Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.
  • 119 Följare
  • 677 922 Visningar
  • Projektet avslutat 19 oktober 2016
Pedaal
9 augusti 2010 · 601 Inlägg

AirOne skrev:

BOLIN_ skrev:
Okej tack då vet jag big_smile

Ingen orsak smile

Min abs och stc lyser hela tiden. Mätt givarna bak och dom är hela, så verkar bli samma öde för mig. Har dock bara dragit men nån månad nu. Känns så jobbigt riva isär och fixa det roll För övrigt ser det bra ut för dig!big_smile Hoppas på bra resultat!
ps, arjeplogarn, min awd är till salu smile

Senast redigerat av Pedaal (9 augusti 2010)

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
9 augusti 2010 · 2 100 Inlägg

AirOne skrev:

syabo skrev:
Kommer följas!smile händer det inget med motorn? sad

Ska föra upp lite grejer på listan. Har bara inte hunnit.
Dels blir det nog eventuellt nån chippning. Nya tryckrör eller lacka om de befintliga.
Allmän puts. Har du nåt förslag? smile

Polera tryckrören och spriderskyddet! wink

Tja!
syabo
9 augusti 2010 · 1 278 Inlägg

Dennis_999 skrev:

AirOne skrev:

syabo skrev:
Kommer följas!smile händer det inget med motorn? sad

Ska föra upp lite grejer på listan. Har bara inte hunnit.
Dels blir det nog eventuellt nån chippning. Nya tryckrör eller lacka om de befintliga.
Allmän puts. Har du nåt förslag? smile

Polera tryckrören och spriderskyddet! wink

behöver inte göra så mycket med motorn isig, men lite puts och så skulle vara snyggt:) en clean motor så du vågar öppna huven på träffar;)

Street Knight
Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Pedaal Ah okej. Jo men när jag hade in V70:in för byte av slangar och fyrhjulsinställningen - ännu en sak jag glömt föra upp på listan över gjorda saker - så bad jag dem även kolla upp eventuella felkoder. Jag bad dem inte vara så nogranna att de även mätte upp givarna bak, och mina var båda också hela, så dem var det inget fel på.
Så gissningsvis har du samma fel som jag hade, tyvärr.

Dennis_999 Lät som en bra idé. Funderar även på kolfiberkåpa men känns som lite överkurs. I alla fall i detta tidiga stadie.

syabo Mjo det kommer. Har i alla fall fått bort det värsta, eftersom det var gammal olja över hela motorn och tidigare ägaren var rädd för att motortvätta. Han nämnde till och med att "det inte gick göra en motortvätt på dessa" tongue
Menmen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mange_240
11 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

mange_240 Klart jag gör. Kanske därför jag ringde på en annan igår..roll

förstår det, tror aldrig jag tänker sälja lr byta bort min haft den 7år nu.
blir nog hellre å ställa den på förvaring om en sån dag skulle komma.

Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

mange_240 skrev:
mange_240 Klart jag gör. Kanske därför jag ringde på en annan igår..roll

förstår det, tror aldrig jag tänker sälja lr byta bort min haft den 7år nu.
blir nog hellre å ställa den på förvaring om en sån dag skulle komma.

Hehe nej..vissa märken och vissa modeller blir man trogen av nån lustig anledning..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
12 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Jo, jag har funderat på en sak. Vad skulle ni tycka om att jag drog en "genomgång" eller vad man ska kalla det för, med de grejer jag redan gjort och visat lite snabbt på bild på förstasidan i tråden - i väntan på att man skall till med nåt större med bilen?

Är för övrigt väldigt sugen på att beställa grejer från Vparts bland annat, då dom har rea just nu..men..pengarna vill inte riktigt till sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mange_240
13 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

dra en genomgång du, med allt du gjort med bilen sen köpet.

Mack Forum- och sitemoderator
13 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Update!..eller vad man nu ska kalla det..

100813



Ja vi kör väl på med historien om hur jag gjorde med ljudbygget bak. Minns att jag hade en liten vision om det hela i huvudet, och måhända folk kallade mig tokig som gjorde det men grundtanken med det hela var att det skulle vara ytterst praktiskt men ändå snyggt.
Praktiskt, därför att jag är praktiskt lagd. Vill kunna slänga in saker i bilen utan att behöva tänka på att "ja just ja den ligger där och den ligger där", men ändå vill jag ha det så det går att visa upp, om man nu behöver det :)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976749_m15ttp.jpg

Nåväl. Jag började med att slita ut all som eventuellt kunde vara i vägen. Tanken var att det skulle gå att lyfta ut reservhjulet om det behövdes, så projektet döptes till "bryggan", eftersom den skulle ligga över ungefär halva reservhjulet.
Bryggan i sig fick sen inte vara för tung eller otymplig för att kunna lyftas ur, men samtidigt tillräckligt stabil för att ligga kvar på sin plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/978800_78my5z.jpg

Själva luckan i sig köpte jag från skroten för tvåhundra kronor, om jag inte missminner mig. Tänkte att utifall det hela skiter sig så är det bara att montera tillbaka orginalet och bara glömma bort det hela..men..så här i slutänden så blev det ju ändå rätt bra ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/978802_eskul8.jpg

Plexiglaset gick på en 80 kronor eller liknande, hos en glasfirma i stan. Helt överkomligt, och fortfarande inplastad trots att det var en spillbit. Denna skiva försänktes - just med tanke på att man skulle kunna skjuta in nåt på golvet utan att glaset skulle ta i eller liknande - med hjälp av stämhjärn, hammare, vinkelslipen och ett par hundra svordomar eller fler. Materialet i luckan är nämligen sprött, så man fick ta det försiktigt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/978801_39c86k.jpg

På spånplattan ritade jag ut vart jag ville ha sakerna, och sen blev det en form av komprimiss och finurligt tänkande när det skulle kapas och donas. Dock gick detta relativt bra, och denne kläddes sedan in i svart tyg som jag hade liggandes kvar från ett projekt jag lade ner då jag hade 240:in.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976758_0vmmn0.jpg

Väl på plats i bilen - hade tänkt ha skumgummifötter under bryggan, eller kardborreband men inget gick riktigt som jag ville - så det blev utan helt enkelt. Nåväl. Väl på plats som sagt, så blev det kabeldragning. Strömkabeln på ena sidan, lågnivåerna och jag tror remoten hamnade på andra sidan också..så kanske det inte skulle ha varit när jag nu skriver detta och tänker efter.

Nåväl. I plexiglaset blev det även borrat i, eftersom jag vill att luften ska kunna komma in/ut nånstans. Visserligen är det rätt öppet eller vad man nu ska säga där - svängrum så att säga - men ändå. Så det blev ett mönster...som i sig inte blev världens tydligaste men det fyller sin funktion.
Mönstret..blev en orm för övrigt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976768_64718u.jpg

Och så här blev resultatet. Skall ta bilder på hur det ser ut när det är mörkt också :)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
18 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Update!

100818


https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/981005_4415zj.jpg
[Tagen 100818]*..ja..jag kunde ju inte hålla mig när Vparts hade rea. Reparationskit till bakluckan överst och sedan från vänster dioder till nummerplåtsbelysningen samt nya knappar och larmdosa då den gamla är tejpad..*

Montering kommer inom kort smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Pedaal
18 augusti 2010 · 601 Inlägg

Det är inte så att "inredningen" i bakluckan släppt så när du stänger luckan så ploppar hela konsollen läs i överkant? wink

Mack Forum- och sitemoderator
18 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Pedaal skrev:
Det är inte så att "inredningen" i bakluckan släppt så när du stänger luckan så ploppar hela konsollen läs i överkant? wink

Haha. Det är precis så. Du känner igen syndromet? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Pedaal
18 augusti 2010 · 601 Inlägg

AirOne skrev:

Pedaal skrev:
Det är inte så att "inredningen" i bakluckan släppt så när du stänger luckan så ploppar hela konsollen läs i överkant? wink

Haha. Det är precis så. Du känner igen syndromet? tongue

10 av 10 har de problemet, såvida nu bagaget är öppnat någon gång sedan ny smile

Nomenia ÖstersundsGatbilar
18 augusti 2010 · 1 570 Inlägg

nice big_smile du är inte sugen på ett par H&R Sänk fjädrar till biln? gått 2 säsonger. kan nog säljas billigt om du är intresserad

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
18 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Pedaal Haha. Anade faktiskt det. Har kikat in i ett antal V70:isar och många tycks ha det problemet. Tur det finns reparationssatser..för ack vad irritersamt ljud det är när plast gnider mot metall tongue

Nomenia Det låter helt klart intressant tycker jag, såvida det passar min bil såklart? Är ju AWD och den där nivåmaten bak?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Nomenia ÖstersundsGatbilar
18 augusti 2010 · 1 570 Inlägg

AirOne skrev:
Pedaal Haha. Anade faktiskt det. Har kikat in i ett antal V70:isar och många tycks ha det problemet. Tur det finns reparationssatser..för ack vad irritersamt ljud det är när plast gnider mot metall tongue

Nomenia Det låter helt klart intressant tycker jag, såvida det passar min bil såklart? Är ju AWD och den där nivåmaten bak?

jo de är ju de å.. ska kolla upp dom lite närmare så återkommer jag

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
18 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Nomenia skrev:

AirOne skrev:
Pedaal Haha. Anade faktiskt det. Har kikat in i ett antal V70:isar och många tycks ha det problemet. Tur det finns reparationssatser..för ack vad irritersamt ljud det är när plast gnider mot metall tongue

Nomenia Det låter helt klart intressant tycker jag, såvida det passar min bil såklart? Är ju AWD och den där nivåmaten bak?

jo de är ju de å.. ska kolla upp dom lite närmare så återkommer jag

Jo.
Det jag tror det sitter i är vad för dämpare man har bak..och jag funderar på att konvertera om till vanliga men vet inte riktigt ännu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Pedaal
19 augusti 2010 · 601 Inlägg

AirOne skrev:

Nomenia skrev:

AirOne skrev:
Pedaal Haha. Anade faktiskt det. Har kikat in i ett antal V70:isar och många tycks ha det problemet. Tur det finns reparationssatser..för ack vad irritersamt ljud det är när plast gnider mot metall tongue

Nomenia Det låter helt klart intressant tycker jag, såvida det passar min bil såklart? Är ju AWD och den där nivåmaten bak?

jo de är ju de å.. ska kolla upp dom lite närmare så återkommer jag

Jo.
Det jag tror det sitter i är vad för dämpare man har bak..och jag funderar på att konvertera om till vanliga men vet inte riktigt ännu.

Det är ett grymt irriterande ljud, speciellt när man kör hyffsat mycket på grusvägar.. Skall också åtgärda mitt gnissel. Inte ta bort nivåmaticen. Den är ju helt suverän när man drar vagnen bakom!

Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Pedaal skrev:

AirOne skrev:

Nomenia skrev:

jo de är ju de å.. ska kolla upp dom lite närmare så återkommer jag

Jo.
Det jag tror det sitter i är vad för dämpare man har bak..och jag funderar på att konvertera om till vanliga men vet inte riktigt ännu.

Det är ett grymt irriterande ljud, speciellt när man kör hyffsat mycket på grusvägar.. Skall också åtgärda mitt gnissel. Inte ta bort nivåmaticen. Den är ju helt suverän när man drar vagnen bakom!

Jajo men det är inte så ofta jag drar en vagn..plus att två nya nivåmatdämpare kostar ju skjortan sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
28 augusti 2010 · 26 136 Inlägg

Update!

100828


Då har man varit iväg på en resa till Sundsvall och dess affärer i Birsta. Yes..nu är man verkligen berest, eller hur? Hursomhelst. Blev lite handlat..såklart på Biltema..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/985825_mxpqpx.jpg
[Tagen 100828]*...på väg mot Sundsvall..var glad jag slapp köra dit då klockan var nio på morgonen och jag hade fått sova ungefär nån timme..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/985826_31w34b.jpg
[Tagen 100828]*..och så blev det ju lite handlat till V70:in. Bogserlina är bra att ha, utifall någon behöver hjälp att dras lös tex..krympslang till kommande kabeldragningar, två nya vippströmbrytare, två H7lampor av märket Phillips Mega Blue samt den omtalade extraspegeln..*

Blev även handlat ett par sprayburkar med "crome", så vi får väl se hur bra de fungerar. Vet inte riktigt vad jag ännu ska använda dem till, men det lär nog ordna sig. Funkar dom så funkar dom.

Uppdatering kommer angående ovanstående, inom sinom tid smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang