Samlingstråd: Vad är min bil värd?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2016 · 17 477 Inlägg

SEpaket skrev:
Jag antar att svaret blir att bilen inte är värd en krona, men...

Det är eventuellt bilbyte på g då jag behöver kombi och dragkrok (samt vill passa på att byta upp mig i årsmodell en smula) och då blir min S80 övertalig.

Bilen är välservad med historik, jag är tredje brukaren (finns fler "ägare", men det är bilhandlare och ägarbyte inom äktenskap). Välvårdad och extremt rak och fin i plåten, knappt ett märke på den, bara ett dörruppslag och en liten rispa i lacken. Den har precis slagit om till 24 000 mil. Nästan fullutrustad med helskinn, elstol förare, stor stereo och massor av annat. Saknar telefon, navigator, taklucka och elstol passagerare. All el fungerar utan problem. Besiktigad och skattad, givetvis, till nästa höst. Ingen rost heller. På tröskelskoningen i baksätet sitter skyddsplasten från fabrik kvar.

Det enda trista är att skinnet på förarstolen är lite slitet vid insteget, annars ser bilen oförskämt bra ut för sin ålder. Sedan är det ju en vanlig 140-hästare och det lär väl dra ned upphetsningen en smula, men den går snålt, 0,75-0,8 liter per mil för en stor och komfortabel sedan är bra. Kopplingen är nybytt också, byttes strax före jul.

Om jag nu skall sälja den så är väl i alla fall 15-20 000 någonstans det lägsta jag kan gå, känner jag.

Jag tycker det är mycket märkligt att dessa fina bilar inte är vatten värda! 140hk-maskinen är trevlig! Men som sagt: Jag tror du får 11-12 tkr.

http://www.blocket.se/goteborg?q=volvo+ … &md=th

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
10 februari 2016 · 7 236 Inlägg

För några veckor sedan köpte en granne till mig en S80 -03 som är fullmatad, något drygt 10.000 mil, en ägare, för 10.000:-.
Säljaren begärde från början 17.500:-.
Enligt grannen ungefär samma prutmån på de andra S80 han kollat.

Muttley
10 februari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

SEpaket skrev:
Jag antar att svaret blir att bilen inte är värd en krona, men...

Det är eventuellt bilbyte på g då jag behöver kombi och dragkrok (samt vill passa på att byta upp mig i årsmodell en smula) och då blir min S80 övertalig.

Bilen är välservad med historik, jag är tredje brukaren (finns fler "ägare", men det är bilhandlare och ägarbyte inom äktenskap). Välvårdad och extremt rak och fin i plåten, knappt ett märke på den, bara ett dörruppslag och en liten rispa i lacken. Den har precis slagit om till 24 000 mil. Nästan fullutrustad med helskinn, elstol förare, stor stereo och massor av annat. Saknar telefon, navigator, taklucka och elstol passagerare. All el fungerar utan problem. Besiktigad och skattad, givetvis, till nästa höst. Ingen rost heller. På tröskelskoningen i baksätet sitter skyddsplasten från fabrik kvar.

Det enda trista är att skinnet på förarstolen är lite slitet vid insteget, annars ser bilen oförskämt bra ut för sin ålder. Sedan är det ju en vanlig 140-hästare och det lär väl dra ned upphetsningen en smula, men den går snålt, 0,75-0,8 liter per mil för en stor och komfortabel sedan är bra. Kopplingen är nybytt också, byttes strax före jul.

Om jag nu skall sälja den så är väl i alla fall 15-20 000 någonstans det lägsta jag kan gå, känner jag.

Jag tycker det är mycket märkligt att dessa fina bilar inte är vatten värda! 140hk-maskinen är trevlig! Men som sagt: Jag tror du får 11-12 tkr.

http://www.blocket.se/goteborg?q=volvo+ … &md=th

Inte jättekonstigt, de är inte extremt bra kvalite. Och de finns för många till salu av den första versionen. 

Jag gissar mellan 10-20 beroende på om den är nybesiktigad och skattad och nyligen servad.

Men tror de är närmre 10 än 20.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2016 · 17 477 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

SEpaket skrev:
Jag antar att svaret blir att bilen inte är värd en krona, men...

Det är eventuellt bilbyte på g då jag behöver kombi och dragkrok (samt vill passa på att byta upp mig i årsmodell en smula) och då blir min S80 övertalig.

Bilen är välservad med historik, jag är tredje brukaren (finns fler "ägare", men det är bilhandlare och ägarbyte inom äktenskap). Välvårdad och extremt rak och fin i plåten, knappt ett märke på den, bara ett dörruppslag och en liten rispa i lacken. Den har precis slagit om till 24 000 mil. Nästan fullutrustad med helskinn, elstol förare, stor stereo och massor av annat. Saknar telefon, navigator, taklucka och elstol passagerare. All el fungerar utan problem. Besiktigad och skattad, givetvis, till nästa höst. Ingen rost heller. På tröskelskoningen i baksätet sitter skyddsplasten från fabrik kvar.

Det enda trista är att skinnet på förarstolen är lite slitet vid insteget, annars ser bilen oförskämt bra ut för sin ålder. Sedan är det ju en vanlig 140-hästare och det lär väl dra ned upphetsningen en smula, men den går snålt, 0,75-0,8 liter per mil för en stor och komfortabel sedan är bra. Kopplingen är nybytt också, byttes strax före jul.

Om jag nu skall sälja den så är väl i alla fall 15-20 000 någonstans det lägsta jag kan gå, känner jag.

Jag tycker det är mycket märkligt att dessa fina bilar inte är vatten värda! 140hk-maskinen är trevlig! Men som sagt: Jag tror du får 11-12 tkr.

http://www.blocket.se/goteborg?q=volvo+ … &md=th

Inte jättekonstigt, de är inte extremt bra kvalite. Och de finns för många till salu av den första versionen. 

Jag gissar mellan 10-20 beroende på om den är nybesiktigad och skattad och nyligen servad.

Men tror de är närmre 10 än 20.

Jag har haft:
S80 170Hk -00
S80 2.9 -99
S80 2.9 -99

Ingen har så mycket som hickat... Jämför en Saab/Alfa... Min sista -99 köpte en kompis. Han har väl åkt i snart 4 år utan att lägga ner en krona förutom en service.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
10 februari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jag tycker det är mycket märkligt att dessa fina bilar inte är vatten värda! 140hk-maskinen är trevlig! Men som sagt: Jag tror du får 11-12 tkr.

http://www.blocket.se/goteborg?q=volvo+ … &md=th

Inte jättekonstigt, de är inte extremt bra kvalite. Och de finns för många till salu av den första versionen. 

Jag gissar mellan 10-20 beroende på om den är nybesiktigad och skattad och nyligen servad.

Men tror de är närmre 10 än 20.

Jag har haft:
S80 170Hk -00
S80 2.9 -99
S80 2.9 -99

Ingen har så mycket som hickat... Jämför en Saab/Alfa... Min sista -99 köpte en kompis. Han har väl åkt i snart 4 år utan att lägga ner en krona förutom en service.

Ingen extrem sa jag smile Inte dålig.

Sen att de är väldigt plastiga drar ner hela bilen, skulle varit finare material till en sån bil. Annars är de ju trevliga.  Törstiga bara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2016 · 17 477 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Inte jättekonstigt, de är inte extremt bra kvalite. Och de finns för många till salu av den första versionen. 

Jag gissar mellan 10-20 beroende på om den är nybesiktigad och skattad och nyligen servad.

Men tror de är närmre 10 än 20.

Jag har haft:
S80 170Hk -00
S80 2.9 -99
S80 2.9 -99

Ingen har så mycket som hickat... Jämför en Saab/Alfa... Min sista -99 köpte en kompis. Han har väl åkt i snart 4 år utan att lägga ner en krona förutom en service.

Ingen extrem sa jag smile Inte dålig.

Sen att de är väldigt plastiga drar ner hela bilen, skulle varit finare material till en sån bil. Annars är de ju trevliga.  Törstiga bara.

Japp. Ingen Golf direkt. Men man åker gött!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pontiacGTO455
26 februari 2016 · 6 Inlägg

S80 mycket bil för lite pengar runt 10-12000kr är realistiskt pris på den!
Intressant att fina 740 o 940 i orgskick med inte allt för många mil börjar att stiga i pris.
Se på tyska marknaden vilka priser välv lågmilare har speciellt lite sportiga versoner!
Ford Capri MK1 o MK2, Opel Manta A o B, Ascona A o B,Rekord C tex 230E av 123:an
VW Golf GTI MK1 i bra orgskick passerar 100000kr idag! Bland våra egna Volvo 760 82-55
740GLE  bland dom tidiga 240 i orgskick fina 75-93 särskilt GLT o GLE , glömde 760 Turbo o 740Turbo.
240turbo har för länge sen passerat 100000kr  Saab 900Torbo upp till-88 är också spännande!

caromania Forummoderator
4 mars 2016 · 9 296 Inlägg

Vad borde man kunna begära för en norrlandskörd Toyota Yaris från 2002 med 2000mil på mätaren? Ja, 2000. Lilla motorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2016 · 7 229 Inlägg

caromania skrev:
Vad borde man kunna begära för en norrlandskörd Toyota Yaris från 2002 med 2000mil på mätaren? Ja, 2000. Lilla motorn.

du kan få lov att sälja den till mig för 5000kr ! lovar att det är riktigt bra betalt wink

Senast redigerat av CHEEVA (4 mars 2016)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
4 mars 2016 ·

caromania skrev:
Vad borde man kunna begära för en norrlandskörd Toyota Yaris från 2002 med 2000mil på mätaren? Ja, 2000. Lilla motorn.

Ser den ut som en 2000 milare så är den värd 35000-45000 till rätt köpare.
Jag kan kanske vidarebefordra den där på att vettigt vis om så önskas.

caromania Forummoderator
5 mars 2016 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:

caromania skrev:
Vad borde man kunna begära för en norrlandskörd Toyota Yaris från 2002 med 2000mil på mätaren? Ja, 2000. Lilla motorn.

du kan få lov att sälja den till mig för 5000euro ! lovar att det är riktigt bra betalt wink

Ja för tusan. wink

Evildan skrev:

caromania skrev:
Vad borde man kunna begära för en norrlandskörd Toyota Yaris från 2002 med 2000mil på mätaren? Ja, 2000. Lilla motorn.

Ser den ut som en 2000 milare så är den värd 35000-45000 till rätt köpare.
Jag kan kanske vidarebefordra den där på att vettigt vis om så önskas.

Nja det gör den inte, men det är nog putsbart det mesta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tre_Bokstaver GTI
14 mars 2016 · 105 Inlägg

Ska försöka blotta mitt inre lite utan att bli för personlig. Men har insett att Golf mk2an är åtskilliga tusenlappar billigare  per år i drift än mk4an. Har råd att hålla mk4an i drift, men ingen lust att betala mellanskillnaden i vad den kostar att hålla den i drift i jämförelse med vad mk2an kostar.

Till saken hör att jag har entusiastbil och jag kör bara tusen mil om året med bruksbil (blir mer än tusen mil om året totalt, men med bruksbilen blir det bara tusen).

Så då är frågan. Vad får man för en Golf GTI mk4? Hade jag sålt den för ett år sedan så hade jag fått 20 - 25 tusen... men de har rasat massa i pris bara det senaste året, så därför tror jag cirka 15 tusen nu och kanske 12 - 13 tusen om ytterligare ett år.

Tillägg: Jag har en mk2a som jag tänkt ha som reservdelsbil till min entusiastbil. Så eventuellt gör jag i ordning den för de pengarna jag säljer mk4an för. Och mk4an ska säljas nästa år ifall den ska säljas. Inte i år.

Senast redigerat av Tre_Bokstaver (14 mars 2016)

Malte74
25 mars 2016 · 24 Inlägg

Har en 940, men dessa står ju förvånansvärt högt idag så vill ändå fråga vad ni ärade forummedlemmar hade begärt om Ni hade min bil och funderade på att sälja/byta bort den.
Bilder och allmän info finns om man kollar på bilen på min sida.

Det som inte står:
Miltal: 27000 (märks inte alls)
Rost och bucklor? Knappast..men visst finns kanske någon liten lackskavank om man tittar noga. Får mycket beröm för hur den ser ut.
Bra däck. I vintras under avställningen byttes topp-packning samt komplett sotningssats. Inga vändkanter, perfekt komp.. Hade gissat på 2700 mil och inte 27000 så frisk i maskin.
Hel invändigt, inga sprickor i plast eller stolar.
All utrustning funkar. Enda felet jag kan komma på är att belysningen i instrumenthuset ibland kan få för sig att glappa och till hälften släcka tankmätaren och halva klockan..
Drag finns!

Det jag har förstått kan göra bilen mindre attraktiv för vissa är automatlådan. Fattar inte varför.. Växlar som om den vore ny (välservad minst sagt), låga varv när man åker E22 (snål) och ett jäkla bett när man stampar både från stillastående och vid en omkörning. Kraften kommer omedelbart. Vill man leka är såklart manuell roligare men min är, enligt mig, lite för fin för att leka med. Mer en skön vardagsbil.

Så.. Vad hade Ni begärt om Ni annonserade ut den?

-jimmy
26 mars 2016 · 377 Inlägg

Malte74 skrev:
Har en 940, men dessa står ju förvånansvärt högt idag så vill ändå fråga vad ni ärade forummedlemmar hade begärt om Ni hade min bil och funderade på att sälja/byta bort den.
Bilder och allmän info finns om man kollar på bilen på min sida.

Det som inte står:
Miltal: 27000 (märks inte alls)
Rost och bucklor? Knappast..men visst finns kanske någon liten lackskavank om man tittar noga. Får mycket beröm för hur den ser ut.
Bra däck. I vintras under avställningen byttes topp-packning samt komplett sotningssats. Inga vändkanter, perfekt komp.. Hade gissat på 2700 mil och inte 27000 så frisk i maskin.
Hel invändigt, inga sprickor i plast eller stolar.
All utrustning funkar. Enda felet jag kan komma på är att belysningen i instrumenthuset ibland kan få för sig att glappa och till hälften släcka tankmätaren och halva klockan..
Drag finns!

Det jag har förstått kan göra bilen mindre attraktiv för vissa är automatlådan. Fattar inte varför.. Växlar som om den vore ny (välservad minst sagt), låga varv när man åker E22 (snål) och ett jäkla bett när man stampar både från stillastående och vid en omkörning. Kraften kommer omedelbart. Vill man leka är såklart manuell roligare men min är, enligt mig, lite för fin för att leka med. Mer en skön vardagsbil.

Så.. Vad hade Ni begärt om Ni annonserade ut den?

5.000 :- hade jag nog begärt.

SportPilot Ubåtsingenjör
26 mars 2016 · 7 229 Inlägg

Malte74 skrev:
Har en 940, men dessa står ju förvånansvärt högt idag så vill ändå fråga vad ni ärade forummedlemmar hade begärt om Ni hade min bil och funderade på att sälja/byta bort den.
Bilder och allmän info finns om man kollar på bilen på min sida.

Det som inte står:
Miltal: 27000 (märks inte alls)
Rost och bucklor? Knappast..men visst finns kanske någon liten lackskavank om man tittar noga. Får mycket beröm för hur den ser ut.
Bra däck. I vintras under avställningen byttes topp-packning samt komplett sotningssats. Inga vändkanter, perfekt komp.. Hade gissat på 2700 mil och inte 27000 så frisk i maskin.
Hel invändigt, inga sprickor i plast eller stolar.
All utrustning funkar. Enda felet jag kan komma på är att belysningen i instrumenthuset ibland kan få för sig att glappa och till hälften släcka tankmätaren och halva klockan..
Drag finns!

Det jag har förstått kan göra bilen mindre attraktiv för vissa är automatlådan. Fattar inte varför.. Växlar som om den vore ny (välservad minst sagt), låga varv när man åker E22 (snål) och ett jäkla bett när man stampar både från stillastående och vid en omkörning. Kraften kommer omedelbart. Vill man leka är såklart manuell roligare men min är, enligt mig, lite för fin för att leka med. Mer en skön vardagsbil.

Så.. Vad hade Ni begärt om Ni annonserade ut den?

7-10 000

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Noffna
26 mars 2016 · 95 Inlägg

Har en Volvo 244 Classic från 1993, mörkblå metallic. Det är en automatare som rullat 31 000 mil med 5 ägare. Besiktigad till sista november 2016. Den är i originalskick, superfräsch invändigt. Lite ytrost på huv, bakskärm samt i nederkant av dörrar bakom den svarta plastlisten. Av classicsakerna så är det endast trälisten som sitter på instrumentpanelen som saknas. Fungerar perfekt.

Någon som kan ge mig ett ungefärligt värde då jag fått höra att dessa är lite speciella men hittar ingen likadan till salu någonstans.

Malte74
26 mars 2016 · 24 Inlägg

Så en helt rost och buckelfri 940 med fina däck, chip, sänkning osv är värd max 10.000:-?
Känns konstigt då att en hel del bilar i sämre skick än min säljs för runt det dubbla..
Kanske är 940 övervärderade men 10k får man ju inte ens en rosthög för om det är turbomaskinen.

Nåväl, då kan jag ju i alla fall släppa funderingen på att sälja den till förmån för en pendlarbil. Får man så lite pengar kan jag njuta av den på helgerna. Man får mycket uppmärksamhet både av gamla och unga så det är en kul bil att äga.

SportPilot Ubåtsingenjör
26 mars 2016 · 7 229 Inlägg

Malte74 skrev:
Så en helt rost och buckelfri 940 med fina däck, chip, sänkning osv är värd max 10.000:-?
Känns konstigt då att en hel del bilar i sämre skick än min säljs för runt det dubbla..
Kanske är 940 övervärderade men 10k får man ju inte ens en rosthög för om det är turbomaskinen.

Nåväl, då kan jag ju i alla fall släppa funderingen på att sälja den till förmån för en pendlarbil. Får man så lite pengar kan jag njuta av den på helgerna. Man får mycket uppmärksamhet både av gamla och unga så det är en kul bil att äga.

gör du nog rätt i... bilarna är inte värda ett smack längre, därför så säljer inte jag min bruks häck heller utan låter den luffa på tills den inte rullar längre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mew
26 mars 2016 · 2 160 Inlägg

Malte74 skrev:
Så en helt rost och buckelfri 940 med fina däck, chip, sänkning osv är värd max 10.000:-?
Känns konstigt då att en hel del bilar i sämre skick än min säljs för runt det dubbla..
Kanske är 940 övervärderade men 10k får man ju inte ens en rosthög för om det är turbomaskinen.

Nåväl, då kan jag ju i alla fall släppa funderingen på att sälja den till förmån för en pendlarbil. Får man så lite pengar kan jag njuta av den på helgerna. Man får mycket uppmärksamhet både av gamla och unga så det är en kul bil att äga.

Nja..  Sålde en vit 945a ltt - i höstas, den var i bruksskick (sämre än din), lite godis som dioder, träpaneler och yttertempmätare men halvsliten tyginredning och lack, den hade precis slagit över till 30k mil. 15000 fick jag för den, och jag blev nerringd. Dock var det precis innan vintersäsongen, så folk letade vinterbil. Så 15+ bör du ledigt kunna få.

rcy
29 mars 2016 · 1 705 Inlägg

Malte74 skrev:
Så en helt rost och buckelfri 940 med fina däck, chip, sänkning osv är värd max 10.000:-?
Känns konstigt då att en hel del bilar i sämre skick än min säljs för runt det dubbla..
Kanske är 940 övervärderade men 10k får man ju inte ens en rosthög för om det är turbomaskinen.

Nåväl, då kan jag ju i alla fall släppa funderingen på att sälja den till förmån för en pendlarbil. Får man så lite pengar kan jag njuta av den på helgerna. Man får mycket uppmärksamhet både av gamla och unga så det är en kul bil att äga.

Jag upphör aldrig att förvånas över att folk verkligen betalar för gamla Volvo så vore jag du skulle jag slänga ut en annons med ett helt horribelt överpris. Finns gott om folk som tror Volvo är gjorda av guld så vem vet, du kanske har tur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang