Opel Astra H. Glappkontakt till instrument panel/mätarhus???

newBadboy
30 april 2010 · 340 Inlägg

Hallöj.



Frugan kör en Astra H från 07. Igår kväll sa hon att inom loppet av några veckor har hon märkt tre ggr när hon kört på motorvägen att för ett kort ögonblick "släcks" instrument panelen ner och alla mätare visar noll.



Jag frågade om radion tystnar men det tänkte hon inte på. Hon tror inte att köregenskapen påverkades med ojämn motorgång osv men är inte helt 100% då det gick så fort, troligtvis har inte heller infodisplayen som visar radiokanal klocka mm slocknat.



Bilen har inte tänt felkods lampan.



Kan man misstänka att det är spännings matningen eller ngt liknande till mätarhuset som glappar eller ngt liknande? Vad kan man annars hålla utkik efter. Alla tips mottages tacksamt. Min förhoppning är att det är standard fel så att säga, som är välkänt.



Kan tillägga att bilen varit krockad för ca 1,5 år sedan. Smällen tog vänster framhjul. Hjulupphängning, skärm samt lite annat fick bytas. Kablar i det området är såvitt jag vet utbytta

epapower
30 april 2010 · 593 Inlägg

Är inget vanlig förekommande fel men har hänt att detta fenomen uppträder när matningen till instrumentet bortfaller. Denna matning kommer då ifrån "rec,en", alltså bakre elektronikmodulen.. Sitter VB i bagaget innanför klädseln. Prova att röra säkringar och knacka lite på relän och allt.. försvinner problemet?

Hade exakt detta problem på en kundbil, och allt hoppa igång när ja gick fram och dunka till på "rec:en"., så prova det du också..

Någon mer funktion som bortfaller? fungerar blinkers och bakrutevärme när problemet uppstår?

mvh

newBadboy
30 april 2010 · 340 Inlägg

Tack för tipset.

Nu är det som sagt min fru som har bilen och de gånger det har hänt så har den bara glappat till i ngn sekund. Precis så hon märkte det. Sedan så funka allt igen. Så det har liksom inte funnits tid till att exakt kolla vad som dött och inte.


Så mätarhuset har egen matning isolerad från ex stereo och info display?


Kan du specifiera lite mer exakt vilka säkringar och reläer som är berörda? Jag har inget eget elschema.

Tack

Taggen_00
22 februari 2013 · 1 Inlägg

Bumpar tråden..

Jag har precis samma fel på min Astra -08. Har du fått reda på vad som var felet? Jordfel kanske?


Mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang