Ta lastbilskörkort

v8rickard Gammelbilsnörd
5 november 2007 · 450 Inlägg

Har ingen möjlighet att köra här hemma heller:( Men jo det är nog lämpligt att köra lite längre varje gång då asså. Verkar lite dyrare neråt göteborg oxå.... Fan farsan kommer ju från Uddevalla, vi har sommarstuga där... får la flytta dit upp ett tag då o ta körkortet:P Men känner att jag likagärna kan betala det själv, säg 15K jobbar man ju snart in och det e ju ett jäkla ståhej att få det genom arbetsförmedlingen verkar det som...

v8rickard Gammelbilsnörd
5 november 2007 · 450 Inlägg

Ofan, ser nu att vi verkar vara kolleger tongue Testförare lastvagnar… E det på Lundby som gäller då eller? Jag jobbar ju nämligen där själv! Men att få kortet betalt av volvo verkar ju inte heller helt lätt... Men intresset finns ju iaf!

v8rickard Gammelbilsnörd
5 november 2007 · 450 Inlägg

Är det någon annan, gärna i trakten kring göteborg som har några tipps att ge? Bra körskolor mm

_Lady_
6 november 2007 · 276 Inlägg

Hehe.. Nej det e inte på Lundby jag jobbar utan på självaste fabriken i Tuve. Jag hade uppkörning idag förresten vid halv 4 å klarade den! smile

v8rickard skrev:
Ofan, ser nu att vi verkar vara kolleger tongue Testförare lastvagnar… E det på Lundby som gäller då eller? Jag jobbar ju nämligen där själv! Men att få kortet betalt av volvo verkar ju inte heller helt lätt... Men intresset finns ju iaf!

Volvo V70 "SilverLady" (2005)
Nissan 200sx "Lady of Samuraj" (1992)
hampa87 *BECE**
6 november 2007 · 334 Inlägg

tog mitt C-kort i varberg på CR Johansson, kan rekommendera dem! gick på ca 16-17000, 9 körlektioner på 55min och två uppkörningar och lite teoriavgifter

ekkin Skogenracing.com
6 november 2007 · 309 Inlägg

Tog mitt C kort i Lumpen. 1500:- totalt smile

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

Alexiz skrev:
Hehe.. Nej det e inte på Lundby jag jobbar utan på självaste fabriken i Tuve. Jag hade uppkörning idag förresten vid halv 4 å klarade den! smile

v8rickard skrev:
Ofan, ser nu att vi verkar vara kolleger tongue Testförare lastvagnar… E det på Lundby som gäller då eller? Jag jobbar ju nämligen där själv! Men att få kortet betalt av volvo verkar ju inte heller helt lätt... Men intresset finns ju iaf!

Oh, man får gratulera:D Hoppas jag oxå snart är där då! Hur många lektioner hamnade du på allt som allt nu då?
Jo tuve där har man härjat en del oxå.. Jobbar du i Slussen?Men just nu sitter jag på elutveckling Lundby...

v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

ekkin skrev:
Tog mitt C kort i Lumpen. 1500:- totalt smile

hehe, det e ju lagom, tyvärr försvann min möjlighet att göra lumpen ca 2 månader innan jag skulle rycka ut.. staten hade gjort vissa "omprioriteringar" o en jäkla massa tjänster försvann...

_Lady_
6 november 2007 · 276 Inlägg

Tackar! big_smile Jag vet inte hur många lektioner jag hamnde på men jag tror ca 10st dubbel lektioner.. Nej jag jobbar på del 7

v8rickard skrev:

Alexiz skrev:
Hehe.. Nej det e inte på Lundby jag jobbar utan på självaste fabriken i Tuve. Jag hade uppkörning idag förresten vid halv 4 å klarade den! smile

v8rickard skrev:
Ofan, ser nu att vi verkar vara kolleger tongue Testförare lastvagnar… E det på Lundby som gäller då eller? Jag jobbar ju nämligen där själv! Men att få kortet betalt av volvo verkar ju inte heller helt lätt... Men intresset finns ju iaf!

Oh, man får gratulera:D Hoppas jag oxå snart är där då! Hur många lektioner hamnade du på allt som allt nu då?
Jo tuve där har man härjat en del oxå.. Jobbar du i Slussen?Men just nu sitter jag på elutveckling Lundby...

Volvo V70 "SilverLady" (2005)
Nissan 200sx "Lady of Samuraj" (1992)
Joo
6 november 2007 · 741 Inlägg

Sitta ensam i en lastbil, den enda gången du träffar människor är möjligtvis när du lastar av och på, ligger och kör mil efter mil du ser inget annat än en väg.. Dag ut och dag in sitter du still och kan inte röra på dig..

DET tycker jag låter som ett kul jobb smile

Senast redigerat av Joo (6 november 2007)

THEBADGUY Gorgilus addictus
6 november 2007 · 4 736 Inlägg

Joo skrev:
Sitta ensam i en lastbil, den enda gången du träffar människor är möjligtvis när du lastar av och på, ligger och kör mil efter mil du ser inget annat än en väg.. Dag ut och dag in sitter du still och kan inte röra på dig..

DET tycker jag låter som ett kul jobb smile

"It is not a work, it is a lifestyle" wink

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
hampa87 *BECE**
6 november 2007 · 334 Inlägg

Hur kul kan det vara att stå på ett lager dag ut och dag in då tex:)?

v8rickard Gammelbilsnörd
6 november 2007 · 450 Inlägg

För det första har jag inte tänkt att försörja mig som lastbilschaffis. Men hade mycketväl kunnat tänka mig att köra typ anläggningsbil el liknande. Maskintransport mm. Att ligga o plöja ner i europa e ju klart inte det mest sociala jobbet men det finns det många jobb som inte är! För mitt ändamål e det kanske mest som en kul grej vid sidan om annat, gött o ha en gammel bil som man kan transportera div skit på. En N7 , N86 eller likande hade funkat gött för mig:D

Joo
6 november 2007 · 741 Inlägg

hampa87 skrev:
Hur kul kan det vara att stå på ett lager dag ut och dag in då tex:)?

Drog bara fram nackdelarna med yrket för att irritera lite smile, men jag hade mycket gärna kunna jobba som lastbilschaufför själv, det verkar vara ett roligt jobb och kan vara väldigt skönt att vara själv, framför allt om man har en fin lastbil att åka i så är det nog kul wink

flash_turbo Racer
6 november 2007 · 233 Inlägg

Texas skrev:
man kan ju alltid ta lastbils kort i lumpen...

Ja jag menar det helt gratis smile sj så sitter jag nu i lastbilen i lumpen och kör lite inne i västerås :p får sj ce och full adr smile har uppkörning på c nu på fredag för sevilt körkort smile

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
Xaben
6 november 2007 · 213 Inlägg

va alla gnäller över att de kostar pengar, tänk på dom som inte har nått ist. vill inte företaget el dem man jobbat åt betala ett kort så får man väl göra de själv om man nu vill ha det.

och alla som tror man får alla körkort i världen i lumpen så lever vi inte på 1970 talet längre nu är det 2007 och det ska sparas pengar. så dom är nog inte så givmilda längre tongue

Ckosworth Mr
6 november 2007 · 607 Inlägg

Joo skrev:

hampa87 skrev:
Hur kul kan det vara att stå på ett lager dag ut och dag in då tex:)?

Drog bara fram nackdelarna med yrket för att irritera lite smile, men jag hade mycket gärna kunna jobba som lastbilschaufför själv, det verkar vara ett roligt jobb och kan vara väldigt skönt att vara själv, framför allt om man har en fin lastbil att åka i så är det nog kul wink

Ett helvete på vintern massa förvirrade människor i snöyran och halt och jävligt, inge skoj att få sladd med 60ton i nerförsbacke bara för att snål åkarn man jobbar åt inte kan ha vettiga grejer, dåliga däck och bromsar som funkar när dom vill mm, sen att allt har en förmåga att frysa sönder vintertid är ju inte ett plus, sen att dra en pall på 500kg i 2dm snö är ju inte heller någon höjdare.

Men sen kommer våren och sommaren och man har världens bästa jobb, så om man står ut med all skit på vinter halvåret så är det ett väldigt roligt jobb, fast väldigt slitsamt, mycket sjukskrivningar inom detta yrke.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
NJ_
6 november 2007 · 2 118 Inlägg

mrcelica skrev:

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

D.i.l.l.i.g.a.f
Tyskenracing BE*CE
6 november 2007 · 419 Inlägg

mitt C-körkort kostar inte ett skit

Volvo R racing
Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2007 · 26 143 Inlägg

Ckosworth skrev:

Joo skrev:

hampa87 skrev:
Hur kul kan det vara att stå på ett lager dag ut och dag in då tex:)?

Drog bara fram nackdelarna med yrket för att irritera lite smile, men jag hade mycket gärna kunna jobba som lastbilschaufför själv, det verkar vara ett roligt jobb och kan vara väldigt skönt att vara själv, framför allt om man har en fin lastbil att åka i så är det nog kul wink

Ett helvete på vintern massa förvirrade människor i snöyran och halt och jävligt, inge skoj att få sladd med 60ton i nerförsbacke bara för att snål åkarn man jobbar åt inte kan ha vettiga grejer, dåliga däck och bromsar som funkar när dom vill mm, sen att allt har en förmåga att frysa sönder vintertid är ju inte ett plus, sen att dra en pall på 500kg i 2dm snö är ju inte heller någon höjdare.

Men sen kommer våren och sommaren och man har världens bästa jobb, så om man står ut med all skit på vinter halvåret så är det ett väldigt roligt jobb, fast väldigt slitsamt, mycket sjukskrivningar inom detta yrke.

Låter precis som brevbäraryrket det där...jobbigt som fasiken på vintern men finfint
på sommaren, med mera.

Till topic vill jag bara säga att folk ska vara glada att dom får ta kortet över huvudtaget.
Finns dom som föds med sjukdomar som hindrar dem från att uppnå drömmarna sad

Edit: Ursäkta om jag gnäller. Men så fort en sådan här tråd dyker upp vill jag bara upp
i en lastbil och köra...och så får man inte? Vad ska man göra? tongue

Senast redigerat av AirOne (6 november 2007)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang