Skillnad på JDM - Tyskstuk ?

wejan
6 maj 2010 · 101 Inlägg

Skillnad på JDM - Tyskstuk styling?
Någon som har en riktigt bra förklaring o kanske en och en annan bild?





MVH

Senast redigerat av wejan (6 maj 2010)

Aerodynamik ...
6 maj 2010 · 7 120 Inlägg

Tyskstuk är ju breda fälgar på clean, låga tyska bilar. tongue Inget svårt med det.

http://iloapp.tyskstuk.de/data/_gallery/public/0/1216302000_resized.jpg

I grund och botten som jag fattat det så är JDM japanska bilar med värre OEM delar från Japan, men vart man drar gränsen för vad som är äkta JDM och inte är rätt svårt att säga. Själva begreppet är rätt luddigt faktiskt.
Men man kan säga att det handlar mer om race än trams som neonljus och stora ljudsystem. smile
Typisk JDM bil:

http://derrickbou.files.wordpress.com/2009/04/0hondacivicek9-jdm2.jpg


Nuförtiden så har ju begreppet HellaFlush tagit över och det handlar ju bara om låga bilar med sjuk offset med riktigt porriga fälgar. Många mixar ihop detta med JDM och tyskstuk, men jag antar att det kan vara både och, eller inget av dem.

http://i26.photobucket.com/albums/c105/jzz30tt/Car%20meets/IMG_0578.jpg

Tror Eisenhut här på garaget  har en bättre förklaring än mig dock. smile

wejan
6 maj 2010 · 101 Inlägg

haha kul att det är dryga 50 st "besökare" efter 9  min, hur många komentarer, 0 ! smile

Aerodynamik ...
6 maj 2010 · 7 120 Inlägg

wejan skrev:
haha kul att det är dryga 50 st "besökare" efter 9  min, hur många komentarer, 0 ! smile

Duger inte mitt svar eller? roll tongue

Senast redigerat av Aerodynamik (6 maj 2010)

JDMy00 ClubJDM.se
6 maj 2010 · 1 608 Inlägg

Kopierade Eisenhuts inlägg i JDM-tråden som TS hade hittat om han hade sökt.


Ok, jag ska dra lite snabb bakgrundsfakta. JDM scenen startade i USA(!) 96-97 någonstans där. Grundidén var att ha en rolig bil med kvalitétsprodukter men samtidigt en känsla för stil och finess (vilket många Japsar själv saknar). I och med att USA aldrig fått dom roliga modellerna från Honda, dvs ingen riktig VTEC motor på den egna marknaden mm så var det en självklarhet att på något sätt försöka få tag på detta, tillsammans med eftermarknadsprodukter från Japan. Resultatet blev lite olika team där vissa fick sina Japanimporterade bilar inreggade, och vissa inte varpå man tog en vanlig Civic/CRX motsvarande och flyttade över allt som den Japanska marknaden var ensamma med. Det är dessutom iom detta som högerstyrda bilar är poppis i US, det är nämligen status att ha en "äkta" JDM bil. I samband med ombyggnationen så fixade man upp bilen med ny lack och allmän uppfräschning. Detta tillsammans med eftermarknadsprodukter såsom avgas, fälgar, stolar, coilovers mm mm som var reprensentativa för den japanska marknaden då man ansåg det vara betydligt bättre standard på produkterna än vad som tillverkades i US. Detta blev förstås ganska snabbt poppis och nu 10 år senare så har det växt utanför US och börjat ta stort fotfäste i resten av världen.

Team som man kan säga var med och startade eran är bla FF squad, Team Rice mm.

En film som förklarar detta väldigt bra är "Pursuit of function"
http://www.youtube.com/watch?v=ssqbMPZEm0c'

EDIT: Vad är JDM?

JDM är en japansk bil, oftast Honda(då Honda är störts i US) som är smakfullt stylad med produkter från Japan. Det kan till exempel vara en Civic -92 med bytt motor till en större, sänkt, eftermarknadsfälgar från en Japansk tillverkare (antingen hustrimmare eller vanligt företag typ, work, volk, SSR mm) dimljus som bara var orginaltillbehör i Japan, eftermarknadsstolar med samma kriterie som för fälgar samt ett eftermarknadsavgas, likadant där.

Så kan man väl säga att ett typexempel på en JDM bil ser ut, såklart finns det undantag men i stora drag så handlar JDM om kvalité och gener ifrån racing.

Där har du info om JDM iaf.

Mazda Mx-5 (1999)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 maj 2010 · 3 929 Inlägg

HAHAHHAHA SÅ jävla ful den där Silvian är!!!!
Tyskstuk är riktigt ful med överdrivna fälgar osv.
JDM kan vara snyggt i måttliga mängder dock så var den där Civicen inte så snygg.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
cheffer
6 maj 2010 · 1 422 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
HAHAHHAHA SÅ jävla ful den där Silvian är!!!!
Tyskstuk är riktigt ful med överdrivna fälgar osv.
JDM kan vara snyggt i måttliga mängder dock så var den där Civicen inte så snygg.

Bortserman från hjulvinkel så tycker jag att silvian är riktigt fin! Låg och clean men hjulvinkeln förstör...

Fast alla har ju sin smak smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
sk8ville
6 maj 2010 · 653 Inlägg

Bort me vindrutetorkaren bak så är den silvian brutalt fet smile

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 maj 2010 · 3 929 Inlägg

Hade fälgarna varit rätt bredd också (lika breda som däcken) hade det inte varit något problem! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
6 maj 2010 · 1 313 Inlägg

vad är det för skillnad på HellaFlusch och VIPstyle? är de att hellaFlush är de sportigare modellerna och VIPstyle är "lyx" modeller? för konceptet är väldigt likt i mina ögon,,,

http://ls400.files.wordpress.com/2008/09/1200069745-9-10595.jpg
VIPstyle

Senast redigerat av Moser (6 maj 2010)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Aerodynamik ...
6 maj 2010 · 7 120 Inlägg

VIP är ju mer lyx och gangsterbilar, men HellaFlush kan du ju ha på alla biltyper oavsett om det är en amerikansk sportbil, tysk glidare eller japansk lyxbil wink

Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
14 augusti 2010 · 586 Inlägg

Verkar inte vara så många som har koll på det här med Flush, Hellaflush, Stance osv så länkar hur en kille rätt simpelt förklarar begreppen. Första bilden är inte helt 100 men dom andra bilderna stämmer rätt bra.

http://juiceboxforyou.com/2010/06/stance-2/

För den som inte orkar läsa, så är Flush att fälgen går i linje eller nästan i linje med skärmkanten. Avståndet brukar vara 5-15cm mellan skärmkant och fälgkant. Krav är även att det skall vara minusställd camber, samt stretchade däck (för smala däck).

Hellaflush är liknande. Hella är förkortningen på "hell of a" och det man menar är helt enkelt en högre grad av flush. För att något skall få kallas hellaflush, ska fälgkanten ligga fånigt nära skärmkanten, och gärna gå i perfekt linje med den. Vissa säger att man knappt ska få igenom ett lillfinger mellan skärmkant och fälgkant, medans vissa nöjer sig med några centimeters mellanrum.

Rekomenderar dock att kolla länken, finns några förklarande bilder som säger mer än min halvidiotiska förklaring smile

//Pontus\\

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
PerfectionR Japanese Engineering
14 augusti 2010 · 690 Inlägg

Håller med att en riktig JDM är högerstyrd och japan import!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 augusti 2010 · 3 929 Inlägg

http://juiceboxforyou.com/wp-content/uploads/2010/06/rstyerhk677k-532x410.jpg

Så ska det se ut!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
JimmyAndersson
14 augusti 2010 · 1 679 Inlägg

Alltså så har jag Flush på min 740?
Fälgkanten ligger ju i linje med skärmkanten, iaf enligt mig, skulle bara ha fått blivit lite lägre så smile
http://img256.imageshack.us/img256/4919/sdc10202py.jpg

Volvo 244 "GLT" (1988)
JDMy00 ClubJDM.se
14 augusti 2010 · 1 608 Inlägg

Detta är flush...

http://fatlace.com/lacedup/wp-content/uploads/2010/08/486392852882a5128d92b.jpg

Mazda Mx-5 (1999)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Alltså så har jag Flush på min 740?
Fälgkanten ligger ju i linje med skärmkanten, iaf enligt mig, skulle bara ha fått blivit lite lägre så smile
http://img256.imageshack.us/img256/4919/sdc10202py.jpg

Fram ja men inte bak. På med spacers.

Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
14 augusti 2010 · 586 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Alltså så har jag Flush på min 740?
Fälgkanten ligger ju i linje med skärmkanten, iaf enligt mig, skulle bara ha fått blivit lite lägre så smile
http://img256.imageshack.us/img256/4919/sdc10202py.jpg

Nja inte riktigt flush där fram heller. Tror det bör vara negativ camber för att det skall få kallas flush, annars är det bara en bil med fälgar som går i linje med skärmkanten. Har aldrig sett någon bil som är "flush approved" utan negativ camber iaf.

Så justera cambern med lite goa stag, sen sänk några centimeter så är den flush. För Hellaflush behövs mer camber i kombination med hårt stretchade däck för att inte däcket ska gå i på insidan av skärmkanten, men tror flush blir lagom på 740 smile

Edit: Och som sagt, den första bilden är lite missvisande. Där visar han att flush är utan negativ camber, men längre ner på exemplet för flush, den röda 370z:n är det negativ camber. Det är 370z:n som stämmer, inte hans illustrationsbild smile

Senast redigerat av Qwaffe (14 augusti 2010)

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
Takashi Got VTEC?
14 augusti 2010 · 1 593 Inlägg

Sen så ska man ju gärna ha en schysst fälgkant eller ett schysst djup i fälgarna som gör att de ser extra breda o flushiga ut, känns inte lika flushigt med en helt platt fälg.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
JimmyAndersson
14 augusti 2010 · 1 679 Inlägg

Qwaffe skrev:

JimmyAndersson skrev:
Alltså så har jag Flush på min 740?
Fälgkanten ligger ju i linje med skärmkanten, iaf enligt mig, skulle bara ha fått blivit lite lägre så smile
http://img256.imageshack.us/img256/4919/sdc10202py.jpg

Nja inte riktigt flush där fram heller. Tror det bör vara negativ camber för att det skall få kallas flush, annars är det bara en bil med fälgar som går i linje med skärmkanten. Har aldrig sett någon bil som är "flush approved" utan negativ camber iaf.

Så justera cambern med lite goa stag, sen sänk några centimeter så är den flush. För Hellaflush behövs mer camber i kombination med hårt stretchade däck för att inte däcket ska gå i på insidan av skärmkanten, men tror flush blir lagom på 740 smile

Edit: Och som sagt, den första bilden är lite missvisande. Där visar han att flush är utan negativ camber, men längre ner på exemplet för flush, den röda 370z:n är det negativ camber. Det är 370z:n som stämmer, inte hans illustrationsbild smile

har ca 40mm spacers runt om, ser bara mindre ut bak för att den är nästan orginal hög bak, får se om man sänker den mera runt om, ska kunna köra bilen bra i vinter också smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang