Bmw 523 e39 startar helt plöttsligt inte?

sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Hej. Kan börja berätta att bilen kördes senast igår kväll.

Men nu när jag skulle ut och starta så vill den inte starta. Startmotorn går runt, men tänder inte? Eller om den inte får bensin.
Det finns drygt 15 liter i tanken. Bilen står parkerad på en garage uppfart på 10% lutning.

Har även haft problem med fjärrstyrningen på centrallåset, ibland funkar det och ibland inte. Kanske något sammandband?
Eller om det finns något "standard" fel som många råkat ut för?
Och nej. Jag har inga felkoder!
// PK

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
kimmy89 Like it German
20 april 2010 · 378 Inlägg

eftersom du har så lite bensin i tanken och den står i lutning kanske den inte får nån bränsle.. låter lite långsökt men prova ställ den plant om de går smile

Hur många skruvar fick du över?....
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

kimmy89 skrev:
eftersom du har så lite bensin i tanken och den står i lutning kanske den inte får nån bränsle.. låter lite långsökt men prova ställ den plant om de går smile

Jo, tanken slog mig också. Men sen kom jag på att bilen har stått parkerad där med max 2 liter i tanken också.

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
kimmy89 Like it German
20 april 2010 · 378 Inlägg

kolla alla tänddelar, tändkablar,rotor,fördelarlock,tändstift, om du har gnista. är stiften blöta får du iaf fram sås.

Hur många skruvar fick du över?....
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

kimmy89 skrev:
kolla alla tänddelar, tändkablar,rotor,fördelarlock,tändstift, om du har gnista. är stiften blöta får du iaf fram sås.

Får gå ut och testa. har 3 bilar som gått sönder på loppet av 2 veckor. Snart hoppar jag sönder den.

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Turbovin Turbo lover
20 april 2010 · 555 Inlägg

Var den igång en kort stund senast? Råkade precis ut för att min 525 inte startade och då var det för att jag hade haft igång den en väldigt kort stund gången innan. BMW:s motorer surar ner sig om man gör så så jag fick nöta på startmotorn i 30s med gasen helt nertryckt. Sedan startade den.

Kan ju va värt att prova detta innan man lägger flera timmar på felsökning som jag gjorde wink

Senast redigerat av Turbovin (20 april 2010)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Turbovin skrev:
Var den igång en kort stund senast? Råkade precis ut för att min 525 inte startade och då var det för att jag hade haft igång den en väldigt kort stund gången innan. BMW:s motorer surar ner sig om man gör så så jag fick nöta på startmotorn i 30s med gasen helt nertryckt. Sedan startade den.

Kan ju va värt att prova detta innan man lägger flera timmar på felsökning som jag gjorde wink

körde kanske 6-7km så borde inte vara med. Men ska testa det. Tänkte att jag skulle ta ur stiften och kolla. Men tji fick jag. Vad för konstigt verktyg får man ur stiften med? Inte är det vanliga iaf.

Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Turbovin Turbo lover
20 april 2010 · 555 Inlägg

Du måste ju lossa tändspolarna först innan du kommer åt stiften. Du har ju inte fördelarlock, rotor å kablar på den bilen.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Turbovin skrev:
Du måste ju lossa tändspolarna först innan du kommer åt stiften. Du har ju inte fördelarlock, rotor å kablar på den bilen.

joo det vet jag. Har öppnat och kikat. Men långt nere i hålet så sitter ett litet stift. Vad är det för mm på den?

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Turbovin Turbo lover
20 april 2010 · 555 Inlägg

Jag vill minnas att det funkar med en vanlig tändstiftshylsa och förlängare bara.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Nu har jag kollat var ända säkring. Alla är hela. Bilen ger fortfrarande inte ifrån sig ett ljud. Någon som har ett diagnoserings verktyg som kan hjälpa mig mot betalning? Behöver verkligen bilen.

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Darkspirit
20 april 2010 · 43 Inlägg

sthlm_145 skrev:

Turbovin skrev:
Du måste ju lossa tändspolarna först innan du kommer åt stiften. Du har ju inte fördelarlock, rotor å kablar på den bilen.

joo det vet jag. Har öppnat och kikat. Men långt nere i hålet så sitter ett litet stift. Vad är det för mm på den?

Testa med 16 ..

sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Nu har jag kollat ännu mera. Jag får ingen gnista. Och stiften är snustorra=Ingen bensin heller.
Börjar fundera om det har något med larmet att göra? Ibland funkar det att låsa och låsa upp med fjärren och ibland inte? Hjälp!

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Noxxer
20 april 2010 · 1 482 Inlägg

Kommer det varken soppa eller gnista så kan det vara EWS enheten/Styrboxen som klappat. Och detta är absolut inte billigt att byta. Men innan vi kan konstatera att det är detta så finns det några saker du bör kolla.

Kontrollera pumpen om den fungerar. Om du kan göra detta genom att bygla relät vet jag inte pga EWS2, men eftersom vi ska försöka gå förbi den nu så är det bäst att plocka ur pumpen och kolla den manuellt.

Sen mäter du upp Vevaxelgivaren som sitter i framkant på motorn vid triggerskivan. Denna givare ger tändsignalen till boxen, funkar inte denna givare får man ingen gnista. Ligger den över 1000ohm är den trasig förmodligen. Bör ligga mellan 600-800ohm mellan 2 stift, andra stiften ger inget utslag.

Kan även vara ett relä fel. Huvudrelät kan ha klappat. Det klappade på en av mina bmw. Vart det sitter på E39 vet jag inte, formodligen vid datorboxarna. Leta på google efter ett elschema till E39, det finns.

Om allting över fungerar så kan det vara startspärren som strular. Detta bör du lämna in till BMW då det är kodat system som man inte ska pilla på utan rätt utrustning. Allt med Ews systemet kostar många tusenlappar dock...

BLT Service
Theracords Music Label
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Noxxer skrev:
Kommer det varken soppa eller gnista så kan det vara EWS enheten/Styrboxen som klappat. Och detta är absolut inte billigt att byta. Men innan vi kan konstatera att det är detta så finns det några saker du bör kolla.

Kontrollera pumpen om den fungerar. Om du kan göra detta genom att bygla relät vet jag inte pga EWS2, men eftersom vi ska försöka gå förbi den nu så är det bäst att plocka ur pumpen och kolla den manuellt.

Sen mäter du upp Vevaxelgivaren som sitter i framkant på motorn vid triggerskivan. Denna givare ger tändsignalen till boxen, funkar inte denna givare får man ingen gnista. Ligger den över 1000ohm är den trasig förmodligen. Bör ligga mellan 600-800ohm mellan 2 stift, andra stiften ger inget utslag.

Kan även vara ett relä fel. Huvudrelät kan ha klappat. Det klappade på en av mina bmw. Vart det sitter på E39 vet jag inte, formodligen vid datorboxarna. Leta på google efter ett elschema till E39, det finns.

Om allting över fungerar så kan det vara startspärren som strular. Detta bör du lämna in till BMW då det är kodat system som man inte ska pilla på utan rätt utrustning. Allt med Ews systemet kostar många tusenlappar dock...

Tackar, ska genast ut och mäta lite. Men jag tycker det är så skumt att bilen gick sönder när jag låg och sov sad

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

sthlm_145 skrev:

Noxxer skrev:
Kommer det varken soppa eller gnista så kan det vara EWS enheten/Styrboxen som klappat. Och detta är absolut inte billigt att byta. Men innan vi kan konstatera att det är detta så finns det några saker du bör kolla.

Kontrollera pumpen om den fungerar. Om du kan göra detta genom att bygla relät vet jag inte pga EWS2, men eftersom vi ska försöka gå förbi den nu så är det bäst att plocka ur pumpen och kolla den manuellt.

Sen mäter du upp Vevaxelgivaren som sitter i framkant på motorn vid triggerskivan. Denna givare ger tändsignalen till boxen, funkar inte denna givare får man ingen gnista. Ligger den över 1000ohm är den trasig förmodligen. Bör ligga mellan 600-800ohm mellan 2 stift, andra stiften ger inget utslag.

Kan även vara ett relä fel. Huvudrelät kan ha klappat. Det klappade på en av mina bmw. Vart det sitter på E39 vet jag inte, formodligen vid datorboxarna. Leta på google efter ett elschema till E39, det finns.

Om allting över fungerar så kan det vara startspärren som strular. Detta bör du lämna in till BMW då det är kodat system som man inte ska pilla på utan rätt utrustning. Allt med Ews systemet kostar många tusenlappar dock...

Tackar, ska genast ut och mäta lite. Men jag tycker det är så skumt att bilen gick sönder när jag låg och sov sad

Givaren var hel. Jag har bensin, men ingen gnista. Vart mer kan jag söka?
Tänkte på en sak. Som det tidigare sades så finns det ingen tändkabel. När jag kolla gnistan så tog jag hela tjofräsen och tröck på tändstiftet. Lade sedan tändstiftet mot jord. Vet att man gör så på bilar med tändkabel. Men gäller det samma för denna?

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Kavli Motborgare
20 april 2010 · 1 099 Inlägg

sthlm_145 skrev:
Nu har jag kollat ännu mera. Jag får ingen gnista. Och stiften är snustorra=Ingen bensin heller.
Börjar fundera om det har något med larmet att göra? Ibland funkar det att låsa och låsa upp med fjärren och ibland inte? Hjälp!

Att det inte går att låsa upp och igen med fjärren beror mest sannolikt på ett problem i antennförstärkaren som sitter där bak (FZV). Den splittar antennsignalen mellan radio och fjärrlås och den demodulerar även låssignalen, så att det är ett fullt läsbart pulståg som åker in i ZKE-modulen. Det är inte helt ovanligt att detta fel uppstår.

Det felet har dock inget att göra med startspärren. Så länge motorstyrningen känner igen nyckeln via antennen i tändingslåset, så skall bilen starta.

Det finns lite att läsa här http://www.bmwgm5.com/ annars.

-- K

Senast redigerat av Kavli (20 april 2010)

Kavli Motborgare
20 april 2010 · 1 099 Inlägg

sthlm_145 skrev:
Givaren var hel. Jag har bensin, men ingen gnista. Vart mer kan jag söka?
Tänkte på en sak. Som det tidigare sades så finns det ingen tändkabel. När jag kolla gnistan så tog jag hela tjofräsen och tröck på tändstiftet. Lade sedan tändstiftet mot jord. Vet att man gör så på bilar med tändkabel. Men gäller det samma för denna?

Jo, så gör man.

Eftersom bensinpumpen går, så borde immobilizer-junket fungera. Jag är inte hundra på att den deaktiverar bränslepumpsrelät i tillägg till tändpulserna, men 99%. Då återstår i stort sett vevaxel och kamaxelgivaren.

-- K

sthlm_145
20 april 2010 · 297 Inlägg

Kavli skrev:

sthlm_145 skrev:
Givaren var hel. Jag har bensin, men ingen gnista. Vart mer kan jag söka?
Tänkte på en sak. Som det tidigare sades så finns det ingen tändkabel. När jag kolla gnistan så tog jag hela tjofräsen och tröck på tändstiftet. Lade sedan tändstiftet mot jord. Vet att man gör så på bilar med tändkabel. Men gäller det samma för denna?

Jo, så gör man.

Eftersom bensinpumpen går, så borde immobilizer-junket fungera. Jag är inte hundra på att den deaktiverar bränslepumpsrelät i tillägg till tändpulserna, men 99%. Då återstår i stort sett vevaxel och kamaxelgivaren.

-- K

Skönt att jag gjorde rätt. Men bilen borde vell starta om det är fel på dom givarna?

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Kavli Motborgare
20 april 2010 · 1 099 Inlägg

sthlm_145 skrev:

Kavli skrev:

sthlm_145 skrev:
Givaren var hel. Jag har bensin, men ingen gnista. Vart mer kan jag söka?
Tänkte på en sak. Som det tidigare sades så finns det ingen tändkabel. När jag kolla gnistan så tog jag hela tjofräsen och tröck på tändstiftet. Lade sedan tändstiftet mot jord. Vet att man gör så på bilar med tändkabel. Men gäller det samma för denna?

Jo, så gör man.

Eftersom bensinpumpen går, så borde immobilizer-junket fungera. Jag är inte hundra på att den deaktiverar bränslepumpsrelät i tillägg till tändpulserna, men 99%. Då återstår i stort sett vevaxel och kamaxelgivaren.

-- K

Skönt att jag gjorde rätt. Men bilen borde vell starta om det är fel på dom givarna?

Nix. I alla fall inte vevaxelgivaren. Det är ju den som ger styrboxen information om var svänghjulet står. Utan den infon har den ingen koll på när den skall ge gnista. Ingen puls, ingen gnista.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang