Koppla in stereo i volvo 850 (klippta kablar)

Robi89n
7 mars 2010 · 188 Inlägg

tjena som sagt så skulle jag koppla in en stereo i min volvo 850 där sladdarna är klippta.
Har iso kontakter hemma som ska på ist.
var idag och köpte en multimeter på biltema för 99kr, så varit ute och provat att mäta lite, men är inte den bästa när det gäller att mäta med en sån.

skickar med lite bilder på hur det ser ut i RÖRAN.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102798/872510_wid1jj.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/102798/872500_23v2f9.jpg

Billy__bob
17 mars 2010 · 496 Inlägg

Kan ju säga direkt att röd/gul/svart är för att stereon ska få ström och även start/stänga när du startar eller stänger av bilen. Lätt att mäta håll minus någon stans på karossen och på ex den röda och se om du har ström fram och lika dant på de andra så att det inte är hemmapul. och de färgerna har du även på dina isokablar. Normalt sett så brukar högtalar kablarna vara lika dana om inte så kan du ju alltid kolla bak på stereon för där brukar vara en liten beskrivning om vilken som är plus/minus kolla på sladdarna en helfärgad (brukar vara plus) och en med en rand på (minus) koppla ihop. Annars får du helt enkelt ta av högtalarna och ohm mäta kabel för kabel. Drygt men funkar smile Hoppas att det hjälper om du inte redan fått ihop det. Mvh Billy

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 mars 2010 · 5 650 Inlägg

när jag får syn på sån där röra brukar jag dra nytt så man vet vad som är vad minne orange tror jag de bruakr va kör man direkt batteri + röd skarvar man på cigg utaget om man vill den ska gå på när tändingen är på . sen jorda i nån fin karrosbit ...
värdelöst när folk ska röra till allt. menar hur svårt äre och köpa bilens iso och ge fan i pajja kabalar ..

hoppas du får ordning på de.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Billy__bob
17 mars 2010 · 496 Inlägg

ja man ska ju helst undvika det. Fast det bästa är nog att ha gul/röd var för sig så att det startar som det ska på tändningen tycker jag. fast ofta så får det bli en spec med röd/gul tillsammans smile

tjimme
18 mars 2010 · 16 Inlägg

har du vägarna förbi hbg i helgen kan jag hjälpa dig, bara skicka ett pm isf

been there done that! got it?
Robi89n
30 mars 2010 · 188 Inlägg

Allt är fixat för ett tag sedan smile drog nya kablar så nu funkar allt prima smile

MrUpptagen
14 november 2010 · 9 Inlägg

Jag har också jätteproblem. Jag har blå som är + och svart som minus (jord) Har även en rosa som det går ström på och massor av kablar över. Har ingen aning om vart alla kablar ska vara någonstans. Något sitter ju inte rätt iaf för när jag drar kablar DIREKT från högtalaren till stereon så funkar inte högtalarna heller men stereon står och spelar för fullt.

BMW E36 316i "Lilla röd" (1993)
Volvo V70 "GlidarN" (2002)
te_wik Forummoderator
26 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Någon som snabbt kan tala om vilken av originalkablarna som har konstant plusmatning?
Har mätt igenom alla kablar utan att hitta, tänkte inte på att kolla om säkringen var hel så antar att den är trasig och jag därför inte hittade den.

Det är en 1995 Volvo 850, inte min bil så har lite svårt för att gå ut och kika.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrUpptagen
28 oktober 2011 · 9 Inlägg

ingen har konstant, då måste du dra en kabel från ciggtändaren. annars är det ström på gul och röd

BMW E36 316i "Lilla röd" (1993)
Volvo V70 "GlidarN" (2002)
Snoogiloo
28 oktober 2011 · 685 Inlägg

MrUpptagen skrev:
ingen har konstant, då måste du dra en kabel från ciggtändaren. annars är det ström på gul och röd

det är alltid en som har konstant som går till minnet i stereon annars hade du tappat alla inställningar varje gång du stänger av bilen.

Det brukar vara gul som är konstant ström och om jag inte kommer ihåg fel så behövde inte jag skifta röd och gul när jag monterade min alpine stereo så borde vara gul som är konstant och röd som går till tändningen smile

Senast redigerat av Snoogiloo (28 oktober 2011)

mogge96
2 februari 2016 · 1 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217377/217377-f6317de5e6e0fdc063aba515350bbfef.jpg
hej jag undrar om någon vet vilka kablar som är vad ? tack på för hand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang