Hur fort får man köra i Sverige?

kawiZz RMR-Crew
28 augusti 2010 · 478 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Hur länge tar det för polisens laser att få fram värde? har man chans att bromsa 10 km/h innan lasern får värdet?

Lycka till att vara snabbare än en laser. smile

Muttley
28 augusti 2010 ·

Hermansson skrev:

tkd_rille skrev:

Calibranissen skrev:

När dom nya skåpen kom, pratade med en informatör om detta på elmia...

Coolt, ett av de nya skåpen blixtra till när de var molnfritt och soligt när vi kom 2 mc förbi. Så de måste väl varit imma i skåpet.

Har sett kameror som blixtrar mitt på ljusa dagen också, och även fått förklarat för mig att den blixtrar oavsett.

Exakt och detta hände i somras faktiskt. Och sedan dess har de inte byttat de skåpen som sitter på plats här.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2010 · 13 741 Inlägg

Calibranissen skrev:
Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

dagens skåp blinkar alltid när det tar kort oavsätt daxljus eller totalt mörker
eftersom blixten tar bort motljus annars skulle adlrig kameran kunna ta kort när solen ligger mot kameran

när jag fick en kamera att flasha var det daxljus med sol även om det var vid 7 på morgonen
och det var den nya varianten som varit aktuell dom senaste 2åren eller liknande

så ingen flash inget kort

men ta för vana att alltid gömma er bakom solkskyddet och då menar jag att gömma sig
oavsätt om ni åker lagligt eller ej så slipper man glömma bort sig när man råkar hålla 200+ förbi ett skåp

under hela den tiden det setat skåp mellan örebro karlskoga så har jag aldrig ens lyckats få en kamera att blinka konstigt nog
dom kamerorna åker jag sällan lagligt förbi nattetid har jag hållt över 230 förbi men aldrig något photo
jag brukar ha som sport att försöka få ett idol kort så fort jag åker förbi en kamera med någon polares bil

vorre skoj med ett kort med 200km/h eller fortare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Snitch Ointresserad.
29 augusti 2010 · 936 Inlägg

cheffer skrev:
Vad jag vet så drar polisen av 3km/h av det som står på lasern för felmarginalens skull. I övrigt från det vet jag inte om det är någon tolerans alls

Det är också fel, då deras mätinstrument förutom ögonmått, ska kalibreras en gång i veckan. Faktum är att det kan slå på kanske 6 km/h. Då har du blivit stannad i onödan om du kört 53 på 50 väg enligt deras laser.

Teabag appreciation club.
karlitoo
29 augusti 2010 · 263 Inlägg

De drar av 3 km/h, brorsan fick böter för någon månad den o då drog snuten av det. Och man har rätt till att få bevisat att lasern är rätt kalibrerad. Handlar det om några få km/h så skulle ja aldrig skriva på eftersom mycket kan gå fel till, de kan plocka fel bil osv, kan hända att polisen rapporterar fel och sånt, har hänt att de skrivit att folk kört en Saab när det var en Volvo o att man använt av sig en typ av laser när man egentligen använt en annan. Sånt kan få sig friad.. Brorsan klockades igår också för 144 km/h på 110 väg. Han var rätt säker på att han låg i max 130-135 mätarfart, sen har han också 19" som visar mer.. Det roliga är att han precis blev omkörd av en bil när polisen mätte, han blev stoppad men inte bilen som körde om sjukt nog.. Fördom för att man kör sportbil? Bilen kallades också till ombesiktning för tonade rutor, olagliga lyktor och liten regplåt.. Lita aldrig på grisen!

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
myran Foto/Bilnörd
29 augusti 2010 · 1 541 Inlägg

karlitoo skrev:
De drar av 3 km/h, brorsan fick böter för någon månad den o då drog snuten av det. Och man har rätt till att få bevisat att lasern är rätt kalibrerad. Handlar det om några få km/h så skulle ja aldrig skriva på eftersom mycket kan gå fel till, de kan plocka fel bil osv, kan hända att polisen rapporterar fel och sånt, har hänt att de skrivit att folk kört en Saab när det var en Volvo o att man använt av sig en typ av laser när man egentligen använt en annan. Sånt kan få sig friad.. Brorsan klockades igår också för 144 km/h på 110 väg. Han var rätt säker på att han låg i max 130-135 mätarfart, sen har han också 19" som visar mer.. Det roliga är att han precis blev omkörd av en bil när polisen mätte, han blev stoppad men inte bilen som körde om sjukt nog.. Fördom för att man kör sportbil? Bilen kallades också till ombesiktning för tonade rutor, olagliga lyktor och liten regplåt.. Lita aldrig på grisen!

Vet i alla fall att fartkamerors mätningar kastas direkt om det är 2 bilar i bredd. Så be din bror kolla upp vad som gäller för mätningar av polisman.


För övrigt som tråden handlar om så finns ingen toleransnivå. upp till var polisman vad dom orkar stoppa och inte. Va något fall uppe som aftonbladet skrev om för inte så länge sen då en fått böter för 51km/h på 50väg.

Ja dom drar av 3km/h på hastigheten men det görs redan i aparaten. vilket räddat mig en gång faktiskt.. hoho.. 49 på 30väg wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2010 · 13 741 Inlägg

myran skrev:

karlitoo skrev:
De drar av 3 km/h, brorsan fick böter för någon månad den o då drog snuten av det. Och man har rätt till att få bevisat att lasern är rätt kalibrerad. Handlar det om några få km/h så skulle ja aldrig skriva på eftersom mycket kan gå fel till, de kan plocka fel bil osv, kan hända att polisen rapporterar fel och sånt, har hänt att de skrivit att folk kört en Saab när det var en Volvo o att man använt av sig en typ av laser när man egentligen använt en annan. Sånt kan få sig friad.. Brorsan klockades igår också för 144 km/h på 110 väg. Han var rätt säker på att han låg i max 130-135 mätarfart, sen har han också 19" som visar mer.. Det roliga är att han precis blev omkörd av en bil när polisen mätte, han blev stoppad men inte bilen som körde om sjukt nog.. Fördom för att man kör sportbil? Bilen kallades också till ombesiktning för tonade rutor, olagliga lyktor och liten regplåt.. Lita aldrig på grisen!

Vet i alla fall att fartkamerors mätningar kastas direkt om det är 2 bilar i bredd. Så be din bror kolla upp vad som gäller för mätningar av polisman.


För övrigt som tråden handlar om så finns ingen toleransnivå. upp till var polisman vad dom orkar stoppa och inte. Va något fall uppe som aftonbladet skrev om för inte så länge sen då en fått böter för 51km/h på 50väg.

Ja dom drar av 3km/h på hastigheten men det görs redan i aparaten. vilket räddat mig en gång faktiskt.. hoho.. 49 på 30väg wink

japp både trafipaxen och lasern drar bort 3km/h
men samtidigt är det slöseri på tid att stoppa någon som blir uppmätt till 51km/h på 50väg och tror att dom mesta poliserna ärligt skiter i det
för det är bättre att lägga den tiden på att få fast någon som utgör lite större fara än så

men skulle alla vägra att erkänna dessa löjliga fortkörningarna så skulle dom tillslut bli tvingade att sluta stoppa dessa eftersom åklagaren skulle få röven full med jobb och systemet skulle kolapsa direkt
för upp till 10km/h för fort är bara löjligt att lägga ner tid på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jonte_92
8 september 2010 · 12 Inlägg

tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

Blackdeath Chef
8 september 2010 · 167 Inlägg

Skulle gissa på typ 2600kr

Over and out
Rock-Star
8 september 2010 · 2 982 Inlägg

jonte_92 skrev:
tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

ja körde 46 på 30väg och fick böta 2400:- , ingen spärrtid. endast böter. detta var iår också.

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 september 2010 · 8 197 Inlägg

karlitoo skrev:
Lita aldrig på grisen!

Moget.... Visa respekt så slipper vara bitter på poliserna.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
BBAD Utbildad hobbymekare
8 september 2010 · 1 125 Inlägg

kompis fick 2000 i böter å körde 2km/h för fort på 50 väg

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Brådhis * Voff voff *
8 september 2010 · 10 278 Inlägg

jonte_92 skrev:
tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

Hur länge du haft körkort spelar ingen roll, böterna är samma för alla...!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 september 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rock-Star
8 september 2010 · 2 982 Inlägg

Brådhis skrev:

jonte_92 skrev:
tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

Hur länge du haft körkort spelar ingen roll, böterna är samma för alla...!

//Brådhis

ja tror han undrar om körkortet blir indraget en period. smile

Brådhis * Voff voff *
8 september 2010 · 10 278 Inlägg

Rock-Star skrev:

Brådhis skrev:

jonte_92 skrev:
tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

Hur länge du haft körkort spelar ingen roll, böterna är samma för alla...!

//Brådhis

ja tror han undrar om körkortet blir indraget en period. smile

Precis! Och det blir det inte! Samma böter och straffpåföljd för alla! Och 13 km/h för fort på 30-väg ger ingen körkortsindragning i sig!

Har man däremot flera tidigare förseelser som man blivit dömd för så KAN körkortet dras in även efter en mindre förseelse, men även där gäller att bedömningen görs utan hänsyn till hur länge man haft körkortet! Dock med skillnaden att den med prövotid måste göra om teori + uppkörning! Men själva böterna och straffet är alltså oförändrat!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
alain www.bimmerpower.org
10 september 2010 · 3 995 Inlägg

jonte_92 skrev:
tjena lånar tråden lite.. har lite ångest för att jag åkte dit för fortkörning och jag undrar om någon vet på ett ungefär hur mycket jag kommer behöva böta för 13 km/h på 30 väg. har bara haft körkort i ett halvt år nu

mvh: jonte

Här har du svar för belopet som man betala för fortkörning och annat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386

Senast redigerat av alain (10 september 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang