Volvo V70R AWD - Göra om till FWD !?

KHRacing
18 maj 2010 ·

Mrhobi skrev:
Bara att plocka ner kardanen. Du har direktdrivning på framhjulen och kraften går via vinkelväxeln till bakhjulen vilken driver lika mycket. Dock så har du wisco(?) kopplingen innan bakaxeln vilken reglerar kraften beroende på hur mycket framhjulen spinner.. runt 5% drivning bak på vanlig väg och upp emot 50% när du leker stolle i snönsmile

så jag hade rätt ändå :-)

det driver "lite" bak hela tiden.

_Wallis_
18 maj 2010 · 4 506 Inlägg

TS:
Du har fortfarande inte svarat på någons fråga ang. varför du vill koppla bort det?

Kan du andas kan du dö.
Mrhobi
18 maj 2010 · 18 Inlägg

KHRacing skrev:

Mrhobi skrev:
Bara att plocka ner kardanen. Du har direktdrivning på framhjulen och kraften går via vinkelväxeln till bakhjulen vilken driver lika mycket. Dock så har du wisco(?) kopplingen innan bakaxeln vilken reglerar kraften beroende på hur mycket framhjulen spinner.. runt 5% drivning bak på vanlig väg och upp emot 50% när du leker stolle i snönsmile

så jag hade rätt ändå :-)

det driver "lite" bak hela tiden.

Nja, inte riktigt.. kommer aldrig att tappa effekt på framhjulen på volvon om du tar ner kardanen. Är inte samma systemsom på ex. mitsu och subaru! Där har du ju fördelningslåda som fördelar kraften mellan fram och bak. Volvo har vanlig fwd med en tillsats (vinkelväxel) som förmedlar kraften bak oberoende av spin eller ej fram..det är därför dom har en wisco koppling på kardanensom reglerar drivningen till bakhjulen.
Alltså ingen kraft förloras på framhjulen om kardanen plockas ner.. däremot får du nästan ingen drivning alls på bakhjulen om du rycker drivaxlarna fram.. då måste wisco kopplingen bort eftersom den inte går att svetsa. Men å andra sidan ryker vinkelväxeln direkt om man skulle prova sig på det..
är kass på att förklara men hoppas någon fattar iaf=)

//Andreas
Corvette c5-02---855T5-95---Colt-97
Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
19 maj 2010 · 104 Inlägg

Jag vill ta bort den för både stödlagret och visco kopplingen är trasig, irriterande att höre det dunkande ljudet när man  svänger, sen drar den så för jävligt med ständig fyrhjulsdrift !!

Lite väl dyrt att byta ut delarna tycker jag.. 14K för en ny visco koppling/låda, 10K för en ny kardanaxel (måste byta hela kardanen om stödlagret går sönder)..

Därför vill jag ta bort den !

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Mrhobi
19 maj 2010 · 18 Inlägg

Då är det bara att slita ner den tycker jag=)

//Andreas
Corvette c5-02---855T5-95---Colt-97
Bensinskallen P o r s c h e
19 maj 2010 · 1 700 Inlägg

Mackan850 skrev:
Jag vill ta bort den för både stödlagret och visco kopplingen är trasig, irriterande att höre det dunkande ljudet när man  svänger, sen drar den så för jävligt med ständig fyrhjulsdrift !!

Lite väl dyrt att byta ut delarna tycker jag.. 14K för en ny visco koppling/låda, 10K för en ny kardanaxel (måste byta hela kardanen om stödlagret går sönder)..

Därför vill jag ta bort den !

Bara liten notis: du har inte konstant AWD, bakhjulen driver bara när det uppstår tillräckligt stora skillnader i rotationshastigheten mellan fram och bakaxeln.

Du vinner inte mycket på att demontera kardanen om det är bränsleförbrukningen du vill ha ner.

Friktionen i drivlinan är konstant, med AWD eller EJ. RDU:n får sin rotation av bakhjulen när man kör och kommer således att fortsätta göra motstånd. Vinkelväxeln kommer också fortsätta rotera och orsaka friktion.

Det enda du "vinner" är främre delen av viscon, men i och med att du har visco och det blir sådana hastighetsskillnader så tror jag att den kommer gå i, är dock mer inne på haldexen.

Du vinner ju dock energin från den bortmonterade kardanaxeln i alla fall.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
VXC70
30 oktober 2010 · 210 Inlägg

klassas en bil som ombyggt fordon om man sätter i 6 växlad låda tex m66 istället för manuella med awd?
då kanske inte de drivaxlarna som passar till m66 passar in hm.. leka med tanke lite. sett en här på garaget som slängt i m66 fwd i sin v70R

Johnoxlundin
16 juni 2015 · 88 Inlägg

eftersom en ska tabort sin kardan så kommer en annan fråga, jag sitter o klurar lite saker om det med istället tabort kardan så undrar jag det att en s70 som redan är framhjulsdriven, det måste väl bli någon sorts ombyggnad i  kardanhuset eller något sånt för att den ska få plats? för jag sitter väldigt mycket o grubblar så snille blixten spekulerar lol, vore bra o veta lite och ge lite tips råd o info om saker o ting vad som kan behövas göras

Volvo S70 "Kuben" (1999)
Volvo 240 "Purple lady" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang