Ta lastbilskörkort

mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

The_Mechanic skrev:

NJ_ skrev:

mrcelica skrev:

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

Joooru jag vill se en lära sig backa med 24m ekipage med dolly på en dag..., har själv suttit o tränat på backa me släp o dolly, då vi har åkeri, och de är fan ingen lek i början, har suttit ett antal dagar i sträck och jag är fortfarande värdekass, men visst vissa är ju världsmästare bara för att man lyckats ta korten.....

där har vi fördelen med skogskörningen förekommer sällan avancerad precissonsbackning rundkörning i stort sett överallt möjligen att man får knyta en aning på vissa ställen.

Janneutanb
5 januari 2009 · 7 271 Inlägg

Jag som trodde att det var lite sån spänning med skogskörning...
Trixande och skit med backningar, nu blev jag lite besviken!

Jag tyckte att det var svinkul att hålla på att lära sig backa, tänker inte säga att jag är världsbäst men jag anser mig inte vara dålig heller.
Mot slutet när jag övningsbackade så tog det mig ungefär 1 backning med nytt ekipage innan jag kunde få till en perfekt eller nästintill perfekt backning.

Hoppas verkligen att jag börjar få köra med bil och släp med dolly snart!

mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

Brains skrev:
Jag som trodde att det var lite sån spänning med skogskörning...
Trixande och skit med backningar, nu blev jag lite besviken!

Jag tyckte att det var svinkul att hålla på att lära sig backa, tänker inte säga att jag är världsbäst men jag anser mig inte vara dålig heller.
Mot slutet när jag övningsbackade så tog det mig ungefär 1 backning med nytt ekipage innan jag kunde få till en perfekt eller nästintill perfekt backning.

Hoppas verkligen att jag börjar få köra med bil och släp med dolly snart!

nja under de år jag körde timmerbil var de ytterst sällan de va några svårare backövningar, men de finns gott om andra prövningar ute i skogen.

Janneutanb
5 januari 2009 · 7 271 Inlägg

mange_240 skrev:

Brains skrev:
Jag som trodde att det var lite sån spänning med skogskörning...
Trixande och skit med backningar, nu blev jag lite besviken!

Jag tyckte att det var svinkul att hålla på att lära sig backa, tänker inte säga att jag är världsbäst men jag anser mig inte vara dålig heller.
Mot slutet när jag övningsbackade så tog det mig ungefär 1 backning med nytt ekipage innan jag kunde få till en perfekt eller nästintill perfekt backning.

Hoppas verkligen att jag börjar få köra med bil och släp med dolly snart!

nja under de år jag körde timmerbil var de ytterst sällan de va några svårare backövningar, men de finns gott om andra prövningar ute i skogen.

Det kan jag tänka mig! Trodde däremot att det kunde komma en hel del intressanta backningar också.
Finns inget bättre än utmaningar, det är ett utav det bästa med yrket.
Fast ibland om man gör fel, kan det gå väldigt fel roll

mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

För att hålla sig till ämnet, rekommenderar jag de som är sugna på att ta ce kort samt övriga nödvändiga kompetenser att kanske söka efter någon yrkesförarutbildning.

mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

Brains skrev:

mange_240 skrev:

Brains skrev:
Jag som trodde att det var lite sån spänning med skogskörning...
Trixande och skit med backningar, nu blev jag lite besviken!

Jag tyckte att det var svinkul att hålla på att lära sig backa, tänker inte säga att jag är världsbäst men jag anser mig inte vara dålig heller.
Mot slutet när jag övningsbackade så tog det mig ungefär 1 backning med nytt ekipage innan jag kunde få till en perfekt eller nästintill perfekt backning.

Hoppas verkligen att jag börjar få köra med bil och släp med dolly snart!

nja under de år jag körde timmerbil var de ytterst sällan de va några svårare backövningar, men de finns gott om andra prövningar ute i skogen.

Det kan jag tänka mig! Trodde däremot att det kunde komma en hel del intressanta backningar också.
Finns inget bättre än utmaningar, det är ett utav det bästa med yrket.
Fast ibland om man gör fel, kan det gå väldigt fel roll

nä vill man köra bil å släp samt slippa backa mer än ngn billängd, är nog timmerkörningen att rekomendera iaf på de avlägg jag varit.

krello_740
5 januari 2009 · 38 Inlägg

som nån skrev så är det nog inga problem med jobb bara man har lite kontakter och har den rätta inställningen och intresset:) har själv redan fått frågan av ett åkeri att börja där när jag tar stunenten.

och som min lärare sa- "lastbilschaufför är inget man blir, det är nått man är" ligger väl lite i det?wink

Volvo 740 "T5" (1988)
Raggarn84
29 april 2009 · 387 Inlägg

När jag mönstrade i v.frölunda, så sa dom att CE kortet man får där får bara användas i krig och inte privat sen, och jag mönstrade år 2002... Då hade de precis infört den lagen om man får ce privat nu så har de nog ändrat den igen.. jag gjorde aldrig lumpen för detta...

no_fake
29 april 2009 · 865 Inlägg

Raggarn84 skrev:
När jag mönstrade i v.frölunda, så sa dom att CE kortet man får där får bara användas i krig och inte privat sen, och jag mönstrade år 2002... Då hade de precis infört den lagen om man får ce privat nu så har de nog ändrat den igen.. jag gjorde aldrig lumpen för detta...

när kusinen gjorde lumpen och det var 1999 ir 2000 minns inte vilket så hade dom då samma regler som vi hade i lumpen... man tar ett militärtkörkort som bara gäller när man e i tjänst sen fick man ta ett vanligt också om man ville...

Raggarn84
29 april 2009 · 387 Inlägg

no_fake skrev:

Raggarn84 skrev:
När jag mönstrade i v.frölunda, så sa dom att CE kortet man får där får bara användas i krig och inte privat sen, och jag mönstrade år 2002... Då hade de precis infört den lagen om man får ce privat nu så har de nog ändrat den igen.. jag gjorde aldrig lumpen för detta...

när kusinen gjorde lumpen och det var 1999 ir 2000 minns inte vilket så hade dom då samma regler som vi hade i lumpen... man tar ett militärtkörkort som bara gäller när man e i tjänst sen fick man ta ett vanligt också om man ville...

okej... jojo, men då är det ju så jag menar, ett militärt kort som man inte får köra med privat om man inte tar ett vanligt....

Raggarn84
29 april 2009 · 387 Inlägg

är oxå sugen på CE-kort... men är ju så jävla dyrt att ta för en arbetslös...

Decibel
29 april 2009 · 2 911 Inlägg

Ungefär lika relevant som det man får på legoland, inte heller det gäller i privattrafiken wink

Raggarn84
29 april 2009 · 387 Inlägg

en kusin till mig fick av A-F, då var man tvungen att ha garanterat jobb efter utbildningen och han hade jobb då på Arla.. Han började med att köra mjölk till affärer...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang