Elfel vä.bakdörr Volvo S40N T5 -04

mrPenguin
13 juli 2010 · 27 Inlägg

Hjälp! sad

Jag har fått ett elfel på vänster bakdörr på min S40N T5 -04

1. Färddatordisplayen anger att vänster bakdörr är öppen, fast den inte är det.

2. Vänster bakdörr går varken att öppna utifrån, eller inifrån. När man försöker öppna den inifrån åker dock låskolven upp, men dörren öppnas inte, och när man släpper handtaget åker kolven ner igen.

3. Förutom detta fungerar inte elhissen på denna dörr, men enbart på den dörren.

Är det någon som har haft samma problem eller tror sig veta det kan vara för fel?

Jag misstänker fukt i kablarna, men är osäker? Om det är fukt, är det någon som vet var det är vanligast att denna sitter/kommer in. Vart ska man börja leta? Andra förlag?

Tacksam för svar

ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

Hade inte S40/V50 problem med kabelmattorna i framdörarna? i skarven mellan dörr och bil?, kolla där först.

ServiceTekniker Volvo/Renault
mrPenguin
14 juli 2010 · 27 Inlägg

Tack! Jo det är vad jag har fått fram oxå. Ska kolla upp det! Någon aning om vart det är mest troligt att hitta fukten/vart det är vanligast att det läcker in? Tänkte så man slipper riva upp nåt i onödan... Hittade nämligen inget fram när jag kände med handen under mattan... Men läste nånstans att man måste plocka ut hela instrumentpsnelen för att komma åt ordentligt... sad

Senast redigerat av mrPenguin (14 juli 2010)

ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

I skarven/kontakten mellan kaross och dörr?
Funkar inte låset, inte elhissen, så verkar det vara som om dörren tappat kontakten med bilen.
Låsen har ett blockerat låsläget vilket i princip betyder att låset dörren måste låsas upp elektriskt.
Öppna framdörren och kolla kablaget som går in i dörren.

ServiceTekniker Volvo/Renault
JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 juli 2010 · 2 307 Inlägg

ExplorerDemon skrev:
I skarven/kontakten mellan kaross och dörr?
Funkar inte låset, inte elhissen, så verkar det vara som om dörren tappat kontakten med bilen.
Låsen har ett blockerat låsläget vilket i princip betyder att låset dörren måste låsas upp elektriskt.
Öppna framdörren och kolla kablaget som går in i dörren.

Just så

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
mrPenguin
14 juli 2010 · 27 Inlägg

ExplorerDemon skrev:
I skarven/kontakten mellan kaross och dörr?
Funkar inte låset, inte elhissen, så verkar det vara som om dörren tappat kontakten med bilen.
Låsen har ett blockerat låsläget vilket i princip betyder att låset dörren måste låsas upp elektriskt.
Öppna framdörren och kolla kablaget som går in i dörren.

Ja alltså jag kollade där fast fram vid A- stolpen. Eller är det vid b- stolpen jag ska kolla?

Senast redigerat av mrPenguin (14 juli 2010)

ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

Är det bakdörren? isf vid b-stolpen naturligtvis smile

ServiceTekniker Volvo/Renault
mrPenguin
15 juli 2010 · 27 Inlägg

Ja precis! Okej tack ska testa där. smile

mrPenguin
17 juli 2010 · 27 Inlägg

ExplorerDemon skrev:
Är det bakdörren? isf vid b-stolpen naturligtvis smile

Okej, det här börjar utveckla sig till en riktigt otrevlig historia sad Har nu kollat från A-stolpen hela vägen bak till B-stolpen. Ingen fukt där. Eftersom bakdörren inte går att få upp tog jag bort hela inredningen på dörren innifrån bilen = jättedrygt. neutral Dock ingen fukt där heller å alla kablar har ström och ser ut att vara ok.

Tänkte att det kunde va styrdonet som var paj, plockade bort inredningen på höger bakdörr också och lånade styrdonet därifrån för att se om det var det som inte funkade, men det funkade fortfarande inte sad

Vad kan det vara för fel? Och ska styrdonet på höger bakdörr kunna styra centrallås och elhiss på vänsterbakdörr, så man kan utesluta det felet, eller funkar det inte så?

Bagarn
17 juli 2010 · 689 Inlägg

Dom gånger jag bytt kabelhärva i dörrarna på dessa bilar så har jag inte kunnat se något fel på kablarna (ex. fukt eller skavda kablar)

mrPenguin
17 juli 2010 · 27 Inlägg

Bagarn skrev:
Dom gånger jag bytt kabelhärva i dörrarna på dessa bilar så har jag inte kunnat se något fel på kablarna (ex. fukt eller skavda kablar)

Okej, så om man då utesluter kabelfel och styrdonsfel (om man kan utesluta det så som jag gjorde?) Vad finns kvar? Bara själva låsmotorn eller? Men går den på samma som elhissen eftersom varken låset eller elhissen funkar på den dörren?

Saffranskalle Palfinger tekniker
17 juli 2010 · 1 248 Inlägg

till och börja med skulle du nog ha kollat med volvo om du har någon garanti kvar på det felet.

Volvo Xc70 (2001)
mrPenguin
17 juli 2010 · 27 Inlägg

VKN_940 skrev:
till och börja med skulle du nog ha kollat med volvo om du har någon garanti kvar på det felet.

Mmm har pratat med dom, och dom säger att dom inte har det. Dom vet inte vad det kan vara heller riktigt. Fick svaret där att de tyckte det var lite skumt att det bara var 1 dörr. Vanligtvis är det en hel sida, alt båda fram/bakdörrarna...

ExplorerDemon ServiceTekniker
18 juli 2010 · 77 Inlägg

Finns det inget uppenbart  fel så hjälper felkoderna enormt mycket, Då man vet om man ska börja pula med cem'et eller ddm'en. Förövrigt har jag för mig att framdörren styr bakdörren typ, men inte helt 100, va ett tag sedan man höll på med det där.

ServiceTekniker Volvo/Renault
JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 juli 2010 · 2 307 Inlägg

Framdörren styr bakdörren Bakdörren ahr ingen styenhet den sitter fram. Mest troligt ligger felet i kontekt ut till dörren o astolpen efter som hela bakdörren e död

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
mrPenguin
19 juli 2010 · 27 Inlägg

Okej, tack alla för er hälp!

Känns tråkigt att behöva säga att jag nu ger upp, men jag kommer inge längre med mina kunskaper. Lämnade imorse över problemet till Volvo. Hoppas inte det blir svindyrt neutral

mrPenguin
22 juli 2010 · 27 Inlägg

Tack alla som spånat på mitt probem, ni hade helt rätt!
Mkt riktigt satt problemet i framdörren vid A-stolpen i form av oxiderade kontaktstycken som nu är utbytta av Volvo och dörren och elhissen fungerar precis som det ska! big_smile

MEN..........

...Färddatordisplayen anger fortfarande att vänster bakdörr är öppen och innerbelysningen vill inte slockna precis som tidigare. Volvo har försökt släcka lampan men det går inte... Felkoden anger tydligen att det är fel på brytaren i låset.
Som jag fick det förklarat för mig så fungerar allt som det ska när det gäller dörren, men eftersom brytare och lås är samma enhet, är det enda sättet att släcka lampan i displayen och få innerbelysningnen att fungera korrekt, helt enkelt att byta låset på den dörren?!
Och för detta vill dom ha ca 3000 kr.......mad

Finns det verkligen inget annat sätt?! Låter dyrt för att få en varningslampa att sluta lysa. Det är ju inget allvarligt fel, men man stör sig ju förbannat mkt på det...

Någon som vet?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 juli 2010 · 2 307 Inlägg

Köp ett beggat lås på skroten å byt det själv det e inte så svårt å det e inte jättevanligt att det e fel på dom så risken att du får ett dåligt lås från skroten e minimal

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Schultz
22 juli 2010 · 119 Inlägg

600 kr för en begagnad låskista på bildelsbasen. smile
Svider inte lika mycket som 3000 i alla fall.

Kolla bara om du kan hitta ett orginalnummer på ditt befintliga lås, så att det blir rätt.

Denna hittade jag,
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=19872487

Vänster bak på en s4n -04

Hoppas det hjälpte.

Mvh

Kan även nämna att min mor hade samma problem på sin Clio, fast på bakluckan.
Och det funkade utmärkt när jag bytte ut låset till ett bättre begagnat.

Senast redigerat av Schultz (22 juli 2010)

Bird is the word!
mrPenguin
22 juli 2010 · 27 Inlägg

Ah! Tack så mkt, det hjälpte absolut!

Läste dock någonstans att man måste programmera om datorn alt uppdatera mjukvaran hos Volvo efter att man har bytt låskista? Stämmer detta eller funkar det lika bra utan att man gör det?

Senast redigerat av mrPenguin (22 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang