Vilken kabel går till vad och vart ska dem sitta 740 tändningslås

timpa_
4 mars 2010 · 242 Inlägg

hejsan jag håller på och grejar lite med elen på min 740 .
jag har haft en knapp till starten fast nu tänkte jag försöka koppla in den på nyckeln igen.
jag tog bort kablarna från tändningslåset och skulle sen kolla vilken kabel som gick till vilket stift men när jag öppnade locket åkte ju alla baklar ut och nu vet jag inte i vilket hål dem ska sitta.

så undrar om någon här kanske vet vilken färg som ska sitta vart ? undrar också vilken som ska gå till startmotorn ?

tacksam för all hjälp jag kan få smile
Mvh Tim
https://www1.garaget.org/gallery/archive/69733/870523_r629hi.jpg

VW_67
6 mars 2010 · 446 Inlägg

stift märkt med nr 50 går till solenoiden på starten.

30= +

15=tändning

X= förbrukare som bryts vid startögonblicket, ex kupéfläkt, stereo och annat som drar mycket ström.

vilka färger som ska vara var får du nog lista ut med hjälp av ett kopplingsschema då det inte är lika på alla årsmodeller...

Retepoj
6 mars 2010 · 664 Inlägg

Vilken årsmodell handlar det om?

VW_67
6 mars 2010 · 446 Inlägg

om du inte hittar elschema (vilket jag är övertygad att det finns att googla fram) så kan du alltid prova dig fram.. kolla med en testlampa vilken kabel som är 30 och "dutta" ihop kablarna för att se vad som får spänning.. ex vrid på fläkten och dutta kablarna tills du hittar den som fläkten startar på, det är då X-kabeln..

kom ihåg att inte ha växel i då ifall du lägger ström på 50 wink

K1NG3N
21 mars 2011 · 557 Inlägg

Precis detta behöver jag med. smile Håller på att koppla i larm i bilen. Råka dutta till 50 (färgen är skär, men ser ut som riktig ljus rosa) med 30 (röd). Satan vad bilen skutta fram

Men ensak. Jag hade vilja se en bild av "insidan" så vi får se vart alla kablar ska till. Tex kabelfärger osv. smile

Senast redigerat av TeamNorrland (21 mars 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2011 · 17 455 Inlägg

30= Röd, ofta 2 styck. Bägge röda.
15= Blå/röd
15I=Blå/gul. Verkar vara 2 stycken.
50= Rosa. Är väl startmotorn om jag minns rätt
S=  Gul/vit
X=  Orange

Tagit rakt av ur mitt elschema som dessutom är riktigt usel kvalitet på... Så jag hoppas jag sett rätt! Gäller för övrigt också till 940.

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
K1NG3N
22 mars 2011 · 557 Inlägg

Tackar smile Ska skriva ner de dära.

frongo
3 juni 2011 · 6 Inlägg

om jag vill sätta en sånhär( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tartknapp/ ) i min 740
Så dra jag alltså röd till 1. Rosa till 2 och jord på 3?

K1NG3N
3 juni 2011 · 557 Inlägg

Jo det låter ju som det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2011 · 17 455 Inlägg

frongo skrev:
om jag vill sätta en sånhär( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … tartknapp/ ) i min 740
Så dra jag alltså röd till 1. Rosa till 2 och jord på 3?

hade nog sagt 1 till 15 på tändningslås
2 till 50 på tändningslås
och 3 jord ja.

Kopplar du 1 till "röd plus" kommer det att gå och köra på starten fast nyckel är ur.
15 på tändningslåset har endast 12+ i sig när tändning är på vilket är lämpligare.
30 på låset är matning till det och har alltid 12 volt i sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo245amazon
29 december 2020 · 110 Inlägg

Men om man nu vill sätta en strömbrytare istället för tändningslås så man kan slå av allt?
(och en extra återfjädrande brytare till startmotor)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang