonR läs på eller va tysta

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
22 februari 2010 · 1 594 Inlägg

En bil från 1950 eller äldre behöver aldrig mer visas upp hos bilprovningen utan det föreligger ägaransvar men... Om fordonet ändras tex. att du byter till en främmande/starkare motor så ska det in för registreringsbesiktning.
Många roddar vevas igång på gamla papper och registeras in med alla ändringar och det här är verkligen en "gråzon" Eftersom det rullar mängder med Ford 32´or/ 34´or med både nytt chassi och plastkaross där det sitter Chev 350 med jaggaxel fourlinks och röraxlar helt lagligt och aldrig mer behöver visas upp. Ovan beskrivna ska egentligen inte gå men görs ändå, dessutom byts motorer, chassin byggs om osv. på redan besiktade bilar och fortsätter att köras på den tidigare "sista besiktningen"

Senast redigerat av hotrodder (22 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Smajly
22 februari 2010 · 3 059 Inlägg

mtudiesel skrev:

a-rosdahl skrev:

linuslinje skrev:
Bilar som är avregistrerade i vägregistret behöver inte besiktigas.... Men de får inte färdas på allmän väg väg å andra sidan... smile

Jag tror TS har missuppfattat det här med skattebefriad (30 år gamla) och besiktning.

Nä att dom blir skattebedriade när dom är 30 år eller mer viste jag om, men har som sagt läst i en hel del annonser "Besbefriad o skattebefriad" så tänkte höra här om de verkligen stämmer att det fanns nåt som gjorde att man inte behövde bes bilen smile

Varannat år ska man besikta om bilen är över 30år

Jepps, 30 år eller äldre besiktar man bara vartannat år och betalar ingen skatt för.
Att det är skillnad på skattebefriad och besiktningsbefriad fattar jag också.. döhhhh...

Senast redigerat av Smajly (22 februari 2010)

jorgen72
22 februari 2010 ·

Smajly skrev:

mtudiesel skrev:

a-rosdahl skrev:

Nä att dom blir skattebedriade när dom är 30 år eller mer viste jag om, men har som sagt läst i en hel del annonser "Besbefriad o skattebefriad" så tänkte höra här om de verkligen stämmer att det fanns nåt som gjorde att man inte behövde bes bilen smile

Varannat år ska man besikta om bilen är över 30år

Jepps, 30 år eller äldre besiktar man bara vartannat år och betalar ingen skatt för. smile

Det är skilnad på skattebefriad o bes befriad skattebefriad är en bil som är 30 år eller mer bes befriad är en bil som är från 1950 eller äldre

Smajly
22 februari 2010 · 3 059 Inlägg

jorgen72 skrev:

Smajly skrev:

mtudiesel skrev:
Varannat år ska man besikta om bilen är över 30år

Jepps, 30 år eller äldre besiktar man bara vartannat år och betalar ingen skatt för. smile

Det är skilnad på skattebefriad o bes befriad skattebefriad är en bil som är 30 år eller mer bes befriad är en bil som är från 1950 eller äldre

Öhhh, jo de fattar jag också..

Fakta från TS:

Den 1 juli 2010 kommer fordonsbesiktningen i Sverige att konkurrensutsättas. Då kommer nya regler för besiktning att träda i kraft. Fram till dess gäller nuvarande regler.

Andra fordon som omfattas av särskilda besiktningsregler: 

Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas. De kan dock föreläggas om besiktning vid flygande inspektion. OBS! Befrielsen omfattar inte fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefodran, för övningskörning i trafikskola, uthyrningsrörelse, transport av sjuka och skadade, utryckningsfordon, skolskjuts och bussar.

Hobbyfordon
Personbilar, motorcyklar och lastbilar som har högst 3 500 kg i totalvikt och med en årsmodell som är 30 år eller äldre ska besiktas senast 24 månader efter att föregående fullständiga besiktning gjordes.

Rallybilar
Rallybilar behöver inte kontrollbesiktas. De fordon som omfattas av besiktningsbefrielse ska i sitt registreringsbevis ha textkoderna T71X, T71Y, T71Z, T71ZE, T71ZK eller T71ZS (se fordonets registreringsbevis).

Motorredskap klass 1 och tillhörande släpfordon
Motorredskap klass 1, alltså motorredskap med en konstruktiv hasighet av mer än 30 km/h, ska kontrollbesiktas. Första kontrollbesiktningen ska göras senast 36 månader efter att fordonet ställdes på första gången. Därefter besiktas fordonet senast 24 månader efter föregående fullständinga kontrollbesiktning. Släpfordon som dras av ett motorredskap klass 1 omfattas av samma regler. Motorredskap som tillhör klass 2 behöver inte besiktas.

Epatraktorer och A-traktorer
En epatraktor är en bil som är ombyggd till motorredskap och registreringsbesiktad före den 1 april 1975. Den ska besiktas årligen under sin inställelsetermin, som är styrd efter registreringsnumrets slutsiffra. Obs! Så kallade A-traktorer, det vill säga bilar som är ombyggda till traktorer, är befriade från kontrollbesikning.

Senast redigerat av Smajly (22 februari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang