Bilmekaniker fackförbund?

Volvo_Mannen Volvoskadad
11 mars 2010 · 6 017 Inlägg

262turbo skrev:

maco skrev:

pars skrev:
Kollektivavtal sluts med en arbetsgivare för alla som jobbar på en arbetsplats, oavsett om man är med eller inte. Men jag ger många ören inte dom som inte är med. Det är ju ändå facket som har förhandlat fram det. Så är det iaf där jag jobbar. Jag är medlem i Pappers, som också är med i LO så de borde vara lika.

bakhjuls_spin: Gå med i IFmetall och be dom göra något åt saken. 12, före är ju piss.
Det är dyrt* men lönar sig i längden.

* Jag tycker inte att fackavgiften kan klassas som dyr i nått förbund. Det är ju ändå facket som sett till att vi har den lönen och förmåner (i vissa fall) vi har.

Precis. Annars skulle Johnsson kunna meka i en bil och dra in 25k/månad medan hans arbetskamrat Chong gör samma jobb för 10k/månad. Vilken tror du arbetsgivaren skulle anställa?

Håller också med angående facket. Även jag är med i pappers (kostar nästintill ingenting nu när jag går på a-kassa). Därigenom får jag min husförsäkring gratis.

så ni påstår att dom som inte är med i facket har samma rättigheter som en som är med?.... då ska jag gå ur i morgon.... kan oxå vara så att arbetsgivaren inte orkar förhandla med en och en och i stället kör samma villkor rakt av, men det är inte samma sak som att "ha rätt" till något...

Saken är ju den att är du inte med i facket måste du ju sköta löneförhandlingen själv, något som kan vara svårt eftersom man står helt ensam. Har själv exempel på det på företaget där jag jobbar. (Elektriker)

Jonas
Brandis Diktator
12 mars 2010 · 968 Inlägg

flera av mina vänner började runt 12 000 strecket. nu 3-4 år senare ligger dom runt 18 000 före skatt.. du borde nog kollat upp lite löner innan du började fordon wink ingen mekaniker blir rik på mecka v70.

enda gången är om du startar eget eller meckar fort som fan

Rensvinf
12 mars 2010 · 528 Inlägg

Angående de villkor som gäller i kollektivavtal så gäller de för alla oavsett om man är medlem så länge företaget har tecknat kollektivavtal. Vi har inte reglerat lägstalöner och annat i lag utan det mesta regleras via kollektivavtalen och om inte även icke-anslutna medlemmar går under kollektivavtalen, om sådana finns på arbetsplatsen, så skulle det bli A och B-lag där företagen givetvis föredrar de som inte är medlemmar.  Det är fackets roll att pedagogiskt förklara de fördelar man har som medlem, men också  varför även en icke-medlem ska gå under kollektivavtalen.   På rak arm (jag jobbar natt och är precis hemkommen,) kan nämnas att icke medlem får förhandla lönen själv,  det är *BARA* facket som förhandlar LAS-listan vid varsel och det är fullt möjligt - om än kanske inte populärt - att åsidosätta icke medlemmar vid LAS-förhandling vid varsel. Men viktigast av allt - vid problem på arbetsplatsen där man behöver hjälp av olika de slag (råd, jurist, osv) så får man ingen hjälp av fackets ombudsmän eller jurister.   Och att använda sig av egna advokater har vanlig arbetare inte råd med.

TRYIT Teddan
12 mars 2010 · 2 495 Inlägg

fattar inte varför alla ska vara så mycket för facket och dissa alla som inte är med.
man ska göra sig förtjänt av sin lön, vare sig man är med i ett fack eller inte.

Tycker det är så fel att facket ska vara med å bestämma vem som ska få stanna på en arbetsplats.
Dom fega gömmer sig bakom en mur , dom starka slåss för sin sak själva.

Ang trådskaparens lön, prata med din arbetsgivare kom med förslag.
Fråga när du fårhögre lön , vad han har för krav osv.

Skit i facket, det är sveriges sista kommunistföreningar som försöker rota sig hårt bland industri och "trä" arbetare .
Va lite blå och kämpa för din sak, ingen kommer någon vart om man inte kämpar själv.

Jag har själv gått fordon men aldrig jobbat med det då lönerna är för låga.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Akka
12 mars 2010 · 1 174 Inlägg

Metall bör det väl vara?

maco
12 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Akka skrev:
Metall bör det väl vara?

Är du säker? Alltså verkligen säker? Jag har inte hört det i tråden tidigare.. Hmm, detta krävs efterforskning. Om det ändå fanns en funktion som gjorde det möjligt att läsa tidigare sidor i en forumstråd.

maco
12 mars 2010 · 1 207 Inlägg

tjn skrev:
fattar inte varför alla ska vara så mycket för facket och dissa alla som inte är med.
man ska göra sig förtjänt av sin lön, vare sig man är med i ett fack eller inte.

Tycker det är så fel att facket ska vara med å bestämma vem som ska få stanna på en arbetsplats.
Dom fega gömmer sig bakom en mur , dom starka slåss för sin sak själva.

Ang trådskaparens lön, prata med din arbetsgivare kom med förslag.
Fråga när du fårhögre lön , vad han har för krav osv.

Skit i facket, det är sveriges sista kommunistföreningar som försöker rota sig hårt bland industri och "trä" arbetare .
Va lite blå och kämpa för din sak, ingen kommer någon vart om man inte kämpar själv.

Jag har själv gått fordon men aldrig jobbat med det då lönerna är för låga.

Om man inte gillar facket behöver man inte ansluta sig till det. As simple as that.
Vi har ju turen att våra Svenska lagar inte är uppbyggda som de i t.ex. staterna där många inte anställer de som är med i fack eller har planer att bli det, eftersom de kräver "för mycket". T.ex. McDonalds i staterna, tog många år innan det blev tal om fack där.

Hamilton
12 mars 2010 · 8 864 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Saken är ju den att är du inte med i facket måste du ju sköta löneförhandlingen själv, något som kan vara svårt eftersom man står helt ensam. Har själv exempel på det på företaget där jag jobbar. (Elektriker)

Är företaget anslutet till ett kollektivavtal vilket dom flesta är så följer dom lönerna vare sig dom anställda är med i facket eller inte sen kan ju alla förhandla om sina löner själv på lokalnivå.
Fackföreningarna förhandlar bara om dom centrala lönerna som arbetsgivarna är skyldiga genom avtalet att följa.

Vara fackansluten är något jag aldrig själv varit och inte anset mig vara i behov av.

Fotograf på tierpidag.se
pars Operatör
12 mars 2010 · 346 Inlägg

Hade jag vart arbetsgivare så hade jag försökt styra mitt företag så att jag inte anställt nån, alla hade haft en veckas avtal och pissiga löner. För det finns så många som är arbetslösa i dag att jag kan bara fråga nån annan. Det gör så jag kan ha exakt så mycket folk som behövs till varje uppgift, utan att behöva ha nån som bara blir över. Till ett lågt pris. Jag tjänar mer. Jag hade ju inte haft nån över 50 som jobbade åt mig, de är inte alls lika effektiva som 25-45 åringar.
Arbetarna har det inte så bra, men vem fan bryr sig?

Där kommer facket in och styr så jag inte kan göra precis hur jag vill. Om än jag har mycket att styra ändå, det är ju mitt företag.

Tycker du att det är okej att du får sparken för att det kommer en polack (som i byggnads) som gör jobbet du utför, fast billigare? Det är inte frågan om du kan göra jobbet lite bättre, han gör det billigare. Då skulle jag som arbetsgivare anlitat honom, utan tvekan. Och DU blir utan jobb.
Det är därför alla omfattas kollektivavtalet på arbetsplatserna. För att inte någon ska utföra ditt jobb billigare än du. Det tycker jag är lite av en försäkring.

Det fackliga löftet skrev:
Vi lovar och försäkrar att inte jobba till sämre villkor och till sämre lön än det vi nu lovar varandra. Vi lovar detta i den djupaste insikten om vi håller detta måste arbetsgivaren gå med på våra krav

http://www.pappers15.nu/web/webfolder/w … 2954183045


Hamilton skrev:
Är företaget anslutet till ett kollektivavtal vilket dom flesta är så följer dom lönerna vare sig dom anställda är med i facket eller inte sen kan ju alla förhandla om sina löner själv på lokalnivå.
Fackföreningarna förhandlar bara om dom centrala lönerna som arbetsgivarna är skyldiga genom avtalet att följa.

Vara fackansluten är något jag aldrig själv varit och inte anset mig vara i behov av.

Det beror på hur stort företaget är, vi har en lokal fackförening som sluter avtal åt alla som jobbar där.
Deras förhandlingar utgår ju från det centrala avtalet, men det är inte helt styrande.
DU är inte i behov av att vara med, men nån är. Eftersom jag är med i ett LO-förbund och de förhandlar (antagligen) åt dig. Så kan man nästan påstå att du skor dig på mig (och tusentals andra givetvis). Hur rätt är det? neutral


tjn skrev:
fattar inte varför alla ska vara så mycket för facket och dissa alla som inte är med.
man ska göra sig förtjänt av sin lön, vare sig man är med i ett fack eller inte.

Man ska göra sig förtjänt av sin lön, helt klart! Annars ska man inte jobba kvar... Men jag vill ha en rimlig lön för det jobb jag utför, därför kan man

tjn skrev:
Tycker det är så fel att facket ska vara med å bestämma vem som ska få stanna på en arbetsplats.
Dom fega gömmer sig bakom en mur , dom starka slåss för sin sak själva.

Och det går ju bra för dom? I restaurangbranschen är inte så många fackliga och inte alla har kollektiv avtal, hur bra lön har dom (som vart "starka" och slagits för sin sak) i förhållande till en pappers-arbetare eller en if-metallarbetare?

tjn skrev:
Skit i facket, det är sveriges sista kommunistföreningar som försöker rota sig hårt bland industri och "trä" arbetare .
Va lite blå och kämpa för din sak, ingen kommer någon vart om man inte kämpar själv.

Kan faktiskt hålla med lite, men det är nog en tolkningsfråga. Ingen kommer nån vart om ingen kämpar. Vissa åker snålskjuts på andras kämpande som det är idag.

tjn skrev:
Jag har själv gått fordon men aldrig jobbat med det då lönerna är för låga.

Dåliga avtal?

Senast redigerat av pars (12 mars 2010)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Hamilton
12 mars 2010 · 8 864 Inlägg

pars skrev:
Det beror på hur stort företaget är, vi har en lokal fackförening som sluter avtal åt alla som jobbar där.
Deras förhandlingar utgår ju från det centrala avtalet, men det är inte helt styrande.
DU är inte i behov av att vara med, men nån är. Eftersom jag är med i ett LO-förbund och de förhandlar (antagligen) åt dig. Så kan man nästan påstå att du skor dig på mig (och tusentals andra givetvis). Hur rätt är det? neutral

Rätt eller fel...ja jag ski**er högaktningsfullt i det om jag ska vara ärlig.
Livet är aldrig rättvist och så lär det även förbli.

Jag ligger inte sömnlös om nätterna och grubblar över facket direkt, dom behöver inte mig och jag har aldrig varit i behov av dom....roll

Fotograf på tierpidag.se
Pan
12 mars 2010 ·

tjn skrev:
fattar inte varför alla ska vara så mycket för facket och dissa alla som inte är med.
man ska göra sig förtjänt av sin lön, vare sig man är med i ett fack eller inte.

Tycker det är så fel att facket ska vara med å bestämma vem som ska få stanna på en arbetsplats.
Dom fega gömmer sig bakom en mur , dom starka slåss för sin sak själva.

Ang trådskaparens lön, prata med din arbetsgivare kom med förslag.
Fråga när du fårhögre lön , vad han har för krav osv.

Skit i facket, det är sveriges sista kommunistföreningar som försöker rota sig hårt bland industri och "trä" arbetare .
Va lite blå och kämpa för din sak, ingen kommer någon vart om man inte kämpar själv.

Jag har själv gått fordon men aldrig jobbat med det då lönerna är för låga.

Kan säga att det är jävla i mig tur att facket finns. Är inget big fan direkt men det hade blivit ett helvete på mitt jobb annars! (Är tjänstledig nu).

Komptid=0
Inarbetadedagar=0

Säsongstider. Jobba som ett svin på sommaren vara ledig på vintern. Någon veckas varsel sen kan man helt plötsligt vara ledig en hel vecka. Av den inarbetade tiden som företaget styr över. Inget övertidstillägg tex 7-19:00 inget extra.

Men så kanske du gillar att jobba eller?

pars Operatör
12 mars 2010 · 346 Inlägg

Hamilton skrev:

pars skrev:
Det beror på hur stort företaget är, vi har en lokal fackförening som sluter avtal åt alla som jobbar där.
Deras förhandlingar utgår ju från det centrala avtalet, men det är inte helt styrande.
DU är inte i behov av att vara med, men nån är. Eftersom jag är med i ett LO-förbund och de förhandlar (antagligen) åt dig. Så kan man nästan påstå att du skor dig på mig (och tusentals andra givetvis). Hur rätt är det? neutral

Rätt eller fel...ja jag ski**er högaktningsfullt i det om jag ska vara ärlig.
Livet är aldrig rättvist och så lär det även förbli.

Jag ligger inte sömnlös om nätterna och grubblar över facket direkt, dom behöver inte mig och jag har aldrig varit i behov av dom....roll

Att livet inte är rättvist är helt sant och kommer som du säger aldrig bli. Jag tycker som jag tycker, att du är en parasit som bara glider med.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Hamilton
12 mars 2010 · 8 864 Inlägg

pars skrev:

Hamilton skrev:

pars skrev:
Det beror på hur stort företaget är, vi har en lokal fackförening som sluter avtal åt alla som jobbar där.
Deras förhandlingar utgår ju från det centrala avtalet, men det är inte helt styrande.
DU är inte i behov av att vara med, men nån är. Eftersom jag är med i ett LO-förbund och de förhandlar (antagligen) åt dig. Så kan man nästan påstå att du skor dig på mig (och tusentals andra givetvis). Hur rätt är det? neutral

Rätt eller fel...ja jag ski**er högaktningsfullt i det om jag ska vara ärlig.
Livet är aldrig rättvist och så lär det även förbli.

Jag ligger inte sömnlös om nätterna och grubblar över facket direkt, dom behöver inte mig och jag har aldrig varit i behov av dom....roll

Att livet inte är rättvist är helt sant och kommer som du säger aldrig bli. Jag tycker som jag tycker, att du är en parasit som bara glider med.

Man tackar......det har inte slagit dig att jag kanske inte är arbetstagare  roll
och således inte i behov av ett fackförbund, utan såna som mig (dvs parasiter) så skulle sånna som du bo i en låda i skogen och käka kottar ......wink

nog off topic och åter till ämnet
vidare svar tas via PM

Fotograf på tierpidag.se
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 mars 2010 · 6 017 Inlägg

Hamilton skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Saken är ju den att är du inte med i facket måste du ju sköta löneförhandlingen själv, något som kan vara svårt eftersom man står helt ensam. Har själv exempel på det på företaget där jag jobbar. (Elektriker)

Är företaget anslutet till ett kollektivavtal vilket dom flesta är så följer dom lönerna vare sig dom anställda är med i facket eller inte sen kan ju alla förhandla om sina löner själv på lokalnivå.
Fackföreningarna förhandlar bara om dom centrala lönerna som arbetsgivarna är skyldiga genom avtalet att följa.

Vara fackansluten är något jag aldrig själv varit och inte anset mig vara i behov av.

Jo visst är det så, men ingen tjänar så lågt som lägstalönerna som förhandlas fram, nivån ligger alltid över det. Men min arbetskamrat som inte var med i facket fick just lägstalönen som var kännbart lägre än alla andras som är med i facket.

Jonas
Batta
13 mars 2010 · 1 353 Inlägg

Jag började som mekaniker direkt efter skolan, jag hade 13.200 före skatt då, så lönerna ligger därikring som nyutexaminerad mekaniker skulle jag säga, vet flera härikring som hamnade där omkring i lön.


och jag själv har aldrig varit medlem i varken Fack eller a-kassa, och inga planer på att bli det heller.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
westlife
13 mars 2010 · 246 Inlägg

Du har väl provanställning i 6 mån. Sen efter det höjs lönen lite samt att du borde få ackordslön också. Ingen mekaniker som blir rik på timlön heller..

TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2010 · 1 443 Inlägg

westlife skrev:
Du har väl provanställning i 6 mån. Sen efter det höjs lönen lite samt att du borde få ackordslön också. Ingen mekaniker som blir rik på timlön heller..

OT: och jag vill inte serva min bil hos en verkstad som servar på ackord heller, det fuskas åt h-e för mycket då.

Vad gäller att förhandla lönen själv om man inte är med i facket (eller om man är med i facket också för den delen) hos ett företag som har kollektivavtal räknas som avtalsbrott och är inte tillåtet om inte avtalet medger personlig löneförhandling, de flesta avtal inom trä, metall, papper, grafiker gör INTE det utöver en viss lokal pott, med lokal pott menas att alla ska ha en viss löneökning centralt om xxx öre per timme sedan kan företaget fördela xxx öre per anställd och timme fritt lokalt över alla anställda, om de är riktigt jävliga kan de lägga allt på en anställd vilket iofs är bra för honom men suger för övriga som då får säg 1,50 mer i timmen medans en enskild person får 10 kr mer i timmen istället för att alla skulle fått 3 kronor mer i timmen, men detta är såklart ett extremfall.

Men måste säga att 12000 före skatt är mycket lågt även för en provanställning, jag skyfflar brädor om dagarna och tar ut över 25 före skatt...

edit: du får väl göra som många andra bilmekar: köra svart om helgerna  =P

Senast redigerat av TS_quattro (13 mars 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang