Varför körs Mercedes-Benz av gammalt folk?

gemini78 Jägermeister
14 mars 2010 · 909 Inlägg

Nej då, tycker inte nån ska behöva läsa sånt dravvel å skit ,vare sig man har volvo eller saab eller ferrari eller vad som hellst, just såna trådar just om volvo och saab man ser varje dag, less på skiten, tar bara plats och skräpar ner i forumet.

LordLife skrev:

gemini78 skrev:
För att en mercedes är en bra bil som håller länge och har kvalitetskänsla.
Sen att dom rostar håller jag nog inte med om, min bil har rullat 13-14 år på Svenska vägar och det finns ingen rost på den ens att snacka om.

Sen så har jag oxå sett några skräckexempel på tex e klass w210 som varit flera år nyare än min c klass där framlysena knappt suttit fast ens för dom har varit så rostiga och dörrarnas nedre kanter samt skärmkanter varit helt uppätna av rost.

Ska köra min ett par år till sen byter jag mot den senaste/nyaste c klassen som är aktuell just nu när priserna gått ner på den och det kommit ut lite på begagnat marknaden för den är ruskigt fin.smile

Varför får jag en känsla av att denna tråd kommer bli en löjlig pajkastningstråd som vanligt här, min pappa har större biceps än din pappa, min bil är bättre än din bil osv, verkar som att det är väldigt låg medelålder på denna sida eller låg intellektuell närvaro...

Skulle jag vara moderator skulle jag rensa bort just en massa såna skittrådar och låsa dom direkt jag ser det dyker upp såna...

Okej vi som gillar volvo får stå ut med det här varje dag för många här hatar volvo, men så fort ett annat märke får lite paj då ska det klagas på det. Hatar inte något av dom större bilmärkena men aldrig fel att ge igen lite.
Hade man haft jobb och pengar så gärna en merecedes inget fel med dom.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Knugcab
14 mars 2010 · 5 111 Inlägg

tkd_rille skrev:
de nyare mercorna är trevliga så kan förstå de gubbar som måste ha en bil för att visa sig. men sådana gamla häckar som w123 kallar jag mycket otrevligt, stor plats men fan vad slöa och obekväma saker.

Slö? Tja, beror ju på motor, fanns med 2,8 liters rak sexa och insprutning vilket var en snabb bil för sin klass på den tiden.

Obekväm? Inte alls, maken till trevlig långfärdsbil på sin tid får man leta efter i samma storlek, jämför med t.ex. en 240 eller 740 som är samtida. Mycket vilsam att köra.

Dessutom en bil med bra kvalitet och många andra trevliga egenskaper.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
14 mars 2010 ·

gemini78 skrev:
Nej då, tycker inte nån ska behöva läsa sånt dravvel å skit ,vare sig man har volvo eller saab eller ferrari eller vad som hellst, just såna trådar just om volvo och saab man ser varje dag, less på skiten, tar bara plats och skräpar ner i forumet.

kul med lite action. skulle de 50 trådarna om köpråd på samma bilar varje dag vara mycket bättre att fylla upp forumet med?. Tror nog inte de finns mycket mer spännande saker att skriva om längre.

Denne tråd handlar ju inte om att kasta skit på ett bilmärke utan trådskaparen undrar varför äldre folk äger bilarna.
Sen att de finns folk som bara ska kasta skit de kan vi inte hjälpa ju. Men man får säg sitt.

Rquired Allmänt envis
14 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Är det verkligen så jobbigt att läsa de trådar du finner intressant och strunta i de övriga? Som din signatur säger: Ta det bara lugnt är tråden kass så fixar det sig till slut, någon låser den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
14 mars 2010 ·

Volvo544special65 skrev:

tkd_rille skrev:
de nyare mercorna är trevliga så kan förstå de gubbar som måste ha en bil för att visa sig. men sådana gamla häckar som w123 kallar jag mycket otrevligt, stor plats men fan vad slöa och obekväma saker.

Slö? Tja, beror ju på motor, fanns med 2,8 liters rak sexa och insprutning vilket var en snabb bil för sin klass på den tiden.

Obekväm? Inte alls, maken till trevlig långfärdsbil på sin tid får man leta efter i samma storlek, jämför med t.ex. en 240 eller 740 som är samtida. Mycket vilsam att köra.

Dessutom en bil med bra kvalitet och många andra trevliga egenskaper.

Alltid ska de skylla ifrån på den tiden. Ja jag tycker den var relativt slö.  Fanns där inte ett alternativ med v8? har för mig min släkring har en sådan i garaget, den kanske de var bra krut i när den väl fungerade.

Obekväm måste jag säga faktiskt pga kass väghållning. men de är ju vad jag tycker.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 mars 2010 · 1 948 Inlägg

Det är väl bara att dem faller in i det facket, som många andra bilmodeller gör. Äldre personer verkar bry sig mer om Komfort, ljudnivå, driftskostnader och hur praktisk bilen är. Där är ju mercedes långt fram både på komfort, ljud och driftkostnader, nu tänker jag inte så mkt på service kanske men dem drar inte mycket soppa. Inte med tanke på att det är en stor bil med bra komfort iaf.

Sen hjälper det ju en del att det är ett välkänt märke som har haft bra rykte och en viss "status".

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Opelmadness German cars, quality and beyond
14 mars 2010 · 8 197 Inlägg

Jag skulle gärna köra en Mercedes men jag har inte råd.... hmm
Är inte så värst gammal heller. wink
Men däremot skulle jag inte ens ta emot en Volvo... lol
(ajaj, nu blir det liv)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Knugcab
14 mars 2010 · 5 111 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo544special65 skrev:

tkd_rille skrev:
de nyare mercorna är trevliga så kan förstå de gubbar som måste ha en bil för att visa sig. men sådana gamla häckar som w123 kallar jag mycket otrevligt, stor plats men fan vad slöa och obekväma saker.

Slö? Tja, beror ju på motor, fanns med 2,8 liters rak sexa och insprutning vilket var en snabb bil för sin klass på den tiden.

Obekväm? Inte alls, maken till trevlig långfärdsbil på sin tid får man leta efter i samma storlek, jämför med t.ex. en 240 eller 740 som är samtida. Mycket vilsam att köra.

Dessutom en bil med bra kvalitet och många andra trevliga egenskaper.

Alltid ska de skylla ifrån på den tiden. Ja jag tycker den var relativt slö.  Fanns där inte ett alternativ med v8? har för mig min släkring har en sådan i garaget, den kanske de var bra krut i när den väl fungerade.

Obekväm måste jag säga faktiskt pga kass väghållning. men de är ju vad jag tycker.

Ja, man måste väl jämföra med vad som fanns samtidigt?

V8 fanns inte från fabrik i W123 (dock i den större 116-modellen) men AMG (som på den tiden var fristående från MB) gjorde väl ett par konverteringar.

Väghållningen är faktiskt riktigt bra tack vare en avancerad framvagnskonstruktion med bl.a. noll i scrubradie, och individuell hjulupphängning runt om.

Men som med alla bilar gäller ju att den ska vara fräsch. 50 000 mil och 30 år med lika gamla bussningar, sämre begagnade snåltemadämpare, utmattad fjädring och kingkong-däck gör ju inte en W123 rättvisa, lika lite som alla andra bilar.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
14 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Kass väghållning? Han vet inte vad han pratar om...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Iam2fast4U
14 mars 2010 · 1 534 Inlägg

är väl inte enbart gubbar som kör mercor?
är väl i princip alla åldrar som kör dem
jag hade iaf aldrig köpt en nyare mercedes, kvaliteten är ju helt åt helvete på dem tyvärr

BMW E34 "538" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 mars 2010 · 3 404 Inlägg

Aldrig kört en men gillar man stilrena parkbänkar med mycket elektronik som kan ge en redig huvudbry så är väll Merca rätt bil. Jag skulle gärna ha en äldre men dom nyare förstår jag mig inte alls på

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
DasAuto
14 mars 2010 · 2 751 Inlägg

inte bara gamlingar som kör benz :smile
http://www.youtube.com/watch?v=XfTyVL9TQmA

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
14 mars 2010 · 2 751 Inlägg

tkd_rille skrev:
de nyare mercorna är trevliga så kan förstå de gubbar som måste ha en bil för att visa sig. men sådana gamla häckar som w123 kallar jag mycket otrevligt, stor plats men fan vad slöa och obekväma saker.

Obekväma yikes Vill nog påstå att W123 är mer komfortabla än 90% av nyare bilar. farfar har en w123 240D som gått 16k mil. Slö är den allt, men komfortabel till max. Stolarna är som soffor, stor ratt med servo styrning, går att styra med lillfingret. Växellådan är like precis som i A6an.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Bucklan
14 mars 2010 · 1 Inlägg

Är det någon som vet vart jag kan få tag i ett gångjärn vänster framdörr nedre, till en mb a140 (w168)
har letat men utan resultat.

Senast redigerat av Bucklan (14 mars 2010)

BergsST
15 mars 2010 · 177 Inlägg

Det blir lätt en Mercedes S klass av nyare modell 03-08 efter X5an, älskar dessa bilar!

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Rock-Star
15 mars 2010 · 2 982 Inlägg

camaro67 skrev:
Det är dom som har råd big_smile Kan nog ha och göra med att det var drömbilar när de var yngre och nu har de råd med en.

stämmer, se på S-klass, CL, CLS, GL ...
de flesta som sitter i förarsätet har oftast hunnit bli tunnhåriga innan de införskaffat sig en av de ovannämnda

Race_Chick Snäll liten biltjej
15 mars 2010 · 880 Inlägg

ja kör på detta att man ska köra bilmärket först innan man snackar dynga om det smile

Jag har kört peugeot,mercedes,volvo,mazda m.m m.m m.m m.m m.m
och om jag får säga det själv så har ja absolut inget emot nått av dom!

Volvo är bra för sin oerhört stryktåliga och lättlagade motor och det är billigt att fixa den (snäll mot plånboken) ...dock ej bensinen,men i övrigt inget fel. Tyvärr får dom mycke skitsnack.

Jag köpte mig en merca å sen dess har jag kört merca,alla säger att det är "jag",själv trivs jag..men minuset (iallafall dom äldre w124:orna) är säterna och baksätet! Baksätet är inget annat än 4 lager "tyg" och fjädrar,och framsätena är sträva och INGEN stoppning sad Däremot dom nyare w124an har skönare säten.
Sen rosten som mercans ökennamn är,det är bara skrock! Allt beror på hur man behandlar bilarna å då snackar jag alla bilmärken,iallafall min merca är väldigt fin i karossen och polarnas också.

Så allt beror på hur man sköter sina bilar å tar hand om dom,de har inget med bilmärken å göra.

Så nu har ja väl sagt mitt smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Niklas1987 NO
15 mars 2010 · 2 182 Inlägg

Jag har bara sett två gubbar som sussat förbi i nyare Mercedes, för det mesta verkar gubbarna häromkring köra Audi av nyare  modell, så det måste ju också vara en gubb bil wink

Senast redigerat av Niklas1987 (15 mars 2010)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rquired Allmänt envis
15 mars 2010 · 12 512 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:
ja kör på detta att man ska köra bilmärket först innan man snackar dynga om det smile

Jag har kört peugeot,mercedes,volvo,mazda m.m m.m m.m m.m m.m
och om jag får säga det själv så har ja absolut inget emot nått av dom!

Volvo är bra för sin oerhört stryktåliga och lättlagade motor och det är billigt att fixa den (snäll mot plånboken) ...dock ej bensinen,men i övrigt inget fel. Tyvärr får dom mycke skitsnack.

Jag köpte mig en merca å sen dess har jag kört merca,alla säger att det är "jag",själv trivs jag..men minuset (iallafall dom äldre w124:orna) är säterna och baksätet! Baksätet är inget annat än 4 lager "tyg" och fjädrar,och framsätena är sträva och INGEN stoppning sad Däremot dom nyare w124an har skönare säten.
Sen rosten som mercans ökennamn är,det är bara skrock! Allt beror på hur man behandlar bilarna å då snackar jag alla bilmärken,iallafall min merca är väldigt fin i karossen och polarnas också.

Så allt beror på hur man sköter sina bilar å tar hand om dom,de har inget med bilmärken å göra.

Så nu har ja väl sagt mitt smile

Lite synpunkter:

1. En del vill ha hårda säten och får ont i ryggen av ex. Volvo eller Saabs mjuka diton. I mindre extrema fall, tycker man helt enkelt de fastare sätena är bekvämare. Rätt upp och ner, en smaksak.

2. Mercedes rost är definitivt ingen skrock utan ett välkänt och väldokumenterat faktum. Däremot gäller det bilar nyare än 1994 (C-klass) och 1996 (E-klass), och har hållit på fram tills idag. Svårt att säga hur de senaste modellerna kommer klara sig däremot, förhoppningsvis är dessa ok numera.

Så nu fick jag sagt mitt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
15 mars 2010 · 2 982 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:
ja kör på detta att man ska köra bilmärket först innan man snackar dynga om det smile

Jag har kört peugeot,mercedes,volvo,mazda m.m m.m m.m m.m m.m
och om jag får säga det själv så har ja absolut inget emot nått av dom!

Volvo är bra för sin oerhört stryktåliga och lättlagade motor och det är billigt att fixa den (snäll mot plånboken) ...dock ej bensinen,men i övrigt inget fel. Tyvärr får dom mycke skitsnack.

Jag köpte mig en merca å sen dess har jag kört merca,alla säger att det är "jag",själv trivs jag..men minuset (iallafall dom äldre w124:orna) är säterna och baksätet! Baksätet är inget annat än 4 lager "tyg" och fjädrar,och framsätena är sträva och INGEN stoppning sad Däremot dom nyare w124an har skönare säten.
Sen rosten som mercans ökennamn är,det är bara skrock! Allt beror på hur man behandlar bilarna å då snackar jag alla bilmärken,iallafall min merca är väldigt fin i karossen och polarnas också.

Så allt beror på hur man sköter sina bilar å tar hand om dom,de har inget med bilmärken å göra.

Så nu har ja väl sagt mitt smile

det är en STOOOOOOOOOOOOOOR skillnad på en merca w124 gentemot en GL, CLS, S-klass...

W124 kan du få på blocket för en spottstyver..
sen kan jag skvallra om att "conclusion" på g.org betalade väldigt mycket pengar för en sprojlans nys Silvrig E-klass från 2002.. den fick lite bytt på rostskyddsgarantin trots att han är pedant!

skrock? inte alls

Senast redigerat av Residence (15 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang