1928 besökare just nu
Sida: 2 / 3 | Föregående | Nästa

Dimljus? Vad gäller i form av kombination?

Tega
Yrkesförare
Från: Malmö
Registrerad: 2006-03-06

Re: Dimljus? Vad gäller i form av kombination?

Va jag hört får man aldrig kombinera dimm och halvljus vid något tillfälle. Har snuten sagt till mig iaf.

Gislekillen
RushRacing.tk
Från: Gislaved
Registrerad: 2006-03-08

Tega skrev:

Va jag hört får man aldrig kombinera dimm och halvljus vid något tillfälle. Har snuten sagt till mig iaf.

Vid kraftig dimma eller nederbörd får det kombineras.

infreeze
Medlem
Registrerad: 2005-12-29

Hm jag kör alltid med parkeringsljus på dagen har aldrig blivit stoppad plus att jag har kört det på natten med fan tongue iförsig polisen vände för att det såg skumt ut antar väl att dom skulle se om bilen var stulen men det var det ej så dom vända sedan efter några min bilfärd tongue

Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21

Xoff skrev:

en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen.
Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.

Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.

Senast redigerat av Drönirettab (2006-06-04 23:24)

Volvo_Mannen
Volvoskadad
Från: Örebro
Registrerad: 2006-02-13
Webbsida

Drönirettab skrev:

Xoff skrev:

en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen.
Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.

Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.

precis 240/260 och 740/760 har varselljus!

Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09

Fredde9-3
Medlem
Registrerad: 2006-04-06

pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

Gislekillen
RushRacing.tk
Från: Gislaved
Registrerad: 2006-03-08

Fredde9-3 skrev:

pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.

Fredde9-3
Medlem
Registrerad: 2006-04-06

Gislekillen skrev:

Fredde9-3 skrev:

Då litar vi på dig smile var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant

Senast redigerat av Fredde9-3 (2006-06-05 10:22)

falloutboy
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2006-04-09

men_vad skrev:

Merclone skrev:

Hur funkar det med bara parkeringsljus? Får man köra med endast det? Ser så jävla fräkt ut på GTOn...

du får aldrig köra med bara parkeringljus....... Om jag inte kommer ihåg helt fel...

exakt.. jag åkte nästan på 400kr i böter för att jag körde med enbart p-ljus på GTAn. Har köpt LED-ljus som jag ska köra med utöver p-ljus.

_Jerkan_
Chaufför
Från: Tibro
Registrerad: 2005-12-06

Gislekillen skrev:

_Jerkan_ skrev:

Gislekillen skrev:

Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.

Man får aldrig ha dimljus o halvljus ihop, inte ens när det är mörkt ute o dimmigt eller regnigt eller snöigt.. Då ska man ha halvljus, eller ifall man verkligen tycker att man ser bättre vid regn,snö eller dimma så är det tillåtet med dimljus+ parkeringsljus även vid mörker..

Men man får inte köra med bara parkeringsljuset tänt...

Parkering kan jag ha fel på.. men vad har du fått de ifrån att man inte få ha dim+halvljus vid dimma??
Parkering+dim vid mörker får du inte ha oavsett dimma eller inte.

Man får aldrig kombinera dimljus+halvljus inte ens vid mörker när man tycker att de skulle krävas, då gäller enbart halvljus, men tycker man att man ser bättre vid dimma,snöfall eller regn får man ha dimljus+parkering även vid mörker.

_Jerkan_
Chaufför
Från: Tibro
Registrerad: 2005-12-06

Fredde9-3 skrev:

Gislekillen skrev:

Fredde9-3 skrev:

Då litar vi på dig smile var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant

Den punktern angående att inte blända andra, man får ha dimljuset+halvljuset när man bara använder helljus endast då får dimlju+halvlju användas samtidigt för då ska de inte finnas någon risk för bländning!!

Volvo_760Tic
Medlem
Från: Alingsås
Registrerad: 2007-09-28

dimljus och parkeringsljus, varselljuset får endast anvädas ensamt precis som halvljuset, har själv fått böter och tillsägning av polis om att dimljus varselljus ej är godkänt

Tom
Darth Vader
Från: Borås
Registrerad: 2007-02-28

Gislekillen skrev:

När jag skrev upp, för drygt ett halvår sedan fick vi lära oss att halv+dim får aldrig användas. Dimljus får endast förekomma tillsammans med helljus eller parkeringsljus.

Braaaaap?

gamlingen
Buntbilsförare SDR
Från: Iggesund
Registrerad: 2006-12-05

florerar denna tråd än.. tycker det borde finns miljoner svar,, så många trådar som funnits om detta.. och alla ger samma samma svar... halv+ dim = nope.. Dim + park = OK när det är ljust

Senast redigerat av gamlingen (2007-10-20 14:20)

Dimljus är ett jäkla aber

Pellefax
Medlem
Från: Åseda
Registrerad: 2006-02-05

Förstår inte varför det finns flera trådar om detta när reglerna är så enkla,har ni inte gått i körskola..?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

gamlingen
Buntbilsförare SDR
Från: Iggesund
Registrerad: 2006-12-05

Pellefax skrev:

Förstår inte varför det finns flera trådar om detta när reglerna är så enkla,har ni inte gått i körskola..?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

Jo för att en del kan inte läsa annat än på gorg.se... och läser dom där fattar dom inget ändå och måste starta en ny tråd...

Dimljus är ett jäkla aber

Thomas_945LTT
Gäst

LazerHawke skrev:

Gillar inte den regeln.... många Xenon är ju nästan värre än halv å dim ihop sad

Ja faktiskt! Har förresten, många ggr, mött ambulanser me dimljus+halvljus på samtidigt....hmmm....

henne_svenne
Saab frälst
Från: Huskvarna
Registrerad: 2007-10-03

Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis?
Mvh Henning

Män med stake kör bil med drake!!
                                         Inspirerad av en kontainer....  Skapad av volvo!!

azid
Det som inte dödar gör ont
Registrerad: 2007-07-06

skulle det vara nån skillnad om det är en ny saab eller en gammal? samma regler

2slow

Brains
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2008-08-02
Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec "VCRacing - Girls on Track"
Webbsida

henne_svenne skrev:

Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis?
Mvh Henning

Samma regler för alla bilar.

Index » Allmänt » Dimljus? Vad gäller i form av kombination?

1   2   3    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Volkswagen Golf IV GTI Turbo
Skapades för 29 minuter sedan
Saab 9000 t16
Skapades för 38 minuter sedan
Opel Manta Rally 1900 SR
Skapades för 105 minuter sedan
Volkswagen the beetle tdi
Skapades för 115 minuter sedan