Hur fort får man köra i Sverige?

J-P-R DO IT LOW STYLE
27 augusti 2010 · 1 342 Inlägg

KHRacing skrev:
Man får ite köra för fort enligt lag, så snack om toleranser & så tror jag inte på.

Min morbror har fött böter för 53km på 50 väg så inget är omöjligt.

Bara att ge fan i skriva på, under 5 km/h går inte till rätten utan avskrivs automatiskt.

almqvist__89
27 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

när jag blev stannad för forkörning och polisen tog fram sin bötestabell så kunde man få böter redan vid 1-5 km/h för fort och jag frågade hur ofta dom ger böter vid så låga överträdelser å då sa konstapeln "det e inte ofta men det händer".. och jag vet att en fartkamera fottar när du kör 6km/h eller mer för fort och att den fottar på ca 10m håll och en fartkamera är igång ca. 20min per dygn.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
nordstromj
27 augusti 2010 · 1 772 Inlägg

JarkkoK skrev:
Jo, jag vet: titta på trafikskyltarna... men jag menar hur mycket över begränsningen får man köra utan att få böter? Eller blir det genast böter (om polisen/trafiksäkerhetskameror har radar) om jag kör 1km/h för fort?

Här i Finland får man ju köra 10km/h över utan att få böter. Kör du 11 över, blir det böter. Man får köra 50km/h på en 40km/h sträcka eller 110 på 100-sträckan osv.

Jag ska i kväll köra till Sverige och vill gärna höra hur det är i praktiken med fortkörning?

Hur för fort för man köra innan man blir av med körkortet i Finland?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Hermansson
27 augusti 2010 · 235 Inlägg

Calibranissen skrev:
Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

Sen när ändrade dom på detta?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
OSkar000
27 augusti 2010 · 198 Inlägg

Hermansson skrev:

Calibranissen skrev:
Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

Sen när ändrade dom på detta?

Rent fototekniskt sett har jag svårt att se att det är möjligt. Ska man få korrekt exponering (läsbar/synlig) på både nummerplåt och bilförare så är det inte bara att fota på som vanligt. Testa själv att ta ett kort på en bil med förare i och försök se ansiktet på föraren... det är inte mycket man ser inne i mörkret i bilen.

Angående avstånd från kameran så borde det mätas hyggligt nära, speciellt i de fall som kamerorna står precis där hastighetsgränsen sänks från säg 70 till 50 och liknande. Hade de mätt 300 meter bort hade de mätt på en sträcka med högre hastighet.. och då hade de inte varit till mycket nytta om man ska fånga de som kör 70 på 50-sträckan. Samma sak borde gälla de kameror som står i en kurva, det finns inte en chans att de har mer än 40-50 meter sikt.

Lägg där till att man kan både hinna bli omkörd och svänga av vägen på 300 meter. Hur vet kameran vem det var som körde för fort? Bilen framför eller bilen bakom?

Calibranissen
27 augusti 2010 · 148 Inlägg

Hermansson skrev:

Calibranissen skrev:
Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

Sen när ändrade dom på detta?

När dom nya skåpen kom, pratade med en informatör om detta på elmia...

Calibranissen
Lina-
27 augusti 2010 · 1 213 Inlägg

När det ä mörkt då går kameran över till Back Light Controll funktionen.
Bilden nedanför ser ut att vara fotad ganska nära.

http://i38.tinypic.com/1eanhv.jpg

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Muttley
27 augusti 2010 ·

Calibranissen skrev:

Hermansson skrev:

Calibranissen skrev:
Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

Sen när ändrade dom på detta?

När dom nya skåpen kom, pratade med en informatör om detta på elmia...

Coolt, ett av de nya skåpen blixtra till när de var molnfritt och soligt när vi kom 2 mc förbi. Så de måste väl varit imma i skåpet.

Nick666 Baron
27 augusti 2010 · 184 Inlägg

trodde vi hade nolltolerans i sverige, men var kanske inte hastigheten tongue
men brukar köra med gps och farthållare och ligga på exact högsta tillåtna, men kör flera olika bilar och "glädjemätaren" verkar skilja mycket på olika bilar

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
SaabAnton
27 augusti 2010 · 263 Inlägg

Skall man köra snabbt förbi en fartkamera skall du köra så in i helvete snabbt att den inte hinner fota dig!

Volvo C30 "T5" (2007)
Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 augusti 2010 · 14 054 Inlägg

På ett flertal av mina bilar visar hastighetsmätaren mellan 5-6 km/h för lite. Jag kör ofta efter GPS-mätning och det har aldrig blixtrat för mig för jag tror att GPS:en visar exakt hastighet. Eller vad tror ni?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
27 augusti 2010 · 338 Inlägg

Nu får ni rätta mig om jag e totalt ute å cyklar..

Är det inte så att det e ägarens eller förarens skyldighet att bilens hastighetsmätare går rätt??

Har inte polisen skyldighet att visa upp kalibreringspapper på lasern om man frågar efter det? Den skall väl kalibreras varje månad, eller??

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 augusti 2010 · 14 054 Inlägg

Atenza skrev:
Nu får ni rätta mig om jag e totalt ute å cyklar..

Är det inte så att det e ägarens eller förarens skyldighet att bilens hastighetsmätare går rätt??

Har inte polisen skyldighet att visa upp kalibreringspapper på lasern om man frågar efter det? Den skall väl kalibreras varje månad, eller??

Det där med ägarens ansvar att hastighetsmätaren visar rätt är nog riktigt för förmodligen har du som bilägare bevisbördan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

Blev stoppad med laser för några år sen, och den visade 120 på 90-väg.
Böterna låg då på 2800 kr. (Innan höjningen)

Polisen skrev ner just 120 km/h också, räknade inte ner 2-4 km/h, utan precis som lasern visade... Men han sa att om jag hade haft 123 km/h hade körkortet tagits om hand på plats.

Att dom tycker lasern är så himla exakt så dom inte skriver ner ett par km/h... Tyckte det var konstigt, men jag sa inget.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Grabber Dagdrömmare
28 augusti 2010 · 2 836 Inlägg

Vettemannen skrev:

Atenza skrev:
Nu får ni rätta mig om jag e totalt ute å cyklar..

Är det inte så att det e ägarens eller förarens skyldighet att bilens hastighetsmätare går rätt??

Har inte polisen skyldighet att visa upp kalibreringspapper på lasern om man frågar efter det? Den skall väl kalibreras varje månad, eller??

Det där med ägarens ansvar att hastighetsmätaren visar rätt är nog riktigt för förmodligen har du som bilägare bevisbördan.

/Benny

Enligt EU ska mätaren vissa +7,5% dock max 10% om bilen har däck med rätt mått.

Annars är det matte på hög nivå som gäller!

Sen finns det en oskriven lista hur fort får man köra o när röker lappen....
Men det variera på snuttens humör också...

En gång i tiden blev det för mig 84 på 50 (innan var det 70), fick behålla lappen=behålla jobb men blev dryga böter...

På en fotokiosk kan man tillämpa "+5% regeln". År det 70 så 73 är ok men 75 kan ge böter.
Har inte testat men kan göra det om nån vill komma med sponsring wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
__hogberg__
28 augusti 2010 · 1 161 Inlägg

Lasern tar 3km/h likaså skåpen.. Blev av med körkortet för 87km/h avskrivet till 84km/h för en månad sedan och frågade då exakt hur det ligger till.. Så Skit ner er som säger nått annat..

Och den som sa att +5km/h inte tas upp i rätten du har fel så det sjunger om det.. Rätten fungerar inte som förut längre.. Vill dom ha pengar till ett lågt mål så tar dom det pga den buffert som blivit efter att alliansen höjde skatter..
Visst den tar slut och då kommer det KANSKE tillbaka med fega rättsmän.. Men innan dess så betalar inte gemene man ett endaste öre om det så gäller 1km/h eller 100km/h

Nick666 Baron
28 augusti 2010 · 184 Inlägg

__hogberg__ skrev:
Lasern tar 3km/h likaså skåpen.. Blev av med körkortet för 87km/h avskrivet till 84km/h för en månad sedan och frågade då exakt hur det ligger till.. Så Skit ner er som säger nått annat..

Och den som sa att +5km/h inte tas upp i rätten du har fel så det sjunger om det.. Rätten fungerar inte som förut längre.. Vill dom ha pengar till ett lågt mål så tar dom det pga den buffert som blivit efter att alliansen höjde skatter..
Visst den tar slut och då kommer det KANSKE tillbaka med fega rättsmän.. Men innan dess så betalar inte gemene man ett endaste öre om det så gäller 1km/h eller 100km/h

jo finns väll något sådant som heter lågt mål eller liknande för inte folk som q-park skall kunna hota att man får betala rättegångskostnader och så, borde väll då gälla samma sak med 5km/h ? tongue

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2010 · 13 742 Inlägg

Calibranissen skrev:

Growe skrev:
fick en fartkamera härom veckan att flasha på en 60km/h sträcka kollade direkt efter vart mätarn stog och då paserade den in just på 80km/h vet att mätarn visar 10fel
och jag axade under tiden alltså fotade den redan vid 5-6km/h för fort

lär inte bli något av det hela endå eller så får dom väll försöka få mig till rättegång aldrig att jag ger upp utan strid när det är så larvig fartöverträdelse smile

Hej!

Saken är den att jag har för mig att de "nya" fartkamerorna registrerar din hastighet på ca 300 m avstånd men fotar inte förräns ca: 50 meter från kameran, detta för att få en så klar bild som möjligt och för att du inte skall hinna bromsa ner farten precis innan kameran och klara dig, detta var nått som ändrades i dom nya skåpen för detta var möjligt vid dom gamla! Alltså fotar inte kameran dirkekt efter registrering...
Och om jag inte har fel så ligger felmarginalen på skåpen på 6 km/h över hastighetsbegränsningen, något som polisen oxå skall följa egentligen med som nån skrev att det beror på polismannens humör.

Jag har passerat de nya skåpen på farthållaren på 85 på 80-väg och aldrig blivit fotad, men då har jag inte kollat vad min mätares felmarginal är.

/Ola

det trodde jag oxå men jag var nära när jag började öka jag höll 60km/h vid 60skylten kanske 100meter efter stog skåpet men jag glömde bort vad jag gjorde så jag råkade ge fullgas just vid skåpet och klick..men visst det kanske var bilen bakom den tog kort på?!
men det lär visa sig inom kort eftersom jag hade bestämt mig att inte köra förfort förbi kameran så hade jag inte kamra mode på mig själv och bilen

surt när man normalt skiter totalt i kamrorna och bara bränner på som vanligt men gömmer sig bakom solskyddet och sätter någon arm ivägen

men när man inte gör det och försöker hålla farten blir man fotad andra gången jag blivit fotad första gången gömde jag mig

tanten lyckades oxå att bli fottad på samma vägsträcka som jag lyckades sist men har inte fått något bra svar hur fort hon körde

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LordLife
28 augusti 2010 · 998 Inlägg

Polisen stoppar en för 1km/h för fort, är det 50 så är det 50 men kan du bevisa att din hastighets mätare visar fel så slipper du, min svärfars bil en renault hade hade km mätare fast den var inställd på mph tyckte alla körde för sakta när han låg i 50, blev stoppad på väg till verkstaden.

Fartkameror har jag för mig att dom inte registrerar 4km för fort.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Hermansson
28 augusti 2010 · 235 Inlägg

tkd_rille skrev:

Calibranissen skrev:

Hermansson skrev:

Sen när ändrade dom på detta?

När dom nya skåpen kom, pratade med en informatör om detta på elmia...

Coolt, ett av de nya skåpen blixtra till när de var molnfritt och soligt när vi kom 2 mc förbi. Så de måste väl varit imma i skåpet.

Har sett kameror som blixtrar mitt på ljusa dagen också, och även fått förklarat för mig att den blixtrar oavsett.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang