Mrhobi
18 maj 2010
· 18 Inlägg
KHRacing skrev:
Mrhobi skrev:
Bara att plocka ner kardanen. Du har direktdrivning på framhjulen och kraften går via vinkelväxeln till bakhjulen vilken driver lika mycket. Dock så har du wisco(?) kopplingen innan bakaxeln vilken reglerar kraften beroende på hur mycket framhjulen spinner.. runt 5% drivning bak på vanlig väg och upp emot 50% när du leker stolle i snön
så jag hade rätt ändå :-)
det driver "lite" bak hela tiden.
Nja, inte riktigt.. kommer aldrig att tappa effekt på framhjulen på volvon om du tar ner kardanen. Är inte samma systemsom på ex. mitsu och subaru! Där har du ju fördelningslåda som fördelar kraften mellan fram och bak. Volvo har vanlig fwd med en tillsats (vinkelväxel) som förmedlar kraften bak oberoende av spin eller ej fram..det är därför dom har en wisco koppling på kardanensom reglerar drivningen till bakhjulen.
Alltså ingen kraft förloras på framhjulen om kardanen plockas ner.. däremot får du nästan ingen drivning alls på bakhjulen om du rycker drivaxlarna fram.. då måste wisco kopplingen bort eftersom den inte går att svetsa. Men å andra sidan ryker vinkelväxeln direkt om man skulle prova sig på det..
är kass på att förklara men hoppas någon fattar iaf=)
//Andreas
Corvette c5-02---855T5-95---Colt-97