Driftsproblem Bmw 320ik -88

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

Hej! Jag har ett allvarligt problem med min E30. Jag har felsökt 10 tals timmar utan resultat och hoppas att någon här har upplevt detta fel eller kan hjälpa mig. De är en 320ik -88 och har motronic system med insprut. Jag har renoverat den totalt och bytt dom flesta grejjerna på den. Men efter att den stått i ca ett år så får jag inte den o gå som innan =/. Bilen startar o så men går rejält ojämnt, den går hyfsat när den är kall men har ojämn tomgång. När den blir varmare så går den ännu sämre men har däremot stabilare tomgång. Tändstiften är sotiga och avgaserna luktar bensin. Den tvekar och misständer vid gaspådrag(speciellt när den är varm) och dör tillslut när den är i arbetstemperatur. Behöver eran hjälp!

Saker som jag har bytt:

Tändspole
Fördelare
Rotor
Tändstift
Bränslepump
Bränslefilter
Lambdasond
Termogivare
Temperaturgivare

Luftmassemätaren har jag kollat med multimeter och värdena stiger när man rör klaffen så den verkar fungera. Drar man ut kontakten till lambdasonden däremot under gång så reagerar motorn inte ens märkligt nog. Motorn går rejält fett iallafall men har ingen aning längre vad de kan vara. Styrbox?

Tacksam för svar och hjälp med detta! MVH Robin

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Hur länge har bilen stått, händer det bara en gång att den misständer, eller har du försökt flera gånger.

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

Bilen har stått ungefär ett år. Nej den går konstigt hela tiden. När du startar den när den är kall så vibrerar motorn kraftigt. Har startar den om o om igen men problemet kvarstår hela tiden. Den går riktigt fett och varför vet jag inte. Frågan är ju om den får för mycket soppa eller för lite luft

Noxxer
10 mars 2010 · 1 482 Inlägg

Drar jag ur kabeln till LMM på min e30 med m20 motor så dör motorn ganska omgående.
Och den funkar som den ska.
Kan vara LMM som packat.

BLT Service
Theracords Music Label
fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

ser alla tändstifterna likadan ut när du tar ut dom.

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

När jag drar ut luftmassemätaren så går bilen sämre så den fungerar nog. Jaa alla stiften är lika sotiga så de verkar som att de är ett problem för alla cylindrar

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Okej, dra ut kabel till kallstartventilen och kolla om det gör nåt skillnad.
Kolla om din tomgångsmotor jobbar.
kolla spjälllägesgivare.
Det sitter 2 st givare på termostathuset, mät och kolla om det finns motstånd.
annars så har jag en hel databox om det inte hjälper.

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

Okej nu är de ju de här med kallstartsventil. Har jag verkligen en sån på min? Jag har bytt både termogivare och tempgivare..(Dom som sitter på termostathuset) Men ska jag ha en extra spridare då? en 7e? Har hört att vissa motronic inte ska ha de utan att den reglerar dom vanliga spridarna. Men är inte säker. Tomgångsmotorn tror jag inte funkar.. den låter väldigt mycket på tändningen.. ett högt elljud. Drar jag ut kontakten till tomgångsmotorn så ändras inte gången på motorn heller.

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Börja med och kolla tomgångsmotor.

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

Okej ska göra detta men kan den ha betydelse för fet blandning?

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Det kan vara en bra början om den inte går riktigt, och att stifterna är sotiga

_B1_
10 mars 2010 · 27 Inlägg

okej.. får försöka hitta en begagnad o testa helt enkelt. Skumt detta verkligen. Men de kommer spänning till den iallafall eftersom den tjuter med tändningen på.

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Ta lås den så att du kan se i lufthålet, ge den plus och minus och kolla om spjället i motorn rör sig.

F_Lundberg Bmw-4-ever
11 mars 2010 · 107 Inlägg

Låter nästan som om choken inte går ur.

Hade något liknane fel på min den röda och jag byte verkligen allt, men det sista jag gjorde va att ta loss tomgångs motorn och hällde i en massa T-röd och lätt det stå och verka en stund och sen blåste jag rent den och sprutade i en massa 50-56 och då gick den bättre på tomgång.
Jag byte också en givare som sitter under spjällhuset och då fick jag HC värdena att sjunka och den gick bättre tyckte jag.
Den givaren sitter under spjäll huset med 2st stjärn skruv och är justerbar så prova med att flytta den lite och så om det hjälper.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW e46 320 "STCC" (2005)
BMW 520ia "E28" (1985)
_B1_
11 mars 2010 · 27 Inlägg

Okej ska kolla de med tomgångsmotorn om spjället fungerar. Ja spjällägesgivaren har jag kollat med. Värdena stämmer och när jag vrider den så reagerar motorn men den går inte bättre på något sätt tyvärr. Den tvekar fortfarande på gasen om man säger. Men som sagt ska börja med tomgångsmotorn så får jag se vad som händer. Förstår bara inte varför den går så fett =S tack för era idéer hittills iallafall smile

_B1_
12 mars 2010 · 27 Inlägg

Så! nu har jag rengjort tomgångsmotorn och testat spjället med direktström. Spjället stängde sig helt och verkade fungera. Jag mätte även spänningen på stiften på kontakten till motorn. Spänning finns men mellan dom andra stiften stämmer de inte riktigt. Mellan dom andra stiften och de mittersta så ska de ligga på ca 10 volt. Jag har 10 volt på de ena men 4 volt på de andra? Jag monterade tillbaka allt och teststartade.. och se på maken! tomgången är mycket bättre än innan. Den går kanon nu när den är kall. Dock så kvarstår problemet när den får lite temperatur. Då börjar den tveka på gasen och gå ojämnt igen =/ Några förslag?

DJ_V8_BMW
12 mars 2010 · 210 Inlägg

Det har du säkert redan kollat men så att det inte finns några luftläckage mellan LMM och insuget. Vanligt är ju att gummibälgen spricker på dem.
Har du någon möjlighet att kolla bränsletrycket vore detta bra också. Jag hade en 320 ik 89 som var svårstartad och gick illa på tomgång, problmet på den bilen var att trycket var för lågt pga att bränslepumpen hade fått en smäll i tanken efter en dikes körning av tidigare ägare. Jag så att din pump var bytt men det finns annat i systemet som kan leda till högt eller för lågt tryck. 


Lycka till!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
F_Lundberg Bmw-4-ever
12 mars 2010 · 107 Inlägg

Jag kan tänka mig att den drar tjuvluft någonstans. prova å spruta på en massa startgas över hela motorn och lyssna om motor gången blir annorlunda.


Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW 520ia "E28" (1985)
BMW e46 320 "STCC" (2005)
fireman
12 mars 2010 · 50 Inlägg

Hur lång tid tar det efter starten, innan den börjar går dåligt.

börjar det typ när vatten tempen närmasig mitt streket eller.

fireman
13 mars 2010 · 50 Inlägg

fireman skrev:
Hur lång tid tar det efter starten, innan den börjar går dåligt.

börjar det typ när vatten tempen närmasig mitt streket eller.

Dra ut kontakten från LMM och kolla om den går lika illa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang