Volvo V70R AWD - Göra om till FWD !?

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
17 maj 2010 · 104 Inlägg

Undrar om det går att göra en AWD till FWD?
Har hört av några att det går, att man tar bort kardan axeln?

TIPS och RÅD på hur man fixar AWD till FWD !

Mvh M

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Marlboroman
17 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Ja, det går att ta bort kardanen. SEn beror det ju lite på vad man har för tanke kakom konverteringen?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
17 maj 2010 · 2 252 Inlägg

Why....?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
GurraG INGET ANNAT!!
17 maj 2010 · 1 725 Inlägg

jag säger som föregående.. varför?? :S

Jerk-R
17 maj 2010 · 593 Inlägg

Tar du bort kardanen så kan du åka så..
Att bygga om bilen från AWD till FWD går INTE om du inte går hela vägen och reggar om den som "ombyggt fordon"
Volvo vägrar ändra helbilsgodkänningen på detta avsnitt(AWD > FWD)
Jag har själv "bråkat" med Volvo(tekniska avdelningen där de personligen skriver intygen vid tex byte av växellåda), transportstyrelsen, SFRO och Bilprovningen

Efter några månader lyckades jag hitta en lösning på att byta låda från automat till manuell, vilket volvo också kunde tänka sig att gå med på, men jag FÅR INTE bygga bort AWDn..

//Jerker

KHRacing
17 maj 2010 ·

Jerk-R skrev:
Tar du bort kardanen så kan du åka så..
Att bygga om bilen från AWD till FWD går INTE om du inte går hela vägen och reggar om den som "ombyggt fordon"
Volvo vägrar ändra helbilsgodkänningen på detta avsnitt(AWD > FWD)
Jag har själv "bråkat" med Volvo(tekniska avdelningen där de personligen skriver intygen vid tex byte av växellåda), transportstyrelsen, SFRO och Bilprovningen

Efter några månader lyckades jag hitta en lösning på att byta låda från automat till manuell, vilket volvo också kunde tänka sig att gå med på, men jag FÅR INTE bygga bort AWDn..

//Jerker

Fel - hur tror du centerdiffen mår utav att snurra fritt

den måste svetsas annars får man aldrig all kraft till framhjulen.

vill påpeka att du ej heller behöver något volvosignerat intyg till FRO.

Min evo är privat ombyggt i drivlinan till rwd & skall SFRO-besiktigas i sommar, krävs inga som helst intyg där.

k

Jerk-R
17 maj 2010 · 593 Inlägg

Hmm, vet flera som bara har monterat ner kardan och åkt runt så, och de har inte haft något problem..
Jag tycker att det låter konstigt, men eftersom att de verkar funka så har jag inte brytt mig och jag själv har aldrig åkt utan kardanen..

Givetvis behöver man inte ha några papper från volvo om man går via SFRO.
Antingen ser man till att få helbilsgodkänningen ändrad ELLER så åker man till SFRO och kör den via ombyggt fordon..
Men SFRO kräver att man byter både låda, bakaxel och HELA bromssystemet(JA huvudbromscylinder och servo MÅSTE också bytas) för att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Löjligt men sant... :S
/Jerker

KHRacing
17 maj 2010 ·

Jerk-R skrev:
Hmm, vet flera som bara har monterat ner kardan och åkt runt så, och de har inte haft något problem..
Jag tycker att det låter konstigt, men eftersom att de verkar funka så har jag inte brytt mig och jag själv har aldrig åkt utan kardanen..

Givetvis behöver man inte ha några papper från volvo om man går via SFRO.
Antingen ser man till att få helbilsgodkänningen ändrad ELLER så åker man till SFRO och kör den via ombyggt fordon..
Men SFRO kräver att man byter både låda, bakaxel och HELA bromssystemet(JA huvudbromscylinder och servo MÅSTE också bytas) för att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Löjligt men sant... :S
/Jerker

Det är inte fullt så jobbigt.

i mitt fall har jag flyttat ratten till vänster sida

O detta var den enda grejjen jag behövde göra för att regga som ombyggt fordon.

mina stora framborsar, hydraulisk handbroms & rwdkonvertering var bara ett stort +

dock som sagt inget som krävdes.

Noxx
17 maj 2010 · 67 Inlägg

Har diffen rasat helt för dig nu eller ? tongue

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
17 maj 2010 · 104 Inlägg

men assa ja vill bara ta bort kardan, inte regga om den eller nått.. Går det?

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
KHRacing
17 maj 2010 ·

Mackan850 skrev:
men assa ja vill bara ta bort kardan, inte regga om den eller nått.. Går det?

ja det går, men för att du skall få alla din kraft från motorn till framhjulen så MÅSTE du svetsa centerdiffen, amnnars kommer den automatiskt att slira olika mkt beroende på belastningen & du kanske bara för mellan 25-75% av kraften du annars haft
¨
mvhk

edit. tror faktiskt inte att SBP hade tänkt på det att du tatt bort kardanen ens om du har lite tur.
sålänge som du e tyst omd et.

Senast redigerat av KHRacing (17 maj 2010)

norpan1
17 maj 2010 · 1 043 Inlägg

Det går bra att köra utan kardan och det kommer inte att slira, det hade varit skillnad on du skulle bygga om till bakhjulsdrift.

dundersmurfen smurfidunder
17 maj 2010 · 327 Inlägg

är det inte direktdrivning på framhjulen? sedan inkoppling av bakhjulen via någon fördelningslåda? typ som skylinen, bakhjulsdriven med "hjälp framhjulsdrift"

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
KHRacing
17 maj 2010 ·

norpan1 skrev:
Det går bra att köra utan kardan och det kommer inte att slira, det hade varit skillnad on du skulle bygga om till bakhjulsdrift.

Så du menar att det inte går någon som helst kraft till mellandiffen om han tar bort bakre kardanen ?

det funkar ju så att om mellandiffen är obelastad så skickas mera frakt dit då. = slir

volvoentusiasten
17 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Jag undrar också varför alla är så sugna på att ta bort AWD?

norpan1
17 maj 2010 · 1 043 Inlägg

Det är direkt drift på fram hjulen och bakhjulen driver inte förrän framhjulen har spunnit ett tag.
Jag vet om dom som kört utan kardan i flera tusen mil utan några problem.

KHRacing
17 maj 2010 ·

norpan1 skrev:
Det är direkt drift på fram hjulen och bakhjulen driver inte förrän framhjulen har spunnit ett tag.
Jag vet om dom som kört utan kardan i flera tusen mil utan några problem.

tvivlar jag inte på alls.
Men du -vart i mina inlägg har jag skrivit att det INTE går ?
jag har bara skrivit att det kommer att slira lite ev, mkt beroende på belastning.

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
18 maj 2010 · 104 Inlägg

hur menar du med att det kommer slira? på kopplingen eller?
har oxå hört att kraften är vid framhjulen, och när dom börjar spinna så går 4hjulsdriften i..

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Beeenny
18 maj 2010 · 982 Inlägg

kul att ha automat fwd noooooooooot

Mrhobi
18 maj 2010 · 18 Inlägg

Bara att plocka ner kardanen. Du har direktdrivning på framhjulen och kraften går via vinkelväxeln till bakhjulen vilken driver lika mycket. Dock så har du wisco(?) kopplingen innan bakaxeln vilken reglerar kraften beroende på hur mycket framhjulen spinner.. runt 5% drivning bak på vanlig väg och upp emot 50% när du leker stolle i snönsmile

//Andreas
Corvette c5-02---855T5-95---Colt-97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang