Dåligt ljud med nya högtalare + stereo??

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Borde ju funka bra (om det finns plats framåt) att göra en platta som passar i det där hålet och sen montera nya högtalaren i den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Borde ju funka bra (om det finns plats framåt) att göra en platta som passar i det där hålet och sen montera nya högtalaren i den.

Har allt försökt de där, men har man bara tunn skit playwood och ska såga ut de med sticksåg så går de mer än ofta åt helvete, får skaffa riktiga verktyg och bygga en låda i MDF i samma dimensioner som plast skiten har nu, det lär hjälpa smile

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
18 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

ChriZtoffer skrev:
Borde ju funka bra (om det finns plats framåt) att göra en platta som passar i det där hålet och sen montera nya högtalaren i den.

Har allt försökt de där, men har man bara tunn skit playwood och ska såga ut de med sticksåg så går de mer än ofta åt helvete, får skaffa riktiga verktyg och bygga en låda i MDF i samma dimensioner som plast skiten har nu, det lär hjälpa smile

det behöver inte vara samma volym, för vissa midbasar/mellanregister vill ha större volymer. Ibland så rekommenderas att högtalarna spelar rakt ut i dörren för att få bästa ljud.

Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

ChriZtoffer skrev:
Borde ju funka bra (om det finns plats framåt) att göra en platta som passar i det där hålet och sen montera nya högtalaren i den.

Har allt försökt de där, men har man bara tunn skit playwood och ska såga ut de med sticksåg så går de mer än ofta åt helvete, får skaffa riktiga verktyg och bygga en låda i MDF i samma dimensioner som plast skiten har nu, det lär hjälpa smile

det behöver inte vara samma volym, för vissa midbasar/mellanregister vill ha större volymer. Ibland så rekommenderas att högtalarna spelar rakt ut i dörren för att få bästa ljud.

Så då räcker de kanske att bara bygga en tät låda som inte rymmer mycket mer än bara mellan register högtalaren då?

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
18 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

Har allt försökt de där, men har man bara tunn skit playwood och ska såga ut de med sticksåg så går de mer än ofta åt helvete, får skaffa riktiga verktyg och bygga en låda i MDF i samma dimensioner som plast skiten har nu, det lär hjälpa smile

det behöver inte vara samma volym, för vissa midbasar/mellanregister vill ha större volymer. Ibland så rekommenderas att högtalarna spelar rakt ut i dörren för att få bästa ljud.

Så då räcker de kanske att bara bygga en tät låda som inte rymmer mycket mer än bara mellan register högtalaren då?

det räcker att du sätter fast en baffel kanske, du behöver kanske inte ens bygga någon låda. varierar från högtalare till högtalare.

Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:

Sonaks skrev:

stRaend skrev:

det behöver inte vara samma volym, för vissa midbasar/mellanregister vill ha större volymer. Ibland så rekommenderas att högtalarna spelar rakt ut i dörren för att få bästa ljud.

Så då räcker de kanske att bara bygga en tät låda som inte rymmer mycket mer än bara mellan register högtalaren då?

det räcker att du sätter fast en baffel kanske, du behöver kanske inte ens bygga någon låda. varierar från högtalare till högtalare.

Jo tycker de borde räcka, sålänge de blir tätt. Finns de inget ställe där de finns färdigsågade bafflar i olika storlekar / bilmodeller? Ska jag göra en själv får jag nog köpa något bättre än en sticksåg att såga ut den med :o

Audi A6 2,6 (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Sticksåg duger alldeles utmärkt! Men ett tips, kör med ett fintandat blad och gör en mall först (kan göras i tex kartong, tunn plats, papper) som du ritar av på plyfan och sen sågar efter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Sticksåg duger alldeles utmärkt! Men ett tips, kör med ett fintandat blad och gör en mall först (kan göras i tex kartong, tunn plats, papper) som du ritar av på plyfan och sen sågar efter.

Finns de inga verktyg för att få ett helt runt hål? med sticksåg blir de väl sisådär ojämt ibland.

Typ som en "passare" man hade på den gamla goa skoltiden när man skulle göra ringar, då blev dom ju helt runda smile

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
18 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

ChriZtoffer skrev:
Sticksåg duger alldeles utmärkt! Men ett tips, kör med ett fintandat blad och gör en mall först (kan göras i tex kartong, tunn plats, papper) som du ritar av på plyfan och sen sågar efter.

Finns de inga verktyg för att få ett helt runt hål? med sticksåg blir de väl sisådär ojämt ibland.

Typ som en "passare" man hade på den gamla goa skoltiden när man skulle göra ringar, då blev dom ju helt runda smile

jag har kört mina bafflar till basar med sticksåg. kört lite innanför linjen som jag ritat ut med en passare. det sista sen så kör jag med grovt sandpapper tongue

till mina 4" bafflar så körde jag med hålsåg. gick utmärkt wink

edit: sedan för att få det helt tätt, så kan du lägga en bit gummilist eller liknande där högtalaren ska sitta.

Senast redigerat av stRaend (18 juni 2010)

Hedde Superhedde
18 juni 2010 · 255 Inlägg

I dessa A6:or har jag gjort så i flera monteringar att jag helt enkelt tagit bort dessa lådor och monterat en baffel i 7mm plywood direkt i dörrsida. Denna lackeras sedan svart så det inte lyser igenom där porten sitter på original lådan. Sedan ryms det 5.25" element utan problem.

Detta gäller även i BMW E39 5-serie samt BMW E38 7-serien.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
I dessa A6:or har jag gjort så i flera monteringar att jag helt enkelt tagit bort dessa lådor och monterat en baffel i 7mm plywood direkt i dörrsida. Denna lackeras sedan svart så det inte lyser igenom där porten sitter på original lådan. Sedan ryms det 5.25" element utan problem.

Detta gäller även i BMW E39 5-serie samt BMW E38 7-serien.

Mvh Mattias Hedin

Leder inte detta till att de inte blir tätt mellan toppen / botten av högtalaren?
Annars lät de ju tämligen enkelt att montera det så.


stRaend skrev:

Sonaks skrev:

ChriZtoffer skrev:
Sticksåg duger alldeles utmärkt! Men ett tips, kör med ett fintandat blad och gör en mall först (kan göras i tex kartong, tunn plats, papper) som du ritar av på plyfan och sen sågar efter.

Finns de inga verktyg för att få ett helt runt hål? med sticksåg blir de väl sisådär ojämt ibland.

Typ som en "passare" man hade på den gamla goa skoltiden när man skulle göra ringar, då blev dom ju helt runda smile

jag har kört mina bafflar till basar med sticksåg. kört lite innanför linjen som jag ritat ut med en passare. det sista sen så kör jag med grovt sandpapper tongue

till mina 4" bafflar så körde jag med hålsåg. gick utmärkt wink

edit: sedan för att få det helt tätt, så kan du lägga en bit gummilist eller liknande där högtalaren ska sitta.

Då är de nog bara att jag hade ett rätt grovt blad till sticksågen. Fast en hålsåg kanske funkar lika bra när de inte är så stora hål de är frågan om :b

Senast redigerat av Sonaks (18 juni 2010)

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
18 juni 2010 ·

Sonaks skrev:

DJ_Hedde skrev:
I dessa A6:or har jag gjort så i flera monteringar att jag helt enkelt tagit bort dessa lådor och monterat en baffel i 7mm plywood direkt i dörrsida. Denna lackeras sedan svart så det inte lyser igenom där porten sitter på original lådan. Sedan ryms det 5.25" element utan problem.

Detta gäller även i BMW E39 5-serie samt BMW E38 7-serien.

Mvh Mattias Hedin

Leder inte detta till att de inte blir tätt mellan toppen / botten av högtalaren?
Annars lät de ju tämligen enkelt att montera det så.


stRaend skrev:

Sonaks skrev:

Finns de inga verktyg för att få ett helt runt hål? med sticksåg blir de väl sisådär ojämt ibland.

Typ som en "passare" man hade på den gamla goa skoltiden när man skulle göra ringar, då blev dom ju helt runda smile

jag har kört mina bafflar till basar med sticksåg. kört lite innanför linjen som jag ritat ut med en passare. det sista sen så kör jag med grovt sandpapper tongue

till mina 4" bafflar så körde jag med hålsåg. gick utmärkt wink

edit: sedan för att få det helt tätt, så kan du lägga en bit gummilist eller liknande där högtalaren ska sitta.

Då är de nog bara att jag hade ett rätt grovt blad till sticksågen. Fast en hålsåg kanske funkar lika bra när de inte är så stora hål de är frågan om :b

Gör som dj_hedde sa, då får du plats med större element också. Blir nog mycket enklare än att bygga en ny låda också.

Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

Fast då sitter jag med ett 4" system som jag inte använder dock :b

Audi A6 2,6 (1997)
stRaend
18 juni 2010 ·

aha, men gör så fast gör ett hål för 4" då wink

Sonaks
18 juni 2010 · 87 Inlägg

stRaend skrev:
aha, men gör så fast gör ett hål för 4" då wink

Jo de ska nog funka fint, får jag bara en bas bak också och ett slutsteg kommer de dunka fint smile
Bara sänka 80hz gjorde gott smile

Audi A6 2,6 (1997)
golfetta
3 augusti 2016 · 6 Inlägg

Hej.
Kopplat in billig stereo (Caliber) 4X55 watt med hopp om att få drägligt ljud till två nyinkopplade dörrhögtalare Kenwood KFC-E1365 (Peak power 250W)
Jag är fruktansvärt dålig på detta men nöjd att jag lyckat få elen att funka och ljud i högtalarna (tidigare fanns inget)

Problemet är att ljudet är bedrövligt, kökradio kvalitet utan någon bas eller finess.

Vad ska jag göra och vad är problemet?

Bassiehof
3 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Billiga prylar har ofta en för ljus grundklang så det låter bedrövligt om du inte använder loudness, bassboost osv. Ett tips är att ha en tygbit lite snyggt bakom högtalaren när du skruvar dit den så dämpar du bort de värsta resonanserna i dörren. Du klämmer alltså fast tygbiten bakom, du limmar inte, gör hål för skruven och drar åt. Sen får du leka med olika inställningar, balans ett eller några snäpp åt höger t ex.

Senast redigerat av Bassiehof (3 augusti 2016)

golfetta
3 augusti 2016 · 6 Inlägg

Tack för svar.
Skriv gärna svar som att du talar till ett barn då jag är helt tappad i begrepp och uttryck.

Jag tror inte att tygbiten gör marginell skillnad, till saken hör att stereon var billig (299) högtalarna något dyrare (499) det är orimligt dåligt ljud i nuläget så min okunskap säger att stereons 4X55 inte orkar driva högtalarnas (250) fulla styrka. Till saken är att jag inte hittar funktioner i stereon för att höja eller sänka diskant eller bas etc
1. Kan detta stämma?
2. Kan jag byta stereo som fyller högtalarnas krav och till vad isf?
3. Kan jag tvinna på dubbla sladdar från stereon ut till högtalarna för att få 55W X 2, istället för 55 X 1 i dagsläget? Eller det fungerar inte så?

Senast redigerat av golfetta (3 augusti 2016)

Bassiehof
3 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

golfetta skrev:
Tack för svar.
Skriv gärna svar som att du talar till ett barn då jag är helt tappad i begrepp och uttryck.

Jag tror inte att tygbiten gör marginell skillnad, till saken hör att stereon var billig (299) högtalarna något dyrare (499) det är orimligt dåligt ljud i nuläget så min okunskap säger att stereons 4X55 inte orkar driva högtalarnas (250) fulla styrka. Till saken är att jag inte hittar funktioner i stereon för att höja eller sänka diskant eller bas etc
1. Kan detta stämma?
2. Kan jag byta stereo som fyller högtalarnas krav och till vad isf?
3. Kan jag tvinna på dubbla sladdar från stereon ut till högtalarna för att få 55W X 2, istället för 55 X 1 i dagsläget? Eller det fungerar inte så?

Du tror inte, men du vet inte så mycket om akustik heller. All dämpning, om än marginell, hjälper mot oönskade resonanser.

1. Om du säger det så. Annars får du väl leta vidare. Jag hittade en Caliber med 4x75W och 4 olika eq nivåer så det finns nog möjligheter så du kan ställa in ljudet.
2. Jag tror du får byta högtalare, inte stereo. 5,25" högtalare spelar inte mycket bas. 6,5" spelar lite mer bas eller så skaffar du ett likadant par till så du får 4 högtalare. 
3. Nej. Se svar 2.

St3v3
4 augusti 2016 · 357 Inlägg

Satt plus och minus lika på båda högtalarna? Sätter man fel "tar dom ut varann" och man blir helt utan bas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang