Parkeringsskada - Vad Gäller Egentligen Enligt Lag?

Christian9-5
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Hej!

Parkerade min bil bredvid en blå Saab 9-5 och när jag kom tillbaka hade min bil en REJÄL buckla i framdörren på passagerarsidan.
Smällen har skrapat bort min lack ända in till grunden och efterlämnat en lång blå rand.
Snyggt.
En förbipasserande kvinna som var ute med sin hund sa att ägaren till den blå saab:en slog upp sin dörr rakt in i min men brydde sig inte utan körde iväg.
Kvinnan kom ihåg reg-numret och jag har sett den flera gånger på parkeringen sedan det hände.

Idag satte jag en lapp på fönstret på den blåa saaben och hoppas att han/hon ringer upp.

Vet nån vad som egentligen gäller enligt lag?
Vad kan jag kräva? Kan jag kräva något överhuvudtaget?

Riktigt störigt är det iallafall!

azid Det som inte dödar gör ont
23 mars 2010 · 2 668 Inlägg

hota lite försiktigt han med att han smitit och att du faktist har ett vittne till hans dumheter så han betalar sitt snesteg...

2slow
Christian9-5
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Personen lär ju med största sannolikhet neka till att denne skulle ha gjort detta.
Då återstår väl bara polisanmälan antar jag?

skjortan Down n`out
23 mars 2010 · 514 Inlägg

anmäl, åker personen ifråga dit på det så har hon fin fina böter sen

Down n`out
HalfShell
23 mars 2010 · 162 Inlägg

Ord mot ord, så en polisnmälan lär inte hjälpa. Något som däremot skulle hjälpa är en kniv mot lack runt om och däck.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Slaylix tratt
23 mars 2010 · 353 Inlägg

Du har ett vittne, men ring polisen/försäkringsbolaget och hur hur man ska gå tillväga, dvs om du inte får tag på idioten

volvo-racer
23 mars 2010 · 724 Inlägg

bara att polis anmäla..jag skulle inte tveka en sekund om jag hade ett vittne osv...rätt ska va rätt..han ska fan betala.

skjortan Down n`out
23 mars 2010 · 514 Inlägg

HalfShell :

men säg att han har nummer/kontakt med hon som såg detta, då har han ett vittne, kanske till och med finns lack från den andra bilen på hans bil? en till grejj,

Senast redigerat av skjortan (23 mars 2010)

Down n`out
Christian9-5
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Tack för alla svar!

Personen som gjorde detta ringde upp precis upp, han såg lappen på rutan.
Han nekade först (givetvis) men ändrade sig snabbt när jag sade att jag hade ett vittne.

Han skulle ringa sitt försäkringsbolag så skulle han fixa kostnaderna.

Skönt!

BOLIN_
23 mars 2010 · 2 763 Inlägg

Det finns jävlar idioter till allt tongue

Volvo - For Life
Squadron
23 mars 2010 · 1 833 Inlägg

Schysst!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
volvoentusiasten
23 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Jag skulle ha polisanmält honom också då han inte verkar behöva en moral-lektion av polisen iochmed att han nekade först.

groze
23 mars 2010 · 564 Inlägg

Jag hade blivit så jävla förbannad att jag skulle polisanmäla och såklart försöka få honom att betala, antingen själv eller via försäkringsbolaget.
Hade han däremot satt en lapp i rutan på min bil direkt, och försökt lösa det själv med mig utan att smita, så gör jag såklart ingen polisanmälan.

falloutboy
23 mars 2010 · 1 723 Inlägg

skönt att det ordnar sig. jag har lyckats få två uppslag på min förra bil och ingen hade då vett att höra av sig. man blir sur som satan!

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
23 mars 2010 · 946 Inlägg

Det som har skett är en trafikolycka, personen i fråga har gjort sig skyldig till smitning vilket är ett ganska allvarligt brott. Polisanmäl händelsen!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Mr_Woods Musiker
23 mars 2010 · 472 Inlägg

Dock måste man tydligen, tyvärr kunna BEVISA att "dörrupslaget" skedde i samband med att han antingen anlände till eller lämnade parkeringsplatsen...

Senast redigerat av Ras_J (23 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
23 mars 2010 · 946 Inlägg

Ras_J skrev:
Dock måste man tydligen, tyvärr kunna BEVISA att "dörrupslaget" skedde i samband med att han antingen anlände till eller lämnade parkeringsplatsen...

Det behöver man absolut inte göra för att kunna göra en polisanmälan ang trafikolycka. Du behöver inte ens visa upp själva skadan för polisen. Ang försäkringsbolagen är det säkert lite olika vad som gäller från bolag till bolag, dock kan tekniker enkelt se om skadan är gammal eller ny.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Mr_Woods Musiker
23 mars 2010 · 472 Inlägg

Självklart får och bör man polisanmäla men skedde det inte i samband med färd räknas det tydligen som "skadegörelse"...
Jag har på förekommen anledning kollat upp det...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Nehe
23 mars 2010 · 687 Inlägg

Ursäkta men jag börjar bli lite irriterade på alla drönare.

Nej i detta fall kan det INTE bli skadegörelse då det är ett uppsåtsbrott BrB 1:2 "en gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen".

BrB 12:1 Skadegörelse = Ett uppsåtsbrott. Med andra ord hade inte den andra bilägaren uppsåt till att nu jävlar ska TS få sig en fin buckla i sin bil så jag drar upp min dörr allt vad jag kan och fixar det så är det INTE ett skadegörelsebrott.

Nyttig matläsning BrB en kommentar kap 1-12 (Del 1) sid 12:7 om uppsåt vid skadegörelse.

Däremot har man skyldigheter vid liknande "olyckor" som i TS fall där någon oaktsamt öppnat sin dörr och råkat göra en buckla, vi läser i:

TrF (TF) 2:8 - Åligganden vid trafikolyckor
1. "På begäran av någon annan som haft del i olyckan vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen "

2. "Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras".

Med andra ord så skulle personen i fråga ha lämnat en lapp på TS bil med namn och telefonnr alternativt kontakta polisen och anmält det som hänt.

I detta fallet gjorde personen i fråga ingedera och kan därför anmälas enligt TBL 5§ - Smitning.

I TBL 5§ kan man läsa "om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader".

Och JA som någan annan nämnde detta räknas som en trafikolycka.

Med andra ord så går det att göra en polisanmälan för smitning. Och eftersom det finns ett vittne till händelsen så skulle jag inte tveka över att göra det om personen i fråga ej vill göra rätt för sig.

Nu har denna historia verkat få ett lyckligt slut och jag hoppas att det ordnar sig med FB!.

Tack och hej.

Senast redigerat av Nehe (23 mars 2010)

Mr_Woods Musiker
23 mars 2010 · 472 Inlägg

Nehe skrev:
Med andra ord så går det att göra en polisanmälan för smitning. Och eftersom det finns ett vittne till händelsen så skulle jag inte tveka över att göra det om personen i fråga ej vill göra rätt för sig.

Tack för ditt klarläggande!

Då jag ställde frågan till polisen fick jag svaret att jag måste bevisa att man KÖRT bilen i samband med att dörren slängdes upp i sidan på min bil och inte t.ex. bara varit ute för att hämta något i bilen utan att köra, men det är ju inte precis första gången polisen inte kan svara/lämnar ett felaktigt svar på en fråga man fått stå i telefonkö i en halvtimme för att få ställa...

Senast redigerat av Ras_J (23 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang