Varför körs Mercedes-Benz av gammalt folk?

mercedes19
15 mars 2010 · 16 Inlägg

Dehär med att nästan bara gamla gubbar kör mercedes e nog inte så sant iallafall vad jag tycker här uppe kör nästan alla ungdomar inklusive jag med merca o jag har fått körkort för inte så länge sen tongue vet flera här i haparanda också som kör med nyare E klass och lyxiga S klassare o de med rost så håller jag med om att det beror mycket på hur man tar hand om bilen men oxå att från 96 och framåt till ungefär 02-04 var värst på o rosta kommer inte ihåg vars jag läst om det.  ojjojoj lite flummigt skrivet men får väl skylla på att jag vaknat tidigt idag x)

folk med hjärna kör bil med stjärna
PlatinumRacing
15 mars 2010 · 597 Inlägg

Tycker absolut inte att det bara är äldre gubbar som kör mercedes. Jag har kört merca sen jag fick körkortet...

DasAuto
15 mars 2010 · 2 751 Inlägg

PlatinumRacing skrev:
Tycker absolut inte att det bara är äldre gubbar som kör mercedes. Jag har kört merca sen jag fick körkortet...

Du tror väll inte att han menade att gubbar kör runt i SLK's.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Race_Chick Snäll liten biltjej
15 mars 2010 · 880 Inlägg

Jag tyck de är skrock,däremot dom nyare mercedes bilarna har väldigt dåligt rostskydd,dom va bättre förr enligt mig iallafall.
De va nån som hade köpt nån merca från 2001 års modell å de gick kanske 1 år,sen va bilen så förstörd i lacken av rost.

Sen för det andra så gämförde ja aldrig volvo mot merca,vem misstolka mig?
Jag gav positiva svar om volvo men

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Rquired Allmänt envis
15 mars 2010 · 12 512 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:
Jag tyck de är skrock,däremot dom nyare mercedes bilarna har väldigt dåligt rostskydd,dom va bättre förr enligt mig iallafall.
De va nån som hade köpt nån merca från 2001 års modell å de gick kanske 1 år,sen va bilen så förstörd i lacken av rost.

Sen för det andra så gämförde ja aldrig volvo mot merca,vem misstolka mig?
Jag gav positiva svar om volvo men

Ingen som misstolkat dig, utan när du skrev om Mercedes hårda (eller för att citera; "sträva och INGEN stoppning") säten konstaterade jag bara att det har med smak att göra. Många tycker dessa säten är kanonbekväma.

Och likadant med rosten, ingen har heller skrivit annat än att det är dom nya bilarna (nya C-klass som kom 1994 och E-klass från 1996) som rostar. Inte "de gamla".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
15 mars 2010 · 820 Inlägg

Detta måste väl ändå vara typ den största myten som finns, att det bara är "gubbar" som kör MB, jag tycker jag ser unga köra MB precis överallt, funkar ju bra till allt, svina, hänga, åka gött i, finbil, glidåk osv.. ett extremt allsidigt märke!

Om man säger
Race_Chick Snäll liten biltjej
15 mars 2010 · 880 Inlägg

Rquired skrev:
Ingen som misstolkat dig, utan när du skrev om Mercedes hårda (eller för att citera; "sträva och INGEN stoppning") säten konstaterade jag bara att det har med smak att göra. Många tycker dessa säten är kanonbekväma.

Och likadant med rosten, ingen har heller skrivit annat än att det är dom nya bilarna (nya C-klass som kom 1994 och E-klass från 1996) som rostar. Inte "de gamla".

Jo alltså nog är dom bekväma alltid för dom e ju som "skålade" å det ska man inte klaga på. Jag är nöjd me det men ja tyck dom e lite hårda men som du säger så är de ju en smaksak smile

Jo jag läste nog lite förhastat på de sista

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
frantzen
16 mars 2010 · 62 Inlägg

Måste väl helt enkelt på att visheten kommer med åldern helt enkelt? wink
Själv har jag alltid åkt mb, men har testat mycket annat och här inte funnit en bil JAG trivs bättre med, men måste erkänna att jag vart impad av A6an jag hade, iaf stolarna, men kan nog bero på att det satt recaroinredning i den.
Nu har jag gått tillbaka till 123a och njuter som aldrig förr, inte ett dugg sämre komfort i den än a6an, går billigare dessutom, ska väl dock tilläggas att jag satt i stolar från en nyare 124a samt en 6a turbodiesel med 5vxl manuell från 124a med! där är en till fördel med mb, iaf för en annan som skruvar, sakerna passar imellan årsmodellerna oberoende på årsmodell, tex är blocken till 300D 6an identiska med dom som sitter i E320cdi fram till 05.
Sen är ju komforten gudomlig, även en sån sak som ljudet när du stänger dörren, kassaskåpskänsla!

Mr_Woods Musiker
16 mars 2010 · 472 Inlägg

Ja jag tycker då att MB är en perfekt bil för mig! Jag är 25 år "gammal".
Köpte min W201 p.g.a. att jag blev förtjust i kompisens som jag fick låna i någon månad när jag ingen bil hade och det var ändå en gammal nerkörd rosthäck!
Jag får dessutom PLATS i denna "småbil" trotts att jag är 187cm lång!
Tycker att jag åker bekvämare i min tjugo år gamla bil än i de nya bilarna på jobbet! (Ford Focus Hgv -08).
Bilen är ju designad för att vara praktiskt! Ett exempel är ju hur man har elmanövrerad justering av höger sidospegel som standard för att man inte ska behöva sträcka sig dit för att ändra! lol
Visserligen är det väl ingen "vinterbil" direkt, men jag upplever att man häver "ställen" lättare än med andra bakhjulsdrivna bilar jag kört!
Som sagts tidigare i tråden så är de gamla mercorna inte  heller speciellt dyra längre varken i inköp eller reservdelar...
Sedan är ju just min bil allt annat än "pigg", men jag har inga ambitioner att köra speciellt fort då jag ofta transporterar såväl fru som småbarn i den! Tar jag det lugnt kommer jag dessutom under 0,6 i förbrukning också!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Race_Chick Snäll liten biltjej
17 mars 2010 · 880 Inlägg

Haha jo men förvisso är de ju åldre damer å herrar som kör nya mercor... (blir nästan lite sur då man inte har råd själv smile ) Men de är faktiskt måååååånga umgdomar som kör lite "äldre" merca smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
IceEyes Varningar: För många..
17 mars 2010 · 2 552 Inlägg

Det räcker med att ta en tripp till Norr - och Västerbotten där Mercedes verkar vara lika eftertraktade bland ungdomar som Volvo 740 är för ungdomarna i resten av landet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Slash Saabifierad
18 mars 2010 · 2 026 Inlägg

När jag körde en Mercedes för första gången var tanken: vilken bekväm bil. Efter ett litet tag fick man en "gubbkänsla". Jag tror att mycket av den kommer ifrån inredningen. Bilen jag körde var en 90-tals E230 vars inredning sett likadan ut sedan 70-talet. Exakt samma mätare och rubbet, kanske annat material och knappar men i praktiken likadan (samma i Saab när jag tänker efter men det finns inte riktigt någon gubbighet där). Instrumentbelysningen påminner om att någon bara satt dit vanliga glödlampor bara för att man måste ha belysning. Köregenskaperna är varken dåliga men inte heller superbra, man känner att fokus låg på motorvägskörning. En väldigt tyst och bekväm gubbbil med intressant design och singeltorkarblad big_smile

Förövrigt kan jag inte låta bli att säga att gubbigare än Mercedes A-klass kan det inte bli lol Oki jag ska vara lite snäll: ungdomlig gubbighet tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
18 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Slash skrev:
När jag körde en Mercedes för första gången var tanken: vilken bekväm bil. Efter ett litet tag fick man en "gubbkänsla". Jag tror att mycket av den kommer ifrån inredningen. Bilen jag körde var en 90-tals E230 vars inredning sett likadan ut sedan 70-talet. Exakt samma mätare och rubbet, kanske annat material och knappar men i praktiken likadan (samma i Saab när jag tänker efter men det finns inte riktigt någon gubbighet där). Instrumentbelysningen påminner om att någon bara satt dit vanliga glödlampor bara för att man måste ha belysning. Köregenskaperna är varken dåliga men inte heller superbra, man känner att fokus låg på motorvägskörning. En väldigt tyst och bekväm gubbbil med intressant design och singeltorkarblad big_smile

Förövrigt kan jag inte låta bli att säga att gubbigare än Mercedes A-klass kan det inte bli lol Oki jag ska vara lite snäll: ungdomlig gubbighet tongue

Snyft sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_Woods Musiker
18 mars 2010 · 472 Inlägg

Slash skrev:
Förövrigt kan jag inte låta bli att säga att gubbigare än Mercedes A-klass kan det inte bli lol Oki jag ska vara lite snäll: ungdomlig gubbighet tongue

Nu ligger det ju till så att MB A-klass är HELT designad av datorer! Icke en mänsklig hand har vidrört designen av den bilen och då KAN det INTE bli bra!!! Inget som NÅGONSIN kan jämföras med t.ex. Bruno Saccos Benz (W201). roll
Dessutom välter dom ju när man svänger! lol

Däremot kan jag inte hålla med om att den skulle vara "gubbig", däremot tj... hrmm
Bäst att hålla tyst! wink

Senast redigerat av Ras_J (19 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang