Rallycross Bygge


Jugge_
#1
28 1

Tjenare, Som rubriken lyder så funderar jag på att påbörja ett Rallycross bygge till klass4 (2150). Men behöver då liter ideer om vad som skulle kunna vara en bra nybörjar bil och hur mycket det ungefär kommer att kosta att göra en startklar bil. Hade tänkt bygga motorn själv också och undrar även där hur mkt det skulle kosta. smile

Dubs I got Dubs!
#2
2423 1

Räkna med 150k

Jugge_
#3
28 1

150 tusen var väll ändå att ta i för en nybörjar klass 4 bil yikes

MrMiyagi
#5
183 1

mange_240 skrev:
http://www.blocket.se/hassleholm/Rallycross_klass_4_volvo_240_28074797.htm?ca=4&w=3

"bilen är helt komplett utan motor." får nog räkna med lite mer för en helt komplett bil (inkl motor)

MrMiyagi skrev:

mange_240 skrev:
http://www.blocket.se/hassleholm/Rallycross_klass_4_volvo_240_28074797.htm?ca=4&w=3

"bilen är helt komplett utan motor." får nog räkna med lite mer för en helt komplett bil (inkl motor)

den ville han bygga själv.

Ta det ni räknat med . . gånger 2-3 sen + lite till wink

MattiasH
#8
1291 5

En hyffsad 2150-bil är inga problem att bygga för under 100.000sek
Det blir en väldig skillnad om man har lite kontakter, bra garage och fram för allt är lite finurlig och klurig. Långt ifrån allt behöver köpas nytt och dyrt. Kan man göra saker själv blir slutnotan ganska liten.

FWD eller RWD?

Vilket som så satsa på liten och lätt bil, det blir både billigast och snabbast.

Jugge_
#9
28 1

RWD helst tongue

Alecci Forummoderator
#10
2014 6

Eftersom detta inte rör sig om ett pågående projekt så tar vi och flyttar denna tråden lite.

Tråd flyttad:

Projekt -> Allmänt


00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
MattiasH
#11
1291 5

Kadett C är en grym bil, lättkörd och startsnabb.
Låt det ta tid att hitta ett bra utgångsobjekt, börja inte med nåt som är rostigt i balkar eller golv!
Gör en budget, satsa krutet på väghållning och lägg det som blir över på motorn.
Alldeles för många gör tvärt om tyvärr.

Här kan du se min gamla 2150-bil.
http://www.garaget.org/?car=50057

Jugge_
#12
28 1

Nae nu är det klart. Blir att börja med Folkrace ist, billigt och bra smile

Tubbex
#13
1517 12

Jugge_ skrev:
Nae nu är det klart. Blir att börja med Folkrace ist, billigt och bra smile

okej det gör du helt klart rätt i. smile bil kostar ju ''bara'' 6500:- på banan privat kan det ju bli lite bligare smile

vad kommer du köra för bil ?


▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Jugge_
#14
28 1

tror förmodligen att det kommer bli att köra 240 som första bil smile

Jävla pappskallar som tror det kostar 50000+ å bygga en rallycrossbil, man kan bygga en potent folkracebil under 6500 och jag tror en hel del av er här tror att hela bilen ska vara gjord på bara plast och att det kostar. Men NEJ man låter all plåt vara och sen om man ska byta någon skärm eller så, så kan man använda en original skärm som form och gjuta efter, och plocka ur all inredning å göra båga är ju skitenkelt. Det är bara motorn som kostar å det blir ju runt 5-15000 beroende på om allt ska vara nytt eller begagnat. Så totalpris för en klass 4 rallycrossbil bör ligga på 20-35000


Racing 4 ever
G-sson
#16
612

toptreehill skrev:
...man kan bygga en potent folkracebil under 6500...

Då krävs antingen extremt bra kontakter, gratisdelar på hyllan och/eller fri tillgång till en mekanisk verkstad - eller så menar du inte samma sak med "potent" som jag gör. Men det går absolut bygga folkracebilar för mindre än 6500kr, det är ju i stort sett bara några smådelar, bur och lite plåt som behövs köpas för att kunna bygga om en bil till folkracebil. Men ska man sedan köpa fyra folkracedäck á 500kr, trimma och uppdatera väghållningen, då försvinner ytterligare ett gäng tusenlappar ganska snabbt.

Hur som helst, det behöver inte kosta några enorma summor att bygga en nybörjar-rallycrossbil. Finns ingen anledning att fläska på riktigt bra grejer när man inte ens lärt sig köra, så 30hk mindre än toppbilarna eller betydligt sämre väghållning kommer inte ge någon enorm skillnad. Bättre att lägga dom pengarna på träningskörning...

koka
#17
629 4

Håller med G-sson där..

De går INTE att bygga en potent bil för 6500kr!

Bilsport börsen byggde en halv poten Saab 99 som slutade på 16 eller 18000kr? tror jag de var..

Beror på vilken motor och bil man bygger på och vad för någon typ av förgasare man har osv men bilsportbörsens bil va ju litte väl överdrivet folkracebygge, såg ut mer som en rallycross klass 2/4 än en folkracebil efteråt och den var ju lika snabb som en rallycrossbil när de jämförde med en. Sen beror det ju litte på föraren om hur vinnargalen idiot det är eller om man bara kör för skojs skull. Porta plana topp kostar inte mycket, inslipade ventiler kostar heller inte mycket, trimbox kostar heller inte mycket nu för tiden om inte man köper ifrån nått företag. Tänk efter lite, Bil kanske kostar en 1-2000, trim som jag nämnde innan med begagnade förgasare typ 1-1500 annars med nya förgasare 6-7000, Bur plåt och lite plast 1500 (beror på om man köper färdig bur eller gör egen, färdig folkracebyr ligger på 1500, med frakt 1800), Om man har folkracebilar sen innan så behöver man nog inga nya däck men annars så 4 nya åsa-nisse 2000. Sen en verkstad med alla verktyg man behöver, och sånt köper man nog inte för en folkracebil tror jag (om inte man skiter pengar) Totalt med det billigaste blir ca 6-8000 så det kanske stämmer bättre.
Och en klass 4 bil ligger oftast på 180-220 hk om inte jag minns fel wink

Senast redigerat av toptreehill (2010-09-20 18:48)


Racing 4 ever
KHRacing
#19

toptreehill skrev:
Jävla pappskallar som tror det kostar 50000+ å bygga en rallycrossbil, man kan bygga en potent folkracebil under 6500 och jag tror en hel del av er här tror att hela bilen ska vara gjord på bara plast och att det kostar. Men NEJ man låter all plåt vara och sen om man ska byta någon skärm eller så, så kan man använda en original skärm som form och gjuta efter, och plocka ur all inredning å göra båga är ju skitenkelt. Det är bara motorn som kostar å det blir ju runt 5-15000 beroende på om allt ska vara nytt eller begagnat. Så totalpris för en klass 4 rallycrossbil bör ligga på 20-35000

vad är det för en attityd du ligger inne med ? En trevligare stil tack ertersöks hos många på detta forum.

Det är inte skitenkelt att bygga en FIA/SBF-klassad båge alls.

bur i delar.. 8000
stol med underrede 3000
bälte 1500
tank 5000
bil 5000
massa säkerhetsdetaljer 5-10 000
däck/fälg 10 000
plastrutor 2-3000

plus plus plus massa andra delar

vänligen kristian

Senast redigerat av KHRacing (2010-09-20 18:53)

Ok vi kan stryka pappskallar för det kanske är jag som är en:P
Var på rallycross nu under helgen på westom då det var final i götalandskuppen och jag kollade på en 140 och när man ser det så ä det inte så svårt med båge, bara du bygger 55 mm allt så går det finfint. Men kom att tänka på utrustning nu så en 2 lagers fia overall 5000:- och skor 1500 ungefär handskar 700 hjälm 4000  flammsäker underställ tror jag 1000 och balaklava 500, fönsternät 500 och sen så vet jag inte om det är krav på hans krage i rallycross HÄR I SVERIGE men en hanskrage hanshjälm hansstol hansbälte så det ligger väl på 15000. Men nu var det väl om hur mucket det kommer att kosta att bygga bilen, och priset varrierar beroende på vad man köper för någon typ av det man ska ha och vart man köper det osv
Men en färdig båge i delar kostar då absolut inte 8000, såg för inte så längesedan på en hemsida (kommer tyvärr inte ihåg vad den hete) att det kostar 4500 och med frakt så blir det väl ungefär 5000 och tank kostar väl då absolut inte 5000???? Isåfall är det en väldigt brandsäker tank som rymmer mycket.
Såg även på tävlingen att en del körde med vanliga gullabo som ligger på runt 850 kr st och det behövs inget värre till klass 4. Men visst du tänker säker på en hel del säkerhetsgrejer och innan man kan ha kul så kommer alltid säkerheten först:)


Racing 4 ever