Byta ändra "lås-larmljudet" på Saab 95

Paulin
2 mars 2010 · 15 Inlägg

Har letat igenom alla trådar och även sökt om mitt problem/ändring.hmm

Ni som äger Saabar vet att det kommer ett "brööl" när man "dubbel-låser" bilen.
Brölet kommer från signalhornet och så vitt jag vet är detta styrt genom TWICE/DICE.

Vad jag undrar är om man kan ändra så att istället för "bröölet" så får man ett "kvitter" från larmhornet.
(Likt det ljud som kommer från alla amerikanska filmer när de låser bilen)big_smile
Genom djungeltelegrafen har jag hört att detta kan vara möjligt genom att programmera med TECH 2, någon som vet om det stämmer? hmm

Finns det något annat sätt att få detta "kvitter", utan att byta ut hela orginal-larmet?roll

Senast redigerat av Paulin (2 mars 2010)

Funkiee Saab älskare!
2 mars 2010 · 4 597 Inlägg

Jag tror du har rätt att det går och programmera om, men jag är inte säker på saken, men jag har HÖRT att det är möjligt smile Du kan även kolla på STCS forum, där kan dom allt om saabar smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Pendulum
2 mars 2010 · 1 298 Inlägg

Det hade varit klockrent att ha på Saaben. Min gamla Mazda 626 hade faktiskt nästan identiskt låsljud som i filmerna. Den var utrustad med något eftermarknadslarm från 90-talet. Ganska säker på att det var DEFA.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Paulin
2 mars 2010 · 15 Inlägg

Funkiee skrev:
Jag tror du har rätt att det går och programmera om, men jag är inte säker på saken, men jag har HÖRT att det är möjligt smile Du kan även kolla på STCS forum, där kan dom allt om saabar smile

Mvh Patrik

Har även kollat där, men alla diskussioner slutar med en länk som inte fungerar samt "åk förbi din återförsäljare och kolla". Tror inte att jag är den första Saabägaren som vill ha det låsjudet på bilen wink

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
2 mars 2010 · 1 594 Inlägg

Går att progarmera både olika visuella blink, olika ljud, antal "kvitter"/tut, volym mm. med Tech-2. Har programerat in min 9-5´a så den kvitterar både med blinkerserna och genom larmsirenen på ett sätt vid upplåsning. Ett sätt när man låser dörrar, samt ett sätt när man låser upp skuffen. Men det måste som sagt göras med en Tech-2.

Senast redigerat av hotrodder (2 mars 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
2 mars 2010 · 438 Inlägg

Du får gärna förklara hur du gjorde, eller vart du hitta informationen för att göra det smile
Hotrodder

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
2 mars 2010 · 1 594 Inlägg

Robban98422 skrev:
Du får gärna förklara hur du gjorde, eller vart du hitta informationen för att göra det smile
Hotrodder

Med en Tech-2 som sagt. Bara att plugga in den i kontakten under ratten och gå in i menyerna så hittar du inställningarna för larm mm.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
2 mars 2010 · 438 Inlägg

ah okej verkar ju ganska användarvänlig den där tech-2, vart kan man få tag i dom ? eller säljs dom ens till privatpersoner ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
2 mars 2010 · 1 594 Inlägg

Robban98422 skrev:
ah okej verkar ju ganska användarvänlig den där tech-2, vart kan man få tag i dom ? eller säljs dom ens till privatpersoner ?

Användargränsnittet ordnar vilken bilintresserad person som helst. Har sett nån Tech-2 till salu på Blocket men det är tämligen värdelöst att köpa en då du måste ha uppdateringarna (en prenumeration) mot Saabs huvuddator för att den ska gå att använda fullt ut och just detta kostar rejäla stålars. Då är det mycket billigare att muta in sej på någon Saabverkstad med en tårta eller bullpåse. Just att modda om c-lås och larmets siren tar kanske två minuter om man använt Tech-2´an tidigare.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
2 mars 2010 · 438 Inlägg

Aha okej tack så mycket för infon iaf smile har ju en lokal saab affär dom borde väl kunna hjälpa, är inte i så jätte stort behövs att ändra tutan kanske men tongue

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Paulin
6 april 2010 · 15 Inlägg

För att avsluta tråden lite....

Allt löste sig fint och bilen kvittrar som en kanariefågel när jag låser den. Ändrade lite blinkningar vid låsning samt att bilen numera låser sig själv när jag kommer över 10 km/h (nått sånt i alla fall). Larmar sig själv efter 4 min om jag glömt att låsa. Ljudet från signalhornet när dubbel-låsning sker är borttaget samt "pling plonket" vid CHECK också är borta.

Fick lite konstiga frågor om huruvida jag var rädd för någon då det bara var saker med larmet jag ändrade smile Men men, jag blev mycket nöjd och det skulle vara nice att få en timma eller två med en TECH II, för det gick pilla hur mycket som helst big_smile

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
6 april 2010 · 438 Inlägg

jag kan lova dig att du kommer att låsa inne dina nycklar nån gång wink

Gjorde du allt med en tech 2 data eller ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Paulin
6 april 2010 · 15 Inlägg

Robban98422 skrev:
jag kan lova dig att du kommer att låsa inne dina nycklar nån gång wink

Gjorde du allt med en tech 2 data eller ?

Allt gjordes med TECH 2 datorn på en polares verkstad.

Kan inte låsa in nyckeln då det bara är larmet som drar igång, dörrarna är fortfarande upplåsta smile Gick inte få att dörrarna låser sig. Så öppnar man dörren efter 4 min (valfri tid) så tjuter det som faen...

yalouque
6 april 2010 · 301 Inlägg

Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

frantic_
6 april 2010 · 15 Inlägg

yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Precis, första låser dörrar, andra larmar bilen

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2010 · 1 594 Inlägg

yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Du kan inte öppna dörrarna innifrån. Skitbra med tanke på tjuven som slår en ruta och inte kan öppna dörren utan måste ta vägen genom rutan både in och ut ur bilen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2010 · 1 594 Inlägg

frantic_ skrev:

yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Precis, första låser dörrar, andra larmar bilen

Varför svara när du INTE vet?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Skalman
6 april 2010 · 508 Inlägg

Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2010 · 1 594 Inlägg

Skalman skrev:
Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .

Dumheter! LÄS mitt inlägg längre upp. Saaben larmar och låser på ETT tryck

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
yalouque
7 april 2010 · 301 Inlägg

hotrodder skrev:

Skalman skrev:
Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .

Dumheter! LÄS mitt inlägg längre upp. Saaben larmar och låser på ETT tryck

Det var dock lite otydligt... Menar du att det med att dörrarna inte kan öppnas innfrån aktiveras på andra trycket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang